R9 290X performance charts (ha saltkaret inom räckhåll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Kan du förklara vad du menar där? Syftar du på den absolut fullfjädrade GK110 som inte finns att köpa på marknaden?

Titan är inte fulla GK110, den har ju också ett inaktiverat kluster.

Permalänk

Ser trevligt ut. Vad tror ni priserna blir?
290x - 8 999 kr?
290 - 5 999 kr?

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Okej, men varför menar du på att GK110 är ett misslyckande av Nvidia bara för att de inte har lyckats producera en fullfjädrad GK110 i tillräckligt många exemplar?

Att Nvidia ströp GK110 lite och gjorde GTX 780/Titan var ju knappast ett dåligt val för de har ju fått en hel del sålda över deras livstid nu och AMD har inte haft något att konkurrera med i den prisklassen, Nvidia har ju fått mjölka ordentligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Ser trevligt ut. Vad tror ni priserna blir?
290x - 8 999 kr?
290 - 5 999 kr?

Långt under på 290x tror jag på. Jag ser inte mellan 5 000 och 6 000 som orimligt. 290 på 1 000 eller enda upp till 1 500kr billigare tror jag.

Permalänk
Medlem

såg på en sida i furmark 400+watt och +94 C låter ju grymt mycket båda två.. men hur var det nu går det få ur 400w på en 8pin o en 6pin ? var en kinesisk sida så kan ju missuppfattat bilderna... men 94kanske inte är så farligt i furmark? är väl som med cpu o prime.. får min till 72 lätt 4770k i 4ghz. i spel 50-55

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

såg på en sida i furmark 400+watt och +94 C låter ju grymt mycket båda två.. men hur var det nu går det få ur 400w på en 8pin o en 6pin ? var en kinesisk sida så kan ju missuppfattat bilderna... men 94kanske inte är så farligt i furmark? är väl som med cpu o prime.. får min till 72 lätt 4770k i 4ghz. i spel 50-55

Jag har inte läst testet men 400 W kan ju vara för hela systemet, och i så fall låter det ju inte så farligt. Och grafikkort kan bli väldigt varma med furmark

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Okej, men varför menar du på att GK110 är ett misslyckande av Nvidia bara för att de inte har lyckats producera en fullfjädrad GK110 i tillräckligt många exemplar?

Att Nvidia ströp GK110 lite och gjorde GTX 780/Titan var ju knappast ett dåligt val för de har ju fått en hel del sålda över deras livstid nu och AMD har inte haft något att konkurrera med i den prisklassen, Nvidia har ju fått mjölka ordentligt.

Jag har inte sagt att den varit ett misslyckande på så sätt. Jag har bara sagt att det är stora problem med att tillverka så stora chip, och att det kostar mer än det smakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Ser trevligt ut. Vad tror ni priserna blir?
290x - 8 999 kr?
290 - 5 999 kr?

inte så högt

290 - 4500kr
290x - 5-6.5k

vi får se de kommande dagarna, tror de släpper priserna i slutet på denna vecka eller i början på nästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Okej, men varför menar du på att GK110 är ett misslyckande av Nvidia bara för att de inte har lyckats producera en fullfjädrad GK110 i tillräckligt många exemplar?

Att Nvidia ströp GK110 lite och gjorde GTX 780/Titan var ju knappast ett dåligt val för de har ju fått en hel del sålda över deras livstid nu och AMD har inte haft något att konkurrera med i den prisklassen, Nvidia har ju fått mjölka ordentligt.

Det är inte så komplicerat egentligen. Om man har en såpass komplex krets att den är helt omöjlig att producera i sin fulla potential så har man massor med pengar man kastar i sjön. Att tillverka ett chip på en viss kretsyta kostar pengar och tid. Får man inte tillräckligt hög yield på sina kretsar så är det ett enormt ekonomiskt problem.
Nu vet vi inte hur det ser ut med R290X, vilka yields det har och vilken prestanda det har, men om yields är OK och det presterar till och med 5% under Titan så är det en fantastiskt lyckad design. Bra mycket bättre än GK110. Den har en mindre kretsyta så man får ut fler kretsar till en lägre kostnad. Affärsmässigt och ingenjörsmässigt en helt överlägsen produkt.

Men nu ska vi inte dra iväg med slutsatser förrän vi vet hur tillgången på R290X blir (yields) och hur snabb kresten faktiskt är. Den skulle ju i teorin kunna ligga på 20% under Titan.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

inte så högt

290 - 4500kr
290x - 5-6.5k

vi får se de kommande dagarna, tror de släpper priserna i slutet på denna vecka eller i början på nästa

Tror du verkligen 5k för Titan+ prestanda?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Tror du verkligen 5k för Titan+ prestanda?

290X skulle ju prissättas för att konkurrera med gtx780 så tror inte alls att 5-5,5k är allt för galet gissat då priset väl stabiliserat sig.
Har vi som konsumenter tur så får vi 290 för 3,5-4k med prestanda runt gtx780 och 290x för 5-5,5k och smygande runt titan

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Om dom inte lägger 290 runt 4000kr utan runt 5000 kr for dom ett glapp på 2500kr mellan r9 280x och nästa kort. Eftersom det inte är planerat ngt annat såvitt vi vet så måste 290 ligga runt 4k, 1500kr till nästa kort är ändå långt dock tror jag inte dom kan göra glappet större än så. 290 är deras nästa nya "7970/5870" medans dom denna gång har ett kort som kan gå upp mot Titan verkar det som. Jag är dock förvånad om 290x kostar mer än 5500, jag tror helt allvarligt att det kommer att landa på 5-5.5k

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

n nu ska vi inte dra iväg med slutsatser förrän vi vet hur tillgången på R290X blir (yields) och hur snabb kresten faktiskt är. Den skulle ju i teorin kunna ligga på 20% under Titan.

Indikationerna visar dock, i brist på motsatsen, att 290x presterar i klass med Titan. I syntetiska benchmarks förvisso, så det återstår att se hur det blir i spel. Och med Mantle, eventuellt.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

man får väl bara hoppas att det blir en repris av HD6950/HD6970 där det gick att flasha 6950 till 6970.. men det är väl att drömma.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skumt att det alltid är likadant när nya grafikkort lanseras. Vi har två företag, nvidia och amd, båda företagen släpper nya kort som ALLTID är snarlika varandra i prestanda. Det ena företaget "slår" det andra men några ynka fåtal %. Hur kommer detta sig?

Har båda företagen plötsligt vetskap om hur dem ska göra en ny produkt som kommer bli precis lika bra som "motståndaren"? Varför är det ingen av dem som är rejält mycket bättre än den andra? Det är alltid så otroligt jämnt mellan lagen. Hur kommer detta sig?

Samarbetar dem och håller konversationer med varandra och vill "hålla nere" utvecklingen för oss vanliga konsumenter bara för att tjäna mera pengar?

Om dem kan smälla in all denna teknik i ett grafikkort, varför jobbar dem inte fram något som faktiskt är ganska så mycket bättre än konkurrentens produkt? Och vara den synbart bättre tillverkaren och vinna enorm mark på så sätt? Det var ju trots allt ett par år sedan AMD släppte kort senast, varför inte komma med något som faktiskt är synbart mycket bättre?

Det kan inte vara slump att det alltid är likadant perstandamässigt... "Oj oj oj, nu har vi en helt ny produkt... nej men hoppsan den är precis lika bra som våra konkurrenter! Se där!"

Och nej, jag menar inte att dem är exakt likadana. Lite sarkasm är det här såklart.

Förklara för mig!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Nvidia är inte bra på att göra små effektiva krestar, jag hoppas som sagt att ryktet stämmer och prestandan är som 780/Titan. Denna generation från Nvidia är endast re-brands. 780 och Titan är dåligt binnade Quadro krestar så det är inte heller imponerande. R9 290X och R9 290 är ju åtminstone något nytt!

Jag skulle inte kalla varken 780 eller Titan för dåligt binnade Quadro's. Som exempel så kan jag klocka min ena 780 till 1400MHz+ och en andra till cirka 1390MHz. Å ena sidan hade jag väldigt tur med dom men å andra så borde det överbevisa dig om att det inte är dåligt binnade Quadros.

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Har båda företagen plötsligt vetskap om hur dem ska göra en ny produkt som kommer bli precis lika bra som "motståndaren"? Varför är det ingen av dem som är rejält mycket bättre än den andra? Det är alltid så otroligt jämnt mellan lagen. Hur kommer detta sig?

Men de har ju kort som presterar på olika nivåer - men de "binnas" olika, och placeras av AMD/nVidia i olika marknadssegment. En sämre GK104-krets blir GTX 760 istället för 770 etc.

Sen är det exponentiellt svårare att producera kretsar ju närmre prestandatoppen man kommer. De sista procenten är riktigt knepiga.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Nu har Tvelander fått något nytt att bita i.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

R9 280 blir det nog för mig som inte är spritt språngande galen
prisvärt och trevlig prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu har Tvelander fått något nytt att bita i.

tvelander hit, tvelander dit, tröttnar ni aldrig? bara jobba hårt och bränna av på prylar.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Hoppas R9 290X knäcker 780 och Titan. Allt annat är fail.

GTX Titan har större yield. Fler transistorer och kostar mer att göra. Presterar 290X någonstans i närheten av GTX Titan så är det ett enormt steg för AMD som bevisar att de kan konkurrera i alla klasser bara de vill.

Skrivet av Kvickstick:

Jag tycker det är tråkigt om R9 290X kortet inte slår 8 månader gammal hårdvara. Det flesta läckor säger ju att R9 290X är snabbare.

Men GTX Titan slår ju inte GTX 690 i prestanda.. Fan vad fail av Nvidia..

Skrivet av Dalton Sleeper:

Varför i hela fridolfs namn kör man en sådan klass av GPU i 1080P enbart?!

Skrivet av Serzarian:

Kan du förklara vad du menar där? Syftar du på den absolut fullfjädrade GK110 som inte finns att köpa på marknaden?

Den fullfjädrade GK110 sitter i Tesla korten. GK110 som sitter i GTX Titan verkar vara smått defekta kort med ett par klusters inaktiverade.

Skrivet av Krisskross:

Ser trevligt ut. Vad tror ni priserna blir?
290x - 6 599 kr?
290 - 5 399 kr?

Fixed that for ya.

Skrivet av Semjonov:

Om dom inte lägger 290 runt 4000kr utan runt 5000 kr for dom ett glapp på 2500kr mellan r9 280x och nästa kort. Eftersom det inte är planerat ngt annat såvitt vi vet så måste 290 ligga runt 4k, 1500kr till nästa kort är ändå långt dock tror jag inte dom kan göra glappet större än så. 290 är deras nästa nya "7970/5870" medans dom denna gång har ett kort som kan gå upp mot Titan verkar det som. Jag är dock förvånad om 290x kostar mer än 5500, jag tror helt allvarligt att det kommer att landa på 5-5.5k

För det har ju inte hänt förut. Vad är prisskillnaden mellan GTX 780 och GTX Titan nu igen? Eller skillnaden var mellan GTX 680 och GTX Titan? Skillnaden mellan GTX260 och GTX 280? Etc. etc. etc. etc. etc.

Skrivet av Gilgamesh:

tvelander hit, tvelander dit, tröttnar ni aldrig? bara jobba hårt och bränna av på prylar.

Varför skulle man bli trött på att nämna Tvelander? Bitter för att ingen nämner dig eller? Tvelander har ju gjort sig ett namn här på forumen genom att vilja ha det ABSOLUT bästa. Känner du någon annan som sitter med 3x GTX Titan och 10 SSD:er+ i sin dator?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men GTX Titan slår ju inte GTX 690 i prestanda.. Fan vad fail av Nvidia..

Jämföra dubbel-GPU kort med singel GPU är väl ändå att ta i

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Jämföra dubbel-GPU kort med singel GPU är väl ändå att ta i

Jämför ålder på kretsarna. Du sa inget om hur många GPU:er man har på kortet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför skulle man bli trött på att nämna Tvelander? Bitter för att ingen nämner dig eller? Tvelander har ju gjort sig ett namn här på forumen genom att vilja ha det ABSOLUT bästa. Känner du någon annan som sitter med 3x GTX Titan och 10 SSD:er+ i sin dator?

hehe, jag bitter? vart i min text såg du bitterhet? jag uppmanade vad folk kan göra för att kunna "uppnå" det, jag vill inte bli nämnd för dessa små saker, finns bra mycket viktigare saker att bli nämnd för, finns många därute som säkert sitter med 3x Titans, inget märkvärdigt med det... skulle själv ha 3 sådana framför mig imorgon om det intresserade mig, men har tyvärr en liten bil som jag prioriterar just nu.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Varför skulle man bli trött på att nämna Tvelander? Bitter för att ingen nämner dig eller? Tvelander har ju gjort sig ett namn här på forumen genom att vilja ha det ABSOLUT bästa. Känner du någon annan som sitter med 3x GTX Titan och 10 SSD:er+ i sin dator?

Känner gör jag inte men jag vet om många som har bättre setup, blandt annat Vega, Alatar och många fler på diverse forum som Overclock.net, HardOCP, Neogaf och Xtremesystems.

Men jo visst är det kul att nämna Tvelander i varje tråd som rör sig om dyra prylar.

Permalänk
Skrivet av dammskog:

R9 280 blir det nog för mig som inte är spritt språngande galen
prisvärt och trevlig prestanda för pengarna

Skrivet av Gilgamesh:

tvelander hit, tvelander dit, tröttnar ni aldrig? bara jobba hårt och bränna av på prylar.

Tvelander kommer inte köra 290x om nu de inte fixar Microstuttering helt, då det är Ospelbart med Tri/quad Xfire i flesta spel.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Känner gör jag inte men jag vet om många som har bättre setup, blandt annat Vega, Alatar och många fler på diverse forum som Overclock.net, HardOCP, Neogaf och Xtremesystems.

Men jo visst är det kul att nämna Tvelander i varje tråd som rör sig om dyra prylar.

Frågan är då.. Vem av dessa hänger här på Sweclockers?

Skrivet av Sneaky_rhino:

Tvelander kommer inte köra 290x om nu de inte fixar Microstuttering helt, då det är Ospelbart med Tri/quad Xfire i flesta spel.

Han har ju själv sagt att han inte tänker uppgradera om inte 290X presterar betydligt bättre. Vilket de inte verkar göra i graferna ovan.. De verkar prestera någon % bättre och det är inte "Betydligt" bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

Tvelander kommer inte köra 290x om nu de inte fixar Microstuttering helt, då det är Ospelbart med Tri/quad Xfire i flesta spel.

Ta't lugnt, med all bandbredd som finns i PCI-E 3.0 och det faktum att AMD valt att ha hela bilden överförd via PCI-E bussen så borde det i teorin eliminera microstuttering problemet helt och hållet.

Skrivet av Tumnus:

Frågan är då.. Vem av dessa hänger här på Sweclockers?

Ingen, men du nämnde inget om att dom måste vara på SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Ta't lugnt, med all bandbredd som finns i PCI-E 3.0 och det faktum att AMD valt att ha hela bilden överförd via PCI-E bussen så borde det i teorin eliminera microstuttering problemet helt och hållet.

Ingen, men du nämnde inget om att dom måste vara på SweClockers.

Touche.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Angående Tvelanders rigg så tycker jag att valet av grafikkort samt antalet SSD-diskar skvallrar om ett syfte som rör något mer än bara gaming. Skulle tippa på någon form av ingenjörsjobb, rendering eller annan intensiv beräkning med stort lagringsbehov.

Visst finns det vissa som vill fylla SSD-diskar för 20 lax med enbart diverse porr, men de kan nog räknas på ena handens fingrar

R9 290x i CF torde fungera alldeles utmärkt i spel som stödjer detta. De tester som gjorts visar att AMD så gott som löst microstutterproblemet OM man inte vill köra i Eyefinity.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4