Uppgradering från Gtx 580 3gigabyte

Permalänk

Uppgradering från Gtx 580 3gigabyte

God dag!

Jag tänkte höra med er kunniga människor vilken väg jag skall gå nu när det är dags för uppgradering.
Jag funderar på antingen ett Gtx 770 eller att köra SLI på mitt 580.
Någon som har ett bra tips?
Jag är även rädd för "flaskhalsar" så jag skriver mina spec med.

Allt Gott.

Operativsystem
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz

RAM
8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 668MHz
Moderkort
ASUSTeK Computer INC. SABERTOOTH P67
Grafik
LG TV (1600x900@60Hz)
3072MB NVIDIA GeForce GTX 580 (Gigabyte)

Permalänk
Medlem

Enda flaskhalsen i så fall är väl processorn. Den börjar bli lite till åren i till exempel BF4, men det går nog utmärkt en stund till.
Om du kan få tag på ett 580 som är billigt, så kan det vara en idé. Annars köper du ett AMD 7970GHz. Det är billigare än att köpa nytt GTX 580.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Skulle vänta på 800-serien eller köpa ett till 580 begagnat om du har ett moderkort som stöder SLI och ett nätaggregat som klarar av att driva 2 grafikkort. Det tråkiga just nu är att alla grafikkort på marknaden i princip bygger på snart 2 är gammal teknik.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Upfattat!
Någon som vet när 800 serien kommer ut?
Måste jag plocka isär datorn för att få reda på nätagget?
Tack för svar btw

P.S
Går det att köra SLI med olika grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalledräng:

Upfattat!
Någon som vet när 800 serien kommer ut?
Måste jag plocka isär datorn för att få reda på nätagget?
Tack för svar btw

P.S
Går det att köra SLI med olika grafikkort?

Ta loss sidopanelen så ska det stå på sidan av nätagget.

Nej du måste ha 2 likadana Grafikkort för att köra sli/CF dock kan det vara från olika tillverkare som tex Asus eller EVGA. men det måste va 2 GTX580 (T.ex)

Permalänk
Skrivet av Stalledräng:

Upfattat!
Någon som vet när 800 serien kommer ut?
Måste jag plocka isär datorn för att få reda på nätagget?
Tack för svar btw

P.S
Går det att köra SLI med olika grafikkort?

Om du plockar bort sidopanelen brukar det stå på nätagget.

Det går att köra sli med 2st av samma modell. T.ex.: 2x 560, 2x 570, 2x 580 etc
Men inte med t.ex.: 1x 560 + 1x 580.

Edit, någon han före;)

Visa signatur

Dator: Fractal design arc xl---asus sabertooth r2.0---amd fx 8320 4.5ghz---16gb corsair vengeance---gtx770---corsair ax860i---dvd-brännare---2tb hdd.
Runt datorn har jag: cooler master inferno/razer deathadder respawn---cooler master 400 ceres---mad catz cyborg v5.
Släpbar: compaq presario cq56.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalledräng:

Upfattat!
Någon som vet när 800 serien kommer ut?
Måste jag plocka isär datorn för att få reda på nätagget?
Tack för svar btw

P.S
Går det att köra SLI med olika grafikkort?

Vissa rykten säger att 800-serien kan komma i början av 2014 eller i alla fall innan sommaren. Det är dock länge sedan det kommit några nya rykten om 800-serien så vi får hoppas på det bästa. Det var i alla fall från början klart att 800-serien skulle tillverkas med 20 nm teknik men det är lite osäkert när den tekniken är färdig för massproduktion.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Om Du väljer att uppgradera så är jag spekulant på Ditt GTX 580 3GB.

Har ett Zotac 3GB-kort som saknar en SLI-polare...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt rekommendera att leta ett begagnat 580 3GB samt klocka CPUn om du har en vettig kylare. Då får du en rejäl prestanda-skjuts.

Se till att din PSU klarar det bara!

Permalänk

Min kylare är antecen.www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-620-och-corsair-h60
Skulle den palla SLI? Och ursäkta att jag frågar men vad exakt menas med PSU? Är det nätagget?
Tack igen för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stalledräng:

Min kylare är antecen.www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-620-och-corsair-h60
Skulle den palla SLI? Och ursäkta att jag frågar men vad exakt menas med PSU? Är det nätagget?
Tack igen för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Power supply unit. Nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalledräng:

God dag!

Jag tänkte höra med er kunniga människor vilken väg jag skall gå nu när det är dags för uppgradering.
Jag funderar på antingen ett Gtx 770 eller att köra SLI på mitt 580.
Någon som har ett bra tips?
Jag är även rädd för "flaskhalsar" så jag skriver mina spec med.

Allt Gott.

Operativsystem
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz

RAM
8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 668MHz
Moderkort
ASUSTeK Computer INC. SABERTOOTH P67
Grafik
LG TV (1600x900@60Hz)
3072MB NVIDIA GeForce GTX 580 (Gigabyte)

Jag tycker du borde köpa ett gtx 770 för 580 är väldigt gamla och kan vara svårt att hitta ett till. Lycka till med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Jag tycker du borde köpa ett gtx 770 för 580 är väldigt gamla och kan vara svårt att hitta ett till. Lycka till med det.

Kryllat ju av 580 på beg marknaden just nu. Men ja tror att ett ensamt 580 med 3gb kommer prestera helt ok i BF4 när dom fixat till spelet lite. Man får bara laborera lite med grafikinställningarna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Enda flaskhalsen i så fall är väl processorn. Den börjar bli lite till åren i till exempel BF4, men det går nog utmärkt en stund till.
Om du kan få tag på ett 580 som är billigt, så kan det vara en idé. Annars köper du ett AMD 7970GHz. Det är billigare än att köpa nytt GTX 580.

Och varifrån får du att processorn skulle flaska? I spel är det inte många procents skillnad till de nyare generationerna.

Tycker han ska leta efter ett 580 för en billig penning, marknaden här alt. blocket och hålla koll på nästa gen.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kryllat ju av 580 på beg marknaden just nu.

Var då? 580 3GB är sanslöst svåra att få tag på nuförtiden och de bara stiger och stiger i värde. Jag anmäler mig som ännu en intresserad utifall att du bestämmer dig för att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Och varifrån får du att processorn skulle flaska? I spel är det inte många procents skillnad till de nyare generationerna.

Tycker han ska leta efter ett 580 för en billig penning, marknaden här alt. blocket och hålla koll på nästa gen.

Jag fick det ifrån att det finns många forum som har postat om 2500k och högre upplösning. Och om man vill ha högre upplösning alt. flera skärmar, så kommer den att börja ta emot så småningom. Redan BF3 använde sig utav fler än 4 kärnor, så nyare spel lär ju knappast sluta göra det, eller hur?
MEN JAG SA ATT DET ÄR VÄL DET ENDA SOM MÖJLIGTVIS KOMMER ATT FLASKA OM NÅGOT, JAG SA INTE AT DEN FLASKAR SOM DET ÄR NU!

Men om det bli aktuellt för uppgradering som han skrev, så är 2500k eventuellt på tur, då det är den svagaste länken. Märk väl dock att den svagaste länken inte behöver vara otillräcklig, bara för att den är svagast! MEN TS BEHÖVER INTE BYTA DEN NU ELLER PÅ IALLAFALL ETT ÅR!

Btw TS, om du kör med 1600x900 så skulle nog jag rekommendera att du införskaffar minst 1920x1080 skärm efter att du inhandlat ett grafikkort. Ingen idé att sitta på en superdator om du får skarpare bild på brödrosten!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Skrivet av Slowpoke66:

Om Du väljer att uppgradera så är jag spekulant på Ditt GTX 580 3GB.

Har ett Zotac 3GB-kort som saknar en SLI-polare...

Om det inte blir SLI för mig så absolut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av siggen:

Jag fick det ifrån att det finns många forum som har postat om 2500k och högre upplösning. Och om man vill ha högre upplösning alt. flera skärmar, så kommer den att börja ta emot så småningom. Redan BF3 använde sig utav fler än 4 kärnor, så nyare spel lär ju knappast sluta göra det, eller hur?
MEN JAG SA ATT DET ÄR VÄL DET ENDA SOM MÖJLIGTVIS KOMMER ATT FLASKA OM NÅGOT, JAG SA INTE AT DEN FLASKAR SOM DET ÄR NU!

Men om det bli aktuellt för uppgradering som han skrev, så är 2500k eventuellt på tur, då det är den svagaste länken. Märk väl dock att den svagaste länken inte behöver vara otillräcklig, bara för att den är svagast! MEN TS BEHÖVER INTE BYTA DEN NU ELLER PÅ IALLAFALL ETT ÅR!

Btw TS, om du kör med 1600x900 så skulle nog jag rekommendera att du införskaffar minst 1920x1080 skärm efter att du inhandlat ett grafikkort. Ingen idé att sitta på en superdator om du får skarpare bild på brödrosten!

Jag har en sån men jag uttryckte mig dåligt kör bara på 1600x900 för lite mer fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Power supply unit. Nätagg

Tack . Är ny på detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kryllat ju av 580 på beg marknaden just nu. Men ja tror att ett ensamt 580 med 3gb kommer prestera helt ok i BF4 när dom fixat till spelet lite. Man får bara laborera lite med grafikinställningarna.

A jag kör betan på high med 1600x900 och det funker bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Står på kvittot att detta är mi PSU.
Antec CP 850W 80 plus.
www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817371024
Håller detta måttet för SLI eller 700 serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes det håller för SLI. Jag tycker som många övriga att du ska försöka få tag på ett till 580, då det ger en fin prestandaskjuts och du förmodligen inte behöver lägga ut så värst mkt pengar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Jag fick det ifrån att det finns många forum som har postat om 2500k och högre upplösning. Och om man vill ha högre upplösning alt. flera skärmar, så kommer den att börja ta emot så småningom. Redan BF3 använde sig utav fler än 4 kärnor, så nyare spel lär ju knappast sluta göra det, eller hur?
MEN JAG SA ATT DET ÄR VÄL DET ENDA SOM MÖJLIGTVIS KOMMER ATT FLASKA OM NÅGOT, JAG SA INTE AT DEN FLASKAR SOM DET ÄR NU!

Men om det bli aktuellt för uppgradering som han skrev, så är 2500k eventuellt på tur, då det är den svagaste länken. Märk väl dock att den svagaste länken inte behöver vara otillräcklig, bara för att den är svagast! MEN TS BEHÖVER INTE BYTA DEN NU ELLER PÅ IALLAFALL ETT ÅR!

Btw TS, om du kör med 1600x900 så skulle nog jag rekommendera att du införskaffar minst 1920x1080 skärm efter att du inhandlat ett grafikkort. Ingen idé att sitta på en superdator om du får skarpare bild på brödrosten!

Nu behöver vi inte hetsa upp oss bara för att man blir ifrågasatt

När jag söker efter just det du säger så får jag endast upp trådar där OP undrar om cpu flaskar, och tråden mynnar ut i att så inte var fallet. Så du får gärna länka någon tråd eller så.

Här har du exempelvis en BF3 bench med en äldre i7 965 (4 core) + TITAN och i7 3960 (6 core) + TITAN. Som du själv ser så är det inte någon direkt skillnad (speciellt inte vid högre upplösningar). http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_titan_review...

Ytterliggare någon som tycker det är lite liten boost vid uppgradering: http://www.dslreports.com/forum/r28517633-I5-2500K-vs-I7-4770...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Det kan väl introducera stuttering samt att två kort mot varandra kan orsaka värmeproblem om du har lite kasst luftflöde, speciellt då dessa inte direkt är kända för att dra lite ström och vara svala. Jag kan dock vara partiskt då jag vill att du ska sälja det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalledräng:

God dag!

Jag tänkte höra med er kunniga människor vilken väg jag skall gå nu när det är dags för uppgradering.
Jag funderar på antingen ett Gtx 770 eller att köra SLI på mitt 580.
Någon som har ett bra tips?
Jag är även rädd för "flaskhalsar" så jag skriver mina spec med.

Allt Gott.

Operativsystem
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz

RAM
8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 668MHz
Moderkort
ASUSTeK Computer INC. SABERTOOTH P67
Grafik
LG TV (1600x900@60Hz)
3072MB NVIDIA GeForce GTX 580 (Gigabyte)

Jag är själv numera lycklig ägare till 2 st 580 3GB och jag rekommenderar det verkligen om du lyckas hitta ett till. Det är inte lätt att hitta dem, men om du inte har bråttom så kan du ju leta lite till och från på begagnatmarknaden fram till dess att 800-serien kommer ut. Happy hunting
Ang. flaskhals så ska det inte vara några problem i exempelvis BF4. Jag fick jättefin prestanda med i princip samma rigg som din i high/ultra-inställningar (dock med SLI). Sen är ju din processor lätt att överklocka. Prova att dra upp multipeln i BIOS till att börja med, tänk på kylningen dock.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Skrivet av Anguzz:

Jag är själv numera lycklig ägare till 2 st 580 3GB och jag rekommenderar det verkligen om du lyckas hitta ett till. Det är inte lätt att hitta dem, men om du inte har bråttom så kan du ju leta lite till och från på begagnatmarknaden fram till dess att 800-serien kommer ut. Happy hunting
Ang. flaskhals så ska det inte vara några problem i exempelvis BF4. Jag fick jättefin prestanda med i princip samma rigg som din i high/ultra-inställningar (dock med SLI). Sen är ju din processor lätt att överklocka. Prova att dra upp multipeln i BIOS till att börja med, tänk på kylningen dock.

Kul att höra Men spelar det någon roll om det är 3gb eller som dem vanligaste 1,5gb på kortet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Stalledräng:

Kul att höra Men spelar det någon roll om det är 3gb eller som dem vanligaste 1,5gb på kortet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det splear större roll vid högre upplösningar samt om du ska köra SLI.

För CUDA beräkningar gör det också enorm skillnad. Jag sitter själv med ett 580 1,5GB och vill uppgradera till ett med 3GB för att jag får slut på vram hela tiden. Alla kort efter 580 råkar också vara otroligt dåliga vad gäller CUDA (förutom Titan som är lite utanför min budget)

Permalänk

Om du överklockar processorn skulle du tjäna på snabbare minnen, om ditt moderkort stödjer det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Rent hypotetiskt nu. Hur mycke skulle ni tänka er ge för ett gtx 580 3gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kryllat ju av 580 på beg marknaden just nu. Men ja tror att ett ensamt 580 med 3gb kommer prestera helt ok i BF4 när dom fixat till spelet lite. Man får bara laborera lite med grafikinställningarna.

Optimera i Geforce Experience brukar funka ganska bra, så slipper man sitta själv och pilla i inställningarna

Visa signatur

CPU: i5 3570K [Antec 620 V4]| GPU: MSI GTX 770 4GB OC TwinFrozr | MOBO: Gigabyte GA-Z77M-D3H |
PSU: be quite! L8 630W | RAM: Corsair Vengenace Quad 4x4Gb @ 1600Mhz | HDD: WD CG 2TB @ 5400RPM | SSD: Corsair Force 3 F120 120GB | LÅDA: FD Define Mini | SKÄRM: Dell S2340L