Permalänk
Medlem

Ljudkort?

Hejsan!

Har aldrig använt mig av ljudkort så jag vet inte hur stora skillnaderna blir mellan ett externt ljudkort och moderkortets ljudkort. Hur stora är skillnaderna egentligen? Om man säger att man köper ett ljudkort för 1000 kr jämfört med 500 kr och 200 kr och sedan med moderkortets ljudkort, blir det stora hopp mellan varje, eller?

Ska nämligen få ett par Swans M10 snart och jag tänkte att jag kanske skulle skaffa ett ljudkort för att maximera högtalarnas kapacitet. Är dock student som sparar pengar för en ny mobil (tänkt Nexus 5 eller LG G2 ) och vill max lägga 500 kr. Skulle man få något vettigt för 500 eller mindre? Är inte fullt säker på om jag vill köpa, men ni kan väl försöka hjälpa mig i valet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lite tveksam om det är så lönande till de högtalarna,i alla fall så köp nåt billigt det borde duga.
Är inte jättestora skillnader men inbyggda ljudkort brukar vara drabbat av störningar som brus osv med bättre ljudkort brukar man tex få en tystare bakgrund vilket ger mer mikrodetaljer,dock så ska man ha ett ordentligt ljudsystem och helst fixa akustiken för att kunna ta del av ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Lite tveksam om det är så lönande till de högtalarna,i alla fall så köp nåt billigt det borde duga.
Är inte jättestora skillnader men inbyggda ljudkort brukar vara drabbat av störningar som brus osv med bättre ljudkort brukar man tex få en tystare bakgrund vilket ger mer mikrodetaljer,dock så ska man ha ett ordentligt ljudsystem och helst fixa akustiken för att kunna ta del av ljudkortet.

Jaså, då kanske jag kan spara några hundralappar ändå Tack för svaret!