Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Ja har provat Win 8 och tycker som jag har tyckt förut också. Det är en katastrof. Ja hoppas innerst inne att Microsoft inser att det här var ett misslyckande och att försäljnings siffrorna talar om för dom att Win 8 lämpar sig till surfplattor bäst. Jag tycker efter att ha testat det ordentligt och hittat massvis med buggar & fel att det blir svårt för Microsoft att vinna över mig som tycker att Win 7 är det bästa som har gjorts.

En liten tanke bara av någon som aldrig kommer uppgradera till Win 8.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeus:

Inget fel på Microsoft konto egentligen. Det går mer och mer åt det håller med både Google och Microsoft. Texten är förresten lika stor så jag kallar det knappast "osynlig" text....

http://img.mywindows8.org/images2/new-account.jpg

Det går att göra ett Microsoft-konto av exempelvis en gmail eller liknande. Inga problem för mig, kör med min gmail!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Inaktiv

Ingen sweclockersnyhet sedan igår, något stort på gång kanske, testlabbet? En chassirecension med Jonas eller recension av grafikkort kanske, podcast? Eller varför inte släng in en oannonserad fredagspanel bara för att ni känner för det..

Fast det är ju klart att ni inte behöver skämma bort oss varje fredag...

Permalänk
Medlem

Slängde in Windows 7 igen, 8.1 var bara irriterande.

Lägger till massa skräp i explorer osv.
Mer rörigt än någonsin.

Windows 7 gör jag 1 registerändring och det är för libraries.

I windows 8 får jag spendera hur mycket tid som helst för att ens rensa bort allt skräp som ms lagt till.
Sen att dom börjar "tvinga" på en att använda värdelöst microsoft connected email, pft.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1

Jag tyckte 8.1 var exakt vad Windows 8 behövde. Search funktionen är ännu snabbare, bara att trycka på Windows knappen och sen börja skriva direkt. Möjligheten att starta till skrivbordet samt introduktionen av den "gamla" startknappen borde även få de mest konservativa personerna att mjukna. Att man sedan kan bibehålla bakgrunden även i den nya Metro menyn får en att förstå tydligare var man befinner sig, vilket kommer att hjälpa nya användare att ta till sig systemet.

Att folk fortfarande tycker Windows 8 är dåligt är för mig obegripligt. Det är så mycket bättre på så många saker så det är knappt lönt att jämföra det med ett äldre Windows 7. Visst, det tar tid att vänja sig och det är alltid lättare att smutskasta och trampa istället för att försöka ta sig till och lära sig något nytt... Jag orkar inte gå igenom alla saker jag tänker på men det finns en recension på Prisjakt som sammanfattar detta väldigt bra, se nedan.

Man får tycka vad man vill om Windows 8 men faktum är att dess kärna är en snabbare, säkrare och förbättrad version av Windows 7 och man kan göra precis allt man gjorde innan på den även endast med mus och tangentbord.

Jag uppgraderade mammas HP Compaq DX2450 med Windows 7 H.P. x86 till W8 Pro x64 via alternativet ren installation för 1 månad sen och hon kunde inte vara nöjdare och gladare över det. Den har inte krånglat det minsta och accepterat alla gamla HP-drivrutiner till datorn samt alla lösa prylar som skrivare och tv-kort. Det moderna gränssnittet kanske inte är så mycket att hurra för på en stationär dator men de levande mosaikerna ger konstant flöde av användbar information t.ex. nyheter, väder, mejl eller sportresultat.

Man har hört så mycket skit om Windows 8 vilket gör en tveksam till att uppgradera speciellt till en 65-årig kvinna som inte begriper sig på datorer men det har visat sig att det är helt obefogat och i vissa fall faktiskt rena lögner. Gillar man Windows 7 kommer man absolut gilla Windows 8 och det handlar om att vänja sig lite. Det tog mamma ett försök att lära sig hur man startar ett program i den moderna start-menyn och faktum är att hon nu hittar programmen betydligt snabbare än i Windows 7. Apparna gör det betydligt lättare att komma åt saker och ting, t.ex. kommer man åt allt man har på sitt hotmail-konto med 1 endaste klick.

+ Start-menyn (Alltid 2 klick till målprogrammet jfr med 6 i den klassiska i sämsta fall.)
+ Sökfunktionen (Skriv bara det du söker och få kategoriserat resultat på hela datorn.)
+ Lite virtuellt minne
+ Snabb programrespons
+ Snabb start och avstängning
+ Säkrare än Windows 7
+ Nya Filutforskaren
+ Nya Aktivitetshanteraren
+ Nya Internetutforskaren (IE10)
+ Filåterskapning
+ Diskpool
+ OS-uppfräschning
+ Inbyggd antivirus
+ Inbyggd ISO-filhantering
+ Visuell inloggning
+ Levande mosaiker
+ Molnsynkronisering
+ 10 pekpunkter och gester (kräver pekskärm.)

- Avstängningsknappen (Gömd, tar 1s extra att ta fram men man kan skapa genväg.)
- Trådlösprofilhantering (Borttagen, hantering möjlig via kommandon eller tredje part.)

Permalänk
Medlem

Microsoft Supporten fattar ju inget heller. Försöker få tag i en Windows 8.0 en-US ISO men de vägrar fatta att jag inte vill byta språk varje gång jag installerar om datorn.

Vill även ha en 8.1 en-US ISO men de vägrar låta mig ladda ner en. Uppdatera genom store säger de, kan piratkopiera en ISO utan problem men få en när man har en licens? No way, fuck you!

Och de undrar varför folk klagar.

Permalänk
Master of Overkill

Fan va lack jag blir ska börja installera test maskiner på jobbet så loggar man in på MSDN och ska hämta windows 8.1 enterprise nycklar nä DÅ ÄR VÅRAN SA nere och kan inte ta ner nycklarna asså VA I HELVETE.

Blir så satans lack asså, och så funkar ju inte windows 8 nycklarna på windows 8.1 pro för det är KMS och KMS tjänsten är inte uppdaterad ASSÅ wtf Microsoft fixa detta nu.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeus:

- Avstängningsknappen (Gömd, tar 1s extra att ta fram men man kan skapa genväg.)

De la till möjligheten att nå denna, samt många fler genom att högerklicka på start knappen. Vist lite gömd fortfarande men lättare att komma åt.

Edit: BTW IE11 inte 10 också värt att nämna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fan va lack jag blir ska börja installera test maskiner på jobbet så loggar man in på MSDN och ska hämta windows 8.1 enterprise nycklar nä DÅ ÄR VÅRAN SA nere och kan inte ta ner nycklarna asså VA I HELVETE.

Blir så satans lack asså, och så funkar ju inte windows 8 nycklarna på windows 8.1 pro för det är KMS och KMS tjänsten är inte uppdaterad ASSÅ wtf Microsoft fixa detta nu.

Kör MAK , problem solved

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vadå? det är ju exakt som windows 7 när du kör desktop, ingen tvingar dig att sitta med modernUI appar.

Gränsnittet är bra mycket fulare enligt mig, dessutom har dom ju gjort så man inte kan ställa in färger för olika typer av GUI element lika bra som man kan i Windows 7. Prova t.ex att ändra ditt tema så det blir mörka färger och se hur bra det ser ut.
Tror inte "stödet" för custom teman är lika bra heller iom. att Aero är borta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Oneone:

Kör MAK , problem solved

Funkar inte med MAK heller så, samma skit.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Funkar inte med MAK heller så, samma skit.

Funkar för mig iaf, aktiverade precis 2012 R2 med MAK, och en test maskin enterprise 8.1 dock inte mot interna servern... SLUI 3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

uppdateringen från win8.0 till 8.1 har crashat, stannat av osv fler tal gånger nu. inte fan är Win8 och 8.1 stabilt å bra eller snabbt, mitt Win7 Ult startade upp mycket snabbare. tenderar att "lagga" när man startar Program osv..

inte jätte nöjd med Win8, det ända som funkat kanon med Win8 är BF4 Beta.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Gränsnittet är bra mycket fulare enligt mig, dessutom har dom ju gjort så man inte kan ställa in färger för olika typer av GUI element lika bra som man kan i Windows 7. Prova t.ex att ändra ditt tema så det blir mörka färger och se hur bra det ser ut.
Tror inte "stödet" för custom teman är lika bra heller iom. att Aero är borta.

exakt jag vill ändra färgen på texten på fönster namnen, hittar inte vart man gör det alls.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av vi0lat0r:

Hmm... Jag har varit anti... Men det kanske är dags nu. Han har rätt om det psykologiska, i att det numera inte känns som att man kastas till något annat, för mig. Jag godkänner win 8.1 för testning* :]

Håller fullständigt med, skall testa det på min htpc

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Oneone:

Funkar för mig iaf, aktiverade precis 2012 R2 med MAK, och en test maskin enterprise 8.1 dock inte mot interna servern... SLUI 3.

Men jag har inga windows 8.1 Nycklar det är därför !

MSDN funkar inte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av crimsonidol:

Ingen sweclockersnyhet sedan igår, något stort på gång kanske, testlabbet? En chassirecension med Jonas eller recension av grafikkort kanske, podcast? Eller varför inte släng in en oannonserad fredagspanel bara för att ni känner för det..

Fast det är ju klart att ni inte behöver skämma bort oss varje fredag...

Jag börjar bli orolig. Hoppas inte det har hänt någonting med redaktionen.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralleballe:

Jag börjar bli orolig. Hoppas inte det har hänt någonting med redaktionen.

Ja, verkligen, det brukar ju spruta ut någon mer eller mindre intressant nyhet ibland med brist på de stora nyheterna men denna gång känner jag mig en smula nervös, hur är det pojkar? Har ni intern utbildning eller hänger ni över era testriggar eller har det hänt något vi andra har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeus:

....
+ Start-menyn (Alltid 2 klick till målprogrammet jfr med 6 i den klassiska i sämsta fall.)
+ Sökfunktionen (Skriv bara det du söker och få kategoriserat resultat på hela datorn.)
+ Lite virtuellt minne
+ Snabb programrespons
+ Snabb start och avstängning
+ Säkrare än Windows 7
+ Nya Filutforskaren
+ Nya Aktivitetshanteraren
+ Nya Internetutforskaren (IE10)
+ Filåterskapning
+ Diskpool
+ OS-uppfräschning
+ Inbyggd antivirus
+ Inbyggd ISO-filhantering
+ Visuell inloggning
+ Levande mosaiker
+ Molnsynkronisering
+ 10 pekpunkter och gester (kräver pekskärm.)

- Trådlösprofilhantering (Borttagen, hantering möjlig via kommandon eller tredje part.)[/I]

Tack för det bästa och mest utförliga svaret i denna tråd.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

MSDN funkar inte.

ahhhhhhh ! kollade sidan och den är nere för mig också hehe.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur kommer det sig att SweClockers är helt tyst och inte rapporterar någonting om Ubuntu 13.10, största konkurrenten till Windows 8.1 som släpps samma dag som Windows 8.1 släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur kommer det sig att SweClockers är helt tyst och inte rapporterar någonting om Ubuntu 13.10, största konkurrenten till Windows 8.1 som släpps samma dag som Windows 8.1 släpps?

Troligtvis för att Ubuntu är så försvinnande litet i jämförelse med Windows. Något som knappt 1 % av marknaden använder är helt enkelt inte lika intressant att rapportera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

De kanske inte visste om det. Jag skickade in det som nyhetstips nyss så får vi se. Det kanske tar några dagar att utföra en ingående test så ha tålamod...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flostyle:

Troligtvis för att Ubuntu är så försvinnande litet i jämförelse med Windows. Något som knappt 1 % av marknaden använder är helt enkelt inte lika intressant att rapportera om.

Jo, men det är ändå nog vad som skulle kunna sägas vara största konkurrenten till Windows 8.1 och det total ignorerades.
Inte ens en lite fotnot i krympt grå text som säger "Idag släpptes även konkurrenten Ubuntu 13.10".

Permalänk
Medlem

Det som jag stötte på var att mitt Avast blev "avinstallerat" blev en Windows.old när jag uppgraderade till 8.1 från 8.0... Lite surt men ingen big deal.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Det som jag stötte på var att mitt Avast blev "avinstallerat" blev en Windows.old när jag uppgraderade till 8.1 från 8.0... Lite surt men ingen big deal.

Windows.old försvinner inom ett par dagar men har du bråttom så kan du ta bort det redan nu:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/how-remove-windo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, men det är ändå nog vad som skulle kunna sägas vara största konkurrenten till Windows 8.1 och det total ignorerades.
Inte ens en lite fotnot i krympt grå text som säger "Idag släpptes även konkurrenten Ubuntu 13.10".

Största konkurrenten är snarare OS X. Sen är det väl inte så konstigt om det ignoreras på en sida som Sweclockers, annat är det på en sida där majoriteten av medlemmarna själva kör Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ahhhhhhh ! kollade sidan och den är nere för mig också hehe.

Skrivet av tvelander:

MSDN funkar inte.

Fick nycklar precis på MSDN utan problem.

https://msdn.microsoft.com/en-US/subscriptions/securedownload...

Eller några andra ni försöker fixa?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Största konkurrenten är snarare OS X. Sen är det väl inte så konstigt om det ignoreras på en sida som Sweclockers, annat är det på en sida där majoriteten av medlemmarna själva kör Ubuntu.

Trodde sweclockers var en sida för dotorintresserade? De har ju skrivit om Steam OS, något som knappt någon använder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Fick nycklar precis på MSDN utan problem.

https://msdn.microsoft.com/en-US/subscriptions/securedownload...

Eller några andra ni försöker fixa?

Volymlicens sidan, vanliga MSDN fungerar för mig också. Licensing.microsoft.com finns de inte.

Visa signatur