Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Trodde sweclockers var en sida för dotorintresserade? De har ju skrivit om Steam OS, något som knappt någon använder...

Är ju viss skillnad, Steam OS är ju ett helt nytt OS och en storsatsning från Valve. Ubuntu har bara fått en uppdatering (som inte introducerar så mycket nytt att bli exalterad över sedan 13.04). Finns hur mycket smånyheter som helst som Sweclockers kan skriva om, och det hade de säkert gjort om de haft tid osv.

Permalänk
Medlem

Hmmf, hade svenska win 8 pro innan, nu blev det Engelska och det går inte ladda ner Språkpaket via denna guiden.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/using-multiple-l...

Eller finns inte svenska till 8.1 ännu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flostyle:

Största konkurrenten är snarare OS X. Sen är det väl inte så konstigt om det ignoreras på en sida som Sweclockers, annat är det på en sida där majoriteten av medlemmarna själva kör Ubuntu.

Det är ju inte så att SweClockers är en Windows sajt (eller är det de?)
SweClockers borde vara objektiva och neutrala och rapportera om relevanta saker.

Att en av huvudkonkurrenterna släpps samtidigt som Windows 8.1 borde anses som relevant.

Permalänk
Medlem

Kan inte uppdatera till skiten ...skit error...jävla windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Trodde sweclockers var en sida för dotorintresserade? De har ju skrivit om Steam OS, något som knappt någon använder...

Fast SteamOS är nyhet i större grad från Valve. Sweclockers är en Windows baserad sida till stor del. Nyheter på Linux och liknande hittar du nog bäst på sidor som är dedikerade till det.

Phoronix, omgubuntu, webupd8. Eller kanske ars technica som tog upp det nyligen.
http://arstechnica.com/information-technology/2013/10/ubuntu-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Håller med! Har visserligen själv inte nyttjat någon Linuxvariant själv på ganska många år nu och det hade varit intressant och kanske lärorikt att få reda på lite nyheter lite då och då även om den arenan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hmmf, hade svenska win 8 pro innan, nu blev det Engelska och det går inte ladda ner Språkpaket via denna guiden.

Jodå, jag installerade det precis. Kan du inte välja svenska eller inte ladda ner svenska?

För övrigt; installerade precis 8.1, skönt OS om man inte ska jobba med några avancerade saker utan bara surfa etc. Går dock inte scrolla neråt för att få upp alla appar på min laptop?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Jag vet och jag ogillar det. Gillar inte att de lagrar mina kontakter, bakgrundsbilder, program jag använder, etc. etc. på deras servrar.

Angående texten så var den betydligt svårare att se med min blåa bakgrund, kanske bara olyckligt val av färger dock. Men en kompis fick inte de alternativet alls på en ny dator han köpte.

Jag antar att du inte använder ett Gmail-konto eller Apple-konto i din mobil heller?

Och jo, din kompis fick ett alternativ att logga in lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Men nu resonerar du fortfarande som att mus+tgb är nånting ihopklumpat och oskiljaktigt, och att man antingen använder enbart dom båda, eller ingen av dom.

Dom är två helt olika enheter, som efter många år av skepticism mot den nymodiga musen äntligen började användas tillsammans.
Musen var aldrig avsett att ersätta tangentbordet.
Pekskärmen var aldrig avsett att ersätta mus eller tangentbord eller dom båda, men har möjlighet att fungera ensamt när möjlighet för dom övriga ej ges.

Vad är effektivast? Givetvis att ha alla tre metoderna, och använda den som lämpar sig bäst för varje litet arbetssteg man gör.
Sedan om man råkar sitta 100% av sin tid i Battlefield, då har man ingen nytta av pekskärm. Sitter man 100% i en linuxterminal, då har man inge nytta av mus heller.

Billigast? Givetvis enbart mus. I Dagsläget. Med tanke på hur prisutvecklingen går idag, så kommer det snart knappt kosta något extra att förse skärmar med pekskärm, och då kommer enbart pekskärm bli billigast.

Minst jobbigt? Att ha flera olika interface att jobba med såklart.
Att använda tangentbordskommando för att öppna utforkaren, mus för att bläddra fram till en bild jag vill redigera, pekskärm för att zooma in på en spezifik punkt på den, jag skulle nog inte se det som mer jobbigt än enbart mus-tgb som jag har tillgång till idag.

Och att låta armnarna konstant variera mellan ett par olika arbettställningar är knappast dåligt för ergonomin, som många tror.

Herregud, du har uppenbarligen inte läst alla mina inlägg. Snälla gör det först.

Du pratar som om jag menar på att pekskärmar är värdelösa eller något,
det handlade om varesig det är något vettigt för en vanlig användare eller ej osv.
Jag gör ingenting som skulle fungera bättre, i så fall endast sämre, med touch.
Vad skulle det vara bra för i så fall för mig att ha?

Ang. interface fattar du inte alls vad jag menade, jag menade alltså att du byter
mellan t.ex skrivbordet och MUI, jag gillar det verkligen inte och inte heller gör någon jag känner.
Nu ska jag inte klanka på MS för det är ju fixat så att man inte ska behöva se det längre,
men poängen är att om du ska ha både touch och tb+mus så använder du förmodligen ett
helt annat gränssnitt som egentligen gör samma sak. Ser inte någon mening med det, alls.

Citat:

Men nu resonerar du fortfarande som att mus+tgb är nånting ihopklumpat och oskiljaktigt, och att man antingen använder enbart dom båda, eller ingen av dom.

Nej, mus och tangentbord är vad vi använder när vi sitter med stationära datorer idag,
och för en normal användare är dom "ihopklumpade" så är det bara helt enkelt.
Ser inte felet med att då göra en sådan jämförelse, vadå vill du att det ska vara "rättvist" eller?

Citat:

Och att låta armnarna konstant variera mellan ett par olika arbettställningar är knappast dåligt för ergonomin, som många tror.

Tror inte att kroppen tar skada precis, men det är knappast avslappnande på samma sätt som att använda en mus/tb
och (som sagt för tusende gången) finns det ingen mening med det för en vanlig användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fan va lack jag blir ska börja installera test maskiner på jobbet så loggar man in på MSDN och ska hämta windows 8.1 enterprise nycklar nä DÅ ÄR VÅRAN SA nere och kan inte ta ner nycklarna asså VA I HELVETE.

Blir så satans lack asså, och så funkar ju inte windows 8 nycklarna på windows 8.1 pro för det är KMS och KMS tjänsten är inte uppdaterad ASSÅ wtf Microsoft fixa detta nu.

Har W8 Enterprise på skoldatorn men vad är egentligen skillnaden på Pro och Enterprise?
Googlat detta men hittade ingenting konstigt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jodå, jag installerade det precis. Kan du inte välja svenska eller inte ladda ner svenska?

För övrigt; installerade precis 8.1, skönt OS om man inte ska jobba med några avancerade saker utan bara surfa etc. Går dock inte scrolla neråt för att få upp alla appar på min laptop?

Hur gjorde du?

Står inget om "download" Och inne på Options finns bara "add keyboard"

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Stämmer det verkar inte finnas ännu tyvär. Får vänta lite

JO, funkar för mig via kontrollpanelen INTE modern UI.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har W8 Enterprise på skoldatorn men vad är egentligen skillnaden på Pro och Enterprise?
Googlat detta men hittade ingenting konstigt nog

Det är ganska mycket, inget gemene man bryr sig om dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur gjorde du?

http://i42.tinypic.com/2vkceie.jpg

Står inget om "download" Och inne på Options finns bara "add keyboard"

Typ helt plötsligt kom det upp "download" där någonstans tror jag. Hemskt vad snabbt jag har glömt det, haha.
Testat starta om?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Är man tvingad att vara inloggad på sitt MSID? Stängde av det när jag körde Win8 eftersom jag ändå bara har en Windows dator. I och med uppgraderingen så slogs MSID inloggningen på igen samt SkyDrive (var så trött att jag inte bockade av det).
Vad exakt säkerhetskopierar SkyDrive?

Sen är Skype fortfarande lika dålig som innan och vill köra Desktopversionen. Tyvärr verkar AppSkype köras i bakgrunden trots att jag stänger av det vilket resulterar i "pling" och meddelanderuta. Antar att Skype är igång eftersom jag kör MSID inlogg?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är man tvingad att vara inloggad på sitt MSID? Stängde av det när jag körde Win8 eftersom jag ändå bara har en Windows dator. I och med uppgraderingen så slogs MSID inloggningen på igen samt SkyDrive (var så trött att jag inte bockade av det).

Sen är Skype fortfarande lika dålig som innan och vill köra Desktopversionen. Tyvärr verkar AppSkype köras i bakgrunden trots att jag stänger av det vilket resulterar i "pling" och meddelanderuta. Antar att Skype är igång eftersom jag kör MSID inlogg?

Se till att stänga av Appen , alt-f4 eller dra i mitten och stäng ner den. Själv föredrar jag desktopvarianten av skype.

Det du synkar väljer du själv, men det går att synka det mästa, sen får du också en "skydrive" mappad enhet i den här datorn där dokument osv kommer att synkas, de du lägger till dvs.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Även om man bara har en dator kan det vara ganska praktiskt att slippa ställa in en massa inställningar om man formaterar om datorn.

Skypeappen kan du ställa in om du vill att den ska vara aktiv i bakgrunden eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Är ju viss skillnad, Steam OS är ju ett helt nytt OS och en storsatsning från Valve. Ubuntu har bara fått en uppdatering (som inte introducerar så mycket nytt att bli exalterad över sedan 13.04). Finns hur mycket smånyheter som helst som Sweclockers kan skriva om, och det hade de säkert gjort om de haft tid osv.

Kanske är få som vet att SteamOS är Linuxbaserat, troligtvis baseras det på ubuntu eller debian. Knappast något nytt operativsystem med andra ord och faktiskt ganska likt ubuntu i grunden. Hur kan det bli så mycket intressantare bara för att Valve använder det?

Windows har också fått en liten uppdatering. Knappast någon stor nyhet det heller kan man tycka?

Permalänk
Medlem

Uppdaterade på laptopen idag, någon som vet hur man får bort den jädrans "Build 9600" texten längst ner till höger?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Uppdaterade på laptopen idag, någon som vet hur man får bort den jädrans "Build 9600" texten längst ner till höger?

Aktivera Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Aktivera Windows.

Gick in på system "Windows har aktiverats". Så ja... dock har jag även texten "Säker start har inte konfigurerats på ett korrekt sätt"

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Gick in på system "Windows har aktiverats". Så ja... dock har jag även texten "Säker start har inte konfigurerats på ett korrekt sätt"

Vet att jag hade något liknande på W7... Du kan prova följande

Öppna regedit

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop" och hitta "PaintDesktopVersion" Ändra/Modify värdet till 0 eller 1

Edit:
Glöm inte att boota om maskinen

Permalänk
Medlem

Om man har Windows 8 och uppgraderar till Windows 8.1 så kan man inte ens dra en "Refresh/Remove everything and re-install Windows" på datorn för man måste ha installations media och de vägrar släppa det till folk som har gratis uppgradering. Man måste installera om Windows 8 och sen ladda ner Windows 8.1 igen genom store varje gång. Villket jävla skämt.

IQn ligger på minus hos Microsoft för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om man har Windows 8 och uppgraderar till Windows 8.1 så kan man inte ens dra en "Refresh/Remove everything and re-install Windows" på datorn för man måste ha installations media och de vägrar släppa det till folk som har gratis uppgradering. Man måste installera om Windows 8 och sen ladda ner Windows 8.1 igen genom store varje gång. Villket jävla skämt.

Haha, om det är det så det ligger till så låter det ju otvivelaktigt en aning efterblivet, hur tänkte de där... Men jag antar att en vanlig refresh fungerar, där man behåller sina filer och dylikt?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Haha, om det är det så det ligger till så låter det ju otvivelaktigt en aning efterblivet, hur tänkte de där... Men jag antar att en vanlig refresh fungerar, där man behåller sina filer och dylikt?

Nej det funkar inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Haha ok, verkligen bra tänkt där i så fall ><

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Skrivet av Zicsoen:

Skrivet av LeVvE:

Skrivet av Zicsoen:

Haha ok, verkligen bra tänkt där i så fall ><

Visst kan man göra en återställningsenhet inifrån kontrollpanelen och använda den?

Sök på återställningenhet för att hitta funktionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad som är fel när man får 0xC1900101 - 0x40019 ?
Får det efter jag loggar in och sen vill den att jag ska logga in på windows kontot och efter det så står det bara och tuggar....
sen får man det där felkoden efter man rebootar.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goikoi:

Mina spel inkl CS:GO blev gulaktiga i grafiken, "dubbelseende", hackade, laggade, musen likaså. Testade uppdatera både det ena och det andra men det slutade med en format c:

Ingen märkbar boost lär du få.

Skrivet av nickelodeon:

Det ända som du kan får en boost av är att köra spelet på Linux.

Enligt vissa tester i tex Battlefield 3/4 så ger ju W8 mer fps än W7...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |