Kylmodd för bärbar - sänkte temp från 105C -> 55C

Permalänk
Medlem

Kylmodd för bärbar - sänkte temp från 105C -> 55C

Min arbetsdator har sedan länge låtit allt för mycket. Ja har testat att dammsuga ur fläkten ett flertal gånger utan att det har gjort skillnad. Fläkten är ju tempstyrd och har där med gått 100% hela tiden, vilket har blivit ett problem då jag läser mycket och kräver tystnad. Så eftersom damm inte tycktes vara problemet så blev det till att riva isär den bärbara datorn och lokalisera problemet.

Kylmodd för bärbar - sänkte temp från 105C -> 55C

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag tror du har fått ett defekt exemplar, det är ju glasklart att det ska vara ett hål för fläkten i plåten.
Har du någon jobbarkompis med samma dator som du kan kolla på?

Permalänk
Medlem

Nej jag har ju inte det tyvärr, men det känns ju lite som ett måndags ex. Datorn är dock 3 år gammal så därför vågade jag gå loss på den. Materialet var plåt/plast och ca 3mm tjockt så det var ju inte direkt så att dem bara hade missat en stans.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Vad är det för laptop?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

Vad är det för laptop?

Toshiba L650

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tror det var fabrik fel.
Om man kollar på denna bild ser det ut som att det är öppet där.

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Bra akutlösning men kunde du inte ha dremlat skårorna i fake gallret istället för att göra ett stort hål. Är en sån där dryg estetisk snubbe
Jag förstår absolut varför du gjorde som du gjorde dock.

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det var fel med gallret, jag har sett det flera gånger med olika modeller och märken på laptops. Dock är det inte heller bra att ha helt öppet då du kan få in främmande föremål vilket kan skada eller iaf stoppa fläkten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Hehe datorn står 99,9% av tiden still på skrivbordet så det är ingen fara att få in några grejer i fläkten. Dammet som ev kommer in åker ju direkt ut igen så ja tror det är rätt lungt, lättare att dammsuga nu också

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hehe datorn står 99,9% av tiden still på skrivbordet så det är ingen fara att få in några grejer i fläkten. Dammet som ev kommer in åker ju direkt ut igen så ja tror det är rätt lungt, lättare att dammsuga nu också

damsuga datorn ska du inte göra, kan skada datorn pga esd, skaffa dej luft i burk, 60kr från biltema, jag tyckte att det var töntigt i början men efter att jag har skaffat dej så har åsikten ändrats, sen efter det drar du till ikea och köpa en plast gardintyg som funkar skitbra som dammfilter, googla så vet du vad det heter

Permalänk
Medlem

Skitbra album, inget avancerat men jävligt användbart och bra löst. 5p

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

damsuga datorn ska du inte göra, kan skada datorn pga esd, skaffa dej luft i burk, 60kr från biltema, jag tyckte att det var töntigt i början men efter att jag har skaffat dej så har åsikten ändrats, sen efter det drar du till ikea och köpa en plast gardintyg som funkar skitbra som dammfilter, googla så vet du vad det heter

Ikea Serita heter gardinen som folk använder som dammfilter.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna få göra samma sak min min dator, byta kylpasta och trixa lite (A) Haha

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

snyggt gjort ^^
ska fråga en klasskamrat om vi ska göra likadant på hans bärbara (tror inte den har fake galler men den kyler väldigt kasst) trots att vi bytt kylpasta och rengjort kylaren (kommer även byta fläkten som sitter där med en lite fetare möjligtvis ) eller in i bios och justera den där också så den faktiskt varvar på när det behövs istället för idle 55 grader och max temp vid enklare spel 87c på cpu

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Gjorde precis samma grej på len kompis Acer han hade haft en massa problem med, från 105-106C till 60-70 beroende på last!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ikea Serita heter gardinen som folk använder som dammfilter.

Tyvärr så har Sarita utgått. Finns ej kvar på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hehe datorn står 99,9% av tiden still på skrivbordet så det är ingen fara att få in några grejer i fläkten. Dammet som ev kommer in åker ju direkt ut igen så ja tror det är rätt lungt, lättare att dammsuga nu också

Det enda man ska tänka på är att det kan funnits en poäng med att inte ha hål för fläkten (i alla fall inget stort hål), då suger fläkten in varmluft från resten av datorn, det vill säga HDD, minnen etc, så att de inte behöver mer kylning. I min bärbara gjorde jag samma hål men har då bytt ut HDD mot SSD så alstras ingen värme där direkt. Min bärbara blev också tyst och fin, överklockad CPU ger bra prestanda men GPU hänger inte riktigt med tyvärr.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Mycket väl genomfört, gillar det! Om du gör det igen så passa på att göra en guide för framtida ghetto-moddare. Konstigt att dom inte gör hål från början, kanske vill dom att man köper ny dator efter 1½-2år pga värme.

Permalänk
Medlem

Fin lösning.
Du skulle kunna göra den fett mycket snyggare dock, om du snyggade till kanterna i hålet och satte sådant stål nät som sitter över högtalare ofta.
Fördelen med sådant nät mot tyg, är att det är hårt och behåller formen.
Om du fixade det så skulle du nog tom kunna få modden att se ut som den var original tom.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Snyggt och fint resultat gillar det!
Dock hade du kunnat ta betydligt mindre kylpasta och ännu bättre resultat på temperaturen! det va aboslut i högsta laget
Men fint album 5P.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte den burken blir en ren brandfara om man skulle råka glömma den i t.ex en säng så enkelt som ovanpå lakan? Min burk har insug via tangentbordet och utblås på två sidor, inget via botten. Det är inte så att Du har kanske något likadant? Min burk är dock av ett annat fabrikat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobled:

Tyvärr så har Sarita utgått. Finns ej kvar på hemsidan

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40233111/ - Kanske funkar? Betydligt billigare som metervara också om du bara ska klippa sönder den i alla fall.

Funderar på att göra insektsnät till lägenhetens ventiler av den.

Permalänk
Medlem

Som videoapan skrev så finns det en anledning till att det inte är ett hål där, luftintagen sitter till 99% av fallen vid minnen och hdd. de behöver ju inte massa kylning menmen.. därav är detta hål täppt!

Permalänk
Medlem

Det är inget fabriksfel, det är en idiotisk design från många tillverkare. Och som många verkar missat i den här tråden så blåser vissa laptops luft genom tangentbordet och in via sidan istället för underifrån, alternativt in från tangentbordet och ut på sidan.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jag tror du har fått ett defekt exemplar, det är ju glasklart att det ska vara ett hål för fläkten i plåten.
Har du någon jobbarkompis med samma dator som du kan kolla på?

Skrivet av spinxen:

Nej jag har ju inte det tyvärr, men det känns ju lite som ett måndags ex. Datorn är dock 3 år gammal så därför vågade jag gå loss på den. Materialet var plåt/plast och ca 3mm tjockt så det var ju inte direkt så att dem bara hade missat en stans.

Skrivet av GreenPotatis:

Tror det var fabrik fel.
Om man kollar på denna bild ser det ut som att det är öppet där.
http://laptopparts.com.au/media/catalog/product/cache/1/image...

Det är inget fel, hålen är utstansade vid "snabbare modeller", alltså så gör man inte hål i budgettmodeller utan låter det vara, billigare och tillverka en botten i samma design än o designa om den från gjutningen.

Angående kylpastan har du själv använt ganska för mycket kylpasta. :/ På en vanlig CPU med metallhölje så ska det vara ett riskorn, det går åt mindre på sådana ytor där kärnan är synlig med andra ord.

Bra jobbat annars! Skulle kanske tagit en dremmel och gjort hål i "gallret"/nätet så det varit någon form av skydd kvar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Sammanträffande "Hetast: Kylmodd för bärbar - sänkte temp från 10..."

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Tyckte att du tog lite väl mycket kylpasta och att smeta ut den var lite meh enligt mig. Några riskorn på sina ställen så tror jag det skulle vara bättre.

Du kan också köpa något fläktgaller eller göra ett eget för att sedan limma på insidan så slipper du oroa dig över att datorn kommer agera som en dammsugare och dra in random saker och skada fläktbladen.

Men annars en fin modd. Tycker folk är ibland för oroliga att öppna laptops numera. Enligt mig är det enkelt att få upp dom, lite svårare att få ihop dem men oftast gör dag och natt om man byter kylpasta eller liknande.

UX32VD vinner på att byta kylpasta exempelvis dock så rullar garantin ganska snabbt bort.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fin lösning.
Du skulle kunna göra den fett mycket snyggare dock, om du snyggade till kanterna i hålet och satte sådant stål nät som sitter över högtalare ofta.
Fördelen med sådant nät mot tyg, är att det är hårt och behåller formen.
Om du fixade det så skulle du nog tom kunna få modden att se ut som den var original tom.

Jag hade inte direkt ambitionen att göra det snyggt, enbart funktionellt. Satt och arbetade men störde mig på ljudet så det blev en quick-fix.

Skrivet av Ridder:

Mycket väl genomfört, gillar det! Om du gör det igen så passa på att göra en guide för framtida ghetto-moddare. Konstigt att dom inte gör hål från början, kanske vill dom att man köper ny dator efter 1½-2år pga värme.

Hehe ja det är ju ingen rocketscience direkt, men visst

Skrivet av atego:

Snyggt och fint resultat gillar det!
Dock hade du kunnat ta betydligt mindre kylpasta och ännu bättre resultat på temperaturen! det va aboslut i högsta laget
Men fint album 5P.

Mängden kylpasta är inte så farlig, i och med att den pressades samman ganska kraftigt vid monteringen så trycktes det mesta av överskottet bort. Det är icke-ledande pasta så det gör inte så mycket. Jag hade varit noggrannare om det var min Main-dator.

Skrivet av Veni:

Frågan är om inte den burken blir en ren brandfara om man skulle råka glömma den i t.ex en säng så enkelt som ovanpå lakan? Min burk har insug via tangentbordet och utblås på två sidor, inget via botten. Det är inte så att Du har kanske något likadant? Min burk är dock av ett annat fabrikat.

Jag har datorn på skrivbordet, kopplat till en skärm. Den står där 99% av tiden så det är ingen direkt fara. Har även ett par små tassar under den så att den kommer upp 5-6mm från skivan den står på. Tangentbordet släpper inte igenom luft för fem öre tyvärr.

Skrivet av atriix:

Sammanträffande "Hetast: Kylmodd för bärbar - sänkte temp från 10..."

Hehe ja de var lite roligt ja såg det med, värst vad denna tråden tog fart plötsligt.

Skrivet av Commander:

Tyckte att du tog lite väl mycket kylpasta och att smeta ut den var lite meh enligt mig. Några riskorn på sina ställen så tror jag det skulle vara bättre.

Du kan också köpa något fläktgaller eller göra ett eget för att sedan limma på insidan så slipper du oroa dig över att datorn kommer agera som en dammsugare och dra in random saker och skada fläktbladen.

Men annars en fin modd. Tycker folk är ibland för oroliga att öppna laptops numera. Enligt mig är det enkelt att få upp dom, lite svårare att få ihop dem men oftast gör dag och natt om man byter kylpasta eller liknande.

UX32VD vinner på att byta kylpasta exempelvis dock så rullar garantin ganska snabbt bort.

Bra synpunkter!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Det är sådana här ghetto-mods man inte kan låta bli att älska. Snyggt jobbat, 5 klockrena poäng!