Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Har nu tänkt lite mer på själva styrningen och vi har beslutat oss för att skippa servona för enkelhetens skull och istället ha en motor per sida. För att svänga ska man endast använda ena motorn eller back med ena och fram med den andra, etc.
Batteriet ska finnas nära motorerna och ha korta kablar för att slippa förluster, och man ska använda reläer för att kontrollera styrningen.
Låter det här bra?

Också, vilken är den bästa belysningen att driva på 12V?
Jag antar att LED är bra men i så fall vilken modell? Länka gärna

Riktigt rolig projektidé, jag funderade i samma banor när jag hade mitt projektarbete förra året, men slopade det när jag insåg kostnaden för att genomföra det.

Angående stryningsalternativet du beskriver så bör det fungera, dock kommer det inte vara lika responsivt som att t.ex använda ett roder i relativt "höga" hastigheter. Vid väldigt låga hastigheter/stillastående bör det dock vara mer lättmanövrerat än en vanlig lösning samt bidra till en mindre svängradie.

Lycka till med arbetet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 4.3GHz 1.3VCore | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB @ 3600MHz 16-20-20-38 1.4VDIMM | ASUS ROG Strix RTX 2070 SUPER OC @ 1705/2005MHz (15.8GHz Memory)| | Arctic Freezer Liquid II 240mm | CM Storm Stryker | Corsair HX 850W | ACER Predator XB271HU | Razer Deathadder Elite | Q-Pad MK-85 | DALI Zensor 1 AX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SjoggaN:

Riktigt rolig projektidé, jag funderade i samma banor när jag hade mitt projektarbete förra året, men slopade det när jag insåg kostnaden för att genomföra det.

Angående stryningsalternativet du beskriver så bör det fungera, dock kommer det inte vara lika responsivt som att t.ex använda ett roder i relativt "höga" hastigheter. Vid väldigt låga hastigheter/stillastående bör det dock vara mer lättmanövrerat än en vanlig lösning samt bidra till en mindre svängradie.

Lycka till med arbetet!

Tack för snälla ord

Angående styrningen så är det inte på tal om några "höga" hastigheter, så länge den rör på sig är det bra.

Vad som nu är ett dilemma är hur man ska kunna kontrollera 3 motorer, 2 för fram och bak, 1 för upp och ner i båda riktningarna. Vet någon hur man löser detta? Går det att använda reläer för att bara byta håll på strömmen.
Hur fungerar det med reversibla motorer? De låter ganska enkla?

En ny skiss på planen:

ORANGE 110mm PVC rör
BLÅ motorer
SVART stålram
GRÅ GoPro
GUL Vattentät låda med plexifönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tack för snälla ord

Angående styrningen så är det inte på tal om några "höga" hastigheter, så länge den rör på sig är det bra.

Vad som nu är ett dilemma är hur man ska kunna kontrollera 3 motorer, 2 för fram och bak, 1 för upp och ner i båda riktningarna. Vet någon hur man löser detta? Går det att använda reläer för att bara byta håll på strömmen.

En ny skiss på planen:
http://i.imgur.com/L7snjcH.png

ORANGE 110mm PVC rör
BLÅ motorer
SVART stålram
GRÅ GoPro

Vet inte om du kollat in http://hobbyking.com/ redan.. men annars lär du nog hitta massa vettiga grejer där till en vettig peng Typ servostyrning och motorkontroller

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tack för snälla ord

En ny skiss på planen:
http://i.imgur.com/L7snjcH.png

ORANGE 110mm PVC rör
BLÅ motorer
SVART stålram
GRÅ GoPro

Dold text

Problemet med att backa en motor, ligger inte hos själva motorn.
I de flesta fallen är propellrarna gjorde för att drivas åt ett speciellt håll, och om du kör den åt andra hållet så kommer du ha betydligt mindre kraft!

behöver ni verkligen kunna åka i sidleds? ifall det är nödvändigt skulle jag nog skaffa en propeller som man kan köra åt båda hållen, de ger inte lika bra kraft som vanliga, men tror det kommer fungera ändå!

Lycka till killar! Rita gärna upp något i CAD eller något sånt! (blir också skitbra för redovisning!)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Vet inte om du kollat in http://hobbyking.com/ redan.. men annars lär du nog hitta massa vettiga grejer där till en vettig peng Typ servostyrning och motorkontroller

Tack för sidan, den ser bra ut. Men några servon ska vi inte behöva längre, motorerna ska vara fastmonterade och man får styra som en pansarvagn, bara gasa på ena sidan.
Jag kan inget om motorkontroller. Hur fungerar de om jag vill styra över en sladd?

Skrivet av OskarW90:
Dold text

Problemet med att backa en motor, ligger inte hos själva motorn.
I de flesta fallen är propellrarna gjorde för att drivas åt ett speciellt håll, och om du kör den åt andra hållet så kommer du ha betydligt mindre kraft!

behöver ni verkligen kunna åka i sidleds? ifall det är nödvändigt skulle jag nog skaffa en propeller som man kan köra åt båda hållen, de ger inte lika bra kraft som vanliga, men tror det kommer fungera ändå!

Lycka till killar! Rita gärna upp något i CAD eller något sånt! (blir också skitbra för redovisning!)

Det du säger om propellrarna låter sant, och vi kommer inte behöva åka i sidled. Den senaste skissen är sedd framifrån och vi har en motor per sida för fram och bak och en på toppen för upp och ner.

Och någon form av CAD skiss ska nog absolut göras, vi har bara inte kommit så långt.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag kan inget om motorkontroller. Hur fungerar de om jag vill styra över en sladd?

En motorkontroller är en enhet som kan styra en motor. Om du vill ha en motor så måste du ju ha någon form av kontroll över motorn för att den ska snurra, om det så bara är ett relä.

Sen finns det ju mer avancerade motorkontrollers, som t ex kan ha steglös och reversibel rotation. Och t ex motorkontrollers som kommunicerar med arduino. Och sen en variant för varje motortyp och motoreffekt.

Här har du ett gäng motorstyrningskretsar, varav åtminstone ett par stycken skulle kunna vara aktuella:
http://www.electrokit.com/motorstyrning.c507

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tack för sidan, den ser bra ut. Men några servon ska vi inte behöva längre, motorerna ska vara fastmonterade och man får styra som en pansarvagn, bara gasa på ena sidan.

Det du säger om propellrarna låter sant, och vi kommer inte behöva åka i sidled. Den senaste skissen är sedd framifrån och vi har en motor per sida för fram och bak och en på toppen för upp och ner.

Och någon form av CAD skiss ska nog absolut göras, vi har bara inte kommit så långt.

Om du bor i Stockholm så finns Stockholm Makerspace, där har vi massor med folk som kan Arduino och mycket annat.
Sjukt awesome projekt!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Lite inspiration - http://openrov.com/

Ett kickstarterprojekt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Om du bor i Stockholm så finns Stockholm Makerspace, där har vi massor med folk som kan Arduino och mycket annat.
Sjukt awesome projekt!

Låter som ett ställe värt att kolla in. Jag bor i närheten så inga problem att ta mig in till Stockholm.

Skrivet av Jilted:

Lite inspiration - http://openrov.com/

Ett kickstarterprojekt

Jag hade faktiskt kollat in den där. Det var den som gav inspiration till att göra ubåten neutralt flytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag hade faktiskt kollat in den där. Det var den som gav inspiration till att göra ubåten neutralt flytande.

Vet inte om det vore bättre att ha ubåten lite positivt flytkraft, och använda propellern ovanpå att se till att den håller sig under vattnet hela tiden.
Gör det hela mycket enklare om batterierna tar slut och ni behöver hämta den. Behövs inte mycket men hellre att den flyter upp än sjunker

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vet inte om det vore bättre att ha ubåten lite positivt flytkraft, och använda propellern ovanpå att se till att den håller sig under vattnet hela tiden.
Gör det hela mycket enklare om batterierna tar slut och ni behöver hämta den. Behövs inte mycket men hellre att den flyter upp än sjunker

Det är helt sant och det blir nog så ner vi ska bygga ihop den. Men vi ska ju också ha en kabel så att risken att förlora den är minimal ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Låter som ett ställe värt att kolla in. Jag bor i närheten så inga problem att ta mig in till Stockholm.

http://www.makerspace.se/
Kom förbi en öppen kväll och hälsa på!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Något som slog mig.

Om ni har neutral flytkraft på ubåten vid t.ex 1m djup och sedan dyker ner till 10m djup, kommer inte luften i ubåten komprimeras och därmed få sämre flytkraft i.e hamna på botten?
Om ni nu tänkt ha luft eller annan gas för att uppnå neutral flytkraft.

Är inte så insatt i ämnet, så rätta mig om jag har fel.

Lycka till med projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PheW:

Något som slog mig.

Om ni har neutral flytkraft på ubåten vid t.ex 1m djup och sedan dyker ner till 10m djup, kommer inte luften i ubåten komprimeras och därmed få sämre flytkraft i.e hamna på botten?
Om ni nu tänkt ha luft eller annan gas för att uppnå neutral flytkraft.

Är inte så insatt i ämnet, så rätta mig om jag har fel.

Lycka till med projektet!

Luft eller annan gas som är innesluten i en behållare som utsätts för tryck utifrån komprimeras ju inte förutsatt att inte själva behållaren komprimeras och förlorar sin ursprungliga volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Luft eller annan gas som är innesluten i en behållare som utsätts för tryck utifrån komprimeras ju inte förutsatt att inte själva behållaren komprimeras och förlorar sin ursprungliga volym.

Alright! Fel av mig då