Vivotab Smart och W8.1

Permalänk
Medlem

Vivotab Smart och W8.1

Hej,

Är det några nya drivrutiner på gång? Låsskärmen tar fem sekunder att vakna upp från och ofta blir det grafiska buggar när man väl är inne i systemet igen.

Plattan känns överlag segare efter uppdateringen.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Fick svar från Asus support.

"Dear Herman,

Unfortunately we don't have schedule for new updates, so you need to be patient and wait automatic updates from Windows."

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av holmberg:

Hej,

Är det några nya drivrutiner på gång? Låsskärmen tar fem sekunder att vakna upp från och ofta blir det grafiska buggar när man väl är inne i systemet igen.

Plattan känns överlag segare efter uppdateringen.

Skrivet av holmberg:

Fick svar från Asus support.

"Dear Herman,

Unfortunately we don't have schedule for new updates, so you need to be patient and wait automatic updates from Windows."

Hej Herman,

Vi fick följande meddelande från Microsoft ang. Windows RT 8.1:

Microsoft is investigating a situation affecting a limited number of users updating their Windows RT devices to Windows RT 8.1. As a result, they have temporarily removed the Windows RT 8.1 update from the Windows Store. We understand they are working to resolve the situation as quickly as possible.

Så en förbättrad Windows RT 8.1 är på gång från Microsoft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, jag läste det där. Problemet är dock att jag inte kör RT-varianten, utan W8 med Atom.

Får väl hålla tummarna att det kommer något magiskt från Microsoft (eller kanske snarare Intel) inom en snar framtid.

EDIT:

Lyckades bli av med problemen genom att avaktivera de nyare och värdelösa drivrutinerna (avaktivera automatisk installation av drivrutiner) och istället installera en äldre variant - 9.14.3.117 (2012-12-15)

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-h...

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Det är ett allmänt fel som beror på kassa drivrutiner till Intels grafikkrets under 8.1, väldigt många användare som är drabbade. Problemet rör inte bara Asus - jag har det själv med en Acer-platta, och andra rapporterar bekymmer med allt från Dell till Lenovo.

Hur framför allt Intel kunnat bomma detta inför 8.1-lanseringen kan jag inte förstå, de måste haft totalt hjärnsläpp på QA. De verkar inte heller ha någon direkt brådska med uppdateringar - trots att felet uppmärksammats i rätt stor skala finns det ingen ytterligare (officiell) information att tillgå.

Det du kan göra som verkar fungera för många är att nedgradera till en äldre drivrutin. Du måste dock slå av Windows inbyggda autouppdatering i så fall, annars kommer den automatiskt att dra ned senaste versionen i bakgrunden. Här är en kille som beskriver processen på Acers forum, samma trick och drivrutin borde fungera på din Asus-platta.
http://community.acer.com/t5/Tablets/ACER-W510-Windows-8-1-gr...

Mitt inlägg i en annan tråd, bland annat strejf rapporterar samma fel längre ned: #13997926

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Haha, var lite sen med min refresh. Tack för hjälpen!

Visa signatur