Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GoldVillage:

Så du visste inte när vi fick folkomrösta om det senast? (jag kan svara åt dej: enkelt, aldrig) STATEN har bestämt det, inte vi! att du accepterar diktaturfasoner gör det extremt svårt att ta dej på allvar...

En demokrati är motsatsen till sverige.

först betalar vi skatt, sen betalar vi för sjukvårdsbesöken - så ser den riktiga världen ut och den kan du inte gömma bakom en uträkning

Skrivet av GoldVillage:

- DET om nåt saknar all form av förankring i verkligheten

På vilket sätt? Vad har du för siffror som bevisar motsatsen?

Är du utbildad på internet? Nu får du ju skärpa dig.

Att säga att Sverige är en diktatur är ju bara knas, du har ingen aning om hur det är att leva i en diktatur, åk till en och se hur det är, därefter kan du uttala dig. I en diktatur kan du till exempel inte säga vad du vill utan konsekvenser, det kan du ju här, och det gör du ju också. Eller är du av den åiskt att du inte får säga vad du vill i detta land, men direkt därefter så...säger du vad du faktiskt vill?

Därefter har du fått det här med folkomröstning, diktaturfasoner och skattesystemet helt om bakfoten. Vi folkomröstar inte om allt utan vi utser representanter att göra det jobbet åt oss, det är ju en del av vår demokrati. Hur skulle det se ut om vi folkomröstade om precis varenda fråga? Skulle svenska folket springa och rösta varenda dag?

Det här, om jag minns rätt, går man igenom i mellanstadiet, för att senare fördjupa sig i både högstadiet och gymnasiet, hur har du kunnat missa dessa grundläggande kunskaper om en demokrati?

För övrigt så håller jag självklart med övriga forumiter i deras svar till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

VI? har vi? när hade vi folkomröstning om det senast?

14 september 2003 på riksnivå, utöver det finns det möjlighet på både kommunal och landstingsnivå.

Skrivet av GoldVillage:

vill du måla om ditt hus? fråga staten om lov!

Rättelse, vill du måla om ditt hus i en annan färg än den nuvarande och huset är K-märkt eller på annat sätt reglerat? Fråga kommunen om lov.
Vill du måla om ditt 70-tals hus? Kör på.

Skrivet av GoldVillage:

vill du gräva en pool på din egen gård? fråga staten om lov!

Rättelse, fråga kommunen om lov.

Skrivet av GoldVillage:

vill du demonstrera? fråga staten om lov!

Rättelse, Vill du samla en större grupp människor för en demonstration så måste du be polisen om lov. Jag får dock vibbar att det är något du aldrig skulle göra och då menar jag inte att be polisen om lov utan att demonstrera.

Skrivet av GoldVillage:

vill du ha rätt att försvara ditt hem och ditt liv?fråga staten om lov!

Du har stora problem med att uttrycka dig rätt. Vad du egentligen menar är:

"Vill du ha möjligheten att inneha ett handeldvapen så att du kan ta dig rätten att bestämma över liv och död trots att det är brottsligt. Gå med i en skytteklubb eller bli jägare."

Skrivet av GoldVillage:

vi lever fan i en diktatur...

Sorry pysen, det är inte en diktatur för att du inte får som du vill.

Skrivet av GoldVillage:

Det förändrar inte det faktum att man iaf ges en MÖJLIGHET! i sverige däremot kan vi ingenting göra för att försvara oss mot statliga övergrepp.

När vi gick med i EU fick vi möjligheten att överklaga till EU domstolen, vi kan därmed söka ändra beslut som staten har fattat. Vad du talar om är rätten att döda människor som gör saker du inte gillar.

Skrivet av GoldVillage:

Läs ovan!

Ja det har gått fram att du vill ha möjlighet att mörda folk.

Skrivet av GoldVillage:

Vi betalar ju för fan dubbelt! först genom skatt sen ännu mer genom besöken... det får räcka med det ena, och alla blir inte sjuka för jämnan och alla besöker inte sjukhus regelbundet, så ta bort skattedelen för detta helt och låt oss istället betala bara dom gånger vi behöver hjälp... vi kan gott ha försäkringar som USA.

Suck pysen, Du skulle aldrig ha råd med en sjukförsäkring eller att betala kontant för ett läkarbesök.

Skrivet av GoldVillage:

Dom kan gott försörja sej utan skattemedel! vad blir skillnaden? dom prioriterar redan idag endast vinstintressen, såsom stoppa fortkörare, jaga trimmade mopeder, jaga hembrännare, razzia mot svartklubbar, razzia mot fildelare, tvinga sej in på fotbollsmatcher och skicka fakturor (trots att ingen bett dom komma) när brydde dom sej senast om en misshandel, våldtäkt, eller ens mord?

På en höft skulle jag säga att det var en helvetes massa poliser som för 14 timmar sen var ute och brydde sig om misshandel och stök. Nu är det förstås så att Edsbyns enda avtryck på världskartan är en bandyhall, gör ett studiebesök på medborgarplatsen en lördagskväll så får du se poliser.

Skrivet av GoldVillage:

Det ska komma från nån som inte inser att vi betalar allt två gånger om?!

Du har inte betalat många gånger om, du har betalat en väldigt liten del av den faktiska kostnaden, det finns som sagt inte en chans i helvete att du skulle ha råd att betala din egen vård.

Skrivet av GoldVillage:

SÅ många OM... vill nån mörda så gör dom det ändå, antingen genom misshandel, kniv, eller annat tillhygge. Eller kör ihjäl nån? men vi förbjuder inte bilar. Det handlar inte om att mörda det handlar om att försvara sej

Argumentation på en ny låg nivå.
Allt du nämner och hänvisar till har ett annat primärt syfte än att utbringa dödligt våld. Nyttan av att vi kan skära upp vår mat eller att köra till jobbet eller spela brännboll uppväger helt klart riskerna med att dumskallar får för sig att döda med dem. Din jämförelse är inte rimlig, den är löjlig.

Skrivet av GoldVillage:

Jag gav dej många orsaker och du hakar upp dej på anarki? är det även anarki att ha möjligheten att försvara sitt hem och sitt liv? endast i sverige tydligen...

Jag har avfärdat alla dina orsaker för att de är pundiga, att jag tog upp anarki är enkelt men vi har nog klarat av den frågan., Du är inte intresserad av demokrati, du är intresserad av att kunna döda politiker.

Skrivet av GoldVillage:

VAD YRAR DU I?! Skola är tvång, men det borde vara frivilligt och endast bekostas av dem som låter sina barn gå. Kommunaltrafik betalar vi för när vi väl ska åka... eller åker du tåg och buss gratis? sjukvården betalar vi dubbelt för...

Grabben, återigen du betalar endast en liten del av den faktiska kostnaden.

Skrivet av GoldVillage:

Vi gör ju redan det? x2

Enligt din yrkesbeskrivning är din betalning x0. Även om du lyckas få ett arbete så kommer du aldrig att betala 2 gånger för ett sjukvårdsbesök. Du kommer sannolikt aldrig ens betala för hela sjukvårdsbesöket.

Skrivet av GoldVillage:

Gnäller ingenstans, men ja fortkörning är bara en del av flera dom prioriterar så det är inga problem att täcka "utgifterna"

Kom igen nu, fram med uträkningen! Lyckas du inte kan du gott vara tyst.

Skrivet av GoldVillage:

"289% av Sveriges 9 miljoner invånare tror att 99% av skatten går till korruption" är dina ord inte mina, tycker synd om dina föräldrar som tvångsskattat för din skolgång. Att ta bort detta tvång är ett till steg i att demokratisera sverige och avveckla tvångssamhället

Återigen, att du inte får göra vad du vill betyder inte att samhället är odemokratiskt. Vi har ett majoritetsstyre i Sverige, inte ett Ayn Rand styre.

Skrivet av GoldVillage:

Fördelarna är att majoriteten av vapeninnehavarna kommer utgöras av laglydiga medborgare, och inte i daxläget där bara kriminella har vapen men framförallt handlar det om att kunna försvara sej på samma villkor. Pinsamt att se följderna efter ett sånt här förslag i sverige... men väntat! endast i ett land där foket är hjärntvättade att tänka och tycka på ett visst sätt har man problem med andras åsikter.

Nu missar du dock att en majoritet i statistiken inte betyder en majoritet i alla lägen, även om majoriteten av vapenägarna är laglydiga så är 4 våldtäktsmän med pickor mer än en "liten flicka" med pistol.

Skrivet av GoldVillage:

Säjer vem? vem tror du meddelar utrikes om l hälsa/utbildning/nöjdhetsläget i sverige? inte är det då du och jag.
Sjukvården, polisen, skatteverket är alla statliga

Vet du vad, jag tycker att du ska knåpa ihop en egen rapport. Är det så att alla andra har fel och du har rätt så är det upp till dig att åtgärda problemet för att skapa ordning.

Skrivet av GoldVillage:

Så du visste inte när vi fick folkomrösta om det senast? (jag kan svara åt dej: enkelt, aldrig) STATEN har bestämt det, inte vi! att du accepterar diktaturfasoner gör det extremt svårt att ta dej på allvar...

Senaste gången vi hade en folkomröstning var som sagt 2003. Senaste gången vi hade ett val var 2010. Passar inte det nuvarande styret dig så får du rösta på ett annat parti. återigen, bara för att du inte får som du vill betyder inte att vi lever i en diktatur.

Skrivet av GoldVillage:

Det enda staten försvarar är sina egna intressen, kontrollorganen är till för att övervaka folket och hjärntvätta när helst det är möjligt.

Pröva Foliehatt.

Skrivet av GoldVillage:

Ibland så överstiger nonsensnivån allt sans, är demokrati 92% av motsatsen till Norge eller 94%

Skrivet av GoldVillage:

Skillnaden är väl att dessa övriga länder är demokratier och folket har fått säja sitt? var i statsbudgeten kan man se att vi inte betalar dubbelt?
Tusenlappar till mediciner är en "symbolisk" summa?

Du betalar inte dubbelt, du specifikt betalar inget och de flesta andra betalar inte hela summan.

Skrivet av GoldVillage:

I brist på annat ja, ser väl lite bättre ut i statistiken då?

Hrhr fyfan.

Skrivet av GoldVillage:

först betalar vi skatt, sen betalar vi för sjukvårdsbesöken - så ser den riktiga världen ut och den kan du inte gömma bakom en uträkning

Först betalar någon skatt för att du ska få ut FAS-3 Pengar, Sen betalar någon skatt för att bekosta ditt sjukhusbesök och du betalar en symbolisk summa med någon annans pengar. Återigen: Hade du haft ett jobb hade du inte heller betalat för hela besöket.

Skrivet av GoldVillage:

Det faktum att sjukvården, polisen och skatteverket är statliga gör att jag har bekymmer? ron paul på jutuben???

Det är klart att det var bättre på den gamla goda tiden med kommunalpolis. Samordningsproblem är fantastiska.

Skrivet av GoldVillage:

Ska vi kika på nån som har bekymmer kan vi kika på personen som har slut på argument till den milda grad att en anmärkning på stavningen måste göras.

Skyll inte ifrån dig, än så länge har alla dina resonemang fallit på eget mynt, du har noll koll på när vi folkomröstat och du misslyckas ständigt med att förstå hur mycket sjukvården faktiskt kostar.

Skrivet av GoldVillage:

- DET om nåt saknar all form av förankring i verkligheten

Du talar om dig själv i ovanstående citat, du kanske inte menade det men så är det. Dina resonemang bygger på vanvettiga och osammanhängande teorier och ideer som kan motbevisas av de flesta här. Är det så att du vill driva din liberterianska tes så kan du gott ta och bygga upp den bättre och försöka att låta bli att göra grundläggande misstag som att tro att det råder diktatur när du inte får döda politiker.

Seså sätt igång och gör om och gör rätt!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Det enda staten försvarar är sina egna intressen, kontrollorganen är till för att övervaka folket och hjärntvätta när helst det är möjligt.

Skillnaden är väl att dessa övriga länder är demokratier och folket har fått säja sitt? var i statsbudgeten kan man se att vi inte betalar dubbelt?
Tusenlappar till mediciner är en "symbolisk" summa?

I brist på annat ja, ser väl lite bättre ut i statistiken då?

Hört talas om Representativ Demokrati?
För det är det som vi har i Sverige, inte en diktatur...

Ta dig till USA och gå med the tea party, dina åsikter verkar stämma ganska bra överens med dem^^

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

14 september 2003 på riksnivå, utöver det finns det möjlighet på både kommunal och landstingsnivå.

Intressant för ingenstans kunde vi rösta om tex FRA lagen, som berör oss alla... eller andra statliga övergrepp?

[quote]Rättelse, vill du måla om ditt hus i en annan färg än den nuvarande och huset är K-märkt eller på annat sätt reglerat? Fråga kommunen om lov.

Rättelse: mitt hus min trädgård, mina regler jag bestämmer. Kommun & landsting = statliga.

Citat:

Rättelse, fråga kommunen om lov.

Rättelse: kommun & landsting = statliga.

Citat:

Rättelse, Vill du samla en större grupp människor för en demonstration så måste du be polisen om lov. Jag får dock vibbar att det är något du aldrig skulle göra och då menar jag inte att be polisen om lov utan att demonstrera.

Som sagt, be om lov för att få göra sin röst hörd offentligt bland andra = diktatur.
Rättelse: polisen = statligt.

Citat:

Du har stora problem med att uttrycka dig rätt. Vad du egentligen menar är:

"Vill du ha möjligheten att inneha ett handeldvapen så att du kan ta dig rätten att bestämma över liv och död trots att det är brottsligt. Gå med i en skytteklubb eller bli jägare."

Nix då hade jag väl sagt det? sluta lägga ord i min mun (men det är ju endast då du kan bemöta mej)

Citat:

Sorry pysen, det är inte en diktatur för att du inte får som du vill.

Mänskliga rättigheter såsom rätten till att bestämma över sitt eget hus och sin egen trädgård, rätten till att försvara sej, rätten till att få göra sin röst hörd offentligt utan censur eller tillstånd är enligt dej "att inte få som man vill" LOL

Citat:

När vi gick med i EU fick vi möjligheten att överklaga till EU domstolen, vi kan därmed söka ändra beslut som staten har fattat. Vad du talar om är rätten att döda människor som gör saker du inte gillar.

Jasså så det fick vi? nåt som staten inte informerat om oss (censurerat) Vad du däremot talar om är att endast den kriminella ska ges möjlighet att döda, själv anser jag det är bättre att offret ges samma chans vilket framgår av mitt förslag ang vapenlagarna, om du nu lärt dej läsa?

Citat:

Ja det har gått fram att du vill ha möjlighet att mörda folk.

folk kommer alltid mörda oavsett vad du eller jag eller nån annan tycker, skillnaden är att du endast vill att kriminella ska ha vapen...

Citat:

Suck pysen, Du skulle aldrig ha råd med en sjukförsäkring eller att betala kontant för ett läkarbesök.

En normal fullt frisk person som arbetat heltid låt oss säja bara under dom senaste 20 åren har säkert skattat bort runt en halv miljon enbart till sjukvården, och hur ofta har denne genomsnittiga person varit inne för sjukdom eller skada? en, max ett par gånger.. då är försäkringar mkt bättre och billigare, och det allra billigaste i längden vore att inte ha nå försäkringar alls.

Citat:

På en höft skulle jag säga att det var en helvetes massa poliser som för 14 timmar sen var ute och brydde sig om misshandel och stök. Nu är det förstås så att Edsbyns enda avtryck på världskartan är en bandyhall, gör ett studiebesök på medborgarplatsen en lördagskväll så får du se poliser.

Ja dom måste väl slå hål på lite ledig tid så inte media skäller ut dom allt för mkt, men du ska inte tro dom stannar kvar på en mordplats om larmet om en fildelare går.

Citat:

Du har inte betalat många gånger om, du har betalat en väldigt liten del av den faktiska kostnaden, det finns som sagt inte en chans i helvete att du skulle ha råd att betala din egen vård.

Två gånger är en gång för mkt. Jag skulle visst ha råd med kontant sjukvård, det är bara hålla sej någolunda frisk och ge fan i att gå dit... känner flera som arbetat i ca 15 år utan ett enda sjukbesök - men hur mkt har dom likförbannat betalat genom skatt? tänk å ha sparat undan motsvarande belopp...!

Citat:

Argumentation på en ny låg nivå.
Allt du nämner och hänvisar till har ett annat primärt syfte än att utbringa dödligt våld. Nyttan av att vi kan skära upp vår mat eller att köra till jobbet eller spela brännboll uppväger helt klart riskerna med att dumskallar får för sig att döda med dem. Din jämförelse är inte rimlig, den är löjlig.

Nu är du där igen? "jag har inga argument alls istället så jag lägger ord i munnen på andra" det är inte mitt eller nån annans fel att vissa mördare använder besticken vi äter med - som mordvapen (för det var väl där skon klämde?) eller bilen du tar till jobbet, tänk dej att det finns galningar som kört ihjäl folk med en bil av samma märke som du själv har... jätteproblem eller hur?

Citat:

Jag har avfärdat alla dina orsaker för att de är pundiga, att jag tog upp anarki är enkelt men vi har nog klarat av den frågan., Du är inte intresserad av demokrati, du är intresserad av att kunna döda politiker.

Att vilja köra sin röst hörd offentligt, att vilja motverka censur och åsiktsfrihet, att vilja bestämma över sitt eget hem - är inte anarki, det är en RÄTTIGHET (som vi saknar i sverige) endast en individ av hjärnvättad svensk statlig media som du tänker på MORD istället för SJÄLVFÖRSVAR ang förslag om vapeninnehav i grundlagen.

Citat:

Grabben, återigen du betalar endast en liten del av den faktiska kostnaden.

Enligt din yrkesbeskrivning är din betalning x0. Även om du lyckas få ett arbete så kommer du aldrig att betala 2 gånger för ett sjukvårdsbesök. Du kommer sannolikt aldrig ens betala för hela sjukvårdsbesöket.

Dubbelt är ingen liten del av någon kostnad, dubbelt är dubbelt.

Citat:

Kom igen nu, fram med uträkningen! Lyckas du inte kan du gott vara tyst.

Vill du veta hur mkt dom drar in på att stoppa fortkörare så får du väl fråga dom?

Citat:

Återigen, att du inte får göra vad du vill betyder inte att samhället är odemokratiskt. Vi har ett majoritetsstyre i Sverige, inte ett Ayn Rand styre.

Återigen, att vilja ha demokratiska rättigheter utan censur och övervakning handlar inte om "att få göra vad man vill" - det handlar bara om någonting som är en självklarhet i alla andra demokratier. och du borde vända på steken istället! bara för att vi kan rösta innebär det inte demokrati, det har ju vår egen massmedia hävdat massviv med gånger då man målat upp den folkvalde saddam hussein som diktator.

Citat:

Nu missar du dock att en majoritet i statistiken inte betyder en majoritet i alla lägen, även om majoriteten av vapenägarna är laglydiga så är 4 våldtäktsmän med pickor mer än en "liten flicka" med pistol.

Löjligt svar, låt alla få ha ett vapen hemma så kan vi se vad som är majoritet i vad

Citat:

Vet du vad, jag tycker att du ska knåpa ihop en egen rapport. Är det så att alla andra har fel och du har rätt så är det upp till dig att åtgärda problemet för att skapa ordning.

Och du tror på fullaste allvar att statliga posten (eller tex FRA som övervakar internet) skulle tillåta att en sverigekritisk rapport lämnar landet? lycka till...

Citat:

Senaste gången vi hade en folkomröstning var som sagt 2003. Senaste gången vi hade ett val var 2010. Passar inte det nuvarande styret dig så får du rösta på ett annat parti. återigen, bara för att du inte får som du vill betyder inte att vi lever i en diktatur.

Jag har aldrig begärt folkomröstning på varenda liten fråga men på större grejer som rör oss alla borde det vara en självklarhet. FRA, tv-avgiften, etc.... när fick vi säja vårt?

Citat:

Pröva Foliehatt.

Det ändrar inte det faktum att du är totalt hjärntvättad

Citat:

Ibland så överstiger nonsensnivån allt sans, är demokrati 92% av motsatsen till Norge eller 94%

Ja, du skriver mest nonsens...

Du betalar inte dubbelt, du specifikt betalar inget och de flesta andra betalar inte hela summan.

Du sa att tusenlappar för mediciner är en "symbolisk summa", och nu är det ingenting?

Citat:

Hrhr fyfan.

Ja

Citat:

Först betalar någon skatt för att du ska få ut FAS-3 Pengar, Sen betalar någon skatt för att bekosta ditt sjukhusbesök och du betalar en symbolisk summa med någon annans pengar. Återigen: Hade du haft ett jobb hade du inte heller betalat för hela besöket.

Har haft jobb under flera år, men nu gäller tyvärr sysselsättningsfas med aktivitetsstöd... har du helt slut på argument så du måste göra det personligt? kan lugna dej med att jag betalar skatt, hög skatt dessutom (mer än nån annan eftersom ovanåkers kommun har världens högsta skatter)
Vad gör du själv? låt mej gissa, bortskämt rikemansbarn som har turen att bo i en lågskattekommun som skor sej på andra kommuner.

Citat:

Det är klart att det var bättre på den gamla goda tiden med kommunalpolis. Samordningsproblem är fantastiska.

Skyll inte ifrån dig, än så länge har alla dina resonemang fallit på eget mynt, du har noll koll på när vi folkomröstat och du misslyckas ständigt med att förstå hur mycket sjukvården faktiskt kostar.

När du anmärker på stavning så skyller jag ifrån mej? *noterar* rätt svårt att ta troll som dej på allvar.

Citat:

Du talar om dig själv i ovanstående citat, du kanske inte menade det men så är det. Dina resonemang bygger på vanvettiga och osammanhängande teorier och ideer som kan motbevisas av de flesta här. Är det så att du vill driva din liberterianska tes så kan du gott ta och bygga upp den bättre och försöka att låta bli att göra grundläggande misstag som att tro att det råder diktatur när du inte får döda politiker.

Seså sätt igång och gör om och gör rätt!

Där kom det igen! jag vill döda politiker igen annars är det diktatur? "jag är ett inavlat troll vars enda chans att hävda mej i diskussionen är att få andra att svara på sånt som aldrig sagts" - stämmer in på dej helt å hållet!

Vad är motbevisat? ska jag motbevisa nåt jag aldrig sagt?
Är det vanvett att vilja ha ett samhälle utan tex statlig övervakning?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blubben:

Hört talas om Representativ Demokrati?
För det är det som vi har i Sverige, inte en diktatur...

Ta dig till USA och gå med the tea party, dina åsikter verkar stämma ganska bra överens med dem^^

Är inte alls mkt till övers för USA annars, är less på det faktum att dom leker världspolis... jag bara tog dom som ett exempel gällande vapenlagarna! där vet dom verkligen vad dom gör iaf

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av S1im:

Haha, fullständigt bizarr forumtråd som borde ha självdött för länge sen, den lever vidare med bidragsfinansierade troll som har tid att sitta och skriva strunt från morgon till kväll! Ni är på ett datorforum! Skaffa ett jobb eller bli politiker!

Är lika förvånad som dej! här kommer jag in och förespråkar demokrati och folk reagerar negativt (!)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Är lika förvånad som dej! här kommer jag in och förespråkar demokrati och folk reagerar negativt (!)

Demokrati är finfint, men du har missuppfattat begreppet och dessutom är du dåligt påläst. Här i Sverige verkar vi rätt nöjda med vår representativa demokrati, tror du att vi hade röstat ja till direktdemokrati om det folkomröstades om det?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Demokrati är finfint, men du har missuppfattat begreppet och dessutom är du dåligt påläst. Här i Sverige verkar vi rätt nöjda med vår representativa demokrati, tror du att vi hade röstat ja till direktdemokrati om det folkomröstades om det?

Lilla du, vi har ingen demokrati vi har diktatur... att magistern eller fröken i skolan har sagt att vi har demokrati och talat om hur du ska tycka och tänka, eller nåt du sett på tv eller i tidningar gör det inte sant för det, vi som vet bättre kan lägga ihop 1 och 1. Skoltvång & hjärntvättning, censur, övervakning - allt finns redan där. Det handlar inte om att vara påläst det handlar om sunt förnuft och logiskt tänkande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Lilla du, vi har ingen demokrati vi har diktatur... att magistern eller fröken i skolan har sagt att vi har demokrati och talat om hur du ska tycka och tänka, eller nåt du sett på tv eller i tidningar gör det inte sant för det, vi som vet bättre kan lägga ihop 1 och 1. Skoltvång & hjärntvättning, censur, övervakning - allt finns redan där. Det handlar inte om att vara påläst det handlar om sunt förnuft och logiskt tänkande.

Paranoia går att behandla. Förklara hur jag är hjärntvättad och förklara hur vi inte har demokrati, är du snäll. Du behöver fatta att bara för att ingen här delar din verklighetsuppfattning så innebär det inte att vi är hjärntvättade.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Rättelse, vill du måla om ditt hus i en annan färg än den nuvarande och huset är K-märkt eller på annat sätt reglerat? Fråga kommunen om lov.

Riktigt så enkelt är det inte.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Na...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Paranoia går att behandla. Förklara hur jag är hjärntvättad och förklara hur vi inte har demokrati, är du snäll. Du behöver fatta att bara för att ingen här delar din verklighetsuppfattning så innebär det inte att vi är hjärntvättade.

Ja det gör det, men tyvärr inte hjärntvättning... du är hjärntvättad om du tror vi har demokrati, och nej det är inte jag som har bevisbördan utan det är dom som påstår att sverige är en demokrati som har bevisbördan

Är det demokratiskt att införa total övervakning utan en folkomröstning?
Är det demokratiskt att vår egen stat släcker "obekväma" partiers hemsidor?
Är det demokratiskt att statliga posten vägrar dela ut post från "obekväma" partier?
Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill gräva en pool på din egen gård?
Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill bygga nåt på din egen gård?
Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill måla om ditt eget hus?
Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill göra din röst hörd offentligt?
Är det demokratiskt att staten ska lägga sej i vad man döper sina barn till?
Är det demokratiskt att ha skoltvång?

vart tog möjligheten till frihet vägen och möjligheten till att välja själv?

Det är rena diktaturfasonerna och hade t.om gjort kina avundsjuka... jag hoppas dom verkligen tar sitt förnuft till fånga i skolundervisningarna och använder sej av sverige som det främsta exemplet på hur en diktatur ska fungera

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Alla dessa lagar och regler... vi måste ju tamejfan ha världens i särklass tjockaste lagbok

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att införa total övervakning utan en folkomröstning?

Ja, REPRESENTATIV DEMOKRATI!

Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att vår egen stat släcker "obekväma" partiers hemsidor?

Vilka hemsidor har släckts?

Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att statliga posten vägrar dela ut post från "obekväma" partier?

Vilken post stoppas?

Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill gräva en pool på din egen gård?

Gäller endast i tätbebyggda områden, annars krävs oftast inte något tillstånd. Tillstånd krävs för att dina påhitt med byggnader påverkar de som bor omkring dig.

Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill bygga nåt på din egen gård?

Se ovan.

Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill måla om ditt eget hus?

Se ovan.

Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill göra din röst hörd offentligt?

Det ska vara goda orsaker från polisen för att de ska få säga nej till en demonstration, ge bevis på att polisen stoppar demonstrationer?

Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att staten ska lägga sej i vad man döper sina barn till?

Det är fritt att namnge dina barn till nästan vad som helst.

Skrivet av GoldVillage:

Är det demokratiskt att ha skoltvång?

REPRESENTATIV DEMOKRATI, gillar du det inte skapa ett parti som vill ändra det så får du se hur många som håller med^^

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Intressant för ingenstans kunde vi rösta om tex FRA lagen, som berör oss alla... eller andra statliga övergrepp?

Fel, du hade möjlighet att rösta på ett parti och vad dem stod för. Och vad är alla dess statliga övergrepp som du verkar blivit utsatt för?..

Skrivet av GoldVillage:

Rättelse: mitt hus min trädgård, mina regler jag bestämmer. Kommun & landsting = statliga.

Fortfarande kommunen som du frågar om lov till.

Skrivet av GoldVillage:

Rättelse: kommun & landsting = statliga.

Fortfarande kommunen som du frågar om lov till...

Skrivet av GoldVillage:

Som sagt, be om lov för att få göra sin röst hörd offentligt bland andra = diktatur.
Rättelse: polisen = statligt.

Läs på lite om diktatur, tills dess, använd inte ordet!
Och nej, Huzzbutt skrev "Vill du samla en större grupp människor för en demonstration så måste du be polisen om lov".
Vill du stå och skrika på Sergelstorg vad du tycker om den svenska staten, go ahead, ingen kommer stoppa dig.

Skrivet av GoldVillage:

Mänskliga rättigheter såsom rätten till att bestämma över sitt eget hus och sin egen trädgård, rätten till att försvara sej, rätten till att få göra sin röst hörd offentligt utan censur eller tillstånd är enligt dej "att inte få som man vill" LOL

...
Du har rätt till att bestämma över dina ägor, med det finns regler för att undvika kaos (Dock är det ingen mänsklig rättighet). Sen har du rätt att försvara dig, men det betyder inte att du måste ha ett skjutvapen. Skaffa dig ett brännbollsträ om du känner dig osäker.

Skrivet av GoldVillage:

rätten till att få göra sin röst hörd offentligt utan censur eller tillstånd är enligt dej "att inte få som man vill" LOL

Är du säker på att du argumenterar för rätt land just nu och att det inte är ex. Kina som du sitter i dagsläget?
Du får uttrycka dina åsikter, det ändå du behöver tillstånd för, är om du ska samla flera människor på en och samma plats. (Säkerhet är budskapet med det)

Skrivet av GoldVillage:

Jasså så det fick vi? nåt som staten inte informerat om oss (censurerat)

Om du hade läst på lite då, så hade du vetat det. Du kan inte förvänta dig att all information ska landa i knät hos dig.

Skrivet av GoldVillage:

Vad du däremot talar om är att endast den kriminella ska ges möjlighet att döda, själv anser jag det är bättre att offret ges samma chans vilket framgår av mitt förslag ang vapenlagarna, om du nu lärt dej läsa?

Nej, kriminella har inte fått någon extra möjlighet att döda.. Och hur tror du att det skulle bli i Sverige om varje medborgare fick ett vapen? Kan lova att fler brott skulle begåtts.

Skrivet av GoldVillage:

folk kommer alltid mörda oavsett vad du eller jag eller nån annan tycker, skillnaden är att du endast vill att kriminella ska ha vapen...

Och det du vill är att fler människor ska ha möjligheten till att bli kriminell.

Skrivet av GoldVillage:

En normal fullt frisk person som arbetat heltid låt oss säja bara under dom senaste 20 åren har säkert skattat bort runt en halv miljon enbart till sjukvården, och hur ofta har denne genomsnittiga person varit inne för sjukdom eller skada? en, max ett par gånger.. då är försäkringar mkt bättre och billigare, och det allra billigaste i längden vore att inte ha nå försäkringar alls.

Vi kan ju ta äldreomsorgen som ett exempel, hur mycket tror du den kostar?

Skrivet av GoldVillage:

Ja dom måste väl slå hål på lite ledig tid så inte media skäller ut dom allt för mkt, men du ska inte tro dom stannar kvar på en mordplats om larmet om en fildelare går.

Om detta är vad du verkligen tror, så har du ingen verklighetsuppfattning!

Skrivet av GoldVillage:

Två gånger är en gång för mkt. Jag skulle visst ha råd med kontant sjukvård, det är bara hålla sej någolunda frisk och ge fan i att gå dit... känner flera som arbetat i ca 15 år utan ett enda sjukbesök - men hur mkt har dom likförbannat betalat genom skatt? tänk å ha sparat undan motsvarande belopp...!

Ja tänk om.. Tänk om någon av dina kamrater skulle drabbas av cancer? Skulle du verkligen sitta här då med samma argument? Jag tror att du bara argumenterar för dina egna själviska åsikter.

Skrivet av GoldVillage:

Nu är du där igen? "jag har inga argument alls istället så jag lägger ord i munnen på andra" det är inte mitt eller nån annans fel att vissa mördare använder besticken vi äter med - som mordvapen (för det var väl där skon klämde?) eller bilen du tar till jobbet, tänk dej att det finns galningar som kört ihjäl folk med en bil av samma märke som du själv har... jätteproblem eller hur?

Så din lösning är då platsbestick till hela befolkningen / vanliga skjutvapen så alla kan "skydda" sig samt pansarskott så man har möjlighet att skydda sig mot trafikgalningar?

Skrivet av GoldVillage:

Att vilja köra sin röst hörd offentligt, att vilja motverka censur och åsiktsfrihet, att vilja bestämma över sitt eget hem - är inte anarki, det är en RÄTTIGHET (som vi saknar i sverige) endast en individ av hjärnvättad svensk statlig media som du tänker på MORD istället för SJÄLVFÖRSVAR ang förslag om vapeninnehav i grundlagen.

Ännu en gång ...
Denna censur som du talar om hela tiden, existerar inte!
Visst, bestäm över ditt hem, men det finns logiska regler som bör följas.
Och som jag nämnde tidigare, vi behöver inte skjutvapen för att försvara oss, det skulle bli betydligt fler vapenbrott om vi delade ut vapen hejvilt.

Skrivet av GoldVillage:

Dubbelt är ingen liten del av någon kostnad, dubbelt är dubbelt.

Precis, och Huzzbutt sa att du aldrig kommer betala dubbelt, inte ens hela kostnaden.

Borde finnas en lag där man kan avböja att betala skatt, och samtidigt inte ha tillgång till något av de medel som skatten betalar för!
Det borde väl passa dig? Ingen skatt, ingen billig sjukvård, extremt dyr äldreomsorg och inget statligt skydd.

Skrivet av GoldVillage:

Återigen, att vilja ha demokratiska rättigheter utan censur och övervakning handlar inte om "att få göra vad man vill" - det handlar bara om någonting som är en självklarhet i alla andra demokratier. och du borde vända på steken istället! bara för att vi kan rösta innebär det inte demokrati, det har ju vår egen massmedia hävdat massviv med gånger då man målat upp den folkvalde saddam hussein som diktator.

Jag undrar verkligen vilka nyhetssidor du använder dig av.
"Demokrati", "Rättighet", "Censur", "Övervakning", "Massmedia", "Saddam Hussein" Är några av de ord och namn som du bör kolla upp betydelsen för innan du använder dem.

Skrivet av GoldVillage:

Och du tror på fullaste allvar att statliga posten (eller tex FRA som övervakar internet) skulle tillåta att en sverigekritisk rapport lämnar landet? lycka till...

Du är ju bara för rolig! Du kan lägga upp en egen hemsida som är extremt Sverige kritisk och dela den runt om i världen, kan lova dig att den inte kommer att stängas ner!

Skrivet av GoldVillage:

Jag har aldrig begärt folkomröstning på varenda liten fråga men på större grejer som rör oss alla borde det vara en självklarhet. FRA, tv-avgiften, etc.... när fick vi säja vårt?

När man röstade på ett parti och vad dem stod för..

Skrivet av GoldVillage:

Har haft jobb under flera år, men nu gäller tyvärr sysselsättningsfas med aktivitetsstöd... har du helt slut på argument så du måste göra det personligt? kan lugna dej med att jag betalar skatt, hög skatt dessutom (mer än nån annan eftersom ovanåkers kommun har världens högsta skatter)

Vi kan ju börja med att enas om att Ovanåkers kommun inte har "världens högsta skatter" och inte ens Sveriges, för den delen heller.

Skrivet av GoldVillage:

Där kom det igen! jag vill döda politiker igen annars är det diktatur? "jag är ett inavlat troll vars enda chans att hävda mej i diskussionen är att få andra att svara på sånt som aldrig sagts" - stämmer in på dej helt å hållet!

Vad är motbevisat? ska jag motbevisa nåt jag aldrig sagt?
Är det vanvett att vilja ha ett samhälle utan tex statlig övervakning?

Dina argument är motbevisade då dem aldrig hade någon sanning från början.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

1. Är det demokratiskt att införa total övervakning utan en folkomröstning?
2. Är det demokratiskt att vår egen stat släcker "obekväma" partiers hemsidor?
3. Är det demokratiskt att statliga posten vägrar dela ut post från "obekväma" partier?
4. Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill gräva en pool på din egen gård?
5. Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill bygga nåt på din egen gård?
6. Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill måla om ditt eget hus?
7. Är det demokratiskt att fråga staten om lov om du vill göra din röst hörd offentligt?
8. Är det demokratiskt att staten ska lägga sej i vad man döper sina barn till?
9. Är det demokratiskt att ha skoltvång?

10. vart tog möjligheten till frihet vägen och möjligheten till att välja själv?

1. Vi har ingen total övervakning.
2/3. Vad tänker du på nu?
4. Det behöver du inte göra. Du behöver söka tillstånd om du vill ha ett tak över eller en mur runt om. http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/De... Du kollar dessutom med kommunen, inte staten.
5. Ja, om det är något som kan förstöra andras utsikt eller förändra hur området ser ut.
6. Ja, det är de som inte bor i huset som kommer att tvingas att titta på det.
7. Ja, för alla andra vill kanske inte lyssna på nån dåre som står och skriker i en megafon.
8. För barnets skull, ja.
9. Ett informerat folk är en grundstolpe för en fungerande demokrati så ja, då tycker jag att det är demokratiskt att omyndiga barn måste gå i skolan

10. Du får välja själv och du får frihet, däremot så får din frihet inte gå ut över andras frihet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Funderar på att skita i att rösta. Bara en jävla massa svammel och tomma ord. Ingenting att ödsla tid på imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Funderar på att skita i att rösta. Bara en jävla massa svammel och tomma ord. Ingenting att ödsla tid på imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Kamrat och bästa lik, välkommen till de mördades fria republik!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Demokrati existerar inte i sin "verkliga" form idag. Kapitalismen som idag är vääääldigt stor är en bra bit ifrån demokrati.

Permalänk
Avstängd

1. Vi har ingen total övervakning.
2/3. Vad tänker du på nu?
4. Det behöver du inte göra. Du behöver söka tillstånd om du vill ha ett tak över eller en mur runt om. http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/De... Du kollar dessutom med kommunen, inte staten.
5. Ja, om det är något som kan förstöra andras utsikt eller förändra hur området ser ut.
6. Ja, det är de som inte bor i huset som kommer att tvingas att titta på det.
7. Ja, för alla andra vill kanske inte lyssna på nån dåre som står och skriker i en megafon.
8. För barnets skull, ja.
9. Ett informerat folk är en grundstolpe för en fungerande demokrati så ja, då tycker jag att det är demokratiskt att omyndiga barn måste gå i skolan

10. Du får välja själv och du får frihet, däremot så får din frihet inte gå ut över andras frihet.

1. nej vi har inget tvång på övervakningskameror på toan ännu (men det kommer) sen att vår stat övervakar, kontrollerar, censurerar och granskar allting såsom inkommande biofilmer, dikterar tv, radio, tidningar, och även sajters innehåll, avlyssnar vilka telefonsamtal dom vill och läser vilka mail dom vill - DET bekymrar dej inte alls?
2/3: sd har fått deras sajt släckt flera gånger helt utan orsak, och posten har vägrat dela ut deras post (tesammans med många andra oliktyckande partier)
4,5,6,7,8... OM, MEN, bla bla... som sagt, du kan ursäkta det hur mkt du vill men faktum är: DÅSÅ, vad var det jag sa.
9. Helt rätt! det ska informeras och alla kort ska vara på bordet, SEN får barnen ta ställning och bilda sin egen uppfattning. Inte "såhär är det och såhär måste du tänka och tycka" - som det är i daxläget. Vi kan ta förintelsen som ett exempel, istället för att propagera utan belägg så borde bägge sidor få komma till tals, med det menar jag även dom som påstår att allt är överdrivet iom att inga spår av gaser hittats i kammarnas väggar. Lägg fram alla bevis och teorier för och emot - helt utan censur! sen får barnen själva avgöra! historien har fler sidor än en

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yazem:

Och du fick luft ifrån var? det där var inte till dej, orkar inte svara dubbelt på allting

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Demokrati existerar inte i sin "verkliga" form idag. Kapitalismen som idag är vääääldigt stor är en bra bit ifrån demokrati.

Hur menar du nu?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

1. nej vi har inget tvång på övervakningskameror på toan ännu (men det kommer) sen att vår stat övervakar, kontrollerar, censurerar och granskar allting såsom inkommande biofilmer, dikterar tv, radio, tidningar, och även sajters innehåll, avlyssnar vilka telefonsamtal dom vill och läser vilka mail dom vill - DET bekymrar dej inte alls?
2/3: sd har fått deras sajt släckt flera gånger helt utan orsak, och posten har vägrat dela ut deras post (tesammans med många andra oliktyckande partier)
4,5,6,7,8... OM, MEN, bla bla... som sagt, du kan ursäkta det hur mkt du vill men faktum är: DÅSÅ, vad var det jag sa.
10. Helt rätt! det ska informeras och alla kort ska vara på bordet, SEN får barnen ta ställning och bilda sin egen uppfattning. Inte "såhär är det och såhär måste du tänka och tycka" - som det är i daxläget. Vi kan ta förintelsen som ett exempel, istället för att propagera utan belägg så borde bägge sidor få komma till tals, med det menar jag även dom som påstår att allt är överdrivet iom att inga spår av gaser hittats i kammarnas väggar. Lägg fram alla bevis och teorier för och emot - helt utan censur! sen får barnen själva avgöra! historien har fler sidor än en

1. Vilka tidningar censurerar staten? Vilka filmer censurerar staten? Nej, "staten" får inte avlyssna vilka telefonsamtal som helst och inte heller läsa vilka mail som helst. Du, som är så intresserad av dessa frågor, borde hålla koll på vad som faktiskt gäller.
2/3. Är det den svenska staten som har släckt SDs sida? Källa på att posten har vägrat dela ut SDs post? EDIT: jag hoppas att du inte menar posten i Malmö som inte ville dela ut flygblad med Muhammed-karikatyren i invandrartäta områden.
4-9. Din åsikt är inte fakta och det där är inte ett argument.
10. Du verkar tillhöra gruppen konspiratoriker och vad ni behöver fatta är att era skeva verklighetsuppfattningar väldigt sällan är baserade på fakta ö.h.t. Igen, irrationella människor skyggar från det rationella. Ingen hindrar någon från att lägga fram argument eller "bevis", grejen är den att det du kallar för "bevis" oftast inte är bevis och avfärdas av sådana som sysslar med vetenskap. Se hela den idiotiska Truther-rörelsen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur menar du nu?

Ingen aning

Haha, nej men kapitalism är inget demokratiskt system (det trodde jag alla visste).
Det är en minoritet som bestämmer och inte "hela folket". Det är faktiskt så att kapitalism är ett väldigt dåligt system med flera grova problem.

Ett klockrent exempel är USA, jag tvivlar inte att obama har hästlängder mindre makt att bestämma än storföretagen på wall street.
Då är det inte en demokrati, eftersom en majoritet av folket (åter igen ingen demokrati eftersom det inte var alla som ville det) vill att obama ska styra men det blir ändå inte så.
Så idag finns ingen demokrati och än idag finns det inget system som är fullt ut demokratiskt. Marx var nära, men inte framme.

Det var ganska enkelt beskrivet men hoppas du förstår. Skulle jag bli mer detaljerad skulle fingrarna flyga över tangentbordet och skriva innan hjärnan och det hela skulle bli en hög med bokstäver utan samband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Haha, nej men kapitalism är inget demokratiskt system (det trodde jag alla visste).
Det är en minoritet som bestämmer och inte "hela folket". Det är faktiskt så att kapitalism är ett väldigt dåligt system med flera grova problem.

Kapitalism är inte att förknippa med varken demokrati eller diktatur. Du kan ha en kapitalistisk demokrati och du kan ha en kapitalistisk diktatur.

Skrivet av foxzox7:

Ett klockrent exempel är USA, jag tvivlar inte att obama har hästlängder mindre makt att bestämma än storföretagen på wall street.
Då är det inte en demokrati, eftersom en majoritet av folket (åter igen ingen demokrati eftersom det inte var alla som ville det) vill att obama ska styra men det blir ändå inte så.
Så idag finns ingen demokrati och än idag finns det inget system som är fullt ut demokratiskt. Marx var nära, men inte framme.

Parlamentarism ger folket rätt att välja människor som kan stifta lagar, det betyder inte att den folkvalde ska ha total makt över allt. Lobbying är ett problem (i vissa länder) som måste hanteras (vilket vi gör i Sverige) genom lagar. Det finansiella system som (hittills) fungerar bäst med demokratiska statsskick är tveklöst kapitalism då det ger människor rätten att själva bestämma vad de vill göra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kapitalism är inte att förknippa med varken demokrati eller diktatur. Du kan ha en kapitalistisk demokrati och du kan ha en kapitalistisk diktatur.

Parlamentarism ger folket rätt att välja människor som kan stifta lagar, det betyder inte att den folkvalde ska ha total makt över allt. Lobbying är ett problem (i vissa länder) som måste hanteras (vilket vi gör i Sverige) genom lagar. Det finansiella system som (hittills) fungerar bäst med demokratiska statsskick är tveklöst kapitalism då det ger människor rätten att själva bestämma vad de vill göra.

Nja, kapitalismen i Sverige är oerhört bra då den inte till fullt ut är kapitalism. Vi har en sorts blandning som funkat mycket mycket bra. Däremot inte bäst.

Parlamentarism är som sagt det bästa system hittills, men ingen demokrati. Med det är bra! (som tex sverige har)
Kapitalism fungerar bäst (bäst = hemskt) hittills för att det knappt funnits något annat.
Hade marxism eller kommunism slagit igenom ordentligt på en bättre tidpunkt hade det blivit mycket bättre än kapitalism.
Kapitalism ger människor rätten att bestämma det de vill göra, som är det företagen vill göra, eller ja, tvärt om. Kapitalism göra att folk inte längre gör saker av egen vilja och det är det största problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Kamrat och bästa lik, välkommen till de mördades fria republik!

Kanske kommer rösta blankt. Har inte bestämt mig än.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Avstängd

1. Vilka tidningar censurerar staten? Vilka filmer censurerar staten? Nej, "staten" får inte avlyssna vilka telefonsamtal som helst och inte heller läsa vilka mail som helst. Du, som är så intresserad av dessa frågor, borde hålla koll på vad som faktiskt gäller.
2/3. Är det den svenska staten som har släckt SDs sida? Källa på att posten har vägrat dela ut SDs post?
4-9. Din åsikt är inte fakta och det där är inte ett argument.
10. Du verkar tillhöra gruppen konspiratoriker och vad ni behöver fatta är att era skeva verklighetsuppfattningar väldigt sällan är baserade på fakta ö.h.t. Igen, irrationella människor skyggar från det rationella. Ingen hindrar någon från att lägga fram argument eller "bevis", grejen är den att det du kallar för "bevis" oftast inte är bevis och avfärdas av sådana som sysslar med vetenskap. Se hela den idiotiska Truther-rörelsen.

Du visste inte att man måste ha tillstånd för att ge ut tidningar och att staten är en tillsynsmyndighet som granskar och dikterar innehållet? och filmer måste granskas och godkännas (ja, statlig myndighet) innan dom får visas. "FÅR INTE" ? och vem ska kontrollera staten? staten? ska vår enda statliga domstol fälla staten? Telia har ju t.om bekräftat att man avlyssnat folk regelbundet sen 70,80 talet och våra mail har dom läst så länge det varit möjligt.

Vart har du hållit hus senaste åren? TEX sd's sajt har utsatts för mängder av statliga övergrepp, och du har missat att posten vägrat dela ut deras material? google is ur friend!

på vilket sätt är det en konspiration när man vill att båda sidor ska få komma till tals utan censur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Nja, kapitalismen i Sverige är oerhört bra då den inte till fullt ut är kapitalism. Vi har en sorts blandning som funkat mycket mycket bra. Däremot inte bäst.

Om man bortser från ett fåtal monopolroller som staten fyller så är Sverige väldigt kapitalistiskt. Reglerat, visst, men systemet är kapitalistiskt.

Skrivet av foxzox7:

Parlamentarism är som sagt det bästa system hittills, men ingen demokrati. Med det är bra! (som tex sverige har)
Kapitalism fungerar bäst (bäst = hemskt) hittills för att det knappt funnits något annat.
Hade marxism eller kommunism slagit igenom ordentligt på en bättre tidpunkt hade det blivit mycket bättre än kapitalism.
Kapitalism ger människor rätten att bestämma det de vill göra, som är det företagen vill göra, eller ja, tvärt om. Kapitalism göra att folk inte längre gör saker av egen vilja och det är det största problemet!

Parlamentarism är demokrati. Det finns flera olika typer av demokratiska styrskick, men parlamentarism är onekligen ett av dem.
Marxismen slog inte igenom därför att den inte fungerade. Flera länder gjorde våldsamma försök utan att lyckas. Om något inte är genomförbart så kan man inte påstå att det skulle fungera.

Hur leder kapitalism till människor inte längre gör saker av egen vilja? Det är ingen som stoppar dig från att sluta konsumera kapitalismens produkter, sluta arbeta för kapitalistiska företag och flytta ut i skogen och bli självförsörjande. Du väljer att konsumera och för att kunna konsumera måste du ha pengar. Pengar får man genom att arbeta. Även i den marxistiska skolan behöver folk arbeta, även om de hellre skulle ligga på en strand och smutta på drinkar. Om man inte vill arbeta i ett kapitalistiskt system så behöver man inte göra det. Ingen tvingar dig heller att köpa mat, elektronik, telefon/bredbandstjänster eller något annat. Om du vill konsumera så får du själv välja vad, varför och från vem. I en planekonomi finns det bara ett alternativ.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Man kan säja att USA har 3 statliga organ, som är likvärdiga: den dömande, den lagstiftande, den verkställande. Här ges det en möjlighet att ogiltigförklara en lag och man utreder inte sej själva.

Sverige har bara en och allt lyder under staten så i slutändan så utreder staten staten, polisen utreder polisen etc och folket har inte ett skit att säja till om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

1. Du visste inte att man måste ha tillstånd för att ge ut tidningar och att staten är en tillsynsmyndighet som granskar och dikterar innehållet?
2. och filmer måste granskas och godkännas (ja, statlig myndighet) innan dom får visas.
3. "FÅR INTE" ? och vem ska kontrollera staten? staten? ska vår enda statliga domstol fälla staten? Telia har ju t.om bekräftat att man avlyssnat folk regelbundet sen 70,80 talet och våra mail har dom läst så länge det varit möjligt.
4. Vart har du hållit hus senaste åren? TEX sd's sajt har utsatts för mängder av statliga övergrepp, och du har missat att posten vägrat dela ut deras material? google is ur friend!
5. på vilket sätt är det en konspiration när man vill att båda sidor ska få komma till tals utan censur?

1. Nope, vem som helst får ge ut en tidning. Givet att det finns vissa regler, vilket är fullt rimligt.

Skrivet av PRV:

Det finns vissa begränsningar i yttrandefriheten. Undantag får göras med hänsyn till bland annat rikets säkerhet, enskilda personers anseende, privatlivets helgd.

2. Filmcensuren avskaffades 2011 och den senaste filmen som blev censurerad var Casino ('95).
3. "Staten" är inte en varelse, vilket jag skrivit tidigare. Staten består av flera olika myndigheter som i sin tur består av flera olika avdelningar som i sin tur fyller olika roller som i sin tur sköts av självtänkande, frigående individer. Det börjar bli löjligt hur du pratar om "Staten" som om det vore ett monster med ett självintresse.
4. Posten i Malmö vägrade dela ut material därför att materialet i fråga hade en bild på Muhammedkarikatyren. Man ville inte utsätta sina brevbärare för en (reell) risk för våld från de som tycker att det är fullständigt oacceptabelt att avbilda profeten. Tycker du att SDs osmidighet ska gå ut över brevbärares fysiska säkerhet? Jag har inga problem med att SD finns i svensk politik, men jag skulle inte vilja dela ut den typen av flygblad i invandrartäta områden.
Vilka är dessa "statliga övergrepp"? Ge mig lite konkreta exempel.
5. Det är det inte och det har jag heller inte påstått. Hur censureras tokstollarna idag? Får de inte skriva sina åsikter på internet? Får de inte ge ut en tidning om de så skulle vilja? Får de inte dela ut flygblad? Att folk tycker att de är dumma i huvudet och menar att deras åsikter saknar faktabasis och att ingen respektabel utgivare tänker riskera sitt anseende på en konspirationsteori är inte detsamma som censur.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10