Nu sist var det Husby... Innan var det Rosengård och där är det alltid bekymmer. Näsby i Kristianstad är ett ruttet område och Vilan i Kristianstad har de haft bekymmer. Södertälje har bekymmer.
Och allt detta beror på det system vi har idag. Vi sätter alla invandrarna i samma områden. Jag hörde också men har inte kunnat bekräfta att invandrare drar sig till områden där det redan bor många av ens landsmän. Om detta stämmer att invandrare får välja var de vill bo tycker jag är fel.
Integrationen har misslyckats på många håll och detta bekräftas av de invandrare som bor i dessa områden som känner utanförskap.
Jag tycker också det är fel att dessa brottslingar som nu sist i t.ex. Husby får stanna. Skicka hem de. Vi har haft arbetslöshet förr i Sverige men inte fan brände man bilar och förstörde andras egendom... I detta avseende klandrar jag dessa individer men jag drar inte alla över en kant.
Shogun hade också en bra poäng:
Utanförskapet är inte invandrarna förunnat utan finns hos alla de grupper som är utanför så att säga.
Nu försöker du få dig själv att framstå som en humanist, en rättskaffens humanist förvisso men likväl förbannat en humanist.
Jag ställer därför den rimliga frågan: Tror du att det är bättre att bo i ett flyktingläger eller vara i utanförskap i Sverige?
Allt jag vill ha är ett enkelt ja eller nej.
Minskad intäkt, inte kostnad.
För att göra det än roligare.
Utfallet av momssänkningen hade tre möjliga resultat:
- Billigare spånk. (Ökad konkurrenskraft för krogen tills alla andra krogar inom samma segment sänker priset.)
- Fler anställda per såld enhet. (Dumskallarnas val, inga direkta fördelar)
- Större marginaler.
Det rimliga att anta är att sänkningen av krogmomsen antingen ökade marginalen för krogägaren (ingen nytta för samhället.) Eller att spånken blev billigare (högre samhällskostnad.)
Barngrupper går, som bekant, i vågor. Har antalet heltidsanställda blivit färre eller har barnen helt enkelt blivit fler? Hur länge kommer barngruppen att vara såhär stor? I skolan vet vi att den kommer att minska inom några år. Vi kan anställa massor med lärare (eller nej, det kan vi inte, för tillräckligt många vill inte bli lärare) och om några år så sitter vi med alldeles för många lärare när barngrupperna blir mindre.
Om nu storleken på barngrupperna ska minska så krävs det en aktiv förändring av politiken för att minska tillflödet av nya individer. Om så inte sker är det rimligt att söka lösa effekter såsom ovan.
(Lösning? Fler invandrare.)
Om medianinkomsten ökar så kan fler falla under den utan att ha det sämre.
Nja. Om medianinkomsten ökar och befolkningen och utbudet ökar i samma takt eller snabbare så kan de ha de lika bra. Om inte? Enkel Kapitalism.
Relativa mått är som de är. Fattigdom är också ett, åtminstone i Sverige, relativt mått.
Sant, men det som är relativt är på ett ungefär 1500 kr, vad vi i en tidigare diskussion (Jag.) fick fram vara skillnaden på lägsta och högsta snitthyran för en trerummare.
Gini-koefficienten faller på det faktum att små grupper kan förskjuta den. Att decil 1 och 10 rör sig åt olika håll påverkar inte 80% av befolkningen och är knappast representativt för inkomstklyftorna (som fortfarande är väldigt, väldigt, väldigt låga i Sverige) i stort. Att jämföra extremer är visserligen roligt, men inte så givande.
Eftersom utbudet inte håller jämna steg så kommer en ökning i kapital eller en ökning i antal hos de allra rikaste (här talar vi framförallt om kapital.) att ge efterverkningar nedåt i samhällslagren eftersom resurserna som sagt: halkar efter.
Det stämmer att decil 1 (inkomst under 9400kr/månad) hade fått en lägre disponibel inkomst 2008, något som sedan återhämtat sig. För 2013 ligger man på samma nivå som 2006. I jämförelse med krisen på 90-talet var fallet dock klart mindre och det tog Socialdemokraterna ända fram till 2003 innan man låg på samma nivå som 1991. Men det glömmer vi, därför att Socialdemokrati är awesome. Alla andra inkomstgrupper har fått en ökad disponibel inkomst under Alliansen.
Jag vill säga ett fult ord men vi skippar det va? Nej vi för inte det.
Dumskalle. Det är en sak att ha fel, det är en sak att ha en avvikande åsikt. Det är en helt annan sak att blanda äpplen och päron och vråla "samma sak!"
även om vi sett många exempel på det här så är det lika tröttsamt varje gång.
Be Valiumballong att gräva fram något som jämställer 90-talskrisen med dagens.
Vill du verkligen prata skillnader så är det förmögenheter du ska rikta in dig på, men dessa är inte kopplade (hör och häpna) så mycket till inkomst som till arv, fastigheter och lotterivinster.
=
Jag tycker f.ö. inte att inkomstskillnader är dåligt. Jag tycker att kompetens, utbildning och ansträngning ska löna sig.
Men det gör det inte, inte på grund av skatt utan för att den stora kakan sitter redan gubbar och tanter vars anfader var supersnäll mot Magnus Ladulås.
Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!
(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)