Många bra 19-tummare, vilka rekommenderar ni?

Permalänk

Många bra 19-tummare, vilka rekommenderar ni?

Jag skall införskaffa en ny 19-tummare och valet står just nu mellan fyra skärmar olika skärmar från NEC, Samsung, Sony och Eizo. Priserna är tagna från Dustin så räkna med att jag kan få dom billigare, priset är mer av en fingervisning om hur mycket det skiljer emellan dom.

När det gäller skärmarna från NEC och Samsung så är dom tydligen populära bland köparna just nu, men jag har också läst att det finns ett visst missnöje med dom. Sony tillverkar oftast bra skärmar, men ska jag börja kliva upp i dom prisklasserna så kan jag väl lika gärna spendera mina penningar på en Eizo?

NEC Multisync FE991SB 4118:-
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004524...

Samsung Syncmaster 959NF 4868:-
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501003765...

Sony MultiScan E450 5618:-
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004866...

Eizo FlexScan T766 7493:-
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004721...

Eftersom detta blir den primära skärmen hemma så måste den hålla god kvalitét. Skärmen kommer att användas till det mesta, spela, surfa, bildbehandling osv.

Så, vad har ni att komma med? Vad tycker ni?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Har kommit i kontakt med alla dessa skärmar och utav dem så måste jag säga att Sonyn föll mig mest i smaken. Knivskarp bild och utmärkt geometri/färgåtergivning. Varför har du inte Sony CPD-G420 med på listan? Har den utgått? Den skärmen är helt underbar, testvinnare överallt. Kostar väl runt 6-7000 kr.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

Vad har du att säga om Eizo'n? Jag hittar inga bra tester på nätet, så jag får ju höra mig för bland folk som testat skärmarna.
Självklart kan ni ju föreslå fler bra skärmar, jag tänker inte begränsa mig, men jag måste ha något att gå på...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Eizo's skärmar ska vara riktigt bra, men man får betala för det också. Jag tycker defintivt du ska gå och kolla på Sony och Eizo -skärmar om du är ute efter bra bildkvalitet. Har själv en Sony G200 sedan ett par år tillbaka och är väldigt nöjd med den. E450'n kommer inte att göra dig besviken.

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony E430. Riktigt nöjd.

Permalänk

NEC-skärmen är inget vidare alls, betydligt sämre än deras gamla supermodell FE950+ som togs ur produktion.
Samsungen har jag själv och visst är den riktigt bra, har dock haft problem med fladdrande bild... Tog fyra skärmar innan jag fick en som var bra.
Kan vara värt att nämna att en kille jag känner via nätet också fick tre dåliga skärmar på rad, frakten är nog en ganska farlig del av en skärms liv.
För honom rörde det sig om FE950+.

Själv funderade jag på ett par månader sen för ny skärm, min nuvarande hade en riktigt dålig period då den fladdrade alltför ofta.
Kom fram till att Viewsonics P95F+ verkar vara något i en klass för sig, dessutom är den billig... Nästan misstänkt billig, men tänk på att den släpptes nyligen också (senhösten tror jag).

Sonys E-serie skulle jag hålla mig undan från, har läst många tester där de skärmarna verkar hamna rätt mycket efter G-serien. Trots det håller de ändå ett högt pris, visserligen billigare än G-modellerna men jag tror förlusten i kvalitet är större än prisbesparingen du gör.

Sony ska för övrigt sluta producera 17" och 19"s CRT snart (mars?), så slå till nu om du vill ha en. Detta läste jag på firingsquad som saxat det från en intervju på en annan sida.

Eizo - ingen kommentar, dock är den där modellen ruskigt dyr, i alla fall på Dustin...
Jag skulle spara slantarna om jag var i din situation.

Var kan du då hitta recensioner?
Finns vad jag vet ingen riktigt bra sida som enbart recenserar skärmar.
på cnet.com finns många modeller recenserade, dock är det väldigt korta omdömen. Där finns också användarnas egna synpunkter, betygssättningen är dock nästan värdelös då vissa bara "ratar" en produkt för skojs skull. Kolla istället efter ordentliga minirecensioner.

Sen kan du självklart också alltid göra en sökning efter skärmen på en sökmotor, släng med ordet review om du bara får upp massa affärers sortiment.
Kan vara värt att ta sig en titt på biblioteket också, bland annat Mikrodatorn har återkommande skärmtester.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Tack Jonte[YoT] för ett mycket bra svar! Vid det här laget har jag sökt så att mina ögon nästan blöder och har kommit fram till att valet står mellan 2 skärmar:

Sony CPD-G420
Eizo FlexScan T766

Båda kostar kring 7000:-, alltså ingen större skillnad i pris på dem. Sonyn har vunnit mängder med "awards" osv, men samtidigt är jag mycket medveten om att Eizos skärmar är omåttligt populära bland de som arbetar med bildbehandling m.m. Att båda skärmarna har jävligt imponerande produktblad gör ju inte valet direkt lättare heller...

Svårt val eller hur? Gör mig klokare!

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad* -> Skärmar - Grafikkort - Ljudkort

Permalänk
Medlem

Kolla på ViewSonics 'Professional Series', där ska finnas fina skärmar + att de inte är allt för dyra...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk

Mja, jag har inte hittat någon viewsonic som håller måttet.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Tack Jonte[YoT] för ett mycket bra svar! Vid det här laget har jag sökt så att mina ögon nästan blöder och har kommit fram till att valet står mellan 2 skärmar:

Sony CPD-G420
Eizo FlexScan T766

Svårt val eller hur? Gör mig klokare!

hur är dot-pitchen på Eizo'n? jag vet att G420 har 0.24 över HELA skärmen (del flesta har lägst i mitten och högre ut mot kanterna) vilket resulterar i att skärmen är lika skarp i hörnen som i mitten.

jag skulle defenetivt ha lagt mina pengar på Sony'n

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Inaktiv

G420 rockar hårt.. köp den.. den enda sanna skärmen!.. köp!

Permalänk
Avstängd

Viewsonics P95F+ ska vara en riktigt bra skärm som någon ovan nämnde.. Tester finns på www.tomshardware.com Dessutom är den billig!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Tycker att Samsung 959 NF är ett mycket bra val. Har själv en 900NF och den fungerar utmärkt.

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Viewsonics P95F+ ska vara en riktigt bra skärm som någon ovan nämnde.. Tester finns på www.tomshardware.com Dessutom är den billig!

efter att ha suttit på en sådan hela dan (gör det nu) så är det en fröjd för ögonen att få komma hem (och restem av mig också för den delen ) och tok-stirra i en G420!

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

fundersam...

Jag har funderat länge på att köpa en datorskärm, har bestämt mej nästan, skulle vilja ha en sony g420 men kostar skjortan....
Så det blir en iiyama HM903DT 19" eller en Philips Brilliance 109P40... Bägge skärmarna kostar ca 4500 - 5000 :- medans sonyn kostar minst 6500:-
ska funta ett tag till, nån som har provat en philips? nåt förslag nån?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus

efter att ha suttit på en sådan hela dan (gör det nu) så är det en fröjd för ögonen att få komma hem (och restem av mig också för den delen ) och tok-stirra i en G420!

Oki, men sen kostar ju Viewsonic 3000 medan din Sony kostar 6500 eller vad någon skrev och då spelar det stor roll

Men menar du att det är en dålig skärm av Viewsonic då?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy

Oki, men sen kostar ju Viewsonic 3000 medan din Sony kostar 6500 eller vad någon skrev och då spelar det stor roll

Men menar du att det är en dålig skärm av Viewsonic då?

Nejnej, det är defenetivt inte en dålig skärm, men om man jämför de flesta 19-tummare med sonyn så ligger sonyn liiite högre...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Det man inte lägger ut på en skärm får man lägga ut hos optikern.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Viewsonic rules

har faktiskt tagit mig igenom både samsung/nec/lg och andra märken. Bäst! anser jag att Viewsonic är. Mest valuta för kosingen, har precis köpt nya glasögon också -så dessa är det inte ngt fel på. har ej testat eizo -dom är för fula, sony för dyra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Det man inte lägger ut på en skärm får man lägga ut hos optikern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Viewsonic rules

har faktiskt tagit mig igenom både samsung/nec/lg och andra märken. Bäst! anser jag att Viewsonic är. Mest valuta för kosingen, har precis köpt nya glasögon också -så dessa är det inte ngt fel på. har ej testat eizo -dom är för fula, sony för dyra.

Kanske är just därför du har glasögon?...

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Samsung!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Sony eller Eizo
Jag har nu en NEC FE991SB och den är inte bra, dock så är den på service nu för andra gången. Jag hoppas att den blir bättre den här gången.

Jag har tidigare haft en gammal 21" Eizo och den hade t o m bättre bild.

Sony och Eizo verkar ha högre kvalité på sina skärmar, vilket iofs kan bero på att dom kanske inte tillverkar lika många.

Permalänk
Medlem

Sony CPD-G420.

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar svamsvungen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gizzo^
Tycker att Samsung 959 NF är ett mycket bra val. Har själv en 900NF och den fungerar utmärkt.

Då är vi två som tycker så

Permalänk
Medlem

akke lol
if you cant get the drift follow the reef to the bootom and dont get up..............

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke

Kanske är just därför du har glasögon?...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
akke lol
if you cant get the drift follow the reef to the bootom and dont get up..............

Detsamma fader Forau.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

Är supernöjd med min 900NF oxå och alla jag känner med samma skärm instämmer. Mycket bra skärm, helt enkelt.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem

Re: fundersam...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrhalil
Jag har funderat länge på att köpa en datorskärm, har bestämt mej nästan, skulle vilja ha en sony g420 men kostar skjortan....
Så det blir en iiyama HM903DT 19" eller en Philips Brilliance 109P40... Bägge skärmarna kostar ca 4500 - 5000 :- medans sonyn kostar minst 6500:-
ska funta ett tag till, nån som har provat en philips? nåt förslag nån?

jag har en Philips 109B20... väldigt nöjd!! jag är inte så bra på att komma på bra eller dåliga saker om de, men jag är bara nöjd rakt igenom... den kostar bara ca: 3300:-... och den har platt bildrör, såklart...