Asus rampage IV Black ed.

Permalänk
Medlem

Asus rampage IV Black ed.

För någon vecka sedan postade Marshall@Asus borta på ROG forumet en preliminär lansering av detta moderkort idag, inget officiellt dock, och helt väntat blir det uppskjutet. Det senaste nyheterna kommer nu från Raja som idag nämnde att moderkortet skulle vara tillgängligt i USA två veckor in i november.

När kan vi förvänta oss detta moderkort tillgängligt i Sverige och vilka återförsäljare kan vi vända oss till för att förhandsboka det?
För närvarande är det bara webbhallen.se som lagt ut det till förhandsbokning med ett reservationspris som ligger bra mycket över det som tagits upp på ROG forumet.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nephelim:

För någon vecka sedan postade Marshall@Asus borta på ROG forumet en preliminär lansering av detta moderkort idag, inget officiellt dock, och helt väntat blir det uppskjutet. Det senaste nyheterna kommer nu från Raja som idag nämnde att moderkortet skulle vara tillgängligt i USA två veckor in i november.

När kan vi förvänta oss detta moderkort tillgängligt i Sverige och vilka återförsäljare kan vi vända oss till för att förhandsboka det?
För närvarande är det bara webbhallen.se som lagt ut det till förhandsbokning med ett reservationspris som ligger bra mycket över det som tagits upp på ROG forumet.

Hej,

Nordamerika brukar ha nya produkter till försäljning innan kalla lilla Norden. Vad vi har hört lokalt är att Rampage IV Black Edition kan finnas i lager i slutet på november/början på december.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju en bra bit dit så det var lite deprimerande att höra, finns det något du kan säga mer om det? Pris och tillgänglighet? Det är ju en het produkt och eftersom resten av min dator ligger på hyllan i väntan på just detta moderkort så vill jag ju inte missa den första batchen som går ut

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

En annan bra fråga efter ha läst manualen till moderkoret är om Intel core i7 4930k har en tillräckligt bra minneskontroller för att köra 32 Gb Corsair Dominator platinum minnen i 2400Mhz på moderkortet då det inte listades?
Eller är det en fråga bäst riktad till Intel?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nephelim:

En annan bra fråga efter ha läst manualen till moderkoret är om Intel core i7 4930k har en tillräckligt bra minneskontroller för att köra 32 Gb Corsair Dominator platinum minnen i 2400Mhz på moderkortet då det inte listades?
Eller är det en fråga bäst riktad till Intel?

Det är en mycket bättre minneskontroller på Ivy Bridge-E än vad det var på Sandy, och native stöd finns för upp till 1866MHz. Det är överklockning som gäller för att komma upp i 2400MHz. Listan över minnen som stöds i manualen är bara en bråkdel av vad moderkortet klarar av. Det viktiga är vilken spänning minnena körs med och sedan se om det finns andra minnen med samma spänning i listan, det ger i alla fall en ganska tydlig indikation på om det kommer fungera eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Det är en mycket bättre minneskontroller på Ivy Bridge-E än vad det var på Sandy, och native stöd finns för upp till 1866MHz. Det är överklockning som gäller för att komma upp i 2400MHz. Listan över minnen som stöds i manualen är bara en bråkdel av vad moderkortet klarar av. Det viktiga är vilken spänning minnena körs med och sedan se om det finns andra minnen med samma spänning i listan, det ger i alla fall en ganska tydlig indikation på om det kommer fungera eller inte.

Ah, så om Geil har minnen på listan 32Gb i 2800Mhz 1,65v
Kingston har 32GB på 2400MHz 1,65v

så kan jag (precis som jag gjort) förutsätta att mina 32Gb dominator platinums på 1,65v kommer kunna gå att köras

Super! Stort tack, nu har du lugnat mig en liten stund iaf

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nephelim:

Ah, så om Geil har minnen på listan 32Gb i 2800Mhz 1,65v
Kingston har 32GB på 2400MHz 1,65v

så kan jag (precis som jag gjort) förutsätta att mina 32Gb dominator platinums på 1,65v kommer kunna gå att köras

Super! Stort tack, nu har du lugnat mig en liten stund iaf

Hm jag trodde att man inte bör gå över 1,5 V med Ivy Bridge-E..

Skrivet av Nephelim:

resten av min dator ligger på hyllan i väntan på just detta moderkort

Sitter i samma båt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Sitter i samma båt

Samma här... oerhört frustrerande.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackbird_CaD_:

1,5V är default, men för att komma upp i 2400MHz på minnena måste spänningen ökas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har snokat runt lite efter release datum och ser att svenska butiker sätter sina leveransdatum i december som tidigast. Någon skriver att det kommer till leverantören den 27/11 etc.

Tycker det är lite tråkigt att behöva vänta över 2 veckor efter releaseda för tillgången eller behöva skeppa från andra länder. Något ni kanske vill se över och synka lite bättre till nästa gång

Mvh
Grumpy utan dator

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Har snokat runt lite efter release datum och ser att svenska butiker sätter sina leveransdatum i december som tidigast. Någon skriver att det kommer till leverantören den 27/11 etc.

Tycker det är lite tråkigt att behöva vänta över 2 veckor efter releaseda för tillgången eller behöva skeppa från andra länder. Något ni kanske vill se över och synka lite bättre till nästa gång

Mvh
Grumpy utan dator

Det verkar finnas i lager på Webhallen just nu! Har precis beställt ett, får hoppas att det inte är fel i lagervärde eller nåt..

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/182816-asus_rampage_iv_black_edition-ac4-eatx-x79&atcl=search:live

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Jag har en beställning hos Dustin som ska komma in idag, har sett lagerstatusen hos webbhallen och om Dustin flyttar leveranstiden idag så lägger jag en beställning direkt, om de finns kvar när jag kommer hem från jobbet dvs.

Tack för tipset, Kungowe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Det verkar finnas i lager på Webhallen just nu! Har precis beställt ett, får hoppas att det inte är fel i lagervärde eller nåt..

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/182816-asus_rampage_iv_black_edition-ac4-eatx-x79&atcl=search:live

De försvann fortare än fort.

Tog 2 bara för att vara säker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

De försvann fortare än fort.

Tog 2 bara för att vara säker!

Haha, det blir dyrt med två uppsättningar cpu'er och minne
Jag trodde faktiskt att komplett eller dustin skulle vara snabbare på att få in detta kort, känns som de köper in större volymer och borde ha förtur? Men jag klagar inte!

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Jag missade fönstret, när jag väl kom hem så var alla slutsålda igen.

Dustin flyttade självklart sitt datum idag för leverans den 20e.
Tycker det är tråkigt med 5 st "recomended asus resellers" på prisjakt och bara en av dem fick in några få i lager som gick inom loppet av timmar. De övriga har alla datum från den 18e-20e...

Dåligt levererat...

Visa signatur