En utmaning för nätverkskunniga? PROBLEMET TILLBAKA...

Permalänk

En utmaning för nätverkskunniga? PROBLEMET TILLBAKA...

Hej, jag är ny här på forumet och tyvärr inte speciellt duktig på nätverksrelaterade problem. Jag har letat efter svar på internet och här på forumet men ej hittat någon lösning så jag hoppas att någon utav er kanske har något förslag.

Jag har en Dell inspiron 15r, windows 8. Jävligt nöjd med den, inga övriga problem än så länge...

Jag flyttade precis in i en ny lägenhet med gratis trådlöst internet. Typ 8mbt/s... funkade bra tills för några dagar sedan då min dator vägrade ansluta till närverket. Det är BARA min dator som ej kan ansluta. Min frus dator och telefon kan ansluta. Min telefon kan ansluta. Alla andra i hela huset kan ansluta men icke min dator.

Min dator kan ansluta till andra nätverk utan problem, så jag tror inte att nätverkskortet är problemet (men vad vet jag...). Jag provade t om att formatera datorn men problemet kvarstod.

Jag bor för tillfället i Turkiet i en ganska liten stad och engelskan här är ett stort problem så jag kan liksom inte fråga någon om hjälp. Värt att nämna är att jag är beroende av att spela Fifa 14 online och börjar bli sådär okontrollerat otrevlig pga min abstinens.

En fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på är - kan min internetleverantör ha blockat just min dator pga nedladdning eller dylikt? Är det ens möjligt? Någon som har något förslag på hur jag kan åtgärda detta själv? Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har möjligtvis inte kommit åt Wifi Av/På knappen som majoriteten(?) av laptops har?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av 037180:

Du har möjligtvis inte kommit åt Wifi Av/På knappen som majoriteten(?) av laptops har?

Tyvärr inte... jag kan ansluta min dator till andra trådlösa närverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Accesspunkten kan ha ett filter som blockerar vissa datorer så ja det är tekniskt möjligt att kasta ut en viss enhet från nätverket,
Du kan prova att ominstallera drivern eller ta bort alla wifianslutningar och skapa nya eller kanske göra en systemåtersällning på datorn, det kan ju vara nån uppdatering eller liknande som gått fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

papillon88

Kan datorn hitta nätverket du vill ansluta till överhuvudtaget?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Accesspunkten kan ha ett filter som blockerar vissa datorer så ja det är tekniskt möjligt att kasta ut en viss enhet från nätverket,
Du kan prova att ominstallera drivern eller ta bort alla wifianslutningar och skapa nya eller kanske göra en systemåtersällning på datorn, det kan ju vara nån uppdatering eller liknande som gått fel.

Jag gjorde en total systemåterställning. Funkade inte.

Permalänk
Skrivet av papillon88:

Kan datorn hitta nätverket du vill ansluta till överhuvudtaget?

Ja, men när jag försöker ansluta står det "kan ej ansluta till nätverket".

Permalänk
Medlem

Om det är cisco access punkter med wireless kontroller så finns det fixar för just support mot windows8:a dock brukar en omstart / disable/enable på nätverkskortet fixa det för stunden.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Har du varit ansluten till detta nätverk förut?
Är det lösenordsskyddat?

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

skulle allt tro att du blivit blockad. på min router finns "mac-address filtering" så man kan kicka folk från wifi och jag har en billig belking router. om du har en extra dator (vilket det verkar som att du har) kan du ladda ner mhotspot på en dator i nätverket och sedan dela internet från den datorn till den som inte funkar. brukar göra så i min skola till min ipod för att kunna använda matsedel-appen och etc

Permalänk
Medlem

Testat byta mac-address?

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Flyktsodan:

Hej, jag är ny här på forumet och tyvärr inte speciellt duktig på nätverksrelaterade problem. Jag har letat efter svar på internet och här på forumet men ej hittat någon lösning så jag hoppas att någon utav er kanske har något förslag.

Jag har en Dell inspiron 15r, windows 8. Jävligt nöjd med den, inga övriga problem än så länge...

Jag flyttade precis in i en ny lägenhet med gratis trådlöst internet. Typ 8mbt/s... funkade bra tills för några dagar sedan då min dator vägrade ansluta till närverket. Det är BARA min dator som ej kan ansluta. Min frus dator och telefon kan ansluta. Min telefon kan ansluta. Alla andra i hela huset kan ansluta men icke min dator.

Min dator kan ansluta till andra nätverk utan problem, så jag tror inte att nätverkskortet är problemet (men vad vet jag...). Jag provade t om att formatera datorn men problemet kvarstod.

Jag bor för tillfället i Turkiet i en ganska liten stad och engelskan här är ett stort problem så jag kan liksom inte fråga någon om hjälp. Värt att nämna är att jag är beroende av att spela Fifa 14 online och börjar bli sådär okontrollerat otrevlig pga min abstinens.

En fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på är - kan min internetleverantör ha blockat just min dator pga nedladdning eller dylikt? Är det ens möjligt? Någon som har något förslag på hur jag kan åtgärda detta själv? Tusen tack på förhand!

har du egen trådlös router? eller ingår den i lägenheten ?

av egen erfarenhet så kan det ibland bli något knas med lösenordet för nätverket så att den sparar fel och det därför inte går att ansluta.
men detta verkar inte så sannolikt då du har formaterat om datorn.

är det ett publikt nät så går det självklart att se vad du gör och de kan ha blockat dig.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Kolla också så att routern inte är begränsad till antalet utdelade IP-adresser.
Hade det problemet hos min bror att IP-adresserna på lokala nätverket tog slut så jag fick gå in och ändra IP-range på DHCP-servern.

Permalänk
Medlem

Testa byt mac-adress.

Högerklicka på "Dator", välj hantera, gå till enhetshanteraren och leta upp ditt nätverkskort i listan, högerklicka och välj egenskaper på det. I någin av föikarna ska du hitta en lista med massa namn i, leta efter något i stil med "fysisk adress" där du kan skriva in en helt random adress i om du vill. Sitter på min padda nu, men om du googlar på hur man byter mac adress i windows hittar du nog svar ganska direkt.

Det låter alltså som om de blockat din mac-adress, kanske laddade du ner något du inte borde eller överlasta deras nätverk.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

TACK!!!!!!!!!!!!!!!

Tusen tack till alla som hjälpt mig med detta! Jag bytte MAC-adress och det löste problemet! Jag är enormt glad! Världens bästa forum!!

Permalänk

Efter att ha bytt MAC-adress så fungerade internet perfekt resten av dagen. Imorse så var problemet tillbaka... självklart så bytte jag till en ny MAC-adress i tron om att det skulle lösa problemet men icke. Nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra. Har internetleverantören blockat mig IGEN? Allt jag hann göra igår var att spela FIFA 14 i någon timme. Finns det någon ytterligare information förutom MAC-adressen som är specifik för just min dator? Håller på att bli galen... snälla hjälp mig!

Permalänk

Om du har möjlighet att dela internet från din telefon så tycker jag att du ansluter via den, och hoppas att det fortsätter att funka.
Kan kanske vara någon automatisk spärr du triggar om du använder mycket bandbredd eller liknande.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

Kan det vara så att det blir slut på IP-adresser? Får du IP lokal IP från routern eller relayas den från ISP:n?
Testa att kolla vad fruns dator får för IP-adress, koppla ner den, sätt den adressen som fast adress på din dator och se om det funkar då. Det är ingen permanent lösning men fungerar det då så är det sannolikt att DHCPn har slut på IP-adresser att dela ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Har man en mer avancerad brandvägg kan man mycket väl tex lägga ett filter mot spel, då arbetar det genom att identifiera trafikmönstret och går inte på adresser.
De flesta olika användningsområdena ger olika mönster och det är väldigt svårt att maskera det och "realtidssaker" som spel kan man inte ändra signaturen på särskilt mycket för då blir det hemsk latens eller andra problem, men varför kollar du inte vad nätet får användas til och hur ? Det kanske finns en tidsbegränsning eller liknande, det är ganska vanligt på "gratisnät" så du får nog helt enkelt fråga ispn vad du får använda nätet till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Niklashog:

Om du har möjlighet att dela internet från din telefon så tycker jag att du ansluter via den, och hoppas att det fortsätter att funka.
Kan kanske vara någon automatisk spärr du triggar om du använder mycket bandbredd eller liknande.

Dessvärre kan jag inte dela internet från min telefon.

Skrivet av Whippoorwill:

Kan det vara så att det blir slut på IP-adresser? Får du IP lokal IP från routern eller relayas den från ISP:n?
Testa att kolla vad fruns dator får för IP-adress, koppla ner den, sätt den adressen som fast adress på din dator och se om det funkar då. Det är ingen permanent lösning men fungerar det då så är det sannolikt att DHCPn har slut på IP-adresser att dela ut.

Provade, men det fungerade inte.

Skrivet av mrqaffe:

Har man en mer avancerad brandvägg kan man mycket väl tex lägga ett filter mot spel, då arbetar det genom att identifiera trafikmönstret och går inte på adresser.
De flesta olika användningsområdena ger olika mönster och det är väldigt svårt att maskera det och "realtidssaker" som spel kan man inte ändra signaturen på särskilt mycket för då blir det hemsk latens eller andra problem, men varför kollar du inte vad nätet får användas til och hur ? Det kanske finns en tidsbegränsning eller liknande, det är ganska vanligt på "gratisnät" så du får nog helt enkelt fråga ispn vad du får använda nätet till.

Jo... men nu är problemet att jag inte ens kan koppla upp mig alls. Lyckas jag koppla upp mig igen får jag nog låta mitt nya jävla FIFA 14 som jag betalade 550kr för ligga i lådan. Problemet är att jag befinner mig i Turkiet och jag kan inte kommunicera med internetleverantören för ingen begriper engelska i denna lilla stad.

Vad jag inte fattar är varför jag igår kunde lösa problemet genom att byta MAC-adress och idag så spelar det ingen som helst roll... jag provade att förnya min IP-adress också ifall det hade blivit en konflikt men icke sa nicke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flyktsodan:

Dessvärre kan jag inte dela internet från min telefon.

Provade, men det fungerade inte.

Jo... men nu är problemet att jag inte ens kan koppla upp mig alls. Lyckas jag koppla upp mig igen får jag nog låta mitt nya jävla FIFA 14 som jag betalade 550kr för ligga i lådan. Problemet är att jag befinner mig i Turkiet och jag kan inte kommunicera med internetleverantören för ingen begriper engelska i denna lilla stad.

Vad jag inte fattar är varför jag igår kunde lösa problemet genom att byta MAC-adress och idag så spelar det ingen som helst roll... jag provade att förnya min IP-adress också ifall det hade blivit en konflikt men icke sa nicke...

Din dator har ett datornamn som syns i deras DNS. Testa byt datornamn och mac-adress samtidigt. Anslut dig sedan till nätet.

Högercklicka på "Dator", egenskaper, avancerade systeminställningar (till vänster), fliken "Datornman", ändra, och fyll i något annat namn som är långt ifrån lika det du hade innan så de inte kan koppla att det är samma dator. Tror du måste starta om datorn efter det. Byt sedan MAC-adress till något helt nytt. Sen kan du koppla upp dig mot nätet igen. Inaktivera trådlösa kortet alltså innan du börjar. Lycka till!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Din dator har ett datornamn som syns i deras DNS. Testa byt datornamn och mac-adress samtidigt. Anslut dig sedan till nätet.

Högercklicka på "Dator", egenskaper, avancerade systeminställningar (till vänster), fliken "Datornman", ändra, och fyll i något annat namn som är långt ifrån lika det du hade innan så de inte kan koppla att det är samma dator. Tror du måste starta om datorn efter det. Byt sedan MAC-adress till något helt nytt. Sen kan du koppla upp dig mot nätet igen. Inaktivera trådlösa kortet alltså innan du börjar. Lycka till!

FAN! Jag trodde verkligen att detta skulle fungera! Tyvärr gjorde det inte det. Tusen tack för förslaget i alla fall! Men asså... jag fattar inte! Hur kan de spåra min dator om jag byter både dator-namn och MAC-adress? Finns det någon ytterligare information som är specifik för min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flyktsodan:

FAN! Jag trodde verkligen att detta skulle fungera! Tyvärr gjorde det inte det. Tusen tack för förslaget i alla fall! Men asså... jag fattar inte! Hur kan de spåra min dator om jag byter både dator-namn och MAC-adress? Finns det någon ytterligare information som är specifik för min dator?

Det kan vara så att din dator begär att få samma ip.

Start, kör, skriv "cmd". En svart ruta dyker upp, skriv detta:
ipconfig /release (enter)
ipconfig /renew (enter, och vänta några minuter tills det är klart)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan alltid försöka brygga anslutningen från en annan dator så att din dator inte syns, men försöka ta reda på villkoren för anslutningen, det måste finnas nån info om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Det kan vara så att din dator begär att få samma ip.

Start, kör, skriv "cmd". En svart ruta dyker upp, skriv detta:
ipconfig /release (enter)
ipconfig /renew (enter, och vänta några minuter tills det är klart)

Provade det... fan det var tydligen inte helt enkelt detta. :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan alltid försöka brygga anslutningen från en annan dator så att din dator inte syns, men försöka ta reda på villkoren för anslutningen, det måste finnas nån info om det.

Jo, fast jag vågar inte riskera att min frus dator också får detta problem. Jag vet inte ens vilken internetleverantör jag har... Turkiet... no english!!

Bytt datornamn, MAC och IP... vad mer kan man göra liksom??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flyktsodan:

Jo, fast jag vågar inte riskera att min frus dator också får detta problem. Jag vet inte ens vilken internetleverantör jag har... Turkiet... no english!!

Bytt datornamn, MAC och IP... vad mer kan man göra liksom??

Skickades från m.sweclockers.com

Du får väl ordna någon som kan tolka om du inte kan få tag på ispn på engelska, ett annat alternativ är att lära sig språket fort, du lär behöva det ändå och nu har du en anledning att göra det snabbt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Eftersom de är ett gratisnät du använder så låter det logiskt att de har vissa regler för att kunna driva detta, annars hade det säkert blivit söndertankat & oanvändbart. Skulle gissa på att ditt användande av det helt enkelt bryter mot de reglerna, dvs för mycket trafik, fel trafik eller kanske för ofta, det är gjort för mail/surf & inte spelande/tankande.

Försöka gå runt problemet som du försökt är en dumlösning då det säkert förstör mer än du skapar, slutar säkert med att ingen kan surfa...

Ta reda på varför du spärrats istället eller skaffa en egen internetlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flyktsodan:

Provade det... fan det var tydligen inte helt enkelt detta. :S

Skickades från m.sweclockers.com

Lyckades du ändra, men det funkade fortf inte?

Annars kan du testa annat trådlöst kort, t.ex.: http://www.ebay.com/itm/New-Mini-150Mbps150M-Mini-USB-WiFi-Wi...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av ulven0000:

Eftersom de är ett gratisnät du använder så låter det logiskt att de har vissa regler för att kunna driva detta, annars hade det säkert blivit söndertankat & oanvändbart. Skulle gissa på att ditt användande av det helt enkelt bryter mot de reglerna, dvs för mycket trafik, fel trafik eller kanske för ofta, det är gjort för mail/surf & inte spelande/tankande.

Försöka gå runt problemet som du försökt är en dumlösning då det säkert förstör mer än du skapar, slutar säkert med att ingen kan surfa...

Ta reda på varför du spärrats istället eller skaffa en egen internetlösning.

Jag hade GÄRNA skaffat eget internet. Tyvärr så är det inte möjligt eftersom jag inte är turkisk medborgare. Det enda alternativ jag har är USB-internet begränsat till 1GB per månad.

Två timmars FIFA 14-spelande har alltså permanent sabbat mitt internet den tid jag blir kvar här för det verkar inte som att det finns något sätt att komma runt detta.