Valves prototyp av Steam Machines på bild

Permalänk
Melding Plague

Valves prototyp av Steam Machines på bild

Innan slutet av året ska 300 testare få hem en prototyp av Valves Steam Machines, som nu står modell framför kameran. Samtidigt framgår att Steam OS blir mer avskalat än vad många trott.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan bli bra :)!

Permalänk
Medlem

Sweet VALVE! RIKTIGA KOMPONENTER OCKSÅ!

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tycker Steam machines är totalt ointressant?
Bara en kompakt speldator i vardagsrummet med kontroll "wow"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Är jag den ända som tycker Steam machines är totalt ointressant?
Bara en kompakt speldator i vardagsrummet med kontroll "wow"...

Bra mycket intressantare en vad PS4 och Xbox One är iaf.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Allt ser bra ut FÖRUTOM KONTROLLERNA.
Dom är ju förj*vliga, gråa och fula
Kommer förhoppningsvis med ngt cover

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Just den där prototypen lär ju låta som en liten jetmotor - fläkten i just det där nätagget är ökänt högljudd, och cpu-kylaren ser ut som ett litet puttenuttigt skämt.

Men det är ju förstås bara en prototyp.

Hur är det förresten med pci-e-extenders, brukar det inte vara problem med störningar eller dålig kontakt?

Tillägg: För övrigt gillar jag formatet, kompakt och trevligt trots fullstort grafikkort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Är jag den enda som tycker Steam machines är totalt ointressant?
Bara en kompakt speldator i vardagsrummet med kontroll "wow"...

Jag tycker det är en oerhört intressant konsolutmanare som kan komma att förändra spelindustrin ordentligt.
Sen är det operativsystemet och olika tjänster dom kan komma att erbjuda där som är intressant.

Men det kommer också spela stor roll för pc-operativsystem.
Fler och fler spel kommer vara linuxkompatibla...

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt..... 3D-printat ut.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Allt ser bra ut FÖRUTOM KONTROLLERNA.
Dom är ju förj*vliga, gråa och fula
Kommer förhoppningsvis med ngt cover

Beta is beta? Blir förhoppningsvis snyggare när de släpps.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

För oss som redan har en gaming pc så är en streaming box mer attraktivt, typ sonys modul till PS3. Om de släpper en bundle med handkontroll och streambox för 1200kr blir det köp annars sak samma..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

måste ju kosta en hel del dock =/

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

CES i Januari kommer bli riktigt intressant! Kontrollen kommer utan tvekan vara det alla vill testa framöver då den verkligen försöker göra något annorlunda. Med det sagt, det formatet och man kan trycka i ett Titan? Tummen upp!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Sötast

XBMC!?

Eftersom det nu är en komplett dator så skulle det inte vara helt fel med mediafunktion, eller ska man nu ha en gaming PC, en steambox och en htpc? :/

Permalänk
Medlem

Det är bra att Steam os verkar vara avskalat. Att spela på pc med handkontroll är inte jättesmidigt i dagsläget direkt. Först ska man in i steam big picture. Sen är det en fullösning i borderless windowed mode som krånglar lite ibland med typ taskbar som ligger kvar, då får man gå till m+tb för att trycka ner task baren. Sen startar man ett spel där det visar sig att kontrollen inte fungerar särskilt bra i menyerna så man får gå till m+tb igen och fixa det. Sen quitar man spelet och återigen så kommer task bar upp så man får fixa det. Jag gillar att lira med handkontroll, men tyvärr så är det långt ifrån lika skönt och smidigt att göra det på pc som att bara trycka på konsollen från en knapp på kontrollen och sen starta spelet. Förhoppningvis tar steam os och förbättrar detta på pc.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Uttrycket "Det är insidan som räknas" har aldrig varit mer passande. Utsidan var sjukt ful. Finns betydligt bättre byggen i galleriet.

Och ja jag är medveten om att det är en prototyp, men det ser ju faktiskt ut som att dom har ansträngt sig med att ta fram designen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Bra mycket intressantare en vad PS4 och Xbox One är iaf.

Inte enligt mig. Dessa kommer inte få några spel som ingen annan dator klarar? Men det kommer både ps4 o Xbox One få.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Bra mycket intressantare en vad PS4 och Xbox One är iaf.

hur då? datorer kan man ju redan bygga och installera med Steam OS, vad tillför Steam Machines till "game:t"? Noll innovation eller designtänk (även om de nu rör sig om bara prototyp), allt de försöker åstadkomma finns redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Just den där prototypen lär ju låta som en liten jetmotor - fläkten i just det där nätagget är ökänt högljudd, och cpu-kylaren ser ut som ett litet puttenuttigt skämt.

Men det är ju förstås bara en prototyp.

Den ser ut som en 80mm med kopparflänsar som omger fläkten. Jag måste säga att den ser ut att vara riktigt tyst för sin storlek.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

XBMC!?

Eftersom det nu är en komplett dator så skulle det inte vara helt fel med mediafunktion, eller ska man nu ha en gaming PC, en steambox och en htpc? :/

Lite det funderar jag också på. Det låter ju inte lovande när det skriver att man inte kommer åt grundläggande funktioner och att allt man ser är Steam och en Browser. Riktigt tråkigt om de klantar bort möjligheten till ett schyst mediacenter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Och jag som trodda man skulle slippa Windows. Endast gaming och en webbrowser är inte tillräckligt för en skrivbordsdator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

hur då? datorer kan man ju redan bygga och installera med Steam OS, vad tillför Steam Machines till "game:t"? Noll innovation eller designtänk (även om de nu rör sig om bara prototyp), allt de försöker åstadkomma finns redan?

De gör det enklare för nuvarande konsolfolk att röra sig mot PC - Vi hårdvarunördar är knappast huvudmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lite det funderar jag också på. Det låter ju inte lovande när det skriver att man inte kommer åt grundläggande funktioner och att allt man ser är Steam och en Browser. Riktigt tråkigt om de klantar bort möjligheten till ett schyst mediacenter.

Eller så planerar Steam att expandera sina mediafuntioner markant för att konkurrera med XBMC som HTPC alternativ.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Är jag den enda som tycker Steam machines är totalt ointressant?
Bara en kompakt speldator i vardagsrummet med kontroll "wow"...

Mmm... För min del så känns den helt ointressant. Då jag kan lika gärna installera SteamOS på min nuvarande PC och koppla den till TV med en handkontroll som jag verkligen gillar.

För andra kanske det blir en billig variant att kunna spela spel det finns till PC utan att lägga ut en förmögenhet. Bara att titta på kontrollen får mig att vilja spy, ogillar verkligen hur dem har löst analog spakarna. Blir nästan som att spela på smartphone. Men men man ska inte döma ut den, får väl testa hos någon.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Ser väldigt bra ut! Kontrollen är något jag börjar tycka mer och mer om. Kan de pressa ner priset på hårdvaran så kan det bli bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Bra mycket intressantare en vad PS4 och Xbox One är iaf.

Frågan är om priset är like intressant

Bara en gissning, men komponenterna ligger runt 11k i butikspris, sen visst kan de säkert pressa lite iom massproduktion.

Men till vad 9-10k? Känns lite väl dyrt när de flesta har en dator hemma.. Eller är detta tänkt som ett substitut för att köra pc+konsol?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

måste ju kosta en hel del dock =/

Nej vi på Sweclockers jämför en PC för 20k mot konsol för 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Och jag som trodda man skulle slippa Windows. Endast gaming och en webbrowser är inte tillräckligt för en skrivbordsdator.

Nu är det ingen skrivbordsdator heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Låter riktigt intressant!

Tycker det låter väldigt intressant. Just den här 'prototypen' måste nog vara en av deras lite dyrare och high end. Kontrollen ser väldigt lovande speciellt att den är trådlös är en väldigt lockande funktion. Om en Steam Box inte kostar skjortan av mig, skulle kunna dra mig absolut, absolut längst till runt 3000kr. Då skulle jag säga totalt värt! Att äntligen (för mig) kunna spela och streama mina spel från min gaming dator med 24" skärm till min 42" TV, är nästan ovärderligt. Plus att jag jag luta mig tillbaka i en mysig sova och styra både tangentbord och mus med en kontroll. Ojojoj.

Tycker ingen annan att detta låter mysigt? #justsaying
Pachter hade en poäng då har pratade om något liknande, höll med han till 100%.

*ursäkta dyslexin*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Den ser ut som en 120mm med kopparflänsar som omger fläkten. Jag måste säga att den ser ut att vara riktigt tyst för sin storlek.

80mm.