Valves prototyp av Steam Machines på bild

Permalänk
Medlem

Nu har detta antagligen diskuterats men... vafan?

gtx 780 4000kr
4770 2500kr
16gb vram 1500kr
...

minst 10000kr.

Vafan?

Permalänk

Glöm inte att det är prototyper på bild. Alltså vad gäller värmeproblem etc. 300 maskiner ska ut på test, det kommer förhoppningsvis gå att jobba bort endel problem.

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande benhårt på att den kommer floppa. Inte ett dugg intressant för casuals och hard cores kommer fortfarande köpa PS/Xbox. Alltså bara pc-spelarna kvar. Där är de flesta inte intresserade av att köra civ/bf i soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tror fortfarande benhårt på att den kommer floppa. Inte ett dugg intressant för casuals och hard cores kommer fortfarande köpa PS/Xbox. Alltså bara pc-spelarna kvar. Där är de flesta inte intresserade av att köra civ/bf i soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt.

Btw kommer inte BF ens kunna gå och spela på en steam machine då det spelet går via Origin.

Permalänk
Medlem

Tur att sweclockersfinns där alla medlemmar antingen har master i marknadsanalys etc. eller står för hela världens åsikter.
Så nu vet vi hur det kommer gå, eller inte

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Hah. En orb på processorn. Har de först byggt en tidsmaskin?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Helt rätt.

Btw kommer inte BF ens kunna gå och spela på en steam machine då det spelet går via Origin.

Det är en helt vanlig PC, bara att dual boota till Windows (om man nu ens väljer att köra med SteamOS och inte bara Windows med Steam i Big Picture Mode) och installera Origin..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av person:

Är jag den enda som tycker Steam machines är totalt ointressant?
Bara en kompakt speldator i vardagsrummet med kontroll "wow"...

Jag känner likadant... Vet inte riktigt vilken roll den ska fylla.

Speldatorn bygger jag hellre själv och konsolernas exklusiva spel kan den ändå inte köra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bara jag som förutser enorma värmeproblem?

Det ska inte var några problem med värmen om man inte täcker för ventilationshålen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

För mig ointressant med steam machine, men jag skulle vilja ha chassit och leka med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:
Skrivet av Mirialia:

Tror fortfarande benhårt på att den kommer floppa. Inte ett dugg intressant för casuals och hard cores kommer fortfarande köpa PS/Xbox. Alltså bara pc-spelarna kvar. Där är de flesta inte intresserade av att köra civ/bf i soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt.

Btw kommer inte BF ens kunna gå och spela på en steam machine då det spelet går via Origin.

Jag tror inte man skall räkna bort Steam Machine så lättvindigt.
Valve är en mycket stor aktör inom datorspelsbranchen, se bara vad de har betytt för Linux.
Det finns inget som säger att du måste ställa den vid TVn, du kan ha den som en speldator om du vill.
Det finns en många många människor som väljer att spela på konsol för de orkar inte med allt strul en dator för med sig.
Virus, trojaner, patchar och allt annat meck
Nu får de möjlighet att spela på en PC som hanteras som en konsol.
Valve tar på sig ansvaret att mjukvaran i en Steam Machine underhålls.

Mer, den nya generationens spelkonsoler är ju redan innan launch på väg att bli föråldrade.
De klarar nätt och jämt av 60 FPS i 1080 samma år som de släpps, hur kommer de att stå sig om två-tre år?

Jag tror att både Windowsspelare och konsolspelare kommer att gå över till SteamMachine.

Framförallt tycker jag att vi behöver lite nya initativ på datorspelsfronten!
Mantle, Steam Machine/OS är två spännande saker jag hoppas kommer att ruska om och göra det bättre för oss spelare!

Permalänk
Medlem

Det som gör konsolen/spelmaskinen/platforrmen är spelen. Största anledningen för mig att skaffa en PS4 tex. är spel som NHL, sköna skate/snowboardspel, Fight Night/UFC.

Dessa är spel som inte finns till PC och det är det som är största problemet med Steam machine att det är just en helt vanlig PC. Kan inte se konsolspelare välja denna före PS4 samt att PC spelare skulle välja denna före en egen byggd PC från tex. Inet. Känns som att den hamnar någonstans mitt emellan ingemansland ärligt talat.

Permalänk

Xbox One, is that you?
Vad är det med VHS-liknande apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Är jag den enda som tycker Steam machines är totalt ointressant?
Bara en kompakt speldator i vardagsrummet med kontroll "wow"...

Nej, du är inte ensam om att tycka så.
Detta är en vanlig HTPC utan ett vettigt OS.
Dom kunde åtminstone slängt in en full version av valfri linux dist.
Frågan nu är vad den kommer att kosta?!

Jag personligen skulle hellre bygga egen HTPC, om jag nu blev sugen på en sådan.
Fördelen är att man får välja egna komponenter.

PS: Kan ni tänka er tre 60"-are i en eyefinity konfiguration och ett valfritt spel?? Bra eller anus?

Permalänk
Medlem

Controller fail på "Metro last call" screenshottet +1 om du vet varför.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Steam OS ska ju vara Linuxbaserat så modifikationer ska inte vara några problem

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Entusiast

Blir priset rätt kan jag tänka mig att köpa en bara för att få ett extremt kompakt system. Sedan är det ju bara att byta till vanliga Windows eller en vettig Linuxdist så kan man göra den som en vanlig dator i vardagsrummet. Har svårt att tänka mig att de lagt ner massa tid på att låsa den så hårt att det inte går att installera om allt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Blir priset rätt kan jag tänka mig att köpa en bara för att få ett extremt kompakt system. Sedan är det ju bara att byta till vanliga Windows eller en vettig Linuxdist så kan man göra den som en vanlig dator i vardagsrummet. Har svårt att tänka mig att de lagt ner massa tid på att låsa den så hårt att det inte går att installera om allt.

Jupp, tänker likadant. Och även om de låst ner den så hårt, så kommer communityn förmodligen lägga ner motsvarande arbete för att låsa upp den igen, förutsatt att den är prisvärd nog i jämförelse med andra hårdvarumässigt likvärdiga datorer på marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Jupp, tänker likadant. Och även om de låst ner den så hårt, så kommer communityn förmodligen lägga ner motsvarande arbete för att låsa upp den igen, förutsatt att den är prisvärd nog i jämförelse med andra hårdvarumässigt likvärdiga datorer på marknaden.

Det är mycket sant. Man ska aldrig underskatta folks förmåga att låsa upp stängda plattformar. Har svårt att tänka mig att de låser den så hårt som vissa spelkonsoller. Det är ju ändå bara en vanlig PC så det värsta de kan göra är ju mjukvara. Det betyder att man i värsta fall får formatera hårddisken först. För jag har svårt att tänka mig att de skulle slänga in ett speciellt UEFI och speciell BIOS på grafikkortet. I alla fall inte längre än att de bytt startbild i UEFI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tidigt aprilskämt

Detta kan vara det löjligaste jag någosin sett.

Det är en liten PC. Vem... VEM i hela friden kommer att investera i en sådan här. Jag tror att detta är ett skämt.

Visa signatur

Intel i7 3820 - ASUS P9X79 PRO X79 - AMD 6870 - ASUS RADEON HD6870

Permalänk
Avstängd

det verkar lite oklart ifall dessa datorer egentligen är avsedda att sälja i några större mängder, det kommer vara fritt fram för övriga tillverkare att också bygga en steam machine, jag skulle tro att detta är tänkt som ett flagskepp ungefär som radeon hd 7990.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ska inte var några problem med värmen om man inte täcker för ventilationshålen.

Det gäller ju också att ha en rätt dimensionerad kylanordning och dessutom att få ett luftflöde. Att packa ihop högpresterande kretsar tå vid tå leder inte till svala komponenter direkt. Speciellt inte GPU:er. Eftersom detta är en prototyp så borde detta åtgärdas men som den ser ut på bilderna så är det långt ifrån ett svalt system. De verkar liksom ha packat krets på krets.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har svårt att tänka mig att de låser den så hårt som vissa spelkonsoller. .

Du behöver inte tänka... Bara att läsa FAQ:n. http://store.steampowered.com/livingroom/SteamMachines/?l=eng...

Q: Can I hack this box? Run another OS? Change the hardware? Install my own software? Use it to build a robot?
A: Sure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag tycker att Valve valt lite fel strategi här. Dem skulle ju givetvis plockat ihop en AMD-baserad plattform med komponenter som motsvarar PS4/Xbone. Därefter färdigställa utvecklandet av Steam-OS med implementation av Mantle. När allt är klart kan vi köpa/bygga Steam-machines för under 5kkr, som presterar bättre än PS4 och som dessutom är uppgraderingsbar!

Jag tror nog inte att dom ville ha en jetmotor i 95 grader i sin lilla låda med tanke på att dom måste gå på kort med referens design. Annars så skulle det kunna vara bra med en billigare version i framtiden om den blir mer kraftfull än konsolerna såklart.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IvP:

Du behöver inte tänka... Bara att läsa FAQ:n. http://store.steampowered.com/livingroom/SteamMachines/?l=eng...

Q: Can I hack this box? Run another OS? Change the hardware? Install my own software? Use it to build a robot?
A: Sure.

Det är alltså en HTPC med Steams egna OS.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IvP:

Du behöver inte tänka... Bara att läsa FAQ:n. http://store.steampowered.com/livingroom/SteamMachines/?l=eng...

Q: Can I hack this box? Run another OS? Change the hardware? Install my own software? Use it to build a robot?
A: Sure.

Underbart. Tack för informationen. Då ska jag hålla ögonen öppna och se var de landar i pris sen. Det kan ju vara värt lite extra för ett smidigt kompakt system så man slipper oroa sig för om allt kommer passa eller inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KewaN:

Jag tror nog inte att dom ville ha en jetmotor i 95 grader i sin lilla låda med tanke på att dom måste gå på kort med referens design. Annars så skulle det kunna vara bra med en billigare version i framtiden om den blir mer kraftfull än konsolerna såklart.

"In 2014, there will be Steam Machines commercially available with graphics hardware made by AMD, Nvidia, and Intel." -Doug Lombardi, PR-ansvarig för Valve

http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2013/10/09/valve-c...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Metro last light ute på Steam till Linux nu, och inhandlat såklart:) Men ser fram emot att köra den på en steambox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

"In 2014, there will be Steam Machines commercially available with graphics hardware made by AMD, Nvidia, and Intel." -Doug Lombardi, PR-ansvarig för Valve

http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2013/10/09/valve-c...

Jo jag har sett det men dom vill nog inte ha överhettningsproblem i sina första prototyper. (syftar på en motsvarighet till GTX 780)

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tror inte detta kommer förändra spelindustrin alls. Den kommer bli alldeles för dyr med dom här komponenterna för att kunna bli en riktig utmanare.

Mycket möjligt att du har rätt.
I vilket fall som helst tycker iaf jag att det ska bli väldigt intressant att följa.