Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Presterar hyfsat mot GTX 780 OC. Visst vem köper stock (förutom de som planerar CF/SLI)? Däremot borde man dras ifrån apokalyspskyltarna innan 290/290X får en bättre kylare. Med Arctic så klockar 290 betydligt bättre och då är 3500:- ett ganska överkomligt pris.

Fast då kostar kortet 4000kr. Priset är bra, ingen tvekan, det är AMDs grej.

Men någonstans känner jag att man kompromissar för mycket.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Fast då kostar kortet 4000kr. Priset är bra, ingen tvekan, det är AMDs grej.

Men någonstans känner jag att man kompromissar för mycket.

Det är iof även det sant. Antingen köper man en arctic eller så väntar man på tredjepartskylare. Själva GPU:n är det inget fel på och mängden vram kan vara behövelig.

Den som väntar på något gott..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag är jätte intresserad av detta kortet. För 3500kr men 1-5 fps sämre on GTX 780 både i stock och överklocking är helt okej med tanke på pris skillnaden mellan 290 vs GTX 780 / 290X. Men deras stock kylare tar verkligen död på min motivation till ett köp.... Jag lyssnade på video klippet som tomshardware hade laggt upp. Det var verkligen ett jobbigt oljud när den är i load läge....
Vad hände med kylaren som funkade så fint på 5850 + 5870 !? . Jag sitter med min 5850 och stock kylare just nu och den låter inget alls! Varför gick de ifrån det konceptet!? De får banne mig släppa 290 med partnerskylare (och bra pris ) fort som faen annars så köper jag nästa GTX 780 som kommer på rea jag med. Ursäkta mitt språk. Men jag har suttit och väntat på 290 och struntat i alla GTX 780 reor hittils.

Permalänk

betyder det att man ser 780 på 3500ish?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Fortfarande mest oroväckande att ett 290x du köper är mkt sämre än 780gtx...
Detta måste nån gå till botten med, hoppas Emil får tag i ett kort från butik och kan testa i swecs rigg.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Kör själv med Artic cooler 3 på mitt 290X och rekommenderar bytet. Störde mig inte så mycket på orginal kylaren men, Arctic låter ca lika mycket i 100% som referens kylaren runt 50%. Då kör jag 1100/1350 (stock volt) och får runt 50c. 45-50c i BF4 @ 100% fanspeed

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle ju köpa mig nytt 290x. får se om det kanske blir GTX 780Ti, 290x, 290 eller GTX 780... Fick andra utgifter - passande köp till julhandeln

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Riktigt impad över priset, nu har NVIDIA nåt att känna sig prisvärds hotade till.

780 skulle ha pressats ner till 290's område.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan nämna att vi noterat resultaten från Tom's Hardware, men vill varken säga bu eller bä just nu. Vi vill köra våra egna tester innan vi kommenterar vidare, något som tyvärr försvåras rejält av att Radeon R9 290X är i princip omöjligt att få tag på. Vi rycker i alla trådar vi kan, och återkommer så snart vi har något att tillägga i frågan.

Det händer alltid en del med nya drivrutiner, vilket är anledningen till att vi med jämna mellanrum testar om alla kort med ny mjukvara. Det är dock omöjligt att göra inför varje enskild lansering, vilket innebär att det ibland blir ur fas med några månader.

När det gäller 327.23 var det senaste WHQL när vi testade Nvidias modeller. Vi har även kört vissa tester med 331.40 samt senare 331.58 för att bekräfta att inget världsomvälvande ändrats, och skillnaderna i SweClockers testsvit är försumbara (=inom felmarginal). Förbättringarna rör främst nylanserade titlar som Batman och Battlefield 4, för äldre mjukvara är drivrutinerna redan bra optimerade.

Skrivet av 2good4you:

Hur kommer det sig att ni redovisar precis vartenda speltest där nVidia leder först? Sjukt att det verkligen är så också om ni tittar igenom alla testerna. Svårt att få det motiverat för mig att det skulle vara en ren slump. Ovanligt dåliga siffror i BF3 också mot andra recensenter. Också fått tips från medlemmar att ni undvikt vissa speltitlar för att Radeon kortet presterat "för" bra.

Ev har jag ett extra R9 290X till utlåns.

Hade velat se dig låna ut o kanske vi får se ett test med trifire? Har kollat överallt o det verkar inte finnas trots att dom hade med det på deras slides som läcktes innan lanseringen. "Lite" vinklat är det med tanke på Tomb Raider:

Spelet erbjuder trevligt nog en inbyggd benchmarkfunktion som vi gladeligen använder oss av. Respektive upplösning körs med förinställda grafikinställningen "Ultimate" tillsammans 2 gångers kantutjämning och 16 gångers filtrering. TressFX lämnas dock avaktiverat på grund av den rejäla prestandasmäll tekniken orsakar.
Liksom va?!..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Jag är jätte intresserad av detta kortet. För 3500kr men 1-5 fps sämre on GTX 780 både i stock och överklocking är helt okej med tanke på pris skillnaden mellan 290 vs GTX 780 / 290X. Men deras stock kylare tar verkligen död på min motivation till ett köp.... Jag lyssnade på video klippet som tomshardware hade laggt upp. Det var verkligen ett jobbigt oljud när den är i load läge....
Vad hände med kylaren som funkade så fint på 5850 + 5870 !? . Jag sitter med min 5850 och stock kylare just nu och den låter inget alls! Varför gick de ifrån det konceptet!? De får banne mig släppa 290 med partnerskylare (och bra pris ) fort som faen annars så köper jag nästa GTX 780 som kommer på rea jag med. Ursäkta mitt språk. Men jag har suttit och väntat på 290 och struntat i alla GTX 780 reor hittils.

Amen, u and me both brother. Älskar AMD men börjar bli otålig jag med.

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat och redigerat många onödiga inlägg/kommentarer som strider mot forumets trivselregler. Försök och lugna ner diskussionen och håll er till sak istället för person, tack.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Det är lite Fermi över AMD's 290 + 290X kort

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Väldigt fin prissättning på 290! Bra för oss konsumenter oavsett favorit tillverkare.

Lite synd att dom lanserar kort som bara presterar sisådär 0-5% Snabbare än Nvidia.

Hade gärna sett en total omkörning. Det enda som AMD faktiskt levererat med den här serien är bättre priser på marknaden.
Men ingen bättre prestanda än vad som redan funnits senaste halvåret.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta innebär ytterligare en price drop på gtx 780!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

25w skillnad mot ett 780 så efter 40 timmars spelande så har du sparat en kw med nvidia, det är nästan en hel krona.
Inget jobb och spelar på heltid? då kan du spara hela 50 kronor per år med att välja ett 780 istället.

det skulle bli ca 83 dygn med konstant spelande.. tror det är väldigt få som lägger den mängden tid i snitt. Och 50 kronor på ett helt år är nog inget någon person som funderar över som köper dessa delar. Men absolut, självklart är det rimligt argument, särskilt för dem som kör SLI, eller speciellt servrar som kanske jobbar med rendering o.s.v. Men för en privatperson vet jag inte.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte gilla AMD? Nvidia gör nästan alltid bättre kort och jag köper hellre dem då de är stabila både i prestanda och funktion.
MEN i det här fallet köper jag AMD av den enkla anledningen att det är de som ser till att nvidia svettas och det är bra för mig som konsument att de tvingas göra bättre och billigare kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Jag kan inte förstå varför AMD kör vidare med denna bedrövliga kylare när lag grönt använder Titankylaren som uppenbarligen ska vara riktigt bra?

Priset min vän.. priset.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Om detta gäller generellt så är AMD even more F*CKED. Alltså fy fan.

http://www.sweclockers.com/artikel/17845-snabbtest-radeon-r9-...

"Slutsatsen är att det kan förekomma mindre skillnader mellan korten, men förmodligen är såpass extrema variationer som Toms Hardware rapporterar om ovanliga. Recensenten kan mycket väl ha fått fått fatt i defekta exemplar, vilket å andra sidan väcker frågetecken om kvalitetskontrollen.

Något generellt problem verkar det dock inte vara, särskilt inte för den som väljer att använda prestandaläget Über. SweClockers andra Radeon R9 290X presterar kort och gott precis som det ska."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Kan nämna att vi noterat resultaten från Tom's Hardware, men vill varken säga bu eller bä just nu. Vi vill köra våra egna tester innan vi kommenterar vidare, något som tyvärr försvåras rejält av att Radeon R9 290X är i princip omöjligt att få tag på. Vi rycker i alla trådar vi kan, och återkommer så snart vi har något att tillägga i frågan.

Det händer alltid en del med nya drivrutiner, vilket är anledningen till att vi med jämna mellanrum testar om alla kort med ny mjukvara. Det är dock omöjligt att göra inför varje enskild lansering, vilket innebär att det ibland blir ur fas med några månader.

När det gäller 327.23 var det senaste WHQL när vi testade Nvidias modeller. Vi har även kört vissa tester med 331.40 samt senare 331.58 för att bekräfta att inget världsomvälvande ändrats, och skillnaderna i SweClockers testsvit är försumbara (=inom felmarginal). Förbättringarna rör främst nylanserade titlar som Batman och Battlefield 4, för äldre mjukvara är drivrutinerna redan bra optimerade.

Vad jag tror är att många här på SweC`s forum skulle vilja se är en test av 290X/290 med en Artic kylare monterad. Har ni inte en Arctic Accelero Hybrid liggande någonstans ? http://www.sweclockers.com/recension/15920-arctic-accelero-hybrid-vattenkylningspaket-for-grafikkort

En sådan test skulle ge en bra vägledning om vad vi kan vänta oss av DC,Windforce mm. Det skulle också ge oss en bättre uppfattning om Hawaii`s potential.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Jag köpte XFX r9 290 idag och det funkar riktigt bra! stör mig inte alls på fläkten då den ligger på ca 47% i BF4. temp på GPU core ca 94 grader. Tycker det där med fläktljudet är överreklamerat! Får väll återkomma när jag har testat lite mer. men kan inte annat än rekomendera kortet än så länge iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apangra:

Jag köpte XFX r9 290 idag och det funkar riktigt bra! stör mig inte alls på fläkten då den ligger på ca 47% i BF4. temp på GPU core ca 94 grader. Tycker det där med fläktljudet är överreklamerat! Får väll återkomma när jag har testat lite mer. men kan inte annat än rekomendera kortet än så länge iallafall.

Vart köpte du ett sånt? Hittar inga R9 290 till salu när jag kollar på nätet

Permalänk
Medlem

netonnet i uppsala.

Permalänk
Medlem

Frågar er som kan, kommer ett 290 med bättre kylare, typ Asus, kosta mer än ca 3600:-?
Jag tänkte eventuellt köpa ett 290 nu och i framtiden slänga på en annan kylare. Eller om jag ska vänta men då kan jag inte spela bf4 tills dess

Permalänk
Skrivet av derpious:

Frågar er som kan, kommer ett 290 med bättre kylare, typ Asus, kosta mer än ca 3600:-?
Jag tänkte eventuellt köpa ett 290 nu och i framtiden slänga på en annan kylare. Eller om jag ska vänta men då kan jag inte spela bf4 tills dess

Oftast är det Sapphire som släpper sina egna kort till 0-100kr utöver referenskortet, de tre vise männen(Gigabyte, MSI och Asus) brukar ta 300-500kr mer.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av derpious:

Antagligen. Man brukar få lägga på 300-500:- för en tredjepartskylare i vanliga fall.

Skrivet av elajt_1:

Om detta gäller generellt så är AMD even more F*CKED. Alltså fy fan.

http://www.sweclockers.com/artikel/17845-snabbtest-radeon-r9-...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kan alla bara SLUTA BRÅKA om vilket företag som är bäst? Var glada att vi har två företag som fightas om oss konsumenter istället.

Till alla NVIDIA fanboys: Grattis! Era priser har sänkts tack vare AMD.
Till alla AMD fanboys: Grattis! Ni har fått nya, bra, konkurrenskraftiga kort till bra priser tack vare att NVIDIA gör produkter som AMD måste konkurrera med.

Och nu ONTOPIC.

Om det inte hade varit för att jag sitter på ett gammalt HD4890 så hade jag väntat på eftermarknadskylare till 290/290x.
Men nu när CDON bombade ut sina 780 för 3600kr så var det givet att slå till.

Summa summarum: Vare sig du köper ett 290/290x eller ett 780 så är det ett asbra köp, och alla kommer bli nöjda vad de än väljer. Detta gäller givetvis om man orkar vänta på eftermarknadskort (AMD). Tyvärr förloare AMD mig som kund (tills nästa generation...) p.g.a att de var för långamma på detta. Jag tror absolut att de lärt sig något av det och kommer försöka göra det bättre vid nästa släpp.

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

hmm vad är poängen med 290x då detta är avsevärt billigare och prestrerar nästan lika bra lol

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av Tobbbe__:

En sak för alla er att tänka på. Ni som skruvar lös kylaren, Ni bränner ju eran garanti! Vad är den värd i kr? 1000kr-5000?
Nä garantin är värt exakt lika mycket som kortet kostar. Evga ger er livstids garanti även om ni vattenkyler kortet.

Hur svårt är det att pilla bort några skruvar och skruva dit igen, problem solved, trött på folk som snackar om förbrukar garantin, kom med bättre argument.

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad igen ***

Jag har raderat och redigerat flera onödiga inlägg/kommentarer där flera tyvärr återigen var otrevliga och bröt mot bl. a. forumreglerna § 1.2 och 1.5.

Försök visa lite omdöme och dra inte upp saker som hände tidigt i tråden flera timmar efteråt. Stämningen blir inte bättre av att vissa saker ältas om och om igen. Gå vidare i diskussionen.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av apangra:

Köpte ett Sapphire 290 på Webhallen. Om posten inte misslyckats är det här i morgon! Ser fram emot att testa det! Vad har du för en låda? Har själv ett Define R2 med mycket bra kylning. Så tror inte heller jag kommer störa mig nämnvärt på ljudet. Dock har man ju hörlurar när man spelar med underbar noise cancelation, om det skulle vara sjujävligt

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.