Snabbtest: Radeon R9 290X i blåsväder för golden samples – SweClockers undersöker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vet inte riktigt vad deras storhet har med deras ev. partiska recensioner att göra. Bara för någon är stor så betyder det inte att de är felfria. Intels mutor är ett tex. ett tecken på detta. Annars så tror jag precis som du att TH bara fått ett dåligt exemplar.

tror han syftar mer på att deras testar/texter påverkar företag osv mer än mindre sajter.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Snusfri

AMD har tydliga problem med 290x mer än horribelt dålig kylare, värme och obefintlig OC.
Deras kort skiljer så mycket mellan press-ex och retail att det är tydlig cherry picking, men fy om man säger det, det skulle aldrig AMD göra..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

...

Detta visar bara att Sweclockers inte utsatts för ett Golden Sample. Alltså kan vi lita på Sweclockers test. Tomshardware kan mycket väl ha varit utsatta för ett Golden sample även om Sweclockers inte varit det.

Det är inte samma kort som skickas runt till alla testare.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Att folk förlorar förtroendet för TH pga detta? Det kan ju ha varit så att Tom har fått kort som presterade precis som han sa. Otur. Underbart med fanboys.

Permalänk
Medlem

1 kort gör inte hela saken säker

Ingen rök utan eld så att säga.

Så att bara testa ett enda kort från butik säger egentligen ingenting..

Däremot så säger toms test mer eftersom där hittade dom ett kasst kort i butik..Skärpning AMD har ni så brist på kort att ni slänger ut kassa kort bara för att fylla butiks hyllorna ...

Sweclockers har alltid haft lite kärlek åt det röda laget..

Så sweclockers test tar jag med nypa salt helt enkelt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Relik 📜

Jag vill bara förtydliga att vi absolut inte anklagar Toms Hardware för att ljuga eller missleda, något jag hoppas artikeln inte heller tolkas som. Min tanke är att deras resultat sannolikt är korrekta, och att beteendet bottnar i att korten på ett eller annat sätt är defekta eller att exemplarvariationen är enorm. I Quiet-läget är Radeon R9 290X helt enkelt enormt känsligt för bland annat temperaturvariationer, vilket gör att bara aningen sämre kontakt mellan kylare och GPU kan få stora konsekvenser.

Jag personligen känner att varken THG eller AMD har något att vinna på att luras. Skulle AMD medvetet plocka golden samples med hela 20 procent bättre prestanda till media är det att be om avslöjande och magplask, jag kan helt enkelt inte tro att de skulle vara så dumma. På samma sätt skulle THG totalt bränna allt förtroende om de medvetet sänkte siffrorna, då väldigt många andra kan testa samma sak på förhållandevis kort tid.

Förövrigt är det kul att SweClockers får anklagelser om att vara "köpta" av växelvis AMD, växelvis Nvidia från olika läsare. Känns som vi gör ett bra jobb, då..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

På vilket sätt är det relevant då dom testerna är 1 miljoner år gamla?

Han vill påvisa att historiskt sett har Toms haft tvivelaktiga resultat (enligt honom) & därmed bör man kanske ta dagens med en smula salt, vem vet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

AMD har tydliga problem med 290x mer än horribelt dålig kylare, värme och obefintlig OC.
Deras kort skiljer så mycket mellan press-ex och retail att det är tydlig cherry picking, men fy om man säger det, det skulle aldrig AMD göra..

Kylaren är dålig, men knappast horribel, 7970Ghz låter tydligen mer. Värmeutvecklingen är 10w högre än Titan eller med andra ord 2,6% mer. Det är kylaren, inte värmeutvecklingen som är tjuven. Överklockningen uppgår till 7,5%, till största del pga kylaren då vattenkylda ex överklockar mycket bättre.

Cherry picking blev ganska hård motbevisat men du får gärna återkomma med lite bevis istället för fanatiska spekulationer. Det finns mycket som kan inverka på resultaten, bland annat ett dåligt kort men även andra faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha. Vet inte jag ska skratta eller gråta.. Ena sekunden säger det ingenting sedan är det kasst av AMD för att de hittat ett sämre presterande kort i butik?

Detta test säger ingenting däremot att en annan sida lyckats få tag i ett så pass dåligt kort i butik är ju skrämmande..Sen om det är AMD/Nvidia spelar ingen roll.

Detta test bevisar knappast att det inte varit golden samples till test sidor..

Som sagt ingen rök utan eld

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Om prestandan hos AMDs senaste grafikkort står i direkt relation till mätt temperatur, så bör små avvikelser mellan gpu och kylfläns vara en kritisk faktor, och vid avvikelser så stora som 20% kunna reduseras avsevärt, genom att om montera kylfläns en eller fixa bättre kylning, borde ge mer prestanda, då kortet kanske stryps pga temperaturen.
Om inte annat vore det en intressant test att se om det förbättrar prestandan.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

tror han syftar mer på att deras testar/texter påverkar företag osv mer än mindre sajter.

Skrivet av Tumnus:

Vet inte riktigt vad deras storhet har med deras ev. partiska recensioner att göra. Bara för någon är stor så betyder det inte att de är felfria. Intels mutor är ett tex. ett tecken på detta. Annars så tror jag precis som du att TH bara fått ett dåligt exemplar.

Båda har rätt!
THs tester är ofta inriktade på en bredare publik än bara gamers entusiaster. Därför gör man ofta testerna lite annorlunda än många andra. Men i 290x fallet så gjorde man en mer gamers test. Och 290X fick väldigt positiva recensioner! (bortsett från kylaren). Om det nu var något fuffens med testen från AMDs sida så kommer TH bli väldigt irriterade. Men som sagt, tvivlar mycket på att AMD medvetet försökte lura TH.

Beträffande Intels klaver tramp in i gråzonen mellan ärlighet och oärlighet så pågick den bakom stängda dörrar. Det sista Intel vill ha var någon form av offentlighet.

Slutligen: P4 vs Athlon 64 så kunde man lätt skrämma upp ett P4 system till att bli snabbare än en Athlon 64. Bästa minnet systemet kunde klara, halvbra grafikkort och fler program installerade och igång (typ norton antivirus). P4 vinnare! Normalt med minne, bra grafikkort och inget onödigt igång. Athlon 64 vinnare. Frågan är för vilken publik man testar. Avancerad kontors dator vs avancerad spel dator.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt vad det här testet är tänkt att visa. Tom's Hardware påstår att recensenterna får kort de kort som presterar bäst, inte att de får kort som är bättre än den produkt konsumenterna har tillgång till. En viss andel av konsumentkorten kommer således att prestera lika bra som testkorten.

Om man tar exemplet med längd tidigare i tråden är det AMD anklagas för som att välja ut en person på 1,90 för att representera Sveriges vuxna befolkning, trots att medellängden ligger runt 1,80. Om jag går in i ett rum fyllt med människor och väljer någon på måfå kan jag mycket väl lyckas hitta en person som är ungefär av medellängd, men jag kan också med försvarligt stor sannolikhet få tag på någon som är 1,60 eller för den delen 1,95.

Ett stickprov som utgörs av en individ säger absolut ingenting -- tumregeln är att det krävs en stickprovsstorlek om åtminstone 30, och det är om populationen man vill studera kan antas vara någorlunda normalfördelad. Det enda rimliga testet hade varit att ta 30 utskickade testkort och jämföra dem med 30 konsumentkort för att se om det finns en statistiskt signifikant skillnad, hur praktiskt svårt det än må vara är det enda sättet att kunna säga något om hur det förhåller sig.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av caligo:

Jag ser inte riktigt vad det här testet är tänkt att visa. Tom's Hardware påstår att recensenterna får kort de kort som presterar bäst, inte att de får kort som är bättre än den produkt konsumenterna har tillgång till. En viss andel av konsumentkorten kommer således att prestera lika bra som testkorten.

Om man tar exemplet med längd tidigare i tråden är det AMD anklagas för som att välja ut en person på 1,90 för att representera Sveriges vuxna befolkning, trots att medellängden ligger runt 1,80. Om jag går in i ett rum fyllt med människor och väljer någon på måfå kan jag mycket väl lyckas hitta en person som är ungefär av medellängd, men jag kan också med försvarligt stor sannolikhet få tag på någon som är 1,60 eller för den delen 1,95.

Ett stickprov som utgörs av en individ säger absolut ingenting -- tumregeln är att det krävs en stickprovsstorlek om åtminstone 30, och det är om populationen man vill studera kan antas vara någorlunda normalfördelad. Det enda rimliga testet hade varit att ta 30 utskickade testkort och jämföra dem med 30 konsumentkort för att se om det finns en statistiskt signifikant skillnad, hur praktiskt svårt det än må vara är det enda sättet att kunna säga något om hur det förhåller sig.

Det är den som framför påståendet som har bevisbördan. Det vi gjorde var att se om det fanns några skäl till att misstänka ett golden sample genom att jämföra mot ett slumpvis utvalt grafikkort från en återförsäljare. Visst skulle det vara optimalt om vi kunde jämföra mot ännu fler exemplar, men det har vi tyvärr inte möjlighet att göra. Vi säger varken bu eller bä om Toms Hardwares resultat.

Samtidigt kan det vara värt att påpeka att det inte finns någon media som har en realistisk möjlighet att producera statistiskt säkerställda tester som samtidigt är oberoende, jämförbara och inte går att peta hål på med sannolikhetslära etc. Det skulle kräva så gott som obegränsade resurser och är således ganska poänglöst att diskutera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Vilka artiklar är det du tänker på?

Oj, det var så länge sen så jag minns inte.. Det var väldigt tydligt att skribenterna valt sida och partiska.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta med denna artikeln är att nu har Swecklockers redaktion TVÅ exemplar av R9 290X!
Dags att sätta igång med Crossfire tester! Kör så det ryker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Tack till webbhallen och sweC. Resultaten visar sig vara 1-2 fps skillnad mellan press och butik av sweC test. Jag blir skeptiskt till tomshardware recensioner nu.

Öööhhh "skeptiskt till tomshardware". Vad hade du räknat med. För 15 år sedan var Toms Hardware den bästa sidan för PC-hårdvara. Sen har det bara gått utför. I dagsläget kan det vara den sämsta hårdvarusidan som finns. Mer partisk än Tom kan man inte bli. Titta bara på all reklam han lagt in på sidan, snacka om att sänka sig lågt.

Skrivet av Luxor ABC80:

TomsHardware är alla test-siters moder. Det fanns med redan på mitten av 90-talet. Man har låååång och stor erfarenhet av testande.
Beträffande deras anklagelse om "golden sampels" så är det inte första gången TomsHardware råkar ut för det. Den enkla (och bittra) sanningen är att TomsHardwareär så mycket större än SweC och en bra recension där är viktigare. Nu tror jag dock inte att AMD är så korkade de medvetet försöker lura TomsHardware. Fm är det ett dåligt retail ex eller så har någon lägre tjänsteman inom AMD tagit en chans. Om det sista är sant så kan han räkna med att få sparken.

Men seriöst alltså. Toms Hardware är ju en så patetisk hårdvarusida så man kräks. I "begynnelsen" hängde man på den sidan, mest pga att det inte fanns andra hårdvarusidor, men också för att den var bra och frekvent uppdaterad med tester mm. Sen hamnade Tom i blåsväder gång på gång och andra hårdvarusidor dök upp. I dagsläget lever Tom bara på 10+ år gamla meriter och driver (nåja) en utdöende webbsida som sanerar bort sig själv med all reklam och ofrekventa uppdateringar.

Anandtech kom ju som en uppstickare för ca 10år sedan, men den är så ojämn i uppdateringar, nyheter etc, så den är inte intressant längre.

F.ö. är jag stolt över att Sverige numera har en av världens bästa hårdvarusidor (Sweclockers).

Permalänk
Medlem

SweClockers och Webhallen levererar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Därför ja köpte mitt 290x hos webbhallen, alla deras kort är "guld" ex

-Joking

Bra och snabbt med information
nu väntar man bara på vattenblocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är den som framför anklagelsen som har bevisbördan. Det vi gjorde var att se om det fanns några skäl till att misstänka ett golden sample genom att jämföra mot ett slumpvis utvalt grafikkort från en återförsäljare. Visst skulle det vara optimalt om vi kunde jämföra mot ännu fler exemplar, men det har vi tyvärr inte möjlighet att göra. Vi säger varken bu eller bä om Toms Hardwares resultat.

Samtidigt kan det vara värt att påpeka att det inte finns någon media som har en realistisk möjlighet att producera statistiskt säkerställda tester som samtidigt är oberoende, jämförbara och inte går att peta hål på med sannolikhetslära etc. Det skulle kräva så gott som obegränsade resurser och är således ganska poänglöst att diskutera.

Det handlar inte om vad som är optimalt, det handlar om vad som säger något över huvud taget. Tom's Hardware har inte på fötterna när man påstår att AMD medvetet skickar särskilt högpresterande exemplar till recensenter eftersom de inte har undersökt saken ordentligt. Sweclockers har precis lika lite på fötterna när man påstår att testandet av ett (!) kort visar att, citat "slutsatsen är att det kan förekomma mindre skillnader mellan korten, men förmodligen är såpass extrema variationer som Toms Hardware rapporterar om ovanliga". Jag håller med om att bevisbördan ligger på den som framför en anklagelse. Däremot ser jag inte hur det tillför något att göra precis samma sorts felslut som den man kritiserar, nämligen att titta på ett extremt begränsat urval och sedan uttala sig om hur det ser ut i stort.

Att genomföra ett vanligt produkttest är en sak, då utgår man i regel från att det exemplar som testas är representativt. Ett produkttest är inte en statistisk undersökning. Om det som testas däremot är om ett enskilt exemplar är representativt, då får man nog gå tillväga lite annorlunda eftersom man plötsligt sysslar med just statistik -- till exempel testa tillräckligt många exemplar för att kunna uttala sig om hur det ser ut i stort. Och har man inte gjort det har man inte undersökt det man påstod sig vilja undersöka, lika lite som jag kan undersöka påståendet att människor i Sverige är två meter långa genom att mäta en person.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Varför testar inte redaktionen om OC-potentialen skiljer stort mellan presskortet och kort i handeln?
Man kan ju tänka sig att tillverkarna skickar kort med bättre oc-potential till testare.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Haha alltså Tomtarna på Tomshardware är i farten igen, att folk aldrig lär sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Om historien upprepar sig är det i allra högsta grad relevant.

Ja men hur länge sedan är det nu?
Tror du helt seriöst att Nvidia skulle ha tryckt in pengar till TH för att dom skulle vara partiska?
Eller att TH är oerfarna och inte vet vad dom håller på med?

Dom har uppenbarligen fått ett defekt kort, sämre presterande kort.
När det skiljer så mycket som det gjorde för dom i deras test rigg.

Är det fel att dom tar upp frågan?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Det är den som framför påståendet som har bevisbördan. Det vi gjorde var att se om det fanns några skäl till att misstänka ett golden sample genom att jämföra mot ett slumpvis utvalt grafikkort från en återförsäljare. Visst skulle det vara optimalt om vi kunde jämföra mot ännu fler exemplar, men det har vi tyvärr inte möjlighet att göra. Vi säger varken bu eller bä om Toms Hardwares resultat.

SweC extra test av 290X och Toms Hardwares att publicera press/retail resultat är snarare resultat av hur långt fanboysens fanatism lyckas påverka oss alla. Det är egentligen tragiskt vi låter denna splittring förgifta vårt gemensamma intresse. Vi har sett från sportens värld hur illa det kan gå. För att inte tala om alla religiösa fanatiker. Låt denna dumhet försvinna från SweC forum.

Fråga: Kommer vi att få se test av 290X/290 med Arctic Accelero Hybrid eller Arctic Accelero Xtreme III ? Att AMDs referens kylare inte är en höjdare vet vi alla nu. Låt få en uppfattning av vad 290X/290 kan göra med en bra kylare.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja men hur länge sedan är det nu?
Tror du helt seriöst att Nvidia skulle ha tryckt in pengar till TH för att dom skulle vara partiska?
Eller att TH är oerfarna och inte vet vad dom håller på med?

Dom har uppenbarligen fått ett defekt kort, sämre presterande kort.
När det skiljer så mycket som det gjorde för dom i deras test rigg.

Är det fel att dom tar upp frågan?

Jag skrev om historien upprepar sig, inte att den gör det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Alldeles oavsett hur mycket Tom's Hardware har fuckat upp är det ett intressant problem. Jag har svårt att se varför en tillverkare inte skulle kontrollera recensionsexemplaren extra noga och välja ut de bästa, det sker nog med allt från grafikkort till chassin och känns som ett högst mänsklig beteende. Problemet med just grafikkort (och processorer, antar jag) är att det verkar vara ganska stora skillnader i hur ett visst exemplar presterar och framför allt hur mycket det kan överklockas, betydligt större än till exempel skillnaden i finish mellan två chassin. Efter en viss punkt är recensionsexemplaren inte längre särskilt representativa för den produkt som ska recenseras, men var exakt går den gränsen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På den tiden när Thomas Pabst drev Tom's hardware så var sajten kung!
Toms har bidragit mycket till att inleda överklockningseran, tips o tricks baserat på hur han själv lyckades.. och massa annat najs man inte kunde läsa om på många andra ställen förra årtusendet.
Han presenterade sej kungligt oxå - I sin "About me" skrev han typ att han egentligen var utbildad doktor och att folk inte kan ana hur mycket tjejer han får

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Grina över att det tog 8 månader för AMD att ge oss samma prestanda som Titan? Nej, jag är inte bitter!

Fast från början skulle 290X konkurrera prestandamässigt mot 780, inte Titan...

Permalänk
Medlem

Så CF hade ingen plats i ett snabbtest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluenote:

Fast från början skulle 290X konkurrera prestandamässigt mot 780, inte Titan...

Jag har aldrig sagt att 290X är dåligt. Jag är glad för prestandan den levererar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB

Permalänk
Medlem

Är det inte överklocknings potentialen som är mest relevant ändå, och det fattas här? Bra att ni tar tag i detta dock, det uppskattas!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro