Metro: Last Light till Linux och Steam OS

Permalänk
Melding Plague

Metro: Last Light till Linux och Steam OS

Spelutvecklaren 4A Games lanserar stortiteln Metro: Last Light till Linux och utlovar samtidigt fullt stöd för Valves kommande speldatorer Steam Machines.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas fler tar efter. Är trött på Microsofts skit, de vill uppenbarligen inte ha att göra med spel på PC.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk

Jag är också trött på Microsofts dominans så detta är väldigt bra. Hoppas det fortsätter såhär.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är också trött på Microsofts dominans så detta är väldigt bra. Hoppas det fortsätter såhär.

Nu har vi fått upp tempot! Ner med Microsoft!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

En fråga, hur läser de det med drivrutiner för Steam OS? eftersom de bland annat kommer köra nvidia hårdvara? kör de linux drivare rakt av eller tror ni nvidia kommer köra special utvecklade för Steam OS?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tänk vad underbart om Linux skulle bli standard OS för spelutvecklare och gamers, Grymt less på Windows

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Då ska bara Amd fixa slipa lite på sina drivrutiner till linux så att det går att använda till spel.. Funkar lite sådär nu om man jämför med Nvidia som faktiskt har drivrutiner som fungerar under linux.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Tänk vad underbart om Linux skulle bli standard OS för spelutvecklare och gamers, Grymt less på Windows

Jag ser hellre att det blir jämlikt för de tre stora Windows, Linux och Mac. Potentiellt är vi på väg åt det hållet nu. En relativt ny AAA-titel tar detta steg, det är faktiskt ett rätt stort steg mot spel på Linux.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kom igen nu devs, pusha era spel till Linux, go go go! Skulle vara gött om fler tog efter, iaf med deras nya spel eftersom det kanske inte är lönsamt att göra om ett gammalt spel för Linux.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är också trött på Microsofts dominans så detta är väldigt bra. Hoppas det fortsätter såhär.

Jag är mer trött på Googles dominans, men jag kan inte gnälla på dem i denna tråden heller

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kul att det rör på sig, mera sånt här..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag är mer trött på Googles dominans, men jag kan inte gnälla på dem i denna tråden heller

Googles dominans är inte ett så stort problem för utom när det gäller youtube, men där finns det andra alternativ som fungerar bra
Sökmotor kan jag rekomendera https://duckduckgo.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

En fråga, hur läser de det med drivrutiner för Steam OS? eftersom de bland annat kommer köra nvidia hårdvara? kör de linux drivare rakt av eller tror ni nvidia kommer köra special utvecklade för Steam OS?

Inget större problem och särskilt om det gäller Nvidia. Nvidia håller jämnt tempo med utveckling. Nvidia har utvecklad en binär blob (sv ?) som i stort är densamma som för Windows. Det finns liksom inget skäl att utveckla någon separat SteamOS drivare och om optimeringar görs har jag svårt att se någon ekonomi i att erbjuda två drivrutiner för linux, en optimerad för SteamOS och en för övriga.

Anpassningen SteamOS troligen får göra är att välja en mer konservativ huvuddistribution att haka på, eftersom målet är att även stödja AMD. AMD har svårt att ligga i fas med linux och därför är du mer eller mindre tvungen att ligga kvar på en något äldre version av linux-kärnan.

I nuläget är det knappast aktuellt att de tänker sig annat än proprietära drivrutiner, förutom för de få mindre krävande titlarna som t ex även kan hanteras av Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

En fråga, hur läser de det med drivrutiner för Steam OS? eftersom de bland annat kommer köra nvidia hårdvara? kör de linux drivare rakt av eller tror ni nvidia kommer köra special utvecklade för Steam OS?

Steam OS är en linuxdistribution så det är ingen skillnad mot att köra Steam i någon annan Linuxdist. Med Nvidia hårdvara blir prestandan bäst med Nvidias proprietära drivrutiner för Linux. Behövs inga specialdrivrutiner för Steam OS utöver de man normalt har för Linux. Verkar som en del tror Steam OS är ett nytt operativsystem men så är det ju inte. Steam OS är i grund och botten vanligt Linux.

Permalänk
Avstängd

Är inte SteamOS en Linux distribution?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle bra kunna tänka mig att dual boota med Steam OS.

Permalänk
Medlem

Mantle + Linux = Love

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Inget större problem och särskilt om det gäller Nvidia. Nvidia håller jämnt tempo med utveckling. Nvidia har utvecklad en binär blob (sv ?) som i stort är densamma som för Windows. Det finns liksom inget skäl att utveckla någon separat SteamOS drivare och om optimeringar görs har jag svårt att se någon ekonomi i att erbjuda två drivrutiner för linux, en optimerad för SteamOS och en för övriga.

Anpassningen SteamOS troligen får göra är att välja en mer konservativ huvuddistribution att haka på, eftersom målet är att även stödja AMD. AMD har svårt att ligga i fas med linux och därför är du mer eller mindre tvungen att ligga kvar på en något äldre version av linux-kärnan.

I nuläget är det knappast aktuellt att de tänker sig annat än proprietära drivrutiner, förutom för de få mindre krävande titlarna som t ex även kan hanteras av Intel.

Jag gissar att AMD försöker lägga in sitt Mantle i Steam OS. Samma sak för båda konsolera.
Varför utveckla fyra olika drivrutinspaket: PC, PS4, Xbox1, Steam OS, Mantle?
Bättre att se till att samma används.

Permalänk
Medlem

Made by Russians Nuff Said.

Visa signatur

For those ten seconds of less i'm free

Permalänk
Medlem

Det vore intressant o se benchmarks och hur mycket denna version skiljer sig från Windowsversionen.
Hoppas på bra mycket högre prestanda men det känns lite sådär nu i början innan det finns jämförbara drivers, om de inte redan gör det är inte så sjukt insatt i Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryuk00:

Är inte SteamOS en Linux distribution?

Vad jag förstår kommer Valve ändå att utgå ifrån en annan huvudistribution. Var sedan gränsen går för en distribution och en fork är lite svårare att avgöra. Jag skulle kunna tänka mig att distributionen i stort synkar mot någon annan distributions repository för t ex kärnpaket, men att Valve uppdaterar ett eget med extra specialoptimerad mjukvara för just SteamOS. Spekulation.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag gissar att AMD försöker lägga in sitt Mantle i Steam OS. Samma sak för båda konsolera.
Varför utveckla fyra olika drivrutinspaket: PC, PS4, Xbox1, Steam OS, Mantle?
Bättre att se till att samma används.

Teoretiskt bra, men detta måste väl ändå ligga längre fram i tiden än SteamOS skarp version?

Permalänk
Medlem

Mycket bra A4 Games..... Fast jag blir inte helt nöjd förrän Blizzard tar tummarna ur r*ven och fixar en klient av SC2 för Linux

Permalänk
Medlem

Nice! Köpte det för ett tag sedan men har inte spelat, så jag kanske ska vänta tills jag har en Steambox att köra det på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är också trött på Microsofts dominans så detta är väldigt bra. Hoppas det fortsätter såhär.

Du borde du vara rätt trött på Google. Jag menar om du inte gillar dominans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du borde du vara rätt trött på Google. Jag menar om du inte gillar dominans.

google har ju ändå öppen källkod till android så alla kan göra sina egna versioner av det microsoft gör ju allt i sin kraft för att man inte ska kunna göra några modifieringar med deras system!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Det vore intressant o se benchmarks och hur mycket denna version skiljer sig från Windowsversionen.
Hoppas på bra mycket högre prestanda men det känns lite sådär nu i början innan det finns jämförbara drivers, om de inte redan gör det är inte så sjukt insatt i Linux.

Prestandamässigt är det ofta ingen större skillnad mellan Nvidias egna drivrutiner för Windows eller Linux.

Tittar man på Valves arbete med Left 4 Dead till Linux kunde de klämma fram högre FPS när de skrev om i OpenGL. När de sedan jämförde med både OpenGL och Direct X till Windows fick Linux fler FPS. Tror dock inte de optimerat det ordentligt för Windows då så i slutändan tror jag att de hade fått väldigt lika resultat. De skrev om detta i den Linuxblog de hade ett tag:
http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Det kom ganska nyligen ett test hos Phoronix där de jämförde öppna drivrutiner till Linux med de stängda från Nvidia på Linux och Windows. I vissa fall presterar Linux bättre än vad Windows gör.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nouveau_nv...

Med andra ord är det ingen större skillnad mellan Nvidias drivrutiner för Windows eller Linux. AMD däremot har lite problem med sina drivrutiner till Linux men de är på god väg och ibland fungerar de riktigt bra. I slutändan känns det som hårdvaran som sätter gränserna.

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Jag är mer trött på Googles dominans, men jag kan inte gnälla på dem i denna tråden heller

Jaså? Googles dominans är inte lika stor som Microsofts. Dessutom är Google ett företag som kör väldigt mycket på öppen källkod och inte nerlåst som Microsoft.

Skrivet av RobCar:

Du borde du vara rätt trött på Google. Jag menar om du inte gillar dominans.

Varför skulle jag vara det? Och var är Google dominant? Microsoft är betydligt mer dominant än Google och som jag sagt innan är Google betydligt mer öppet kanske därför det blir mer användare där också?

Du är inte tvingad att betala för Googles tjänster och du behöver inte använda dom. Ska du däremot köpa en dator idag så kommer nästan alla med Windows oavsett om du vill ha det eller inte det är dominans om något. Det är en av anledningarna till att jag föredrar Google över Microsoft men nu handlar nyheten om spel till Linux vilket jag tycker är riktigt bra. Det kan bara bli bra om Linux får mer spel så man kan slippa köpa Microsofts produkter och hålla sig till Linux för alla som vill det.

Jag gillar Linux så därför är detta härligt att läsa om i nyheterna att det satsas mer på öppna plattformar för alla som använder det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte har ett uppdämt hat mot Microsoft?

Om man sedan ska prata SteamOS så tror inte jag, som vissa andra, att det blir så hejjigt och dual boota med. SteamOS verkar till en början bli en ganska avskalad historia och är man van att man har ett vettigt OS bara man alt-tabbar ut ur spelet så tror jag inte att man klarar av SteamOS i längden. Med det sagt så tycker jag att det är ett bra initiativ av Valve och jag hoppas att de utvecklar idén och gör det enkelt för tex. plex, xbmc, Netflix, emulatorer osv. så kan det bli ett värligt bra alternativ till en spelkonsol och mediadator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jaså? Googles dominans är inte lika stor som Microsofts. Dessutom är Google ett företag som kör väldigt mycket på öppen källkod och inte nerlåst som Microsoft.

Varför skulle jag vara det? Och var är Google dominant? Microsoft är betydligt mer dominant än Google och som jag sagt innan är Google betydligt mer öppet kanske därför det blir mer användare där också?

Du är inte tvingad att betala för Googles tjänster och du behöver inte använda dom. Ska du däremot köpa en dator idag så kommer nästan alla med Windows oavsett om du vill ha det eller inte det är dominans om något. Det är en av anledningarna till att jag föredrar Google över Microsoft men nu handlar nyheten om spel till Linux vilket jag tycker är riktigt bra. Det kan bara bli bra om Linux får mer spel så man kan slippa köpa Microsofts produkter och hålla sig till Linux för alla som vill det.

Jag gillar Linux så därför är detta härligt att läsa om i nyheterna att det satsas mer på öppna plattformar för alla som använder det.

Men på telefonmarknaden är det omvända roller, Android leder stort och Windows Phone är nästa obefintligt i jämförelse. Google kommer vara mer stängt ju mer makt de får, ju mer de har att förlora. Det vet vi alla. De börjar redan avvika sig lite här och där från open source inte sant?

Nu snacka jag om "dominans" som tex Google.se osv inte vilken plattform som är bäst principer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Är det bara jag som inte har ett uppdämt hat mot Microsoft?

Om man sedan ska prata SteamOS så tror inte jag, som vissa andra, att det blir så hejjigt och dual boota med. SteamOS verkar till en början bli en ganska avskalad historia och är man van att man har ett vettigt OS bara man alt-tabbar ut ur spelet så tror jag inte att man klarar av SteamOS i längden. Med det sagt så tycker jag att det är ett bra initiativ av Valve och jag hoppas att de utvecklar idén och gör det enkelt för tex. plex, xbmc, Netflix, emulatorer osv. så kan det bli ett värligt bra alternativ till en spelkonsol och mediadator.

1 Ja
2 Du behöver väl inte använda steamOS? Finns många linuxdistar.