Metro: Last Light till Linux och Steam OS

Permalänk
Medlem

Börjar folk spela på linux så kommer det nog läggas krut ordentligt krut på 3d drivrutinerna rätt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hantverkaren:

Ni som redan idag spelar på Linux, upplever ni mycket problem när ni spelar vanliga PC lir?

Nej, jag har nog inte haft ett enda problem med spel sedan Steam kom till Debian (http://www.debian.org). De enda andra problemen jag kan säga har varit svåra är när jag har insisterat på att köra en del Windows-spel på Linux via wine (http://www.winehq.org/) även om de flesta spelen går bra. Lite för många spel som kör på DX10.x fungerar "sådär", men går att köra utmärkt i DX9-läge.

Jag kör med Debian 'unstable' vilket är ett obehagligt missvisande namn på ett mycket mycket stabilt os, så länge man uppgraderar med "aptitude safe-upgrade"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hantverkaren:

Ni som redan idag spelar på Linux, upplever ni mycket problem när ni spelar vanliga PC lir?

Jo.
Många spelutvecklare har inte lärt sig det enormt flexibla APIt tilll X.org, och har därför svårigheter med lite speciella setups med flera skärmar och/eller flera HID-enheter.
Det gör att man känner av Windows-handikappet mycket mer när de bara blind-portar spelen från Windows utan att tänka.

T.ex finns det många speltitlar som inte lyder "Primary" värdet, utan istället öppnar spelet lite på måfå på en slumpmässigt vald bildskärm utan möjligheter att styra det.
Ett annat problem är att vissa 32 bitar spel får problem med 64 bitars Linux, då Linux är mycket mer strikt på att skilja x86 och x86_64 som separata arkitekturer. Återigen är det utvecklarnas lathet som är skälet. De direktlänkar till bibliotek för specifika distributioner istället för att lyda systemvariabler.

Allt ligger hos utvecklarna av spelen. De måste ta till sig och läsa på X.org standarden, och lyda de inställningar som användaren har i sin Xorg.conf.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

I princip ja. Det är inte mycket annat som skilljer de olika derivaten än vilka program som är förinstallerade så länge man håller sig till derivaten till sin favorit distro, Debian, Arch och fedora som några exempel.

Så länge det är linux är det grundat på någon version av linux kerneln. Uppe på den finns någon av huvud distrona av vilka jag nämnt några ovan och sedan om du vill ha det lite anurlunda så kan du göra ett eget derivat av det. Så självfallet är det användarvänligheten och lätthanterligheten jag jämför vilket kommer med vilka program som är förinstallerade. Lite som när du ska välja mellan de sjutioelva olika versionerna av windows som finns för att du inte vet om tillgång till remote desktop är värt 100 kr till. Fast allt du kan aggera grafiskt med i linux fall.

Det som dock skiljer Elementary OS är att de försöker göra en Appel dvs de utvecklar en massa egna program med fokus på användarvänlighet vilka inte på ett enkelt sätt går att få tag på till andra distros. Detta är sant för allt grafiskt som visas i distron. De försöker även att begränsa distron så användar upplevelsen inte kan gå för långt från orginal utseendet. Känns det igen? (Dock är inga begränsningar i EOS tvingande)

Visa signatur

I love the smell of fresh components in the morning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Börjar folk spela på linux så kommer det nog läggas krut ordentligt krut på 3d drivrutinerna rätt snart.

Det är väl inget fel på 3d drivrutinerna, speciellt på nvidia-sidan där dom länge varit bättre än i Windows.