Permalänk

Hemmagjord vattenkylning till AMD FX-8350

Jag kyler för närvarande min CPU med originalkylaren som låter obeskrivligt mycket. Därför tänkte jag bygga egen vattenkylning till den och kanske i framtiden även till grafikkortet. Jag kände inte för att köpa ett färdigt system då de kostar pengar

Började med att såga sönder en gammal 940 för att få tag på värmepaketet

Satt djupt, svårt att såga utan att skada den

Fick ut den till slut, råkade köra sågen i den på nått ställe, får se hur illa det blev

Köpte en dränkbar pump på biltema och hittade nårra tryckluftsnipplar

Svarvade ett block i mässing då jag inte hade tillgång till någon bra fräs

Botten av blocket

Toppen

Passar perfekt

Jämn och fin mot CPU:n

Borra och gänga hål i toppen till nipplarna

Limmade ihop det med epoxy

Silikon till nipplarna på kylaren

Fäste för blocket i 2 mm rostfritt

Kylaren i chassiet, ett Fractal Design Define XL R2

Hopkopplat för att leta läckor, kylaren läckte lite så jag tätade med kanel och det verkar funka.
Här syns också min tank, en pensionerad tvättmedelsburk.
Jag köpte slang från coolingstuff, den grova clearflex med 10 mm innerdiameter och 16 mm ytterdiameter. Nipplarna är 12 mm så det tätar utmärkt.

Utfräst i nordbryggeflänsen för kopparröret, ville ha vatten på den också då den blir sinnessjukt varm

Återkommer när det är installerat i datorn

Permalänk
Medlem

Så jäkla coolt
Detta vill jag se lite temptester på sen.

Problemet med kanel är att det inte är en permanent lösning, den kommer släppa. Kanske imorrn, kanske om 2 år.
Så placera de delar där du hade läckage undan komponenter om de börjar droppa

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Provisoriskt inslängt då mina skruvar till fästet inte passade. Dåligt värmelim gjorde även att nordbryggekylaren inte fäste så den får nog lödas.

Pressade med OCCT tills det jämnade ut sig och loopen var uppe i temp och slutade då på 59 grader på CPU:n. Ska helt klart ha en annan pump med för den här låter för mycket

Permalänk
Hedersmedlem

Hah. Värmepaket från Volvo och hemmameckat block. Det var inte igår. Snyggt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Häftigt bygge
Men jag tror det skulle bli bättre med skruv på blocket istället för buntband.

Vad ligger du på för temps i t.ex prime 95?

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Häftigt bygge
Men jag tror det skulle bli bättre med skruv på blocket istället för buntband.

Vad ligger du på för temps i t.ex prime 95?

Precis vad jag tänkte större platta och skruv genom moderkortet,buntband känns inte riktigt säkert.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Häftigt bygge
Men jag tror det skulle bli bättre med skruv på blocket istället för buntband.

Skrivet av hjorten66:

Precis vad jag tänkte större platta och skruv genom moderkortet,buntband känns inte riktigt säkert.

Fast nu skrev han ju att buntbanden var temporära, då skruvarna inte passade.

Hursom, najs bygge!

Permalänk

Såhär blev det då till slut, fick ge mig och köpa en riktig pump och reservoar.

Borrade upp och gängade om backplaten så jag kunde sätta normalgängade M4or istället, sitter skitbra

Nordbryggekylaren fästes till slut med en cykeleker och två buntband, kletade på lite silverpasta också.

Clusterfuck av slangar var det ja

Pumpen, den billiga på coolingstuff

Reservoar från phobya, behövde två inlopp så det fick bli en sån

Permalänk
Medlem

Nice, nu får du bara tillverka et GPU-block med.

Men varför kör du bara med en minnessticka?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Permalänk

Då var det nog ganska färdigt, fick bulta fast flänsen på nordbryggan för spänningarna från slangarna blev för mycket för pushpinsen den satt med från början.

Satte pumpen på insidan av 5,25"-buren med klisterdynan som följde med, sitter ok och låter inte.

Har beställt ett par starkare fläktar till fronten för att få lite bättre flöde genom kylaren, fläktarna som sitter där nu ska jag då flytta till taket istället.
Detta mest för att hela burken blir ganska varm när man har suttit och lirat en längre tid och att de andra komponenterna på moderkortet samt grafikkortet fortfarande tar luft inifrån chassiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InNeedOfSpeed:

Jadu, tyckte 8 GB var lagom och såg ingen anledning att köpa 2x4 GB

Då utnyttjas det väl inte till fullo?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nice, nu får du bara tillverka et GPU-block med.

Men varför kör du bara med en minnessticka?

Jag tyckte det var lagom med 8 GB och tyckte 2x4 GB verkade onödigt. Kanske köper en till någon dag

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Då utnyttjas det väl inte till fullo?

Har jag aldrig hört Men det stämmer kanske

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av InNeedOfSpeed:

Har jag aldrig hört Men det stämmer kanske

Med dual channel så

Förövrigt inspirerande bygge (om än mycket negermek, ursäkta franskan). Tänkte bara påpeka att så svårt är det inte att komma åt värmepaketet på en volvo, bara en jäkla massa skruvar, men i slutändan lika mycket jobb som att vålda fram det, och då får du behålla bilen också, om än iskall på vintrarna ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av InNeedOfSpeed:

Har jag aldrig hört Men det stämmer kanske

Du ska fylla slotsen av samma färg dvs 2 eller 4 dimms.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk

Detta är äkta modding! Jag ser vart det lutar dock, snart sitter du med custom loop för 10k

Hur klarar sig VRM på moderkortet? Såg ut som du plockat flänsen därifrån. Brukar va det mest kritiska så på mb vad gäller värme

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Detta är äkta modding! Jag ser vart det lutar dock, snart sitter du med custom loop för 10k

Hur klarar sig VRM på moderkortet? Såg ut som du plockat flänsen därifrån. Brukar va det mest kritiska så på mb vad gäller värme

Hej! Var ett tag sedan jag var inne. Alla flänsar sitter där de satt från början, jag har bara satt kylning ovanpå flänsen till nordbyggan, resten av moderkortet höll sig redan helt ok.

För övrigt funkar allt fortfarande som det ska, inte pillat på det sen jag fick ihop det. Kylaren har inte sprungit läck eller liknande

Går nu i tankar om att göra ett block till grafikkortet också, får se hur det blir med det, har en jetmotor att bygga klart först.