Flyttade alla komponenter till nytt chassi, hänger sig vid "windows startar".

Permalänk
Medlem

Flyttade alla komponenter till nytt chassi, hänger sig vid "windows startar".

Hej!

För några dagar sedan köpte jag en Samsung 840 EVO 256 GB. Jag klonade min gamla mekaniska och det gick bra osv. Nu har jag köpt ett nytt chassi, tänkte att det är bara att flytta över...jag hade fel :). Den startar som vanligt(möjligtvis lite långsammare att komma till bios-splashscreen), men den laddar inte efter att windowsloggan kommer fram och det står windows laddar.

Vad skulle kunna vara fel? Jag kommer in i felsäkert läge. Har kört memtest samt chkdsk och inga problem har hittats. Har provat att starta utan den gamla hårddisken inkopplad. Jag har ju inte lagt till eller tagit bort någon hårdvara.

System:

Asus p7p55d
I5 750
8 GB Ram(tror det är corsair)
Ett soundblaster-ljudkort
XFX HD 5770

Permalänk
Medlem

Gå in i felsäkert ->backup på det nödvändiga ->reinstall. Done!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Gå in i felsäkert ->backup på det nödvändiga ->reinstall. Done!

Fast jag vill helst slippa det, då jag har en del saker där som saknar installationsskiva(borta i flytt, ej pirat).

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

ahci läge i uefi?

Jupp, har även prövat med IDE. Med samma resultat. Nu antar jag att det är ett mjukvarufel, men jag skulle iofs kunnat vara slarvig och skadat någon komponent när jag flyttade över allt. Men då borde ju inte datorn ha dragit i gång över huvud taget kan man tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bryggan:

Jupp, har även prövat med IDE. Med samma resultat. Nu antar jag att det är ett mjukvarufel, men jag skulle iofs kunnat vara slarvig och skadat någon komponent när jag flyttade över allt. Men då borde ju inte datorn ha dragit i gång över huvud taget kan man tycka.

jag var faktsikt tvungen till att formatera om när jag körde ifrån hdd till ssd. Kan bero på windows installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

jag var faktsikt tvungen till att formatera om när jag körde ifrån hdd till ssd. Kan bero på windows installationen.

Jo. Men det fungerade perfekt innan jag bytte chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bryggan:

Jo. Men det fungerade perfekt innan jag bytte chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat annan sata port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Har du testat annan sata port?

Ja det med :).

Permalänk
Medlem

En liknande sak hände mig när jag bytte chassi för något år sedan, datorn fungerade korrekt innan jag bytte, och efter så var den stendöd. Och konstigt nog gick det till sig själv efter några timmar och har aldrig krånglat sen dess haha. Datorspöken finns vettu

Inte för att det hjälper dig men hehe. Lycka till!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bryggan:

Ja det med :).

testat reseta bios?