OS för server som ska köra PS3MS, samba, och torrents

Permalänk
Medlem

OS för server som ska köra PS3MS, samba, och torrents

Ska göra en server av min gamla dator tänkte jag, med följande delar:
AMD Phenom2 x4 955 @ 3.7Ghz (unlocked)
4GB DDR2
Geforce 210
60GB ssd + 500GB intern + 300 gb intern + 1tb extern

Iaf, så vill jag ju att den ska göra lite saker:
* PS3 media server - den ska streama 720p/1080p/anime till min PS3a tänkte jag, då har jag hört att Windows versionen av PS3MS är bäst då den kan använda mer codecs eller nåt sånt (om jag förstått rätt)
* Samba - ska dela ut ett par mappar till XBMC som körs på en Raspberry pi och jag ska kunna flytta/ändra på filer från min Mac
* Någon sorts fjärrstyrning - ssh är jag väldigt van vid, så jag skulle vela använda det, men är öppen för förslag. Behöver detta så jag kan t.ex. ssh'a in på den ifrån min iPhone och Mac
* Torrents - rtorrent körde jag förut på en server, och det gillade jag. Behöver kunna lägga in torrents fjärrstyrt (gjorde det via ssh förut)

Så, alla saker jag listar här pekar ju som mot Linux för min del, men det är PS3MS jag är osäker på, hur bra det funkar under Linux (känns som att det programmet skulle vara jobbigt att configa utan GUI också).

En sak jag funderar på är att köra Windows Server 2012 som "host OS" och sedan köra typ Ubuntu Server i en VM för rtorrent, ssh etc. men vet inte om det är en så bra idé då jag aldrig rört någon Windows Server...

Förslag?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Skulle nog köra på valfri linux distro och sedan VM för sånt du "behöver" Windows för. Så länge det inte är så att du må köra Windows för dom flesta programmen du ska köra. Kör själv Windows 7 med plex samt deluge och resterande spel servrar mm. På min server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Skulle nog köra på valfri linux distro och sedan VM för sånt du "behöver" Windows för. Så länge det inte är så att du må köra Windows för dom flesta programmen du ska köra. Kör själv Windows 7 med plex samt deluge och resterande spel servrar mm. På min server.

Hmm ja Windows i en vm skulle väl också funka men har inte saker som körs i en vm lägre prestanda än det som körs nativt?

Ps3ms lär ju dra mest prestanda på servern så tycker det skulle kännas konstigt att köra det i en vm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm ja Windows i en vm skulle väl också funka men har inte saker som körs i en vm lägre prestanda än det som körs nativt?

Ps3ms lär ju dra mest prestanda på servern så tycker det skulle kännas konstigt att köra det i en vm.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att ställa in prestandan i inställningarna av det OS du ska köra i Virtualbox om du väljer det, dock så finns det en gräns av hur mycket du kan använda av t.ex Minne/HDD. Om du har mycket minne och gott om utrymme på Hårddisken så ska det nog inte vara något problem med Virtualbox
Själv har jag ingen erfarenhet av att använda VM i själva servern, jag har hållit på med Virtualbox i klientdatorer som kopplas till en server så jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

Upptäckte just att Plex funkar med PS3 också, så ska se hur det är jämfört med PS3MS. Har jag tur funkar det perfekt på linux system

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Windows 7 med deluge eller utorrent webui?

Permalänk
Medlem

Japp kör utorrent med WebUi, just nu iaf.

just nu så är det så här: Kör Windows 7 som host (orkade inte ens formatera), med Plex media server körandes och uTorrent Web Ui på.

Under veckan när mina 2 prov denna vecka är över, så kanske jag drar in Ubuntu server i en VM och använder det då istället för uTorrent + för ssh osv.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

FreeBSD är det stabilaste valet.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

För att inte lämna några cliffhangers så blev det så här: Windows 7 X64 som host OS + Ubuntu Server i en vmware workstation.
Inte mycket mer att säga, allt rullar på fint. Jag sköter samba, torrents, ssh i Ubuntu VM'n, den har kontroll över mina diskar via shared folders, och sedan körs PS3 Media Server och Plex Media Server nativt i Windows 7, och ja, det funkar fint.

Jag testade köra Server 2012 som host ett tag, men tyckte det bara var frustrerande så gick tillbaka till Windows 7 som jag har bra erfarenhet med.

Tack för alla era inlägg i denna tråd

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P