IO-shield till Rampage IV Formula

Permalänk
Medlem

IO-shield till Rampage IV Formula

Hej,

Jag köpte ett demo-ex av Rampage IV Formula utan ett IO-shield. Vart kan jag få tag på ett?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Tack, hur viktig är den skölden egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Tack, hur viktig är den skölden egentligen?

Man måste vara dumsnål om man kan få hem en Io-plåt för 93 kr inklusive frakt om man inte köper en.
Detta är min åsikt om detta iallafall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det är mest att den förhindrar luftflödet på fel ställen. Annars är den inte så förbannat viktig.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Man måste vara dumsnål om man kan få hem en Io-plåt för 93 kr inklusive frakt om man inte köper en.
Detta är min åsikt om detta iallafall.

Jag har precis köpt delar för en hel del pengar. Varför skulle jag snåla på 93kr? Jag undrade mest vad den har för funktion...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DjuDju:

Jag har precis köpt delar för en hel del pengar. Varför skulle jag snåla på 93kr? Jag undrade mest vad den har för funktion...

Den hindrar damm från att komma in i datorn och skyddar även mot statisk ESD-skador.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även bra att ha om du ska sälja moderkortet vid senare tillfället

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Den hindrar damm från att komma in i datorn och skyddar även mot statisk ESD-skador.

Damm kommer det nog in på många andra ställen, och så länge datorn är på så kommer det ju inte in någonting, då det är övertryck i burken (under förutsättning att man har rätt kylning såklart). Hur hindrar den från statisk ESD? Är bara nyfiken.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av siggen:

Damm kommer det nog in på många andra ställen, och så länge datorn är på så kommer det ju inte in någonting, då det är övertryck i burken (under förutsättning att man har rätt kylning såklart). Hur hindrar den från statisk ESD? Är bara nyfiken.

Den jordar alla portar. När man ska koppla in en kabel så är man oftast laddad, och för att man inte ska ladda ur och bränna sönder något så finns I/O-plåten där och jordar mot chassit.

Visa signatur