Permalänk
Medlem

Då var tassarna på plats nästa del är att ta sig tid att slänga in fläkten, trycka på gumitassarna så man inte repar parketten, bråka med ledslingorna och sen köra ett sista test innan det är dags att ge sig på nästa projekt

någon som vill se flera bilder på något elelr som har några funderingar?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Vilke typ av plexi är det du använder? Kan ha missat om du skrivit det. Det är nämligen så att vissa typer av plast smälter bra med aceton, så man kan använda det för att skapa osynliga fogar det beror dock på vilken typ av plexi man använt. Då hade du t.ex inte behövt använda skruv/mutter för fötterna du tillverkat. Prova på en bit och se om det funkar för plexi för jag är lite osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Vilke typ av plexi är det du använder? Kan ha missat om du skrivit det. Det är nämligen så att vissa typer av plast smälter är bra med aceton, så man kan använda det för att skapa osynliga fogar det beror dock på vilken typ av plexi man använt. Då hade du t.ex inte behövt använda skruv/mutter för fötterna du tillverkat. Prova på en bit och se om det funkar för plexi för jag är lite osäker.

gjuten akryl är chassit gjort i och dem 4mm skivorna till HDD/DVD och tassarna är från biltema så osäker på vad det är för typ av plexi. de hade ju varit trevligt om det funkar ska ta och testa på några spillbitar jag har liggandes. Liten sent till detta bygge kanske men kan ju vara bra att veta till framtiden

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk

det blev ju faktiskt riktigt bra, tycker dock att det ser lite halvskitet ut med mellanrummet på tassarna (mellan plexit och plexit om man säger så) kanske bara är jag som är för petig annars så tycker jag faktiskt tassar är riktigt snyggt på datorer, så det dära blev riktigt nice!

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

det blev ju faktiskt riktigt bra, tycker dock att det ser lite halvskitet ut med mellanrummet på tassarna (mellan plexit och plexit om man säger så) kanske bara är jag som är för petig annars så tycker jag faktiskt tassar är riktigt snyggt på datorer, så det dära blev riktigt nice!

Ja tassarna blev lite olika men de är ju lite charmen med hemmagjort eller?
Skulle ha gjort dem runt en regel på typ 2 tum 2 så jag kunde böjt dem runt den så hade jg kommit undan detta men hade tyvärr ingen att tillgå så fick gå lite på måfå men är faktisk ganska nöjd var bara nån dom det blev ett lite väl stort glapp på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har testat ljudnivån med hjälp av arbetsmiljö verkets app "buller" och lägger jag mobilen på chassit bredvid den övre fläkten är ljudnivån ca 50dB och med datorn avstängd visar mätaren ca 40dB helt oki tycker jag men skall se om jag kan hitta en list att sätta vid luckorna så det blir lite tätare.
har monterat den undre fläkten men det va en väldigt tight passning under så skall göra om tassarna så det inte blir något mellanrum samt att dem blir jämnare och något högre än vad dem är idag.
har kört HVMonitor och får lite lustiga värden på CPU temp kollar jag på moderkortet i HVMonitor så visar den en idle på ca 33 grader men tittar jag på CPU 8350 på HVMonitor så visar den ca 11-23 grader idle har för mig att jag läst att många program visar fel för vissa amd procesorer tycker dock 33 skulle kunna vara rimligt eller?
vad skulle ni tippa på är en ok temp vid idle och load med en havik 120 kylare med 8350 @ Stock

Visa signatur

Permalänk

från vad jag har läst (har läst mängder) så har 8350 och 8320n bios temp som visar SOCKET tempen, inte processor tempen, så det är den som ligger på 33, och dom processorerna är extremt svåra att få en idle temp på, då min visar under rums temp etc.. xD, men load temp ska stämma iaf,
och påtal om tassarna så självklart är det en del av charmen

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |

Permalänk
Medlem

va inne på webhallen och hämtade ut ett powercooler 7970 så jag kan köra CF slängde i kortet och startade inget hände... kopplade ut dem extra ström kablarna ur agget och kortet och den startade. får ta och fundera på vad som kan vara fel.
till helgen kommer nya tassar så jag kan ha både galler och filter vid fläkten under samt skall fundera ut ett bra och tillförlitligt program att kolla temp med så jag kan köra ett stresstest för både CPU och GPU till helgen.

och för er som tycker detta varit intressant elelr som tycker jag gjort ett bra projekt så kommer jag starta ett nytt men mycket mindre projekt till helgen är tanken så håll ögonen öppna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag har lokaliserat problemet kopplar jag ut den pcie kabel som går från en av 6 pins power connectors till 6+2 pcie så startar datorn... men vad kan vara fel? har jag kopplat kablarna fel? eller är det inte till för att koppla pcie kapel på en av dem 6 pins power connecors? fins ju 4 st modulära 2 st 8 pin samt 2 st 6 pin, en 8 pin är till för 4+4 cpu (så man får totalt 2st) andra 8 pin är för pcie 6+2, en 6 pin är för extra sata och den andra borde ju då vara för en extra pcie 6+2 då det på förpackningen står att det fins 4st pcie6+2 eller är jag ute och cyklar nu?
någon som vet vart jag kan hitta hur kablarna skall vara dragna? eller klarar agget inte av att leverera tillräckligt när jag pluggar in den sista 6+2:an?

Visa signatur

Permalänk

Så sjukt snyggt!

Och förresten, närbilderna på kablarna/sleevarna får mig att bara vilja tugga på dom, inte riktigt klart varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Så sjukt snyggt!

Och förresten, närbilderna på kablarna/sleevarna får mig att bara vilja tugga på dom, inte riktigt klart varför.

Tack så mycket
Hur mena du med inte riktigt klart vad jag har kvar att göra eller menar du att jag har kvar att lära vad gäller sleeving? ^^

Visa signatur

Permalänk

kan mycket väl vara så att det inte räcker för att försörja, du har väl prövat att koppla dom andra kablarna till första grafikkortet och startat?,
mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Tack så mycket
Hur mena du med inte riktigt klart vad jag har kvar att göra eller menar du att jag har kvar att lära vad gäller sleeving? ^^

Kan man fråga var du fick tag på modekortsplåten samt hur mycket den kostade?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

kan mycket väl vara så att det inte räcker för att försörja, du har väl prövat att koppla dom andra kablarna till första grafikkortet och startat?,
mvh

borde räcka med 750W tycker jag men de rekomenderas ju iofs 850W... dock har jag testat att koppla 6 -> 6+2 och 8 -> 6+2 pins till det gamla kortet och dem icke modulära till det nya och fungerar inte då heller men kopplar jag bort 6 -> 6+2 pin en så fungerar det så käns ju som att det skulle vara något fel på den sen om jag har kopplat fel eller om det är något annat mystiskt som är fel vet jag inte och vet inte heller hur jag skall kolla det. några förslag?
edit: kanske skall förtydliga att även fast jag kopplar ut dem ickemodulära helt och bara har 6->6+2 och 8->6+2 modulära i så startar inte datorn och även här startar datorn om jag kopplar ut 6->6+2.

Skrivet av newflag:

Kan man fråga var du fick tag på modekortsplåten samt hur mycket den kostade?

Köpte mitt på inet kosta väl 200-250:- någonting orkar inte leta fram kvittot och det har utgått ur inetssortiment så står inget pris på det. googla på Lian li moderkortsplåt atx så kanske du kan hitta någon som har det hemma men verkar som det slutat tilverkas :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andez:

borde räcka med 750W tycker jag men de rekomenderas ju iofs 850W... dock har jag testat att koppla 6 -> 6+2 och 8 -> 6+2 pins till det gamla kortet och dem icke modulära till det nya och fungerar inte då heller men kopplar jag bort 6 -> 6+2 pin en så fungerar det så käns ju som att det skulle vara något fel på den sen om jag har kopplat fel eller om det är något annat mystiskt som är fel vet jag inte och vet inte heller hur jag skall kolla det. några förslag?
edit: kanske skall förtydliga att även fast jag kopplar ut dem ickemodulära helt och bara har 6->6+2 och 8->6+2 modulära i så startar inte datorn och även här startar datorn om jag kopplar ut 6->6+2.

Köpte mitt på inet kosta väl 200-250:- någonting orkar inte leta fram kvittot och det har utgått ur inetssortiment så står inget pris på det. googla på Lian li moderkortsplåt atx så kanske du kan hitta någon som har det hemma men verkar som det slutat tilverkas :/

hm, finns ju molex från 4pins, till 2st 6+2pins kontakter om jag inte minns fel.. kan ju pröva det för att "utesluta" att det är kontaktens fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

hm, finns ju molex från 4pins, till 2st 6+2pins kontakter om jag inte minns fel.. kan ju pröva det för att "utesluta" att det är kontaktens fel

Har några 4pin molex -> 8pun tror jag det var som komm med båda korten så får testa det när jg kommer hem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har nu testat och datorn startar om jag kopplar 4-pin molex -> 8pin och sedan in i GPU:n alltså måste det vara något fel på kabeln eller hur jag har kopplat den efter att jag sleevade den. några förslag på hur jag skall börja?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andez:

har nu testat och datorn startar om jag kopplar 4-pin molex -> 8pin och sedan in i GPU:n alltså måste det vara något fel på kabeln eller hur jag har kopplat den efter att jag sleevade den. några förslag på hur jag skall börja?

jag har en kabel för hx750 som ligger, vet dock inte om den passar, det kan du kolla upp och få för en billig peng annars men tror faktiskt att corsair ersätter den kabeln asap, livsgaranti är bra grejer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andez:

Tack så mycket

Nej, alltså att det inte var riktigt klart varför jag vill tugga på kablarna, se ser så detaljrika, färgglada och goda ut.

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Nej, alltså att det inte var riktigt klart varför jag vill tugga på kablarna, se ser så detaljrika, färgglada och goda ut.

haha färgerna påminer om bananasplit godiset när man var mindre, kanske är därför? ;), jag tycker dom påminer om tivoli

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

jag har en kabel för hx750 som ligger, vet dock inte om den passar, det kan du kolla upp och få för en billig peng annars men tror faktiskt att corsair ersätter den kabeln asap, livsgaranti är bra grejer

HX och TX är samma kablar. vet inte hur det är med garantin när man har sleevat kabeln? skulle också kunna vara så att jag kopplade tillbaka kablarna fel går detta att kolla på något sätt?
kan ju också va så att det var något med just den kontakten som tog skada när jag öppnade upp agget men tycker det vore konstigt att enbart en av de modulära kontakterna tog skada. min gissning är på att jag kopplat fel när jag sleevade men vet inte hur jag tar reda på vilken kabel som skall gå vart.
Edit: Ordningsvakt du skulle inte kunna ta en bild på din HX kabel och hur den är kopplad så kan jag jämföra med hur jag kopplat min?

Skrivet av LinusNeuman:

Skrivet av Ordningsvakt:

haha färgerna påminer om bananasplit godiset när man var mindre, kanske är därför? ;), jag tycker dom påminer om tivoli

Haha kul att ni gillar färgerna tanken är dock att ni skall tänka med den blåa belysningen så har ni laget i mitt hjärta ;P har alltid varit och kommer alltid att vara Djurgårdare men jag håller med ser man bara kablarna så ser dem riktigt läckra och goda ut
Linus om du undrar vad som inte är klart så är det tassarna som måste höjas något lite mer ordentlig kabeldragning samt slut test för att kolla så att ala temps osv är ok.

Visa signatur

Permalänk

tog ett par bilder.. och tänkte förklara, men asså, det är svårt att säga utan att skära upp sleeven som är på, men det är ju 7kablar från nätaggets blåa kontakt, men det är 8st på andra sidan.. så någonstans i är det en hokuspokus split..
och ja, men corsair är trevliga med sådant, behöver ju inte säga att du sleevade sönder den :D, värsta fall är väl att man får köra 4pins molex, men det är ju inte så kul :(, men kan självklart vara en vänlig själ och sälja mina 2 extra pci-e kablar eftersom jag ändå bara lär köra ett 7970 länge nog

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

tog ett par bilder.. och tänkte förklara, men asså, det är svårt att säga utan att skära upp sleeven som är på, men det är ju 7kablar från nätaggets blåa kontakt, men det är 8st på andra sidan.. så någonstans i är det en hokuspokus split..
och ja, men corsair är trevliga med sådant, behöver ju inte säga att du sleevade sönder den :D, värsta fall är väl att man får köra 4pins molex, men det är ju inte så kul :(, men kan självklart vara en vänlig själ och sälja mina 2 extra pci-e kablar eftersom jag ändå bara lär köra ett 7970 länge nog

Hmm då är det inte riktigt samma. Min 8-pin -> 6+2 är 6st från agget och 6 stycken på andra sidan var av två har en "split"
Den andra blir ju 6-pin -> 6+2 (den som strular) och där är det 6kablar -> 6 oc två "split" i ände där kortet ska kopplas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett jättefint bygge förutom nätet framför fläktarna. Men det kan ju bli en uppgradering, samma firma som fixade plexiglasen säkert vattenskära/laserskära ut ett egendesignat fläktagaller. Hade gjort mycket för hela bygget. Annars väldigt bra jobbat!

Permalänk
Skrivet av Andez:

I extra mating för CPU (8 pin) och GPU (6+2/6) så är det 12V där hälften är plus och hälfen minus om du har satt två stift fel i kontakten.
Detta fel kan ske då grafikkortet kopplar samman alla plus med varandra och alla minus med varandra.
Så om en plus och minus har bytt plats så blir det kortis och nättagget klagar genom att inte starta

Felet mätas lätt upp vilka stift som är fel genom att starta datorn och mäta att du har rätt spänning ut på stiften ( mäta från en annan jord tex en molex kontakt)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatteanka:

I extra mating för CPU (8 pin) och GPU (6+2/6) så är det 12V där hälften är plus och hälfen minus om du har satt två stift fel i kontakten.
Detta fel kan ske då grafikkortet kopplar samman alla plus med varandra och alla minus med varandra.
Så om en plus och minus har bytt plats så blir det kortis och nättagget klagar genom att inte starta
http://miscblogscontributors.files.wordpress.com/2012/10/8-pc...

Felet mätas lätt upp vilka stift som är fel genom att starta datorn och mäta att du har rätt spänning ut på stiften ( mäta från en annan jord tex en molex kontakt)

Super tack så mycket skall ta mig en titt på kabeln och se hur jag har kopplat och om jag inte ser något uppenbart så får jag mäta

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av knatteanka:

http://miscblogscontributors.files.wordpress.com/2012/10/8-pc...

smartejävel haha skämt åsido, då lärde även jag mig något nytt

Skrivet av Andez:

Super tack så mycket skall ta mig en titt på kabeln och se hur jag har kopplat och om jag inte ser något uppenbart så får jag mäta

ja, asså jag har 2st "6+2" kontakter liggandes, jag fick 4st sånna med mitt nätagg.. (med blå kontakt mot nätagget) och svart in i gpu

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andez:

Har du ingen multimeter så kan du ta gem och koppla mellan kabelns jord stift och en annan kontakts jord.
Du testar genom att starta datorn, om den inte startar så har du hittat första.(plus som var på minus plats) testa sen mellan plus och första hittade kabeln, den där datorn inte startar är den andra.
Sen är det bara att byta plats på stiften (samma sak kan hittas med multimeter då den ger dc utslag vid felande kabel)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ordningsvakt:

ja, asså jag har 2st "6+2" kontakter liggandes, jag fick 4st sånna med mitt nätagg.. (med blå kontakt mot nätagget) och svart in i gpu

Alltid roligt att lära någon nörd lite mer elkunskap

ont: tror han föredrar att fixa kabeln som jag antar är sleevad än att använda adapter, specielt vid high end grafikkort med hög effekt;-) ingen höjdare med 150w eller mer via en tråd till nätagget vs 3 med orginal (räknat plus kablar)

ps svårt att skriva via fjärrstyrd dator;-)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

men dem blåa är väl 8-pin iaf på mitt agg har blå och svarta kontakter i agget och dem två blå är 8 pin (ena för extra mb 4+4 och andra för GPU) dem två svarta är 6-pin (extra sata samt GPU) sen totalt då 2 modulära 6+2 och två "fasta" 6+2.

Skrivet av knatteanka:

Har du ingen multimeter så kan du ta gem och koppla mellan kabelns jord stift och en annan kontakts jord.
Du testar genom att starta datorn, om den inte startar så har du hittat första.(plus som var på minus plats) testa sen mellan plus och första hittade kabeln, den där datorn inte startar är den andra.
Sen är det bara att byta plats på stiften (samma sak kan hittas med multimeter då den ger dc utslag vid felande kabel)

har ingen multimeter men har sån "penna" som visar från om de fins ström borde väl fungera?

Skrivet av knatteanka:

Alltid roligt att lära någon nörd lite mer elkunskap

ont: tror han föredrar att fixa kabeln som jag antar är sleevad än att använda adapter, specielt vid high end grafikkort med hög effekt;-) ingen höjdare med 150w eller mer via en tråd till nätagget vs 3 med orginal (räknat plus kablar)

ps svårt att skriva via fjärrstyrd dator;-)

absolut altid kul att lära sig något nytt och sleeva är inte det roligaste som fins så det bästa vore att få fart på kabeln jag har som är färdig ;P

Visa signatur