Permalänk

i3 vs i5

Tja

Jag har letat efter laptops och hittat en modell som jag tycker verkar lovande. Modellen kan man beställa med antingen en i3-4005U,i3-4010U eller i5-4200U.

Hur stor är skillnaden mellan dem rent användarmässigt? Har fattat det som att i3:orna är snarlika och att i5:an är bättre då den har turbo, men kommer man att märka någon skillnad om man sitter i word, photoshop, surfar eller spelar något lätt spel som t.ex. LoL?
Undrar detta då skillnaden är så stor som 1,5k mellan i3 och i5.

Permalänk
Inaktiv

Skillnad? Nja kanske. 1500kr skillnad? Absolut inte

Permalänk
Datavetare

Det du ska tänka på här är att i3 som sagt helt saknar "turbo boost" och den kör därmed på 1.7GHz. I normala fall är det inte hela världen att inte ha "turbo boost", fast på ULV-modellerna (UVL=Ultra Low Voltage) så är det en väldigt kraftig ökning man får med "turbo boost".

I detta specifika fall så kan i5-4200U klocka upp sig till 2.6Ghz, över 50% högre än i3 modellen. Är det värt 1500kr? Kan bara du avgöra, själv skulle jag aldrig välja en ULV-i3:a. 50% mer prestanda är faktiskt något man märker, framförallt på en relativt svag CPU som vi talar om här.

Hade frågan varit om det är värt att uppgradera från i5 4200U till i7 4500U, vilket brukar kosta runt 1000kr, så hade jag sagt: nej, det är inte värt det då man ofta inte marker någon skillnad överhuvudtaget. 3M cache mot 4M cache är irrelevant och den högre "turbo boost" nivån är dels för liten för att göra skillnad och så verkar det som att i5:an kan ligga väldigt nära sin "max turbo" utan att "throttla", men i7:an kommer inte högre då den helt enkelt skulle dra för mycket ström.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av MirakelMannen:

Tja

Jag har letat efter laptops och hittat en modell som jag tycker verkar lovande. Modellen kan man beställa med antingen en i3-4005U,i3-4010U eller i5-4200U.

Hur stor är skillnaden mellan dem rent användarmässigt? Har fattat det som att i3:orna är snarlika och att i5:an är bättre då den har turbo, men kommer man att märka någon skillnad om man sitter i word, photoshop, surfar eller spelar något lätt spel som t.ex. LoL?
Undrar detta då skillnaden är så stor som 1,5k mellan i3 och i5.

OffT Tycker du om Orientering?

Ont Som tidigare har sagt är det skillnad mellan i3 och i5, men till exempel LoL har vad jag vet inte stöd för fler än två kärnor och då är det helt onödigt med i5. Visst om skillnaden hade varit 300 kr hade det varit bra med i5 då den är mer framtidssäker

Permalänk

Tack för svar!

OffT- Jupp, jag orienterar

Permalänk
Skrivet av GamerGottaGame:

OffT Tycker du om Orientering?

Ont Som tidigare har sagt är det skillnad mellan i3 och i5, men till exempel LoL har vad jag vet inte stöd för fler än två kärnor och då är det helt onödigt med i5. Visst om skillnaden hade varit 300 kr hade det varit bra med i5 då den är mer framtidssäker

Tänkte bara slänga in att både i3-4010U, i5-4200U och i7-4500U är Dual core processorer

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599