Permalänk
Medlem

Project Serenity: Resurrected

Hallå Sweclockers!

För några månader sen blev det riktigt oväder när jag var på jobbet och man hade såklart glömt att dra ur datorn. När jag kom hem så var det för sent och blixten hade redan dödat moderkortet. Efter det fick jag idén att "återuppliva" datorn och fixa ett antal uppgraderingar samtidigt.

Största prioriteten med det här bygget är att allt ska vara så tyst som möjligt och jag försöker alltså inte få rekordlåga temperaturer. Med det sagt så är allt förutom nätaggregatet passivt kylt tills temperaturerna överstiger 60 grader. Innan dess är datorn nästan ljudlös.

Jag har lagt ner massor med tid på att få det snyggt med en extern radiator men även att det ska vara funktionellt och enkelt att t.ex. ta bort toppen eller tömma/fylla systemet.

En annan sak värt att nämna är att detta är första gången jag sleevar.

Specifikationer:
Chassi: Silverstone PS07B
Processor: 4670k Deliddad
Grafikkort: 7950(Har dock nyligen inhandlat ett 780 DCII)
Moderkort: Gigabyte G1 Sniper M5
Minnen: Crucial Ballistix Elite CL8 1600MHz 2x4GB/8GB
Nätaggregat: Be Quiet! Dark Power Pro 10(550W)
SSD: Samsung 830(128GB) och en Crucial M4(512GB)
Ljudkort: Xonar Essence STX
fläktar: 3st Be Quiet! SilentWings 2(120mm) och 2st Silverstone AP181(180mm)
Fläktkontroller: Aquaero 5LT

Vattenkylning:
Pump: D5 / Alphacool VPP655
Reservoar: EK-D5 X-RES 100
Radiatorer: 3st 120mm EK-CoolStream RAD XT och en Phobya Xtreme 400mm
Fittings: EK HD 12/16 Nickel, EK-CSQ Silver 10/13mm, EK 45/90 G1/4", Koolance Quick Disconnects
Tubing: EK Solid Tubing/HD Tube 12/16mm, Primochill PrimoFlex Advanced LRT 3/8" / 13/10mm
CPU Block: EK-Supremacy - Acetal
GPU Block: EK-FC7950 - Acetal (Nickel)
GPU Backplate: EK-FC7950 Backplate
GPU Bracket: EK-VGA I/O bracket HD7970

Sleeving:
MDPC Shade 19
MDPC Grey MKII

Jag rekommenderar att klicka på bilderna för att få bättre kvalitet.

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett mycket intressant och kreativt bygge. Frågar man mig, så kan det inte bli bättre! Jag väljer att beskriva ditt bygge med fem fint valda och sanna ord! Stainless-Magnifikt-Ingenjörskonst-Superb och Smashing. / Your best friend Martin.

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt gjort, att få de externa vattenkylnings bitarna att se bra ut är mycket svårt med det är ett imponerande resultat.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk

Riktigt nice. Är du nöjd? Det här kalaset kan inte ha varit billigt

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Gillade faktiskt den förra mer. Utanpåliggande känns inte som min grej.

Permalänk
Medlem

Satan i min lilla gata vad snyggt! Får man lägga en beställning? 10p

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av M23N:

Ett mycket intressant och kreativt bygge. Frågar man mig, så kan det inte bli bättre! Jag väljer att beskriva ditt bygge med fem fint valda och sanna ord! Stainless-Magnifikt-Ingenjörskonst-Superb och Smashing. / Your best friend Martin.

Skrivet av Arazand:

Mycket snyggt gjort, att få de externa vattenkylnings bitarna att se bra ut är mycket svårt med det är ett imponerande resultat.

Tack så mycket!!

Skrivet av MetallicAcid:

Instant sub!! I wish you luck in your resurrection man!

MetallicAcid

Thank you! Very much appreciated!

Skrivet av Filip1727:

Riktigt nice. Är du nöjd? Det här kalaset kan inte ha varit billigt

Tackar! Jag är riktigt nöjd faktiskt. Datorn känns inte lika trång, det är lätt att tömma/fylla systemet och det funkar mycket bättre att köra passivt när radiatorn är på utsidan. Nej, det var inte billigt

Skrivet av Skrotnisse92:

Gillade faktiskt den förra mer. Utanpåliggande känns inte som min grej.

Det är okej, förväntar mig lite blandade reaktioner. Kände för att testa något annorlunda och som är mer funktionellt än det förra bygget. Till exempel så samlar datorn nu lika mycket damm när den är på som när den är avstängd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Satan i min lilla gata vad snyggt! Får man lägga en beställning? 10p

Hahah, riktigt kul att höra!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Ow wow, I did not realize your build was already competed with a whole gallery! Wow man!!! This is really nice, and I am still really jeleaus of all your rad space

Classy build and clasy photos, you get a 5/5 from me

MetallicAcid

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Ow wow, I did not realize your build was already competed with a whole gallery! Wow man!!! This is really nice, and I am still really jeleaus of all your rad space

Classy build and clasy photos, you get a 5/5 from me

MetallicAcid

Yeah, it's almost done. I'm going to upgrade the graphics card and then I'll probably do some tweaks on the "outside tubing"(It's really hard to make it look good as well as make it functional with quick disconnects).

And again, thanks for your support!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är inte mycket för externa raddar, och jag gillade faktiskt ditt förra bygge bättre.
Men du har fått till det riktigt bra med radden på taket. Kabeldragninen till fläktar och pump blev riktigt tight som det ska vara

Kul att du provade på akrylrör också, det är sällan man ser det.

Permalänk

Fan va coooolt
Det är ju inte externa radiatorer i sig som är fult - det är fula monteringar. Så sluta gnäll om det, denna är snygg

Hur länge håller den sig under 60c då?

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag är inte mycket för externa raddar, och jag gillade faktiskt ditt förra bygge bättre.
Men du har fått till det riktigt bra med radden på taket. Kabeldragninen till fläktar och pump blev riktigt tight som det ska vara

Kul att du provade på akrylrör också, det är sällan man ser det.

Det är inte för alla helt enkelt.

Skrivet av NintendoRobin:

Fan va coooolt
Det är ju inte externa radiatorer i sig som är fult - det är fula monteringar. Så sluta gnäll om det, denna är snygg

Hur länge håller den sig under 60c då?

Tackar!

Tanken är att den endast ska vara passiv i idle så med allt överklockat tar det nog inte många sekunder. Processorn är även den helt klart varmaste komponenten. Haswell klockar riktigt dåligt jämfört med sandy bridge och utvecklar mycket mer värme så fort man höjer volten..

Just nu är allt inställt så att be quiet fläktarna går igång vid 60 grader och får 4v(ca 550rpm). Silverstone fläktarna går igång vid 65 grader och får 3v(ca 200rpm). Alla fläktar slås av när temperaturen kommit ner till 45 grader igen. När alla fläktar snurrar tillsammans så låter dem fortfarande mycket mindre än vad Asus 780 DirectCU II kylaren som jag använder just nu gör i idle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut som en transformer! Men riktigt fint bygge

Permalänk
Medlem

DETTA ÄR BARA FÖR COOLT

Permalänk
Medlem

Helt enligt min smak. Blir 5/5!

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra gjort!
Hur har du fäst pumpen? Är fästena något hemmabygge? Mest så jag vet till framtiden, har själv försökt få till ett vattenkylt kompakt system men käppen i hjulet har alltid varit vart man ska placera pump/res.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Ser ut som en transformer! Men riktigt fint bygge

Skrivet av Paerox:

DETTA ÄR BARA FÖR COOLT

Skrivet av Lucas50:

Helt enligt min smak. Blir 5/5!

Tack så mycket!!

Skrivet av Frgo10:

Väldigt bra gjort!
Hur har du fäst pumpen? Är fästena något hemmabygge? Mest så jag vet till framtiden, har själv försökt få till ett vattenkylt kompakt system men käppen i hjulet har alltid varit vart man ska placera pump/res.

Tack!
Det är lite krångligt att förklara. Vänta lite så återkommer jag med ett PM sen.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Jag har också blandade känslor. Att ha både radd och pump med tank utanpå känns skumt. Det blev dock vääääldigt bra! Trots att du har klart vatten så fungerar det. Fem av fem! Bra utförande på en, enligt mig, tveksam idé! Du har gjort det så mycket bättre än jag någonsin har gjort det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är smått kär i de raka klara rören! Speciellt de långa som går tvärs igenom !

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag har också blandade känslor. Att ha både radd och pump med tank utanpå känns skumt. Det blev dock vääääldigt bra! Trots att du har klart vatten så fungerar det. Fem av fem! Bra utförande på en, enligt mig, tveksam idé! Du har gjort det så mycket bättre än jag någonsin har gjort det!

Även jag var tveksam först men efter mycket planering så bestämde jag mig för att prova på något nytt. Väldigt kul att läsa såna här kommentarer!

Skrivet av Laggboxx:

Är smått kär i de raka klara rören! Speciellt de långa som går tvärs igenom !

Jag trodde det bara var jag som gillade ofärgat vatten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

What a magnificent beast of a machine...

5/5 bra jobbat!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Riktigt snyggt projekt! Vart riktigt sugen på chassit också, ser ut att ha fina kylningsegenskaper för ett så litet chassi? Men hur är det med ATX brädor, får det plats tro? Hehe.

5/5!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Kan den flyga? Nemen sjukt jävla snyggt, GJ!

Visa signatur

i7 7700K | MSI Z270 GAMING PRO CARBON | GTX 970 Strix | 16GB DDR4 2400MHz | Corsair HX 750W | Phanteks PH-TC14PE (3 Custom Fans) | WD Green SSD 240GB | 2x WD Green's 5TB HDD | Acer 24" Predator XF240H 144Hz | BenQ XL2411T 144Hz | Corsair K65 MX RED | SS Rival 310 | HyperX Cloud II | NZXT H440W White | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

What a magnificent beast of a machine...

5/5 bra jobbat!

Many thanks!

Skrivet av waspen123:

Riktigt snyggt projekt! Vart riktigt sugen på chassit också, ser ut att ha fina kylningsegenskaper för ett så litet chassi? Men hur är det med ATX brädor, får det plats tro? Hehe.

5/5!

Tack! Det är ett väldigt flexibelt chassi men kräver en del planering så att komponenterna inte krockar. Chassit är redan väldigt litet för att vara mATX så att få i ett fullstort ATX kort blir nog mer eller mindre omöjligt.

Om du skippar 3.5" hårddiskar alternativt offrar en 5.25" plats så får du plats med det mesta i luftkylningsväg.

Skicka ett PM om du undrar något mer, jag hjälper gärna till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWiberg:

Kan den flyga? Nemen sjukt jävla snyggt, GJ!

Om den inte vägde nästan 20kg så kanske det hade gått, haha Och tack, det uppskattas verkligen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har du några bilder när sidoplåtarna är på? Förövrigt riktigt snyggt!

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk

Datorporr på hög nivå. Grymt snygg!

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

snyggt! hur långt behövde du bära datorn för att komma till bryggan? snygg höst bild

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10