Håller min hdd på att gå sönder då den börjat göra ljud (VIDEO/LJUD)

Permalänk
Medlem

Håller min hdd på att gå sönder då den börjat göra ljud (VIDEO/LJUD)

Igår kväll så ryckte jag bort min aldelles för högljudda chassie-fläkt och har nu börjat höra ljud från HDD, kan ju vara så att ljudet fanns där innan men jag inte tänkt på det, men nu överröstar det de andra komponenterna i min dator.....

Video med ljud kommer men kan inte ladda upp den på youtube då det står att det skall ta 100min ca, filen är på 116 mb någon som vet en annan sida man kan ladda upp video på smidigt elelr kan man göra det här på sweclockers?

Hårddisken är av modell: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92857

Gjorde en smart check med Crystaldiskinfo men dess hälsostatus var "bra" finns det andra kanske bättre program att testa funktionen med?

det här är typ ljudet den gör fast bara när den belastas http://www.youtube.com/watch?v=UrPXBEBB__A

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Skrivet av newflag:

Igår kväll så ryckte jag bort min aldelles för högljudda chassie-fläkt och har nu börjat höra ljud från HDD, kan ju vara så att ljudet fanns där innan men jag inte tänkt på det, men nu överröstar det de andra komponenterna i min dator.....

Video med ljud kommer men kan inte ladda upp den på youtube då det står att det skall ta 100min ca, filen är på 116 mb någon som vet en annan sida man kan ladda upp video på smidigt elelr kan man göra det här på sweclockers?

Hårddisken är av modell: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92857

Gjorde en smart check med Crystaldiskinfo men dess hälsostatus var "bra" finns det andra kanske bättre program att testa funktionen med?

det här är typ ljudet den gör fast bara när den belastas http://www.youtube.com/watch?v=UrPXBEBB__A

Antar att det är en gammal hårddisk och att den är såklart ganska slö. Äldre hårdiskar brukar låta ganska mycket. Men om jag var du skulle jag göra en backup, men jag tror ändå hårddisken kommer hålla ett tag till. Låter inte som den är sönder direkt. Men sen är jag ingen expert heller...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Antar att det är en gammal hårddisk och att den är såklart ganska slö. Äldre hårdiskar brukar låta ganska mycket. Men om jag var du skulle jag göra en backup, men jag tror ändå hårddisken kommer hålla ett tag till. Låter inte som den är sönder direkt. Men sen är jag ingen expert heller...

Den är ganska gammal fast direkt dålig, får 5.9 i Windows inte för att det säger något men men...

Är bara oroad över ljudet men den skall kanske skall låta så eller , enligt specsen skall den låta 25- 30 decibel vilket kanske är ganska mycket eller?

Lanserings år 2005
Skrivhastighet 135mb/s

7070 timmar

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av newflag:

Den är ganska gammal fast direkt dålig, får 5.9 i Windows inte för att det säger något men men...

Är bara oroad över ljudet men den skall kanske skall låta så eller , enligt specsen skall den låta 25- 30 decibel vilket kanske är ganska mycket eller?

Lanserings år 2005
Skrivhastighet 135mb/s

7070 timmar

Den låter helt normalt då den ju har rörliga delar i sig typ läs/skrivhuvuden som just rör sig i takt med det den söker. Så ingenting konstigt alltså. Har du ett chassi som har gummiupphängning så bör det inte vara problem. Förresten var står din dator?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den låter helt normalt då den ju har rörliga delar i sig typ läs/skrivhuvuden som just rör sig i takt med det den söker. Så ingenting konstigt alltså. Har du ett chassi som har gummiupphängning så bör det inte vara problem. Förresten var står din dator?

Okej skönt att höra

Tyvärr har inte min dator gummiupphängningar utan hdd sitter monterad i chassiet med skruv, datorn står på golvet i ett hörn (den är dammfri blåste rent den nyss)

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av newflag:

Okej skönt att höra

Tyvärr har inte min dator gummiupphängningar utan hdd sitter monterad i chassiet med skruv, datorn står på golvet i ett hörn (den är dammfri blåste rent den nyss)

Ja då kan du ju ställa den på något mjukt, typ en frottéhandduk som tar bort lite av resonansen från lådan iaf.
Nästa chassi kan du ju tänka på detta med gummiupphängda hållare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja då kan du ju ställa den på något mjukt, typ en frottéhandduk som tar bort lite av resonansen från lådan iaf.
Nästa chassi kan du ju tänka på detta med gummiupphängda hållare.

precis kan ju vara smart faktiskt, får väll investera i ett bättre chassie nästa gång köpte ett http://store.antec.com/Product/enclosure-gear_for_gamers/twel... nyss och inte heller det verkar ha gummi upphängning lite snålt med tanke på nypriset eller vad tycker du?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av newflag:

precis kan ju vara smart faktiskt, får väll investera i ett bättre chassie nästa gång köpte ett http://store.antec.com/Product/enclosure-gear_for_gamers/twel... nyss och inte heller det verkar ha gummi upphängning lite snålt med tanke på nypriset eller vad tycker du?

Antagligen för att det är ett s.k Gamingchassi så ska det väl inte tystas ner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om du har den disken som system kan det vara läge att byta ut den, en modern sådan bör vara ca dubbelt så snabb, och en SSD ännu mycket snabbare.

Är det som lagring bara gör det nog desamma, men nya är riktigt tysta oftast.

Men annars ingen fara HDD lär sådär förr i tiden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Antagligen för att det är ett s.k Gamingchassi så ska det väl inte tystas ner.

Det är en utmaning alltså från antec får ta in mina maskiningenjörs kunskaper och bygga en upp hängnad själv

Skrivet av ggustavsson:

Om du har den disken som system kan det vara läge att byta ut den, en modern sådan bör vara ca dubbelt så snabb, och en SSD ännu mycket snabbare.

Är det som lagring bara gör det nog desamma, men nya är riktigt tysta oftast.

Men annars ingen fara HDD lär sådär förr i tiden

Det är som systemdisk, får väll börja leta upp en ny helt enkelt

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7