Skrivet av jika:
Bra sammanfattning! Jag tror inte att startmenyn är den bästa lösningen men den fungerar för närvarande bättre än MUI för mig. Skulle man kombinera dem bägge genom menyn (med genvägar till "staplar", till vänster) där rätt "stapel" kommer upp precis till höger om muspekaren när man klickat på den så hade jag nog kunnat lära mig uppskatta det mer än vanliga startmenyn. Jag hade isf även velat kunna välja startskärmens transparensgrad så att jag fortfarande kan se vad som händer "bakom" (vi har behandlat detta tidigare med att många blir störda/tappar tankegångar när hela skärmytan byts ut). I princip blir det som en startmeny med stora genvägar när jag tänker efter
Fast semi-transparent då? Låter väldigt överskådligt...
Citat:
Det finns saker som jag använder oerhört sällan. Dessa skulle skulle med andra ord inte befinna sig på startskärmen utan bland "alla appar". För mig går det snabbare att bläddra mig fram i utforskaren till filen jag vill köra än att hitta något i den röran.
Så det är program som du använder så "oerhört sällan" att du vet inte vad de heter men ändå hittar du de snabbare i utforskaren? Trots att du uppenbarligen har en sån väldig massa program att de inte får plats på en skärm? Tveksamt.
Citat:
Som sagt, vi är alla olika. Kör man många programpaket behöver man inte göra egna kategorier. Om man nu ändå vill skapa egna, trots att man har svårt att hålla koll på var varje genväg ligger, kan man ju skapa en genväg i varje kategori.
Man kan inte skapa genvägar i start längre dock.
Citat:
Om större ikoner = lättare att träffa, varför inte köra med helskärmsikoner? Det borde ju vara det ultimata! Man ser ju tydligt ikonen och det är ju helt omöjligt att missa då!
Precis, hade du bara behövt starta ett program hade en helskärmsknapp förstås varit det snabbaste sättet att starta det enda programmet, man har inte 200 ikoner på en infokiosk som bara har en funktion exempelvis. Estetiskt hade det nog inte sett så bra ut dock och de flesta har behov av fler än ett program. Poängen är att Windows 8 utnyttjar hela skärmen så att man inte bara får större ikoner som är mer separerade från varandra utan också fler.
Citat:
Personligen har jag inga problem med att träffa normalstora ikoner på startmenyn. Jag kan förstå att vissa har det och att startskärmen är bra för dessa men jag vill inte att deras "handikapp" ska förstöra min produktivitet - valbarhet. På plattor etc (mindre skärmar med touch) passar detta förmodligen de allra flesta.
Man behöver inte ha problem med den gamla menyn för att den nya ska vara snabbare. Det krävs mer precision, alltså långsammare hastighet, för att träffa ett mindre mål än ett större, och ännu mer så om de mindre målen ligger närmare varandra än de större, det har inget att göra med handikapp utan det gäller alla. Sen får man förstås väga detta mot att det i vissa fall blir längre väg att gå för musen, men man kommer ju åt fler program inom samma avstånd från startknappen än man gjorde på sjuan, det finns bara ännu fler program lite längre bort också.
Citat:
Det finns INGEN anledning att ha samma gui över flera olika sorters plattformar. Liknande är bra eftersom det underlättar iom igenkänningen och att det då är lättare att förstå nya saker. Dock är det ju bättre att skapa ett intuitivt GUI än att fokusera på att det ska se likadant ut överallt. Svårare, helt klart men bättre.
Uppenbarligen håller inte MS med dig om det. Jag gör det dock till viss del, jag ser inga problem med att ha samma gränssnitt för launchern på plattor och datorer, programmen är ju ändå tänkta till det ena eller andra, men för telefonerna hade det inte passat riktigt IMHO. Tur då att telefonerna inte har samma gränssnitt utan bara ett liknande.
Citat:
Har du någon gissning på varför du anser att program inte fungerar att kategorisera hierarkiskt?
Självklart. Program är inte hierarkiska i sin natur så det är en ganska bra anledning tycker jag. Det skulle fungera i vissa fall, typ följande hierarki: Notepad > Notepad++ > UltraEdit > EMEditor > Wordpad > Word, men vad ska det vara bra för liksom? Då tycker i alla fall jag att det hade varit smidigare med en kategori för "text-program" med alla dessa program under, om man nu vill samla just de programmen på ett ställe. Personligen blir det mer N++, EM och UE bland utvecklingsverktygen (fast också pinnat i aktivitetsfältet), Word bland Office-programmen (men också pinnat), övriga program i sina standardkategorier eller inte alls på start utan bara i Alla program/sök.
Har du någon anledning att kategorisera dem hierarkiskt? Någon metod för att göra det?
Skrivet av L'ombra:
Mja, har du tillräckligt många program så behöver du ju scrolla samtidigt.
Jo, men det är väl inte så konstigt. Hur många program som helst kan förstås inte få plats på en viss yta. Hade man många program i gamla startmenyn fick man också scrolla (eller på riktigt gamla versioner så blev den bara väldigt stor).
Citat:
Har det kommit nån uppdatering för detta? Jag har inte installerat några uppdateringar än, men jag kan då inte ändra storlek på ikonerna på "startmenyskärmen". Har inte letat jättenoga.
I 8.1 får man två nya storlekar på tiles utöver de två som fanns tidigare, en större som är lika stor som fyra normalstora och en mindre som är en fjärdedel så stor. Jag misstänker att du tänker på Alla-program-vyn dock och inte startmenyn med tiles, där går det inte att ändra några storlekar.
Citat:
Sen när jag sorterar på namn så sorterar/grupperar den inte per bokstav som du visade ovan, utan den visar alla "appar" först (i bokstavsordning) i en grupp, följt av vad så vitt jag kan se är gruppering per mappnamn som i den gamla startmenyn. Vet inte vilket som är bättre, bara undrar varför det är annorlunda.
Jo, inte bara appar dock utan ganska många program hamnar först och sen alla kategorier. Det är väl motsvarigheten till att ha en genväg till programmet i start men resten (hjälpfiler osv.) i sin egna mapp i start, och precis som där så hamnar programgenvägarna först och kategorierna sen. Bättre eller sämre går väl att diskutera, men beteendet är ganska likartat i alla fall.
Citat:
I övrigt tycker jag "startmenyskärmen" inte var särskilt uppenbar att hitta, den där lilla pilen såg (när man väl la märke till den) inte ut som nåt märkvärdigt, men ok. Jag undrade var man egentligen skulle hitta alla installerade program om de inte hamnade på skrivbordet... Finns det nån hotkey för att växla mellan dessa två startskärmar förresten?
Hotkeyen är Ctrl+Tab. Programmen är ju lika lätta att hitta som tidigare, när du installerar kan du välja mellan att exempelvis skapa en genväg på skrivbordet, i aktivitetsfältet eller på startmenyn, och sen finns programmet där du valde att lägga det. Om du inte väljer att lägga det någonstans får du antingen söka efter det eller leta i alla program, alternativt alla andra gamla metoder som att använda Utforskaren, Kör eller helt enkelt dubbelklicka på en fil som öppnas i programmet (om det är ett program som öppnar filer).
Citat:
Med det sagt, mitt främsta irritationsmoment är nu avsaknaden av en ens lite vettin överblick över öppna program. Jag tycker aktivitetsfältet är en minst lika viktig del i UIt som en bra startmeny. Hade man kunnat se den medan MUI-program kördes så hade det vart betydligt mer acceptabelt. Jag tror på information som är omedelbart tillgänglig. Jag vill inte flytta musen nånstans eller klicka nånstans för att få information som jag vill ha ofta.
Jag håller med till viss del om detta. Det är går inte att se vilka appar man har igång i aktivitetsfältet och det går inte att se vilka skrivbordsprogram man har igång i vänstermenyn (app-switch-menyn), det är inte så överskådligt. Jag håller dock inte med om att aktivitetsfältet borde synas i apparna för det är en del av skrivbordsmiljön och inte appmiljön som ju är strikt avskild från skrivbordet, vilket i mina ögon är en stor del av poängen med apparna; de stör inte mitt skrivbord på något sätt, däremot hade jag gärna sett den när jag var i startmenyn, metro-inställningar osv.
Citat:
Stör mig även på att man likväl blir påprackad MUI-liknande element när man är i skrivbordsläget. Trycker jag t ex på nätverksikonen så täcks en stor del av skärmen för att visa mig att jag kan ansluta till ett (1) nätverk. Den rutan som var så liten och smidig i 7an.
Tja, det är en större meny som tar upp mer av skärmen, men precis som med start så är det ju en väldigt temporär meny som bara är framme just när man använder den. Jag tycker den är ganska mycket snyggare och mer lättöverskådlig, dock saknar jag viss funktionalitet från den gamla menyn.
Citat:
MUI-appar borde inte vara standard för att öppna filer i skrivbordsläget heller. Finns det ingen utforskare för MUI? Det skulle kännas vettigare för dem som vill använda MUI.
Nej, MUI-appar borde inte vara standard utan man borde åtminstone få frågan första gången man öppnar en fil. Det finns ingen MUI-utforskare för apparna har inte tillgång till det vanliga filsystemet, den hade inte varit så användbar om den bara kunde se de filer som hörde till just den appen liksom.