Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Genomskinliga ikoner/fönster ramar kan vi vara utan om det innebär att datorn jobbar snabbare.

Jag gillar inte alls grundtanken att alla ska stöpas i samma form. Det finns ju de som är medvetna om att Aero drar lite mer men ändå vill ha det. Att Microsoft bestämmer åt dem vad de vill ha känns knäppt.

Samma sak med mig. Jag har kört "classic"-temat så länge jag kan minnas, men det går inte i Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fermia:

Tog onödigt mycket resurser det va väl därför dom skippade Aero..Inget jag saknar direkt.

Win8 är väl det första windows på länge som faktiskt tar mindre resurser än sin föregångare..Tycker det är ett framsteg som borde lyftas fram..
Genomskinliga ikoner/fönster ramar kan vi vara utan om det innebär att datorn jobbar snabbare.

Men då skaffar man bara bättre hårdvara, vi pratar trots allt inte om att man direkt kör skiten ut Titankort för att hantera skrivbordet

Skrivet av sAAb:

How to Make Windows 8 or 8.1 Look and Feel Like Windows 7

http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Install the Windows 7 Aero theme
With Windows 8, Microsoft took away the attractive translucent Aero glass effects and style many people love in Windows 7. Instead, the company made the desktop theme flat, solid and a little bit boring. While you can’t get all of the translucent effects back, you can get a very similar look to Windows 7′s default theme.

1. Download and install UxStyle. This application tweaks your settings so you can install third-party themes you didn’t get from Microsoft.

2. Download this Windows 7 theme from Deviant Art and open its zip file. Ignore the warning saying that it does not work in Windows 8.1.

3. Copy the contents of the Themes Files folder from the zip file to C:\Windows\Resources\Themes.

4. Double-click the Aero8Rounded-Default.theme icon. Your theme should now change to Aero 8 rounded, which looks like Windows 7′s default theme, complete with the Windows 7 logo wallpaper. To switch back and forth between this theme, the Windows 7 Architecture theme and several other Windows 7 and Windows 8 themes, right-click on the desktop and select Personalize.

Ett tema hjälper inte till att få överblicken över fönster eftersom det inte ger genomskinligheten ?

Skrivet av MultiMan:

Jag trodde att datorerna var tänkta att jobba åt oss och inte tvärtom? Framsteg med sämre tydlighet och funktion i interfacet (igen, det är så jag upplever det)? Det är ingenting som jag är villig att betala för isf, då får nog Microsoft börja skänka bort sina operativsystem om jag ska acceptera det. Eller så kör jag helt enkelt vidare med W7 tills någon konkurrent erbjuder vad jag vill ha.

Det är inte underligt att hårdvarutillverkarna klagar på att datorer säljer sämre, http://www.idg.se/2.1085/1.536659?utm_source=dmdelivery&utm_m... Win 8 är en orsak att desktopmarknaden minskar, det är inte heller nått som stimulerar portabelmarknaden, det är mest bara dåligt för att uttrycka sig diplomatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fermia:

Tog onödigt mycket resurser det va väl därför dom skippade Aero..Inget jag saknar direkt.

Win8 är väl det första windows på länge som faktiskt tar mindre resurser än sin föregångare..Tycker det är ett framsteg som borde lyftas fram..

Håller med! Ogillade verkligen Aero. Att köra "frostat glas" effekt i fönsterramen kändes så icke-professionellt och tyckte även det gjorde gränsen mellan fönster otydligare. Visst gick Aero att stänga av men man såg direkt att looken utan Aero inte direkt var något man ägnat något tanke alls.

Så desktop-delen i Win8 har jag alltid sett som ett stort fall framåt jämfört med Vista/Win7.

Man gick dock ett steg för långt i att ta bort alla effekter: 3D-looken och framförallt "drop-shadows" under fönster är betydligt mycket mer än bara en "cool" effekt, de gör så att saker blir enklare att särskilja från varandra (ett par 10-tusentals år av evolution där vi använt vårt djupseende kanske ändå har gett effekt...).

Titta på Modern UI, t.ex. den "nya" startskärmen i Win8.1 där man har alla sina program utslängda över hela skärmen eller för den delen vilket Modern UI program som helst. I stället för att knappar och andra saker man förväntas kunna interagera med "står ut" så ligger nu allt i ett och samma plan vilket gör det svårare att hitta saker.

Drop-shadow har två stora fördelar, dels så gör det så att Z-ordningen på fönster blir väldigt tydlig (kanske MS inte tycker man ska ha fönster med tanke på MUI...) men rätt använt (t.ex. OSX och Unity) så gör "drop-shadow" att man kan skippa ramen på fönstret vilket ger en större effektiv arbetsyta (är värt en hel del på 13" laptop!).

I Aero fick jag känslan att man körde med tokfeta ramar på fönstren bara för att kunna få plats med lite pixelshaders effekter. Varför Win8 också har feta ramar begriper jag inte riktigt, kanske är det för att saker totalt skulle flyta ihop annars p.g.a. avsaknad av 3D-effekter/drop-shadows.

Men måste ändå säga: trots ett par buggar i Win8.1 (mest irriterande är att ett par gånger har all fönster-dekoration försvunnit på bl.a. TaskManager fönstret, som tur är fungerar fortfarande alt-f4) så är det ett lyft över Win8 och på många sätt är det i tekniken en bättre OS än Win7.

"startmenyn" hatar jag verkligen fortfarande, det "nya" läget i Win8.1 där man ser alla installerade applikationer är ju helt värdelöst. Hur fan ska man hitta något där? Men har nu lärt mig använda Win8 på ett sätt så jag i princip aldrig behöver se Modern UI. Varje gång MUI kommer upp påminns man däremot om vilken total brist på insikt över hur folk jobbar med en dator vissa delar av MS måste ha :/

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

"startmenyn" hatar jag verkligen fortfarande, det "nya" läget i Win8.1 där man ser alla installerade applikationer är ju helt värdelöst. Hur fan ska man hitta något där?

Jag tycker att är jättelätt. Man kan sortera på ett antal olika kategorier uppe till vänster (senast installerade, senast använt osv). Sen kan man förstås söka genom att skriva namnet på programmet som man är ute efter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag tycker att är jättelätt. Man kan sortera på ett antal olika kategorier uppe till vänster (senast installerade, senast använt osv). Sen kan man förstås söka genom att skriva namnet på programmet som man är ute efter.

Kan du förklara på vilket sätt det är lättare än den "gamla" startmenyn som fanns från Win95-Win7?

I majoriteten av fallen så skriver jag bara namnet på programmet, vilket jag har gjort ända sedan WinXP (där jag körde Launchy). Så min användning av startmenyn har varit väldigt liten under mycket lång tid. (Samma sak gäller i andra OS, har t.ex. alltid "dockan" gömd i OSX för startar alltid program via "Spotlight", här använder jag även Spotlight som "startmeny" då den visar resultat på ett betydligt vettigare sätt än Win8 enligt min åsikt)

Men när man inte är helt säker på vad programmet heter så använder man menyn och i de lägena tycker jag Win8.1 menyn är nära nog värdelös för den ger ingen vettig överblick.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen lärt mig vara utan den klassiska startmenyn och inte sakna den så mycket, det hat tagit tid men löste sig till slut med 8.1 och knappen som sitter på den "vanliga" platsen. Det liknar egentligen Android ganska mycket där man har alla installerade program på en skärm och en startskärm där man har sina favoriter. Planerar man startskärmen lite så funkar det bra och det gick lätare när man kunde göra mindre ikoner. När man nu kan starta direkt till skrivbordet och kan klicka fram startskärmen på den invanda knappen har skillnaden blivit mycket mindre. Men jag tillbringar i stort sett all tid i skrivbordsläget och använder MUI bara som startmeny, "appar" har jag mobil och surfplatta till.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Kan du förklara på vilket sätt det är lättare än den "gamla" startmenyn som fanns från Win95-Win7?

I majoriteten av fallen så skriver jag bara namnet på programmet, vilket jag har gjort ända sedan WinXP (där jag körde Launchy). Så min användning av startmenyn har varit väldigt liten under mycket lång tid. (Samma sak gäller i andra OS, har t.ex. alltid "dockan" gömd i OSX för startar alltid program via "Spotlight", här använder jag även Spotlight som "startmeny" då den visar resultat på ett betydligt vettigare sätt än Win8 enligt min åsikt)

Men när man inte är helt säker på vad programmet heter så använder man menyn och i de lägena tycker jag Win8.1 menyn är nära nog värdelös för den ger ingen vettig överblick.

Säger det samma, jag har lagt in så mycket tillägg så att windows 8.1 ser helt exakt ut som windows 7, stäng av alla charmbars och snabbknappar så jag inte kan använda windows 8.1 setting eller appar eller någonting.

Hatar Moder UI så mycket att jag skulle betala för att inte använda det.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Ja i den gamla startmenyn låg ofta programmen i mappar med tillverkarens namn. Om man inte ens vet vad programmet heter tror jag att det är ännu mer osannolikt att man vet vem som har gjort det. Sen är ju bildytan som startmenyn ger begränsad, mer bildyta som i startskärmen (alla program) ger förstås möjlighet att presentera mer information.

Jag tycker att det här ger en bra överblick, sen är du förstås fri att tycka annorlunda.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Ja i den gamla startmenyn låg ofta programmen i mappar med tillverkarens namn. Om man inte ens vet vad programmet heter tror jag att det är ännu mer osannolikt att man vet vem som har gjort det. Sen är ju bildytan som startmenyn ger begränsad, mer bildyta som i startskärmen (alla program) ger förstås möjlighet att presentera mer information.

http://images.techhive.com/images/article/2013/06/windows-8.1...

Jag tycker att det här ger en bra överblick, sen är du förstås fri att tycka annorlunda.

Bortsett från att människan inte kan fokusera mer än på en relativt begränsad yta åt gången och att den klassiska startmenyn därför ger betydligt snabbare överblick över vad som finns eftersom mycket mer ryms på fokuseringsytan, så undrar jag hur du löser de 100-150 (kanske ännu fler) program som jag har installerade och är lätt och snabbt åtkomliga via den klassiska startmenyn. Hur menar du att det skulle fungera bättre i MUI? Kan du överskådligt få in 150 ikoner samtidigt?

MUI utnyttjar ytan oerhört dåligt, tvärtemot vad du skriver.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Bortsett från att människan inte kan fokusera mer än på en relativt begränsad yta åt gången och att den klassiska startmenyn därför ger betydligt snabbare överblick över vad som finns eftersom mycket mer ryms på fokuseringsytan, så undrar jag hur du löser de 100-150 (kanske ännu fler) program som jag har installerade och är lätt och snabbt åtkomliga via den klassiska startmenyn. Hur menar du att det skulle fungera bättre i MUI? Kan du överskådligt få in 150 ikoner samtidigt?

Så kan det mycket väl vara, man måste svepa med blicken över hela skärmen för att hitta. Skillnaden är att man inte behöver göra någon manöver där emellan. Dvs, klicka upp varje mapp för att se vad som finns i.

Då startskärmen är designad för att man ska kunna ha hundratals program där ser jag inget problem med att fästa 150 ikoner samtidigt. I 8.1 går det att välja en mindre ikonstorlek om man vill slippa scrolla så mycket men det vanligaste är förstås att man söker istället. Precis som i Windows 7 och Vista.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

De faktum att fönstren flyter ihop och att det är oerhört svårt att hitta rätt program via startskärmen är helt klart bidragande rill att 8an fallerar totalt i användarvänlighet.
Jag söker i stort sett aldrig efter program eftersom det i så fall skulle kräva att jag lärde mig vad de heter vilket fungerar mycket dåligt när man har mycket installerat, däremot att gruppera dem efter användning eller tillverkare i mappar är mycket mer överskådligt, win 8.1 visar däremot en massa tiles man inte vill se som dränker den önskade informationen. Det kanske skulle kunna bli bättre om de kategoriserade programmen på nått uppenbart sätt liknande linux men nu är det inte så i 8an ännu, men varför inte intertnet är blå, mediaspelare gul, inställningar röd eller nått liknande istället för den hemska tilemosaik utan överblick som blir idag.

Och jag vet inte hur många gånger jag missat vilket fönster som varit aktivt för att efter en stund inse att jag matat in saker till fel och fått börja om, win 8 ger oerhört dålig överblick när man har mer än 1 skärm, det är en riktig tidstjuv eftersom det mesta går så mycket långsammare när man ska använda det just pga den usla översikten, det äter upp "uppsnabbningarna" i operativsystemet med råge och då man får mindre gjort per tidsenhet även om många smådetaljer i sig är snabbare så blir det totalt sett ett mycket långsammare just pga ett mycket dåligt interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De faktum att fönstren flyter ihop och att det är oerhört svårt att hitta rätt program via startskärmen är helt klart bidragande rill att 8an fallerar totalt i användarvänlighet.
Jag söker i stort sett aldrig efter program eftersom det i så fall skulle kräva att jag lärde mig vad de heter vilket fungerar mycket dåligt när man har mycket installerat, däremot att gruppera dem efter användning eller tillverkare i mappar är mycket mer överskådligt, win 8.1 visar däremot en massa tiles man inte vill se som dränker den önskade informationen. Det kanske skulle kunna bli bättre om de kategoriserade programmen på nått uppenbart sätt liknande linux men nu är det inte så i 8an ännu, men varför inte intertnet är blå, mediaspelare gul, inställningar röd eller nått liknande istället för den hemska tilemosaik utan överblick som blir idag.

Och jag vet inte hur många gånger jag missat vilket fönster som varit aktivt för att efter en stund inse att jag matat in saker till fel och fått börja om, win 8 ger oerhört dålig överblick när man har mer än 1 skärm, det är en riktig tidstjuv eftersom det mesta går så mycket långsammare när man ska använda det just pga den usla översikten, det äter upp "uppsnabbningarna" i operativsystemet med råge och då man får mindre gjort per tidsenhet även om många smådetaljer i sig är snabbare så blir det totalt sett ett mycket långsammare just pga ett mycket dåligt interface.

Det där är ju inte sant. Windows 8.1 visar inga tiles som man inte vill se. Det är du som användare som bestämmer vilka och hur många tiles Windows 8.1 visar.

Kontentan är alltså att Windows 8.1 endast visar exakt, precis de tiles som du själv vill att Windows 8.1 ska visa. Bra va?

Menar du på fullt allvar att du inte kände till det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre än Windowsknappen och ha sök + alla sina program på startmenyn i windows 7 menyn.
Att hoppa till metro är fortfarande värdelöst i min mening, hur man än ser det är den gamla startmenyn snabbare på alla sätt och vis.
+ Jag inte behöver byta "skärm" för att göra detta.

Men som sagt, alla har sina åsikter.
Min är att metro är rent skräp och gamla startmenyn är det absolut bästa med windows.
Såklart kör jag den även vid Windows 8.

Väntar dock på nästa stora revision av W8 då 8.1 fortfarande är sönderbuggat med småsaker som stör en något så fruktansvärt, tom strejf har erkänt problem med chrome osv, sen att han säger att det inte är microsofts fel någonstans är en annan sak.
Musproblemen är ms fel, webläsar problemen är ms fel, ingen annans Dom som ändrar massa skit så utvecklare får problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Finns inget bättre än Windowsknappen och ha sök + alla sina program på startmenyn i windows 7 menyn.
Att hoppa till metro är fortfarande värdelöst i min mening, hur man än ser det är den gamla startmenyn snabbare på alla sätt och vis.
+ Jag inte behöver byta "skärm" för att göra detta.

Men som sagt, alla har sina åsikter.
Min är att metro är rent skräp och gamla startmenyn är det absolut bästa med windows.
Såklart kör jag den även vid Windows 8.

Väntar dock på nästa stora revision av W8 då 8.1 fortfarande är sönderbuggat med småsaker som stör en något så fruktansvärt, tom strejf har erkänt problem med chrome osv, sen att han säger att det inte är microsofts fel någonstans är en annan sak.
Musproblemen är ms fel, webläsar problemen är ms fel, ingen annans Dom som ändrar massa skit så utvecklare får problem.

Du behöver inte heller byta "skärm" i Windows 8.1 för att göra detta. Det vet du va?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du vet att du kan göra dina egna staplar i Start va? Då kan du kategorisera dem hur du vill, exempelvis "Adobe", "Utveckling", "Nöje" eller "Appar som har ett B i namnet" precis som du kunde på sjuan, skillnaden är att du är ett klick närmare programmet i åttan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det där är ju inte sant. Windows 8.1 visar inga tiles som man inte vill se. Det är du som användare som bestämmer vilka och hur många tiles Windows 8.1 visar.

Kontentan är alltså att Windows 8.1 endast visar exakt, precis de tiles som du själv vill att Windows 8.1 ska visa. Bra va?

Menar du på fullt allvar att du inte kände till det?

Du har både rätt och totalt fel i ditt resonemang, det finns inget sätt som jag lyckats med som motsvarar 7ans hela interface med 8an på nått enkelt sätt, vsist går det att undvika att se mui om man verkligen anstränger sig och jobbar sig runt det, men det är inte det som är grejjen, 8an är helt enkelt inte smidig att använda, inte ens om jag kör en virtuell 7a under 8an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du vet att du kan göra dina egna staplar i Start va? Då kan du kategorisera dem hur du vill, exempelvis "Adobe", "Utveckling", "Nöje" eller "Appar som har ett B i namnet" precis som du kunde på sjuan, skillnaden är att du är ett klick närmare programmet i åttan.

Detta förändrar ju dock inte faktumet att du, trots "staplarna" måste bläddra förbi precis alla ikoner för att komma till en "stapel" som ligger sist.

Startmenyns trädstruktur är helt överlägsen om man vill ha sina saker överskådliga samtidigt som de är lättåtkomliga. Sen att det innebär "extra moment" att klicka fram nästa nivå i trädstrukturen spelar mindre roll i förhållande till att scrolla runt samtidigt som man visuellt söker efter rätt "stapel" för att sedan hitta rätt genväg inom själva "stapeln".

Hade man, längst till vänster i MUI haft någon slags innehållsförteckning över "staplarna" med genvägar till dessa så hade det varit betydligt enklare att hitta rätt eftersom man då hade tillämpat en slags tvånivåers trädstruktur. Så länge man slipper SCROLLA för att hitta för det är bara idiotiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Detta förändrar ju dock inte faktumet att du, trots "staplarna" måste bläddra förbi precis alla ikoner för att komma till en "stapel" som ligger sist.

Startmenyns trädstruktur är helt överlägsen om man vill ha sina saker överskådliga samtidigt som de är lättåtkomliga. Sen att det innebär "extra moment" att klicka fram nästa nivå i trädstrukturen spelar mindre roll i förhållande till att scrolla runt samtidigt som man visuellt söker efter rätt "stapel" för att sedan hitta rätt genväg inom själva "stapeln".

Hade man, längst till vänster i MUI haft någon slags innehållsförteckning över "staplarna" med genvägar till dessa så hade det varit betydligt enklare att hitta rätt eftersom man då hade tillämpat en slags tvånivåers trädstruktur. Så länge man slipper SCROLLA för att hitta för det är bara idiotiskt.

Du kan dock välja var du vill placera "staplarna" och de mest använda programmen vill man förstås ha så lång till vänster som möjligt. Varför är det idiotiskt att scrolla för att hitta? Jag scrollar nog mer i den gamla starmenyn i Windows 7 än vad jag gör i startskärmen i Windows 8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan dock välja var du vill placera "staplarna" och de mest använda programmen vill man förstås ha så lång till vänster som möjligt. Varför är det idiotiskt att scrolla för att hitta? Jag scrollar nog mer i den gamla starmenyn i Windows 7 än vad jag gör i startskärmen i Windows 8.

Markerad text: Du inser att du i princip beskriver starmenyns första nivå där va?

Även om det går att flytta runt på "staplarna" så måste en av dem ALLTID vara längst till höger. Har man en jäkla massa program och/eller kommandon man vill åt så kommer du behöva skrolla bort längst till höger. Men det är egentligen inte sakerna längst till höger som är det största problemet eftersom det ligger vid en kant (precis som de längst till vänster). De som är svårast att hitta är de som befinner sig i mitten där man saknar referenser (kanter) vilket gör att de sällan hamnar på samma plats på skärmen utan att du visuellt måste söka efter dem.

Det har tidigare pratats om problematiken att ta in informationen som visas över en hel skärm. Skrollar du så måste du i princip ta in all denna information igen. Lägger du samma tid på att organisera startmenyn som du gör med att flytta runt och greja i startskärmen kan du med lätthet slippa scrollningen iom trädstrukturerna. Eftersom varje ny nivå (mapp) på startmenyn hamnar överst och därmed nära muspekaren (dvs där du tittar) behövs ytterst lite visuell avsökning samt musrörelser för att gå vidare i nivåerna.

Jag kan mycket väl tänka mig att olika personer har olika sorters "avsökning och kategoriseringssystem" och att startmenyn kanske inte passar alla (trots en given specifik situation). Startskärmen hade säkert kunna passa mig (och många andra "motståndare" här i tråden) bättre om vi bara hade använt harpan och en webbläsare eftersom det inte hade varit så svårt att urskilja dem på startskärmen. Dock kan man ju då fråga sig vad det var för fel på det gamla skrivbordet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Men hur många program har ni egentligen? Jag får plats med i alla fall ett par hundra i start utan problem utan att behöva scrolla något alls. Och jag tycker att det är en ganska stor fördel att faktiskt se vad som finns i de olika kategorierna direkt, så slipper man komma ihåg eller öppna och kolla ifall exempelvis Visio ligger under Bildhantering, Utveckling eller UML. Dessutom större ikoner = lättare att träffa, lättare att identifiera, osv.

Jag håller med om att en trädvy är ett bra sätt att presentera saker som är ordnade hierarkiskt på det sättet, exempelvis ett filsystem eller anteckningar i Keynote eller OneNote, men program faller inte inom den kategorin i mina ögon. Staplar som är lätt igenkännbara tack vare både form, färg och position tycker jag passar väldigt mycket bättre.

Sen håller jag med om att "Alla appar"-vyn inte är bra på alla sätt, jag gillar att man kan sortera osv. men det är inte enkelt överblickbart på något sätt utan blir ganska rörigt, här hade jag gärna sett exempelvis lite större skillnad på kategorier och program och gärna lite lugnare typsnitt och liknande. En trädvy hade visserligen gjort denna vy lugnare men det hade inneburit längre väg till att öppna programmet man är ute efter.

Permalänk
Rekordmedlem

Man skulle kunna härma linux och ha nån lite smartare automatiks kategorisering av program i win också, om man nu ska pressa in "store" så borde de kunnat gjort det lika lättanvänt som linux, dessutom blir jag inte alls vän med söken i 8, hur tilldelas sökbegreppen som den hittar, förutom programmnamnet är det oftast mycket svårt att få bra träffar om man letar en viss kategori istället, det bidrar inte direkt till att man vill söka.
De flesta verkar blanda ihop söka med att direkt skriva in ett programnamn.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man skulle kunna härma linux och ha nån lite smartare automatiks kategorisering av program i win också, om man nu ska pressa in "store" så borde de kunnat gjort det lika lättanvänt som linux, dessutom blir jag inte alls vän med söken i 8, hur tilldelas sökbegreppen som den hittar, förutom programmnamnet är det oftast mycket svårt att få bra träffar om man letar en viss kategori istället, det bidrar inte direkt till att man vill söka.
De flesta verkar blanda ihop söka med att direkt skriva in ett programnamn.

"Linux" har inget sådant utan du måste prata om någon viss distribution.

Jag tycker söken fungerar bra, den kan förstås inte hitta program som inte är kategoriserade utan att man vet programnamnet men den hittar alltid relevanta inställningar osv. och framför allt så är den extremt mycket snabbare än den var på W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Markerad text: Du inser att du i princip beskriver starmenyns första nivå där va?

Även om det går att flytta runt på "staplarna" så måste en av dem ALLTID vara längst till höger. Har man en jäkla massa program och/eller kommandon man vill åt så kommer du behöva skrolla bort längst till höger. Men det är egentligen inte sakerna längst till höger som är det största problemet eftersom det ligger vid en kant (precis som de längst till vänster). De som är svårast att hitta är de som befinner sig i mitten där man saknar referenser (kanter) vilket gör att de sällan hamnar på samma plats på skärmen utan att du visuellt måste söka efter dem.

Det har tidigare pratats om problematiken att ta in informationen som visas över en hel skärm. Skrollar du så måste du i princip ta in all denna information igen. Lägger du samma tid på att organisera startmenyn som du gör med att flytta runt och greja i startskärmen kan du med lätthet slippa scrollningen iom trädstrukturerna. Eftersom varje ny nivå (mapp) på startmenyn hamnar överst och därmed nära muspekaren (dvs där du tittar) behövs ytterst lite visuell avsökning samt musrörelser för att gå vidare i nivåerna.

Jag kan mycket väl tänka mig att olika personer har olika sorters "avsökning och kategoriseringssystem" och att startmenyn kanske inte passar alla (trots en given specifik situation). Startskärmen hade säkert kunna passa mig (och många andra "motståndare" här i tråden) bättre om vi bara hade använt harpan och en webbläsare eftersom det inte hade varit så svårt att urskilja dem på startskärmen. Dock kan man ju då fråga sig vad det var för fel på det gamla skrivbordet.

Tjo,

Nu har har jag inte för avsikt att propagera för varken den ena eller andra menyn. Tycker väl att båda menyer har sina för och nackdelar.
Startskärmen har i dagsläget saker som absolut kan utvecklas vidare och förbättras. Tycker samtidigt att den vanliga startmenyn kan vara dryg på sina håll.

Ska man se på någorlunda gemensamma nackdelar så tycker jag att det är problematiskt på båda när eller om man har avsevärt många program installerade - massor med färgglada rutor på den ena och en uppsjö submenyer med en massa irrelevanta readme.txt-filer eller dylikt på den andra. Likaså är ju scrollandet och dess problem en faktor på båda. Man får lägga ner hyfsat med tid för att ordna till med staplar på den ena och hyfsat med tid för att minimera onödiga submenyer och genvägar på den andra.

Fördel i en omskött startmeny är ju som du säger att man har ju iaf muspekaren nära när man ska klicka vidare i nivåer och man kan fortsatt hålla kvar fokus nere till vänster i menyn under hela processen.
Fördel i en omskött startskärm anser jag vara att man kan ändra storlek på sina tiles, större för de program man oftast nyttjar i den stapeln osv.
(Man kan säkert lyfta fram fler fördelar för båda men jag känner mig nöjd här.)

Som sagt, jag är väl inget jättefan av varken den ena eller andra menyn men fann ändå diskussionen lite intressant här.
Nu vet ju inte jag riktigt hur de resonerat men våra hjärnor har ju trots allt ganska lätt för att hitta och känna igen mönster och kanske är tanken att efter ett tag känner man igen de olika staplarna. Startmenyn å sin sida har ju hängt med ganska länge så att man känner sig hemma i dess mönster och upplägg är ju ovidkommande.
Att man dock inte själv kan ändra färg på sina tiles för att utnyttja färgkodning på ett smart sätt till att snabbt känna igen en kategori eller typ av program (eller hur folk nu hade velat utnyttja en sådan grej) finner jag lite lustigt. Men som sagt, de har en del jobb kvar för att på för att förbättra startskärmen.
Startmenyn var nog så förvirrande och irriterande i dess ungdom den också men har ju blivit bättre genom åren. Samtidigt borde de ha lagt ner mer tid på att försöka fullända startskärmen så mycket som möjligt redan från början eftersom de tvärt bytte ut den gamla menyn. Jag kan väl nästan tycka att det är där de gjort sitt misstag - viss ny funktionalitet är bra även om del kunde varit bättre, det saknas möjlighet att själv kunna ställa in vissa grundläggande saker och de kunde gjort presentationen av informationen bättre redan från början.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Tjo,

Nu har har jag inte för avsikt att propagera för varken den ena eller andra menyn. Tycker väl att båda menyer har sina för och nackdelar.
Startskärmen har i dagsläget saker som absolut kan utvecklas vidare och förbättras. Tycker samtidigt att den vanliga startmenyn kan vara dryg på sina håll.

Ska man se på någorlunda gemensamma nackdelar så tycker jag att det är problematiskt på båda när eller om man har avsevärt många program installerade - massor med färgglada rutor på den ena och en uppsjö submenyer med en massa irrelevanta readme.txt-filer eller dylikt på den andra. Likaså är ju scrollandet och dess problem en faktor på båda. Man får lägga ner hyfsat med tid för att ordna till med staplar på den ena och hyfsat med tid för att minimera onödiga submenyer och genvägar på den andra.

Fördel i en omskött startmeny är ju som du säger att man har ju iaf muspekaren nära när man ska klicka vidare i nivåer och man kan fortsatt hålla kvar fokus nere till vänster i menyn under hela processen.
Fördel i en omskött startskärm anser jag vara att man kan ändra storlek på sina tiles, större för de program man oftast nyttjar i den stapeln osv.

Som sagt, jag är väl inget jättefan av varken den ena eller andra menyn men fann ändå diskussionen lite intressant här.
Nu vet ju inte jag riktigt hur de resonerat men våra hjärnor har ju trots allt ganska lätt för att hitta och känna igen mönster och kanske är tanken att efter ett tag känner man igen de olika staplarna. Startmenyn å sin sida har ju hängt med ganska länge så att man känner sig hemma i dess mönster och upplägg är ju ovidkommande.
Att man dock inte själv kan ändra färg på sina tiles för att utnyttja färgkodning på ett smart sätt till att snabbt känna igen en kategori eller typ av program (eller hur folk nu hade velat utnyttja en sådan grej) finner jag lite lustigt. Men som sagt, de har en del jobb kvar för att på för att förbättra startskärmen.
Startmenyn var nog så förvirrande och irriterande i dess ungdom den också men har ju blivit bättre genom åren. Samtidigt borde de ha lagt ner mer tid på att försöka fullända startskärmen så mycket som möjligt redan från början eftersom de tvärt bytte ut den gamla menyn. Jag kan väl nästan tycka att det är där de gjort sitt misstag - viss ny funktionalitet är bra även om del kunde varit bättre, det saknas möjlighet att själv kunna ställa in vissa grundläggande saker och de kunde gjort presentationen av informationen bättre redan från början.

Det finns mycket bra beskrivet hur Microsoft tänkt när de designat startskärmen på bloggen. Jag rekommenderar alla som vill att läsa det.

Du har helt rätt i att en poäng med designen är att man snabbt lär sig sin egen design och därmed minns var favoritprogrammen finns. Mönster och färger gör det enkelt för hjärnan att komma ihåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

"Linux" har inget sådant utan du måste prata om någon viss distribution.

Nu vet jag inte om du märker ord och vill haka på Linux-Gnu debatten, om inte så är ditt påstående felaktigt. De flesta använda DE eller WM håller sig till fredesktop.org standard, vilket betyder att alla program som körs i X Window System bl a ska ha definierad kategoritillhörighet. Oavsett distribution följs denna standard, och oavsett mellan vilka DE användaren växlar hittar denne program i samma kategoriordning.

Det bör tilläggas att den typ av presentation Windows 8 visar faktiskt även funnits några år i Linux-distributioner (standard i Gnome3 och i KDE4 som Plasma netbook och active), men där ett standardläge är att se dem sorterade enligt kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tjo,

Dold text

Bra sammanfattning! Jag tror inte att startmenyn är den bästa lösningen men den fungerar för närvarande bättre än MUI för mig. Skulle man kombinera dem bägge genom menyn (med genvägar till "staplar", till vänster) där rätt "stapel" kommer upp precis till höger om muspekaren när man klickat på den så hade jag nog kunnat lära mig uppskatta det mer än vanliga startmenyn. Jag hade isf även velat kunna välja startskärmens transparensgrad så att jag fortfarande kan se vad som händer "bakom" (vi har behandlat detta tidigare med att många blir störda/tappar tankegångar när hela skärmytan byts ut). I princip blir det som en startmeny med stora genvägar när jag tänker efter

Skrivet av snajk:

Men hur många program har ni egentligen? Jag får plats med i alla fall ett par hundra i start utan problem utan att behöva scrolla något alls. Och jag tycker att det är en ganska stor fördel att faktiskt se vad som finns i de olika kategorierna direkt, så slipper man komma ihåg eller öppna och kolla ifall exempelvis Visio ligger under Bildhantering, Utveckling eller UML. Dessutom större ikoner = lättare att träffa, lättare att identifiera, osv.

Jag håller med om att en trädvy är ett bra sätt att presentera saker som är ordnade hierarkiskt på det sättet, exempelvis ett filsystem eller anteckningar i Keynote eller OneNote, men program faller inte inom den kategorin i mina ögon. Staplar som är lätt igenkännbara tack vare både form, färg och position tycker jag passar väldigt mycket bättre.

Sen håller jag med om att "Alla appar"-vyn inte är bra på alla sätt, jag gillar att man kan sortera osv. men det är inte enkelt överblickbart på något sätt utan blir ganska rörigt, här hade jag gärna sett exempelvis lite större skillnad på kategorier och program och gärna lite lugnare typsnitt och liknande. En trädvy hade visserligen gjort denna vy lugnare men det hade inneburit längre väg till att öppna programmet man är ute efter.

Det finns saker som jag använder oerhört sällan. Dessa skulle skulle med andra ord inte befinna sig på startskärmen utan bland "alla appar". För mig går det snabbare att bläddra mig fram i utforskaren till filen jag vill köra än att hitta något i den röran.
Som sagt, vi är alla olika. Kör man många programpaket behöver man inte göra egna kategorier. Om man nu ändå vill skapa egna, trots att man har svårt att hålla koll på var varje genväg ligger, kan man ju skapa en genväg i varje kategori.

Om större ikoner = lättare att träffa, varför inte köra med helskärmsikoner? Det borde ju vara det ultimata! Man ser ju tydligt ikonen och det är ju helt omöjligt att missa då!

Personligen har jag inga problem med att träffa normalstora ikoner på startmenyn. Jag kan förstå att vissa har det och att startskärmen är bra för dessa men jag vill inte att deras "handikapp" ska förstöra min produktivitet - valbarhet. På plattor etc (mindre skärmar med touch) passar detta förmodligen de allra flesta.

Det finns INGEN anledning att ha samma gui över flera olika sorters plattformar. Liknande är bra eftersom det underlättar iom igenkänningen och att det då är lättare att förstå nya saker. Dock är det ju bättre att skapa ett intuitivt GUI än att fokusera på att det ska se likadant ut överallt. Svårare, helt klart men bättre.

Har du någon gissning på varför du anser att program inte fungerar att kategorisera hierarkiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Bra sammanfattning! Jag tror inte att startmenyn är den bästa lösningen men den fungerar för närvarande bättre än MUI för mig. Skulle man kombinera dem bägge genom menyn (med genvägar till "staplar", till vänster) där rätt "stapel" kommer upp precis till höger om muspekaren när man klickat på den så hade jag nog kunnat lära mig uppskatta det mer än vanliga startmenyn. Jag hade isf även velat kunna välja startskärmens transparensgrad så att jag fortfarande kan se vad som händer "bakom" (vi har behandlat detta tidigare med att många blir störda/tappar tankegångar när hela skärmytan byts ut). I princip blir det som en startmeny med stora genvägar när jag tänker efter

Kul man kunde bidra med något, också roligt att en del kan hålla diskussionen på en mindre hätsk nivå än vad man emellanåt läst i trådar som rör detta OS.

Vi fick ju iaf möjlighet att själva kunna välja bakgrundsbild i 8.1 så med lite flax kanske vi kan få möjlighet att ställa in någon form av transparens i nästa version. Ett par enkla saker som det där hade kanske varit tillräckligt för ganska många ändå?
Det du nämner om genvägar till staplar till vänster på startskärmen påminner lite om Netflix upplägg i sin app till Windows 8 och det är helt klart en ganska vettig lösning, bra sådan dessutom. Intressant är att Netflix upplägg är ju mycket likt startskärmen i stora drag men känns ändå mer lättnavigerat och intuitivt, åtminstone i mitt tycke.
Nästan lite pinsamt att Microsoft inte lyckats få till sitt UI _åtminstone_ lika bra från början. -Finns ju viss skillnad i upplevelse dock eftersom man i en app som är avsedd för en specifik uppgift, som Netflix, inte efterfrågar eller förväntar sig samma konfigurationsmöjligheter som till ett OS.

Hade kanske heller inte varit helt dumt att utnyttja hotcorner nere till vänster för att få fram en lista över de program man ofta använder. Finns mycket att önska och troligtvis väldigt lite som kommer bli verklighet. Men jag kan nog ändå se en viss oslipad potential och nya möjligheter att kunna integrera delar av ett operativsystems UI med olika program funktioner men om detta låses enbart till halvdana appar känns det inte särkilt användbart.

De har ju nu målat in sig lite i ett hörn nu, de kan inte längre göra alldeles för markanta förändringar i UI:t utan att det skapar förvirring bland nuvarande användare - men visst, så länge vi inte är så överdrivet många som använder det så är det ju relativt lugnt att fortsätta röra runt i grytan, förutsatt att det i fortsättningen leder till faktiska förbättringar

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag gillar inte alls grundtanken att alla ska stöpas i samma form. Det finns ju de som är medvetna om att Aero drar lite mer men ändå vill ha det. Att Microsoft bestämmer åt dem vad de vill ha känns knäppt.

Samma sak med mig. Jag har kört "classic"-temat så länge jag kan minnas, men det går inte i Windows 8.

Finns nog fler anledningar till att dom tog bort allt onödigt trams som man egentligen ej behöver och gör faktiskt så datorn jobbar fortare..Tror knappast microsoft tog bort det för att retas och jävlas med sina kunder eller stöpa dom i samma form..

Gör det produkten bättre och snabbare är jag ej emot att dom tar bort allt kosmetiskt trams från en produkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så kan det mycket väl vara, man måste svepa med blicken över hela skärmen för att hitta. Skillnaden är att man inte behöver göra någon manöver där emellan. Dvs, klicka upp varje mapp för att se vad som finns i.

Mja, har du tillräckligt många program så behöver du ju scrolla samtidigt.

Skrivet av strejf:

Då startskärmen är designad för att man ska kunna ha hundratals program där ser jag inget problem med att fästa 150 ikoner samtidigt. I 8.1 går det att välja en mindre ikonstorlek om man vill slippa scrolla så mycket men det vanligaste är förstås att man söker istället. Precis som i Windows 7 och Vista.

Har det kommit nån uppdatering för detta? Jag har inte installerat några uppdateringar än, men jag kan då inte ändra storlek på ikonerna på "startmenyskärmen". Har inte letat jättenoga.

Sen när jag sorterar på namn så sorterar/grupperar den inte per bokstav som du visade ovan, utan den visar alla "appar" först (i bokstavsordning) i en grupp, följt av vad så vitt jag kan se är gruppering per mappnamn som i den gamla startmenyn. Vet inte vilket som är bättre, bara undrar varför det är annorlunda.

I övrigt tycker jag "startmenyskärmen" inte var särskilt uppenbar att hitta, den där lilla pilen såg (när man väl la märke till den) inte ut som nåt märkvärdigt, men ok. Jag undrade var man egentligen skulle hitta alla installerade program om de inte hamnade på skrivbordet... Finns det nån hotkey för att växla mellan dessa två startskärmar förresten?

Med det sagt, mitt främsta irritationsmoment är nu avsaknaden av en ens lite vettin överblick över öppna program. Jag tycker aktivitetsfältet är en minst lika viktig del i UIt som en bra startmeny. Hade man kunnat se den medan MUI-program kördes så hade det vart betydligt mer acceptabelt. Jag tror på information som är omedelbart tillgänglig. Jag vill inte flytta musen nånstans eller klicka nånstans för att få information som jag vill ha ofta.

Stör mig även på att man likväl blir påprackad MUI-liknande element när man är i skrivbordsläget. Trycker jag t ex på nätverksikonen så täcks en stor del av skärmen för att visa mig att jag kan ansluta till ett (1) nätverk. Den rutan som var så liten och smidig i 7an. MUI-appar borde inte vara standard för att öppna filer i skrivbordsläget heller. Finns det ingen utforskare för MUI? Det skulle kännas vettigare för dem som vill använda MUI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Fast semi-transparent då? Låter väldigt överskådligt...

Citat:

Det finns saker som jag använder oerhört sällan. Dessa skulle skulle med andra ord inte befinna sig på startskärmen utan bland "alla appar". För mig går det snabbare att bläddra mig fram i utforskaren till filen jag vill köra än att hitta något i den röran.

Så det är program som du använder så "oerhört sällan" att du vet inte vad de heter men ändå hittar du de snabbare i utforskaren? Trots att du uppenbarligen har en sån väldig massa program att de inte får plats på en skärm? Tveksamt.

Citat:

Som sagt, vi är alla olika. Kör man många programpaket behöver man inte göra egna kategorier. Om man nu ändå vill skapa egna, trots att man har svårt att hålla koll på var varje genväg ligger, kan man ju skapa en genväg i varje kategori.

Man kan inte skapa genvägar i start längre dock.

Citat:

Om större ikoner = lättare att träffa, varför inte köra med helskärmsikoner? Det borde ju vara det ultimata! Man ser ju tydligt ikonen och det är ju helt omöjligt att missa då!

Precis, hade du bara behövt starta ett program hade en helskärmsknapp förstås varit det snabbaste sättet att starta det enda programmet, man har inte 200 ikoner på en infokiosk som bara har en funktion exempelvis. Estetiskt hade det nog inte sett så bra ut dock och de flesta har behov av fler än ett program. Poängen är att Windows 8 utnyttjar hela skärmen så att man inte bara får större ikoner som är mer separerade från varandra utan också fler.

Citat:

Personligen har jag inga problem med att träffa normalstora ikoner på startmenyn. Jag kan förstå att vissa har det och att startskärmen är bra för dessa men jag vill inte att deras "handikapp" ska förstöra min produktivitet - valbarhet. På plattor etc (mindre skärmar med touch) passar detta förmodligen de allra flesta.

Man behöver inte ha problem med den gamla menyn för att den nya ska vara snabbare. Det krävs mer precision, alltså långsammare hastighet, för att träffa ett mindre mål än ett större, och ännu mer så om de mindre målen ligger närmare varandra än de större, det har inget att göra med handikapp utan det gäller alla. Sen får man förstås väga detta mot att det i vissa fall blir längre väg att gå för musen, men man kommer ju åt fler program inom samma avstånd från startknappen än man gjorde på sjuan, det finns bara ännu fler program lite längre bort också.

Citat:

Det finns INGEN anledning att ha samma gui över flera olika sorters plattformar. Liknande är bra eftersom det underlättar iom igenkänningen och att det då är lättare att förstå nya saker. Dock är det ju bättre att skapa ett intuitivt GUI än att fokusera på att det ska se likadant ut överallt. Svårare, helt klart men bättre.

Uppenbarligen håller inte MS med dig om det. Jag gör det dock till viss del, jag ser inga problem med att ha samma gränssnitt för launchern på plattor och datorer, programmen är ju ändå tänkta till det ena eller andra, men för telefonerna hade det inte passat riktigt IMHO. Tur då att telefonerna inte har samma gränssnitt utan bara ett liknande.

Citat:

Har du någon gissning på varför du anser att program inte fungerar att kategorisera hierarkiskt?

Självklart. Program är inte hierarkiska i sin natur så det är en ganska bra anledning tycker jag. Det skulle fungera i vissa fall, typ följande hierarki: Notepad > Notepad++ > UltraEdit > EMEditor > Wordpad > Word, men vad ska det vara bra för liksom? Då tycker i alla fall jag att det hade varit smidigare med en kategori för "text-program" med alla dessa program under, om man nu vill samla just de programmen på ett ställe. Personligen blir det mer N++, EM och UE bland utvecklingsverktygen (fast också pinnat i aktivitetsfältet), Word bland Office-programmen (men också pinnat), övriga program i sina standardkategorier eller inte alls på start utan bara i Alla program/sök.

Har du någon anledning att kategorisera dem hierarkiskt? Någon metod för att göra det?

Skrivet av L'ombra:

Mja, har du tillräckligt många program så behöver du ju scrolla samtidigt.

Jo, men det är väl inte så konstigt. Hur många program som helst kan förstås inte få plats på en viss yta. Hade man många program i gamla startmenyn fick man också scrolla (eller på riktigt gamla versioner så blev den bara väldigt stor).

Citat:

Har det kommit nån uppdatering för detta? Jag har inte installerat några uppdateringar än, men jag kan då inte ändra storlek på ikonerna på "startmenyskärmen". Har inte letat jättenoga.

I 8.1 får man två nya storlekar på tiles utöver de två som fanns tidigare, en större som är lika stor som fyra normalstora och en mindre som är en fjärdedel så stor. Jag misstänker att du tänker på Alla-program-vyn dock och inte startmenyn med tiles, där går det inte att ändra några storlekar.

Citat:

Sen när jag sorterar på namn så sorterar/grupperar den inte per bokstav som du visade ovan, utan den visar alla "appar" först (i bokstavsordning) i en grupp, följt av vad så vitt jag kan se är gruppering per mappnamn som i den gamla startmenyn. Vet inte vilket som är bättre, bara undrar varför det är annorlunda.

Jo, inte bara appar dock utan ganska många program hamnar först och sen alla kategorier. Det är väl motsvarigheten till att ha en genväg till programmet i start men resten (hjälpfiler osv.) i sin egna mapp i start, och precis som där så hamnar programgenvägarna först och kategorierna sen. Bättre eller sämre går väl att diskutera, men beteendet är ganska likartat i alla fall.

Citat:

I övrigt tycker jag "startmenyskärmen" inte var särskilt uppenbar att hitta, den där lilla pilen såg (när man väl la märke till den) inte ut som nåt märkvärdigt, men ok. Jag undrade var man egentligen skulle hitta alla installerade program om de inte hamnade på skrivbordet... Finns det nån hotkey för att växla mellan dessa två startskärmar förresten?

Hotkeyen är Ctrl+Tab. Programmen är ju lika lätta att hitta som tidigare, när du installerar kan du välja mellan att exempelvis skapa en genväg på skrivbordet, i aktivitetsfältet eller på startmenyn, och sen finns programmet där du valde att lägga det. Om du inte väljer att lägga det någonstans får du antingen söka efter det eller leta i alla program, alternativt alla andra gamla metoder som att använda Utforskaren, Kör eller helt enkelt dubbelklicka på en fil som öppnas i programmet (om det är ett program som öppnar filer).

Citat:

Med det sagt, mitt främsta irritationsmoment är nu avsaknaden av en ens lite vettin överblick över öppna program. Jag tycker aktivitetsfältet är en minst lika viktig del i UIt som en bra startmeny. Hade man kunnat se den medan MUI-program kördes så hade det vart betydligt mer acceptabelt. Jag tror på information som är omedelbart tillgänglig. Jag vill inte flytta musen nånstans eller klicka nånstans för att få information som jag vill ha ofta.

Jag håller med till viss del om detta. Det är går inte att se vilka appar man har igång i aktivitetsfältet och det går inte att se vilka skrivbordsprogram man har igång i vänstermenyn (app-switch-menyn), det är inte så överskådligt. Jag håller dock inte med om att aktivitetsfältet borde synas i apparna för det är en del av skrivbordsmiljön och inte appmiljön som ju är strikt avskild från skrivbordet, vilket i mina ögon är en stor del av poängen med apparna; de stör inte mitt skrivbord på något sätt, däremot hade jag gärna sett den när jag var i startmenyn, metro-inställningar osv.

Citat:

Stör mig även på att man likväl blir påprackad MUI-liknande element när man är i skrivbordsläget. Trycker jag t ex på nätverksikonen så täcks en stor del av skärmen för att visa mig att jag kan ansluta till ett (1) nätverk. Den rutan som var så liten och smidig i 7an.

Tja, det är en större meny som tar upp mer av skärmen, men precis som med start så är det ju en väldigt temporär meny som bara är framme just när man använder den. Jag tycker den är ganska mycket snyggare och mer lättöverskådlig, dock saknar jag viss funktionalitet från den gamla menyn.

Citat:

MUI-appar borde inte vara standard för att öppna filer i skrivbordsläget heller. Finns det ingen utforskare för MUI? Det skulle kännas vettigare för dem som vill använda MUI.

Nej, MUI-appar borde inte vara standard utan man borde åtminstone få frågan första gången man öppnar en fil. Det finns ingen MUI-utforskare för apparna har inte tillgång till det vanliga filsystemet, den hade inte varit så användbar om den bara kunde se de filer som hörde till just den appen liksom.