Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Nu vet jag inte om du märker ord och vill haka på Linux-Gnu debatten, om inte så är ditt påstående felaktigt. De flesta använda DE eller WM håller sig till fredesktop.org standard, vilket betyder att alla program som körs i X Window System bl a ska ha definierad kategoritillhörighet. Oavsett distribution följs denna standard, och oavsett mellan vilka DE användaren växlar hittar denne program i samma kategoriordning.

Det bör tilläggas att den typ av presentation Windows 8 visar faktiskt även funnits några år i Linux-distributioner (standard i Gnome3 och i KDE4 som Plasma netbook och active), men där ett standardläge är att se dem sorterade enligt kategori.

Jo, kategorier, men inte butik/depository, det finns på många distros men definitivt inte på alla och utformning och utbud varierar ganska kraftigt mellan de som har det. Sen finns det mer varianter på GNU/Linux än skrivbordsdistros, min router kör Linux exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Finns nog fler anledningar till att dom tog bort allt onödigt trams som man egentligen ej behöver och gör faktiskt så datorn jobbar fortare..Tror knappast microsoft tog bort det för att retas och jävlas med sina kunder eller stöpa dom i samma form..

Gör det produkten bättre och snabbare är jag ej emot att dom tar bort allt kosmetiskt trams från en produkt

Kanske inte till en början, men att kritiken av Windows 8 inte ledde till mer än det gjorde tycker jag bevisar att de skiter i vad folk säger att de vill ha, och istället utgår ifrån att användaren i grunden är en idiot som inte vet vad hen egentligen vill ha, vilket är en katastrofalt dålig utgångspunkt när det i slutändan är kunderna som genererar vinst åt företaget. Valmöjligheter kan aldrig någonsin vara negativt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ibland tror jag att alla Windows 8 hatare saknar ett tangentbord, eller så skiter de i att använda det, bara så de har något att klaga på.
Windows tangenten + 1-2 bokstäver av programmets namn + enter så har du startat det. Behöver inget scrollande.
Totalt ser jag startmenyn ca. 5 sekunder varje dag. Ibland inte ens det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Kanske inte till en början, men att kritiken av Windows 8 inte ledde till mer än det gjorde tycker jag bevisar att de skiter i vad folk säger att de vill ha, och istället utgår ifrån att användaren i grunden är en idiot som inte vet vad hen egentligen vill ha, vilket är en katastrofalt dålig utgångspunkt när det i slutändan är kunderna som genererar vinst åt företaget. Valmöjligheter kan aldrig någonsin vara negativt.

Jag håller inte med dig här. Valmöjligheter är ofta bra men kan definitivt vara negativt. För många valmöjligheter gör att beslut tar längre tid, att det krävs mer undersökningar osv. Apple har ju exempelvis kommit ganska långt på att ignorera sina kunders önskemål och klagande och genom att begränsa valmöjligheter. Det är inte den vägen jag skulle gå men det fungerar ju uppenbarligen ganska bra för dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att man kan se det som så att allt man inte ändrade mellan Windows 8 och 8.1 är sånt som Microsoft med flera tycker att man gjort bra. Om stora delar blir oförändrade i 8.2 med så vet vi verkligen hur det ligger till då man kanske inte hunnit tidigare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Totalt ser jag startmenyn ca. 5 sekunder varje dag. Ibland inte ens det.

Inte särskillt märkligt då att du inte saknar den. Om du bara använde den ca 5 sekunder om dagen skulle de lika gärna satt dit en Justin Beiber-video och du hade inte klagat ändå.

Skrivet av snajk:

Jag håller inte med dig här. Valmöjligheter är ofta bra men kan definitivt vara negativt. För många valmöjligheter gör att beslut tar längre tid, att det krävs mer undersökningar osv. Apple har ju exempelvis kommit ganska långt på att ignorera sina kunders önskemål och klagande och genom att begränsa valmöjligheter. Det är inte den vägen jag skulle gå men det fungerar ju uppenbarligen ganska bra för dem.

Inte jämförbart. Apple's företagsmodell bygger på att kunderna ska vara nöjda oavsett därför att apple är apple och allt apple gör är kanonbra enligt större delen av kundbasen. Microsofts kunder har en betydligt större andel kunder som använder deras produkter för att de "måste" då det har blivit en de-facto-standard, och då reagerar de också starkare på förändringar. kunder som inte gillar förändringarna i en ny version kommer alltid att finnas, men någonstans kommer det till en gräns där det är för många för att ignorera. Microsoft och kunderna verkar inte riktigt överens om var den gränsen går.

Skrivet av strejf:

Jag tycker att man kan se det som så att allt man inte ändrade mellan Windows 8 och 8.1 är sånt som Microsoft med flera tycker att man gjort bra. Om stora delar blir oförändrade i 8.2 med så vet vi verkligen hur det ligger till då man kanske inte hunnit tidigare.

Jag håller med om att 8.2 är en viktig release, för den kommer visa tydligare åt vilket håll Microsoft vill. 8.1 var liksom en blandning, och lyckades göra både de som gillade w7 och w8.0 missnöjda. Om stödet för mus/tangentbord och skärmar utan pek inte förändras, eller försämras så kan man nog dra slutsatsen att kundgruppen som idag använder en dator på i princip samma sätt som de gjorde för 10 år sedan kommer att ha mycket lite att hämta från Microsoft framöver.

Det kan ju också vara så att Microsoft helt enkelt inte är intresserad av kundgruppen, och då passar det ju dem utmärkt att de lämnar. Att i så fall gnälla på Windows är meningslöst då Windows inte längre är vad man vill ha.

Själv hoppas jag på ökade valmöjligheter. Jag tror inte en bred kundbas tjänar på en slimmad användarupplevelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag håller med om att 8.2 är en viktig release, för den kommer visa tydligare åt vilket håll Microsoft vill. 8.1 var liksom en blandning, och lyckades göra både de som gillade w7 och w8.0 missnöjda.

Den bilden håller jag inte alls med om. Recensenter med flera har över lag varit väldigt positiva mot 8.1. De värsta bakåtsträvarna är förstås inte nöjda förrän det är en exakt kopia av Windows 7, eller Windows XP. Vilket jag inte tror kommer ske, någonsin.

Jag håller med om att 8.2 blir en viktig release, men det var 8.1 också.

Gruppen med tangentbord, mus och en desktopdator är redan väldigt ointressant. För alla företag. Eftersom att den gruppen minskar till förmån för mobila enheter. Det hindrar dock inte Windows 8.1 från att enligt mig vara det absolut bästa valet om man sitter med tangentbord, mus och en desktopdator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet har blivit i den här tråden att folk som inte gillar 8an LETAR fel. Vägrar att se möjligheter längre

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Problemet har blivit i den här tråden att folk som inte gillar 8an LETAR fel. Vägrar att se möjligheter längre

Problemet är enkelt. Jag vill inte se eller ha metro på min dator. Thats it.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Gruppen med tangentbord, mus och en desktopdator är redan väldigt ointressant. För alla företag.

Villken värld lever du i ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FiftyFifty:

Problemet är enkelt. Jag vill inte se eller ha metro på min dator. Thats it.

Hur är det ett problem menar du? Det är mycket enkelt att lösa. Stanna kvar på Windows 7 i all evighet. Precis som alla som hatade det grafiska gränssnittet i Windows och hellre ville ha ett text-baserat OS som endast kontrollerades med tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hur är det ett problem menar du? Det är mycket enkelt att lösa. Stanna kvar på Windows 7 i all evighet. Precis som alla som hatade det grafiska gränssnittet i Windows och hellre ville ha ett text-baserat OS som endast kontrollerades med tangentbord.

För väl göra det. Största problemet är för Microsoft då dom mister mig som framtida kund.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Den bilden håller jag inte alls med om. Recensenter med flera har över lag varit väldigt positiva mot 8.1. De värsta bakåtsträvarna är förstås inte nöjda förrän det är en exakt kopia av Windows 7, eller Windows XP. Vilket jag inte tror kommer ske, någonsin.

Jag håller med om att 8.2 blir en viktig release, men det var 8.1 också.

Gruppen med tangentbord, mus och en desktopdator är redan väldigt ointressant. För alla företag. Eftersom att den gruppen minskar till förmån för mobila enheter. Det hindrar dock inte Windows 8.1 från att enligt mig vara det absolut bästa valet om man sitter med tangentbord, mus och en desktopdator.

Om du tycker Win8.1 (vilket är precis vad detta inlägg skrivs på) är det absolut bästa valet om man sitter med tangentbord, mus och desktopdator är jag skeptiskt till att du verkligen kan använda något annat OS. Skulle säga att det tog mig ett par månader av daglig användning av OSX innan säga att jag "kunde" den desktop:en. Samma sak gäller alla OS, uppgraderingen från Win95 till Win98, Win2k till WinXP eller OSX 10.5 till 10.6 gick snabbare, men det krävs ändå en hel del tid innan man satt sig in i systemet på den nivån att man verkligen kan kalla sig "avancerad" användare och verkligen kan dra nytta av de finesser som finns.

Själv undrar jag bara hur länge det ska dröja innan jag ser ljuset med Win8/MUI, har kört det sedan "developer preview"... Endera är jag väldigt trög eller så kanske det är så MUI helt enkelt inte passar vissa människor (pratar bara om desktop, tror på MUI på pekplatta). Den skaran människor verkar faktiskt vara rätt stor och känns lite som Microsoft fortfarande anser att världen har fel (eller bara inte förstått) i stället för att man själv kanske gjort ett par misstag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om du tycker Win8.1 (vilket är precis vad detta inlägg skrivs på) är det absolut bästa valet om man sitter med tangentbord, mus och desktopdator är jag skeptiskt till att du verkligen kan använda något annat OS. Skulle säga att det tog mig ett par månader av daglig användning av OSX innan säga att jag "kunde" den desktop:en. Samma sak gäller alla OS, uppgraderingen från Win95 till Win98, Win2k till WinXP eller OSX 10.5 till 10.6 gick snabbare, men det krävs ändå en hel del tid innan man satt sig in i systemet på den nivån att man verkligen kan kalla sig "avancerad" användare och verkligen kan dra nytta av de finesser som finns.

Själv undrar jag bara hur länge det ska dröja innan jag ser ljuset med Win8/MUI, har kört det sedan "developer preview"... Endera är jag väldigt trög eller så kanske det är så MUI helt enkelt inte passar vissa människor (pratar bara om desktop, tror på MUI på pekplatta). Den skaran människor verkar faktiskt vara rätt stor och känns lite som Microsoft fortfarande anser att världen har fel (eller bara inte förstått) i stället för att man själv kanske gjort ett par misstag.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert på varken OSX eller Linux. Men Windows är marknadsledande och allt jag behöver fungerar där. Det är en av anledningarna till att jag tycker att det är bäst, i alla fall för mig. Jag vet att samma sak inte gäller för övriga OS, vilket inte är konstigt. Det är åt andra hållet på telefoner, där fungerar det mesta på Android, iOS eftersom att de är marknadsledande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att något minskar gör det alltså "väldigt ointressant"? Jag förstår inte ditt resonemang här.

Och men ditt eget resonemang så har ju i så fall Microsoft begått ett stort misstag då man lyckats göra världens bästa produkt för en grupp som för dem, och alla andra företag är "väldigt ointressant".

Formfaktorn på mobila enheter är i sig en begränsning eftersom mobilitet går före ergonomi och prestanda. Prestandan kanske kommer ikapp om 10-15 år, men ergonomin får du aldrig. Utan för det krävs en redig skärm och ett ordentligt tangentbord och mus.

Det enda sättet att lösa det blir väl i så fall om prestandan i "glasögondatorer" så småningom blir såpass bra att du kan utföra seriöst arbete, men jag har svårt att se hur det skulle gå till.

Sedan så är det också så att företag har viss verksamhetsinrikting. Smör säljer bättre än Windows 7, men det betyder inte att folk tycker att smör är en bättre produkt än Windows 7 för alla ändamål. Likadant är det med stationära vs mobila enheter. En platta kan aldrig ersätta en stationär dator fullt ut. Inte ens en laptop är en fullvärdig ersättare enligt mig. Det man vinner i mobilitet förlorar man i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att något minskar gör det alltså "väldigt ointressant"? Jag förstår inte ditt resonemang här.

Och men ditt eget resonemang så har ju i så fall Microsoft begått ett stort misstag då man lyckats göra världens bästa produkt för en grupp som för dem, och alla andra företag är "väldigt ointressant".

Formfaktorn på mobila enheter är i sig en begränsning eftersom mobilitet går före ergonomi och prestanda. Prestandan kanske kommer ikapp om 10-15 år, men ergonomin får du aldrig. Utan för det krävs en redig skärm och ett ordentligt tangentbord och mus.

Det enda sättet att lösa det blir väl i så fall om prestandan i "glasögondatorer" så småningom blir såpass bra att du kan utföra seriöst arbete, men jag har svårt att se hur det skulle gå till.

Sedan så är det också så att företag har viss verksamhetsinrikting. Smör säljer bättre än Windows 7, men det betyder inte att folk tycker att smör är en bättre produkt än Windows 7 för alla ändamål. Likadant är det med stationära vs mobila enheter. En platta kan aldrig ersätta en stationär dator fullt ut. Inte ens en laptop är en fullvärdig ersättare enligt mig. Det man vinner i mobilitet förlorar man i prestanda.

Det kan aldrig vara ett misstag att göra (enligt mig) världens bästa produkt, allt Microsoft behövde göra var att göra det lite bättre än Windows 7. Nu råkar det vara mycket bättre än Windows 7 på desktop men ändå.... Desktopmarknaden är ointressant, vi vet alla vid det här laget hur mycket och snabbt den minskar. Det finns inget företag som slår sig för bröstet och minsann säger att de ska bli störst på desktop. Apple och Google kunde inte bry sig mindre om att försöka ta sig in på desktopmarknaden.

Jag förstår dem, varför skulle man vilja ta sig in på en marknad som minskar med 15% årligen? Det vore katastrofalt.

http://gigaom.com/2013/12/03/idc-reduces-2013-pc-sales-foreca...

Nästa år säljs beräknas det säljas fler surfplattor än PC-datorer.... så prestandan och användningsområdet är uppenbarligen tillräckligt bra för de allra flesta redan idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det kan aldrig vara ett misstag att göra (enligt mig) världens bästa produkt, allt Microsoft behövde göra var dessutom att göra det lite bättre än Windows 7. Nu råkar det vara mycket bättre än Windows 7 på desktop men ändå.... Desktopmarknaden är ointressant, vi vet alla vid det här laget hur mycket och snabbt den minskar. Det finns inget företag som slår sig för bröstet och minsann säger att de ska bli störst på desktop. Apple och Google kunde inte bry sig mindre om att försöka ta sig in på desktopmarknaden.

Jag förstår dem, varför skulle man vilja ta sig in på en marknad som minskar med 15% årligen? Det vore katastrofalt.

http://gigaom.com/2013/12/03/idc-reduces-2013-pc-sales-foreca...

Nästa år säljs beräknas det säljas fler surfplattor än PC-datorer.... så prestandan och användningsområdet är uppenbarligen tillräckligt bra för de allra flesta redan idag.

Det kan så vara, men andras preferenser eller hur marknaden i stor påverkar min åsikt lika lite som det hindrar Microsoft från att införa valmöjligheterna för de som vill ha dem. Microsoft enda säkra kort är just desktop-marknaden. Utan den spelar de i marginalen. Samtidigt kan jag tycka att det är fegt av Microsoft att inte lägga ner desktop helt om de nu är så säkra på att konceptet tillhör forntiden, men de vill väl tjäna pengar också antagligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart. Program är inte hierarkiska i sin natur så det är en ganska bra anledning tycker jag. Det skulle fungera i vissa fall, typ följande hierarki: Notepad > Notepad++ > UltraEdit > EMEditor > Wordpad > Word, men vad ska det vara bra för liksom? Då tycker i alla fall jag att det hade varit smidigare med en kategori för "text-program" med alla dessa program under, om man nu vill samla just de programmen på ett ställe. Personligen blir det mer N++, EM och UE bland utvecklingsverktygen (fast också pinnat i aktivitetsfältet), Word bland Office-programmen (men också pinnat), övriga program i sina standardkategorier eller inte alls på start utan bara i Alla program/sök.

Din definition på kategorier är en högst hierarkisk indelning. Du använder lite andra ord att beskriva det bara.

Program > Textprogram > Notepad++ > UltraEdit > Office-program > Word > Excel > Program 1 > Program 2 osv...

Om ett program däremot kan tillhöra flera kategorier på olika nivåer blir det en annan sak.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har oerhört svårt att se att någon vill sitta och tex koda plattappar på en platta med touch, så om tangentbord och mus dör och försvinner och plattorna tar över dröjer det inte länge innan de utplånar sig själva

Jag blir bara full i skratt om jag föreställer mig ett kontor med kodare som sitter och svär över att de tvingas arbeta med enbart plattor, det verkar ju dessutom som plattor och telefoner blir ett så skärmarna krymper än mer på dem, självmordet lär gå fort om kodandet ska ske på 5-6" touchenheter.

Nej jag är övertygad om att tangentbord och desktop kommer att finnas kvar, musen kanske ersätts men inte i närframtiden.

Jag har ärligt talat svårt att förstå varför strejf är så emot översikt och multitasking, vad vinner man på att försämra det ?
Vad är det vi andra missar som är så mycket bättre ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har oerhört svårt att se att någon vill sitta och tex koda plattappar på en platta med touch, så om tangentbord och mus dör och försvinner och plattorna tar över dröjer det inte länge innan de utplånar sig själva

Jag blir bara full i skratt om jag föreställer mig ett kontor med kodare som sitter och svär över att de tvingas arbeta med enbart plattor, det verkar ju dessutom som plattor och telefoner blir ett så skärmarna krymper än mer på dem, självmordet lär gå fort om kodandet ska ske på 5-6" touchenheter.

Nej jag är övertygad om att tangentbord och desktop kommer att finnas kvar, musen kanske ersätts men inte i närframtiden.

Jag har ärligt talat svårt att förstå varför strejf är så emot översikt och multitasking, vad vinner man på att försämra det ?

Fullskärm har man kunnat köra hela tiden. Det har även gått att ställa in att program skall starta maximerat, hela tiden. Det som är nytt med RT i det hänseendet är att det är tvingande. Visst, du kan lägga program vid sidan av varandra till viss del, men inte på långa vägar lika flexibelt som för desktop-program.

Sedan angående den döende marknaden osv... Även om en stationär dator med mus och tangentbord och vanlig touchbefriad skärm går från att vara något som alla har minst två av, till att vara något som en på tjugo har, så är det fortfarande en gigantisk marknad som Microsoft tjänar äckligt mycket pengar på. Att överge den marknaden, för en marknad där de kömpar för sin överlevnad känns inte riktigt intelligent. Men Jag tror inte det blir så heller. Jag är mäkta irriterad över utvecklingen hittills, men Microsoft pratar mindre och mindre om "touch first" och andra buzzwords de har haft, utan de fokuserar mer på att slå ihop Rt och phone, och Julie Larsson Green sade i en intervju nyligen att "Det kommer alltid att finnas behov av ett 'stort' windows"... "Alltid" är ett ganska så definitivt begrepp.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoChi:

Din definition på kategorier är en högst hierarkisk indelning. Du använder lite andra ord att beskriva det bara.

Program > Textprogram > Notepad++ > UltraEdit > Office-program > Word > Excel > Program 1 > Program 2 osv...

Om ett program däremot kan tillhöra flera kategorier på olika nivåer blir det en annan sak.

Jo, kanske det. Men om jag tittar på ditt exempel så är det ju fortfarande bara en nivå djupt, Program är ju toppnivån liksom och exempelvis textprogram eller Office eller Utveckling är ju kategorier, sen kommer själva programmen, så var behöver man en trädvy? Det går förstås att dela in alla program i diverse underkategorier hur djupt man vill men det skulle bara göra det jobbigare att hitta rätt och dessutom innebär det ju minst ytterligare ett steg innan man har startat programmet man vill åt.

Jag minns att jag organiserade startmenyn ungefär så på W95-Me, typ:

Bildbehandling Adobe Photoshop Photoshop Adobe Gamma Loader Etc... Illustrator Illustrator PaintShopPro PaintShopPro osv...

Men det blev ju bara jobbigt ganska snabbt. Varje program jag installerade var jag tvungen att bestämma kategori på, flytta och sen komma ihåg detta när jag skulle använda det. Det var en metod som krävde mycket av mig som användare utan att egentligen ge några fördelar jämfört med att bara låta de ligga i kategori efter tillverkare som standard. Således övergav jag detta långt innan MS löst problemet genom att ge oss en bra sökfunktion i start. Jag experimenterade också en hel del med diverse launchers och ersättare till Explorer men det var ju liknande problem där, för mycket krånglig konfiguration för att i slutändan få något som i bästa fall bara var aningen sämre än standard.

Jag tycker MS verkligen fick till det i W7 när det gäller programstart, aktivitetsfältet är den bästa lösningen för vanliga program och parat med sökfunktionen så fungerade det väldigt bra och i W8 fungerar det precis på samma sätt fast man får en bättre överblick och ser ikonerna för programmen tidigare.

Skrivet av mrqaffe:

Jo, men det kommer ju aldrig att hända, och det är inte alls dit MS är på väg. Deras surfplattor (Pro-surfplattor alltså) är ju riktiga datorer och stöder precis allt som alla andra datorer och det inkluderar stora skärmar, möss och tangentbord. Jag skulle kunna byta min arbetsstation mot en Surface Pro 2 imorgon utan några som helst problem, snarare skulle den vara snabbare tack vare SSD och modernare processor. Att den fungerar att surfa med i soffan när jag plockat ur den från dockan gör den ju inte sämre när den är inkopplad liksom.

Citat:

Jo, men igen, det är typ lika sannolikt som att exempelvis Stena skulle sluta med fartyg och istället skicka allt via kanot.

Citat:

Alla är med på det, du argumenterar mot väderkvarnar lite nu.

Citat:

Kan det vara så att han/vi anser/vet att W8 ger bättre översikt och bättre funktioner för multitasking. Vad är det vi missar som är så mycket sämre? Allt jag hör är en massa gnäll för att startmenyn inte ser ut exakt som tidigare, att program som man använder "oerhört sällan" blir svårare att hitta, det är inga reella problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

du argumenterar mot väderkvarnar lite nu.

Men det är tur att jag vet var väderkvarnen står, för det var riktat mot ett visst påstående som jag inte riktigt håller med om.

Skrivet av strejf:

Gruppen med tangentbord, mus och en desktopdator är redan väldigt ointressant. För alla företag.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo, kategorier, men inte butik/depository, det finns på många distros men definitivt inte på alla och utformning och utbud varierar ganska kraftigt mellan de som har det. Sen finns det mer varianter på GNU/Linux än skrivbordsdistros, min router kör Linux exempelvis.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad detta har med inlägget du svarade på, vilket föreslog att MS skulle anamma ett system för kategorier likt det som finns i Linux för installerade program. Att du skaffar appar genom Store är mest en fråga om disribution, för oavsett hur du skaffat apparna är kategorisering inte en nackdel.

Eftersom standard skrivbords-Linux inte satsat på att blanda ett app-koncept med standard installation av program är inte heller en butikslösning aktuell. Om någon verkligen vill blanda koncepten i ett system finns alltid möjligheten att skapa kompatibilitet med Android-appar, men jag har ännu inte sett att det mer än demonstrerats, men intresset verkar inte vara särskilt stort. På ett sätt har ändå Linux haft och har en föregångare till dessa butiker i och med modellen att använda pakethanterare anslutna till repositories.

Vad har din router med saken att göra? Min tvättmaskin tycks också köra någon form av Linux med vissa Internet funtioner, men nu hamnar vi verkligen långt ifrån ämnet. Jag antar det givet att Windows 8 ska jämföras med likvärdiga skrivbords- och/eller mobillösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad detta har med inlägget du svarade på, vilket föreslog att MS skulle anamma ett system för kategorier likt det som finns i Linux för installerade program. Att du skaffar appar genom Store är mest en fråga om disribution, för oavsett hur du skaffat apparna är kategorisering inte en nackdel.

Eftersom standard skrivbords-Linux inte satsat på att blanda ett app-koncept med standard installation av program är inte heller en butikslösning aktuell. Om någon verkligen vill blanda koncepten i ett system finns alltid möjligheten att skapa kompatibilitet med Android-appar, men jag har ännu inte sett att det mer än demonstrerats, men intresset verkar inte vara särskilt stort. På ett sätt har ändå Linux haft och har en föregångare till dessa butiker i och med modellen att använda pakethanterare anslutna till repositories.

Vad har din router med saken att göra? Min tvättmaskin tycks också köra någon form av Linux med vissa Internet funtioner, men nu hamnar vi verkligen långt ifrån ämnet. Jag antar det givet att Windows 8 ska jämföras med likvärdiga skrivbords- och/eller mobillösningar.

Det jag reagerade på var väl mest denna formulering: om man nu ska pressa in "store" så borde de kunnat gjort det lika lättanvänt som linux Jag tycker inte riktigt man kan säga så, i så fall: "..som Ubuntu/Mint/Crashbang/etc." Att säga att Linux är lättanvänt är inte riktigt korrekt, det är som att säga att det är lätt att laga mat eller att bilar är röda, det kanske stämmer i vissa specifika fall men inte generellt.

Permalänk
Rekordmedlem

Generellt så är nog linux mer lättanvänt än win idag och definitvt mer intuitivt än win 8 men det är klart att det går att göra det oerhört komplicerat om man vill det eftersom det är öppen källkod och inte har några större begränsningar, jag har provat att plocka ihop delar och kompilera själv och det har helt klart blivit tvärstopp ibland och jag har för dåliga programmeringskunskaper för att reda ut det utan har bara börjat om helt från början.
Samtidigt så är det inte direkt svårt att installera tex Mint på en dator och få igång det, det är i de flesta fall betydlig enklare än att få igång än dator med win 8 för en normal användare.

MS gör det inte ens tydligt/enkelt med hur man ska kunna ladda hem och installera det och vad uppdatera, uppgradera och installera innebär eller vad som är möjligt eller vilka licenser som gör vad, jag tycker tom att win 8 är betydligt flummigare på det än win 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det jag reagerade på var väl mest denna formulering: om man nu ska pressa in "store" så borde de kunnat gjort det lika lättanvänt som linux Jag tycker inte riktigt man kan säga så, i så fall: "..som Ubuntu/Mint/Crashbang/etc." Att säga att Linux är lättanvänt är inte riktigt korrekt, det är som att säga att det är lätt att laga mat eller att bilar är röda, det kanske stämmer i vissa specifika fall men inte generellt.

Linux KDE/Gnome/LXDE/etc är mer lättanvända än Windows 8.x eftersom de i stort liknar Windows 7.

Visst kan man också lära sig Windows 8.1, men det gör ont.

Kan man lära sig Linux kan man också lära sig MacOSX .

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Linux KDE/Gnome/LXDE/etc är mer lättanvända än Windows 8.x eftersom de i stort liknar Windows 7.

Visst kan man också lära sig Windows 8.1, men det gör ont.

Kan man lära sig Linux kan man också lära sig MacOSX .

Jag håller inte med. Windows 8.1 liknar Windows 7 mer än Linux KDE/Gnome/LXDE/etc.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Top 10 avancerade funktioner i Windows 8.1:

http://www.pcpro.co.uk/features/385846/windows-8-1-top-10-adv...

Har en del som jag inte nämnt i min lista. Bland annat 3g till Wifi hotspot funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller inte med. Windows 8.1 liknar Windows 7 mer än Linux KDE/Gnome/LXDE/etc.

Inte gränssnittsmässigt. I KDE och Gnome navigerar du i menyer som inte tar upp hela skärmen och inte är fyrkantiga och färgglada, och defaultprogrammen är inte i tvingande helskärm.

Ibland får jag känslan av att de som inte saknar startmenyn knappt använde den, och då är det ju inte konstigt att de inte saknar den. Lyft blicken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Inte gränssnittsmässigt. I KDE och Gnome navigerar du i menyer som inte tar upp hela skärmen och inte är fyrkantiga och färgglada, och defaultprogrammen är inte i tvingande helskärm.

Ibland får jag känslan av att de som inte saknar startmenyn knappt använde den, och då är det ju inte konstigt att de inte saknar den. Lyft blicken.

Ja vi vet redan att de flesta knappt använde startmenyn och att det minskar hela tiden.

Visa signatur