Streaming/hastighetsproblem mellan Synology NAS och Macbook Air

Permalänk
Medlem

Streaming/hastighetsproblem mellan Synology NAS och Macbook Air

Hej,

köpte för någon vecka sedan en Synology DS213j NAS. Den funkar utmärkt att stream till, till både min iMac och min PC-laptop/HTPC, men till Macbook Air:en gär det långsamt. Försöker jag se någon video jag har på NAS:en så hackar det lite då och då. Använder VLC. Hastigheten är seg även när jag browsar mapparna på NAS:en.

Någon idé?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

MacBook Air har väl bara trådlöst nätverk? Funkar det som det ska?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Japp, stämmer, men jag kör trådlöst till allt; iMac, Win7laptop, Air, mm. I övrigt verkar wifit funka som det ska på Air:en.

Permalänk
Medlem

Testade nyss MPlayerX och där var det inga laggproblem, verkar som att problemet ligger hos VLC. Drygt att det är den enda ordentliga videouppspelaren för OSX

Permalänk
Medlem

Hmm, det stämde visst inte. Var bara så att MPlayerX cachade mer än VLC, efter det hackade det rejält. Hackar fortfarande i VLC, men hastigheten när jag kopierar från NAS:en till Air:en så får jag hastigheter på upp mot 5MB/s. Fattar inte riktigt vad problemet är.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder du samma protokoll när du streamar med VLC jämfört med när du kopierar från NASen? Typ SMB?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja det skulle jag tro, ansluter till NAS:en via SMB sen bromsar jag fram det jag vill ha i Finder (Utforskaren), varpå jag dubbelklickar för att starta videon med VLC. Provade att byta till 5GHz bandet på routern, men gjorde ingen skillnad. Fattar inte vad som är fel, det fungerade utmärkt i måndags.

Permalänk
Medlem

Fattar inte, om jag kopierar en fil från NAS:en till MacBooken får jag hastigheter upp till 3,5MB/s. Men att streama en film går inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nejo:

Fattar inte, om jag kopierar en fil från NAS:en till MacBooken får jag hastigheter upp till 3,5MB/s. Men att streama en film går inte?

Strömning över trådlöst är alltid otrevligt eftersom bandbredden aldrig är konstant som ofta på en trådad anslutning. Mitt tips är att kika på buffringsinställningarna för VLC. Med lite optimering av dessa inställningar kan du nog få det att lira bra skulle jag tro, speciellt om det är lite tyngre filmer du strömmar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Strömning över trådlöst är alltid otrevligt eftersom bandbredden aldrig är konstant som ofta på en trådad anslutning. Mitt tips är att kika på buffringsinställningarna för VLC. Med lite optimering av dessa inställningar kan du nog få det att lira bra skulle jag tro, speciellt om det är lite tyngre filmer du strömmar.

Mjo. Det funkade bra fram till för en vecka sedan, är inte helt säker på om det var då jag uppdaterade VLC. Har testat med olika buffringsinställningar, men det har ej hjälp. Får kanske dra fram en TP-kabel eller nått.

Jämförde nedladdningshastighet från NAS:en till min iMac igår. Wifi gav ca 2.5MB/s, trådar gav 49.5MB/s, snacka om skillnad!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nejo:

Mjo. Det funkade bra fram till för en vecka sedan, är inte helt säker på om det var då jag uppdaterade VLC. Har testat med olika buffringsinställningar, men det har ej hjälp. Får kanske dra fram en TP-kabel eller nått.

Jämförde nedladdningshastighet från NAS:en till min iMac igår. Wifi gav ca 2.5MB/s, trådar gav 49.5MB/s, snacka om skillnad!

Lite beroende på vad du har för router kan det nog kanske vara värt att försöka byta kanal (1-11 finns tillgängligt, 1, 6 och 11 är generellt de bästa, men ibland de mest använda) alternativt köpa bättre antenner (om du har möjlighet att byta).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Dags för en bump.

Nedgraderade VLC till föregående version och det fungerade då bra i en dag eller nått, dvs filmer hackade ej.

Problemet med långsam browsing i Finder (Utforskaren) kvarstår. Detta går långsamt på så väl min MacBook Air (wifi) och min iMac (trådbunden). Går hur snabbt som helst att browsa på min Win7 laptop, trots att det är trådlöst.

Googlar, men hittar inget.

Någon som har nått förslag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nejo:

Dags för en bump.

Nedgraderade VLC till föregående version och det fungerade då bra i en dag eller nått, dvs filmer hackade ej.

Problemet med långsam browsing i Finder (Utforskaren) kvarstår. Detta går långsamt på så väl min MacBook Air (wifi) och min iMac (trådbunden). Går hur snabbt som helst att browsa på min Win7 laptop, trots att det är trådlöst.

Googlar, men hittar inget.

Någon som har nått förslag?

Det finns inga SMB-inställningar i din NAS? Unix har ju en annan implementation av SMB än vad Windows har så det kan bero på det.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det finns inga SMB-inställningar i din NAS? Unix har ju en annan implementation av SMB än vad Windows har så det kan bero på det.

Detta finns:

Aktivera SMB2
Stöd Windows-offline filer
Inaktivera oportunstic locking
Aktivera Local Master Browser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nejo:

Detta finns:

Aktivera SMB2
Stöd Windows-offline filer
Inaktivera oportunstic locking
Aktivera Local Master Browser

Jag gissar att SMB2 står som aktiverat? Annars - aktivera det. Vet inte exakt när SMB2 kom, men det har ett gäng år på nacken.

Du har inte funderat på att köra NFS/AFP som fildelningsprotokoll för din Mac istället? De flesta NAS:ar kan dela ut en logisk volym med flera protokoll samtidigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag gissar att SMB2 står som aktiverat? Annars - aktivera det. Vet inte exakt när SMB2 kom, men det har ett gäng år på nacken.

Du har inte funderat på att köra NFS/AFP som fildelningsprotokoll för din Mac istället? De flesta NAS:ar kan dela ut en logisk volym med flera protokoll samtidigt.

SMB2 är aktiverat.

Macbooken kopplar upp sig via AFP om jag läser NAS:ens logg rätt. NFS har jag inte igång, vet inte riktigt vad det är, ska googla lite.

Så sjukt störigt.

Bootar jag om Macbooken med hjälp av BootCamp till Windows 7 så har jag inga problem alls med hastigheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nejo:

SMB2 är aktiverat.

Macbooken kopplar upp sig via AFP om jag läser NAS:ens logg rätt. NFS har jag inte igång, vet inte riktigt vad det är, ska googla lite.

Så sjukt störigt.

Bootar jag om Macbooken med hjälp av BootCamp till Windows 7 så har jag inga problem alls med hastigheter.

NFS är precis som SMB eller AFP, fast generellt snabbare. Kom på en till sak - kör du samma mediaprogram på din PC som på din Mac? Samma buffringsinställningar exempelvis?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

NFS är precis som SMB eller AFP, fast generellt snabbare. Kom på en till sak - kör du samma mediaprogram på din PC som på din Mac? Samma buffringsinställningar exempelvis?

Nja, när jag bootcampar Macbooken till Win7 så är det samma spelare som i OSX, dvs VLC. När jag kör från den "riktiga" Windows datorn jag har så är det i XBMC.

Permalänk
Medlem

I NAS:ens mjukvara finns en graf över hur data laddas upp och ned.

När jag tittar på film i Win7 så går grafen rätt jämt, som små vågor. Men när jag tittar i OSX så är det stor skillnad mellan högsta och lägsta punkten. Undrar varför det blir så?