Webhallen Julkalender 2013: SanDisk Cruzer Extreme 64GB

Permalänk
Medlem

Webhallen Julkalender 2013: SanDisk Cruzer Extreme 64GB

Webhallen (Årets Webbutik?) hade ett finfint erbjudande den 7:e Dec 2013

Ett SanDisk Cruzer Extreme 64GB för 299SEK + frakt

Längre ner har jag breven som Webhallen skickade ut.

Jag undrar, får man lov att göra på det här viset ? Detta var endast en endagskampanj, med ett pris som inte är speciellt orimligt. Billigt javisst, men inte orimligt tycker jag.

Idag den 11 Dec så skickade de ut ett mail:

"Bäste Webhallenkund,

pga. ett tekniskt missöde gick SanDisk Cruzer Extreme 64GB (USB 3.0)
upp på vår websida med ett alldeles för lågt pris. Det tilltänkta priset
på enheten var 649 SEK, vilket blev 249 SEK. Pga. det missödet har vi nu
annullerat din order.

Order.nr: <?????>

Om din order är förbetalad ber vi dig att återkomma till vår kundtjänst
för återbetalning.

Vi beklagar missödet och önskar dig en fortsatt trevlig eftermiddag."

Ett par timmar senare skickade de ut:

"Bäste Webhallenkund,

vi mailade dig tidigare idag om ett USB-minne som vi ej kunde leverera pga. felaktigt pris. Som en ersättningsvara kan vi dock erbjuda SanDisk USB 3.0 Cruzer Ultra 64GB för 249 kr, alltså 50 kr lägre än det pris som du bokade ditt minne för.

Om du är intresserad av Ultra-minnet ber vi dig att återkomma med ditt ordernummer så ordnar vår kundtjänst ett byte. Dessa minnen beräknas inkomma om en till två veckor. Du kan läsa mer om minnet på följande sida:

www.webhallen.com/186323

Vi beklagar de dubbla beskeden och vårt misstag, och hoppas att du finner den här lösningen tillfredsställande.

MVH"

EDIT: Hela situationen har hanterats hyffsat skitdåligt av Webhallen fram tills det kom en förklaring här på forumet. Jag vill inte vara delaktig i att en bra webb-butik går omkull så jag nöjer mig med förklaringen som givits och hoppas att de ser över sina rutiner ordentligt. För många fel har begåtts här helt enkelt!

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Tror Webhallen har klantat sig big time den här gången. Beställde samma minne som alla andra, fick ett mail att jag kunde hämta upp minnet i Uppsala butiken i måndags. Av olika anledningar kunde jag inte hämta det förrän idag men mitt minne hade försvunnit till en annan kund..... Misstänker att fler som skulle hämta i butik kanske råkat ut för samma sak. Det fanns ju inte många ex från första början. Ersättningen dem erbjuder är ju egentligen ett "skämt" med tanke på prestanda skillnaden. Minnet går ju att köpa fortfarande borde inte Webhallen kunna gör en beställning till oss drabbade?

Permalänk

Men det var väl ett jävla gnäll; Webhallen har gjort ett misstag, alla gör misstag, som de försöker gottgöra så väl som möjligt genom att ge mer än halva priset på en nästan likvärdig produkt.
Sen, hur får du det här till en bluff? Känner du dig kränkt och sårad med? Inse att det ibland blir lite felaktigheter och var glad att de försöker lösa problemet istället för att annullera direkt och lämna dig. En bluff är väl mer att de tar dina pengar och sticker?

Permalänk
Inaktiv

står i alla webbutikernas regler som jag kikat igenom att de får göra vad fan de vill i princip.. dock inte ta pengarna och skita i din vara men de har rätt att säga så som de gjort till dig. inget konstigt med detta de reserverar sig för fel vilket jag förstår då någon kan hacka deras hemsida, sätta upp galna priser och sedan går de i konkurs. detta är väl worst case men hur som så är det inget konstigt med detta, fel händer och de vill inte förlora mycket pengar. som tidigare skrev så bör du nog vara glad att de erbjuder något i ersättning

Permalänk
Medlem

Känns som att det är lite sent påtänkt bara, i och med att det verkar som att ett flertal kunder redan har hunnit hämta ut sina minnen.

Dessutom så verkar ju 649:- vara normalpriset för just detta minnet. Har väldigt svårt att tro att 649:- skulle vara det korrekta endags-kampanj-priset i deras julkalender. Vad är ordinariepriset alla andra dagar då, 699:-? "50 kronors rabatt endast idag, köp köp!"

Ja jisses vilket erbjudande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det tog dem 4 dagar att behandla/annullera ordern.
Tilltänkta priset på 649SEK ?
Sedan var inte Kampanjpriset 249SEK utan 299SEK...

Ultra modellen är väl en helt annan klass av produkt ? Dustin säljer den dessutom för 390SEK.

Javisst försöker de fixa till sitt misstag, men de borde ha hanterat hela situationen MYCKET bättre tycker jag.
Jag tyckte inte att kampanjpriset var orimligt alls, den var ju högst temporär. Därför borde de ha tillåtit folk att köpa denna produkten för det priset man faktiskt köpt den för. Det hade varit skillnad om den kostat 49/99SEK eller liknande.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att bluff kanske är ett starkt uttryck men i det här fallet var det inte bara ett misstag utan ett antal. Det verkar som om dem inte kan bestämma sig, var det fel pris från början 299:- eller var det fel pris i annuleringsmailet 249 :-? Om det var fel pris från början varför har vissa fått sina minnen. Varför skicka ut att minnet kan hämtas men finns inte kvar när man ska hämta det. Som sagt ett misstag är acceptabelt men när det gäller så många. När det gäller ersättningsminnet är det en sanning med modifikation. Hade prestandan varit i närheten av originalminnet så hade det varit ok men nu är det inte ens i samma hage, det är inte för inte Dustin Home eller Cdon tar 390 :- för samma minne. Det är helt enkelt väsentligt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Men det var väl ett jävla gnäll; Webhallen har gjort ett misstag, alla gör misstag, som de försöker gottgöra så väl som möjligt genom att ge mer än halva priset på en nästan likvärdig produkt.
Sen, hur får du det här till en bluff? Känner du dig kränkt och sårad med? Inse att det ibland blir lite felaktigheter och var glad att de försöker lösa problemet istället för att annullera direkt och lämna dig. En bluff är väl mer att de tar dina pengar och sticker?

Men det var ju exakt vad de gjorde, annullerade direkt. Sedan ångrade de sig och kom med det lilla erbjudandet. Det hade varit bättre om de hade gett ett bra erbjudande på produkten man faktiskt beställt, säg 100kr under prisjakt's lägsta eller liknande.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pike2k:

Det tog dem 4 dagar att behandla/annullera ordern.
Tilltänkta priset på 649SEK ?
Sedan var inte Kampanjpriset 249SEK utan 299SEK...

Ultra modellen är väl en helt annan klass av produkt ? Dustin säljer den dessutom för 390SEK.

Javisst försöker de fixa till sitt misstag, men de borde ha hanterat hela situationen MYCKET bättre tycker jag.
Jag tyckte inte att kampanjpriset var orimligt alls, den var ju högst temporär. Därför borde de ha tillåtit folk att köpa denna produkten för det priset man faktiskt köpt den för. Det hade varit skillnad om den kostat 49/99SEK eller liknande.

ja gå till en annan butik om dom nu är så dåliga.. det är fortfarande bättre pris och du har godkänt avtalet.. visst jag kan väl hålla med om att det tog lång tid för dem att ordna detta men som sagt spelar ingen som helst roll.

Edit: skulle väl gissa på att felet var att folk kunde fortsätta beställa dem när de inte hade fler på lager om de nu erbjuder en annan vara och att folk fått den.

Permalänk
Medlem

"Drabbad" med, men har skrivit att jag gick med på deras byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jag tror möjligheten är god att vinna Allmänna reklamationsnämndens stöd. Har ni väl det bör ni få igenom era ordrar och dessutom god kompensation. Jag tror nämligen knappast att webbhallen är dum nog att göra en "click OK" och faila både rättegång såväl som förtroende och "goodwill" (Click ok hade måhända ingen goodwill sedan tidigare heller kanske, men webbhallen sitter på en del).

Permalänk
Medlem

Under mitt senaste samtal med Webhallen så framkom det att de hann skicka ut ett gäng minnen innan de upptäckte sitt misstag. Då är ju frågan, varför kunde man beställa det efter att de upptäckt misstaget ? Nej något stämmer inte riktigt med den här historien!

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pike2k:

Under mitt senaste samtal med Webhallen så framkom det att de hann skicka ut ett gäng minnen innan de upptäckte sitt misstag. Då är ju frågan, varför kunde man beställa det efter att de upptäckt misstaget ? Nej något stämmer inte riktigt med den här historien!

ja om du läser mitt tidigare inlägg så har du en ganska trolig teori dära

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

står i alla webbutikernas regler som jag kikat igenom att de får göra vad fan de vill i princip.. dock inte ta pengarna och skita i din vara men de har rätt att säga så som de gjort till dig. inget konstigt med detta de reserverar sig för fel vilket jag förstår då någon kan hacka deras hemsida, sätta upp galna priser och sedan går de i konkurs. detta är väl worst case men hur som så är det inget konstigt med detta, fel händer och de vill inte förlora mycket pengar. som tidigare skrev så bör du nog vara glad att de erbjuder något i ersättning

Skrivet av anon186252:

ja gå till en annan butik om dom nu är så dåliga.. det är fortfarande bättre pris och du har godkänt avtalet.. visst jag kan väl hålla med om att det tog lång tid för dem att ordna detta men som sagt spelar ingen som helst roll.

Edit: skulle väl gissa på att felet var att folk kunde fortsätta beställa dem när de inte hade fler på lager om de nu erbjuder en annan vara och att folk fått den.

Företag kan skriva in vad tusan de vill i sina avtal, men Svensk lagstiftning trumfar alltid deras avtal om företaget är verksamt i Sverige. De kan inte friskriva sig från vad som står i Svensk lagstiftning, oavsett vad för villkor och förutsättningar de försöker lura på kunder. Att kontakta konsumentombudsmannen kostar inget och tar de upp ärendet kommer de driva det åt dig.

Företag borde ha bättre koll på vad för erbjudanden de lägger upp, och det här erbjudandet kan definitivt inte anses orimligt. Jag skulle uppskatta om folk slutar försvara företag som vilseleder kunder, vare sig det är avsiktligt eller ej från företagens sida. De har dessutom skickat ut minnen till vissa kunder, så verkar som att de helt enkelt fick slut på produkten och tyckte att det var för dyrt att köpa in fler och därmed försöker komma undan på detta sätt.

Länk till anmälning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Under mitt senaste samtal med Webhallen så framkom det att de hann skicka ut ett gäng minnen innan de upptäckte sitt misstag. Då är ju frågan, varför kunde man beställa det efter att de upptäckt misstaget ? Nej något stämmer inte riktigt med den här historien!

Har du spelat in samtalet? Har du något bevis på att så är fallet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guos89:

Jag tror möjligheten är god att vinna Allmänna reklamationsnämndens stöd. Har ni väl det bör ni få igenom era ordrar och dessutom god kompensation. Jag tror nämligen knappast att webbhallen är dum nog att göra en "click OK" och faila både rättegång såväl som förtroende och "goodwill" (Click ok hade måhända ingen goodwill sedan tidigare heller kanske, men webbhallen sitter på en del).

ända möjligheten till att du skulle få rätt är ifall det inte är tillräckligt bra beskrivet i avtalet om vad de klassar som misstag eller vad dom nu kallar det, skulle tro att de är rätt noggranna men om någon orkar läsa det kan det väl kanske vara värt. känns ju dock väldigt löjligt enligt mig som jag troligen tydliggjort tidigare men men..

Permalänk
Webhallen

Hej, vi ber verkligen om ursäkt för det här som inträffat:

* Priset sattes manuellt, det skulle som påpekat vara 649 (vilket för oss vore ungefär +/- 0 då det kostar 642,5 kr ink moms att köpa in)
* Vi brast i vår dubbelkoll. Banners och sådant skapas av en grafiker, han har inte koll på vad som är rimligt eller ej och gör ingen distinktion mellan olika erbjudanden.
* Det tog tid för oss att inse vad som hänt, ingen inköpare etc. jobbar på helgerna så därför dröjde vår reaktion.
* När någon såg vad som hänt fick en medarbetare panik och skickade ut avbokningsmail förhastat och avbokade allas ordrar.
* Andra felaktiga inknappningen var i avbokningsmailet: någon råkade skriva att det hade kostat 249, inte 299, ett slarvfel då folk hade lite allmän panik att få ut mailet fort.
* När vi insett dessa misstag och "nyheten" kommit längre upp inom företaget tog vi fram en alternativ lösning.

Övrigt:
* Vi är medvetna om att ersättningsminnet inte är 100 % likvärdigt med originalminnet men kapaciteten är den samma, märket är det samma och hastigheten är fortfarande relativt hög. Därav erbjuder vi det också billigare än originalminnet.
* Originalminnet är så pass dyrt att vi bedömer att prisskillnaden är oskäligt hög.
* Originalminnet finns inte tillgängligt i de kvantiteter som vi tog emot ordrar.
* Vi hann skeppa några minnen innan vi insåg vad som hänt, givetvis kommer vi inte under några omständigheter försöka kräva tillbaka dem eller några pengar av någon.
* Några har kommenterat på att man kunde fortsatt beställa minnet efter det felaktiga priset vi vet inte var den infon kommer från: vi tog minnet "offline" i måndags och har inte exponerat det sedan dess.
* För de som insinuerar att det är en "bluff" eller ett "lockerbjudande": vad skulle vi någonsin ha att tjäna på det, vi har ju bara att förlora på hela den här fadäsen? Vi har absolut inget alls att vinna på den här situationen, över huvud taget.

För att summera:
Vi gjorde ett misstag, och sedan ytterligare misstag när vi försökte lösa det, och nu vi försöker reda ut det genom ett alternativt erbjudande och vi ber verkligen om ursäkt.

Sedan vet vi att för vissa kunder kommer detta inte att vara en godtagbar ursäkt eller ett tillräckligt bra kontringserbjudande men i dagsläget är det allt jag som sköter detta kontot på Sweclockers kan tillföra i frågan.
Jag som hanterar kontot kommer att försöka svara på följdfrågor men det kanske inte kommer att gå så snabbt som när jag annars gör det då jag inte, vid den här typen av fall, kan göra alla avvägningar på eget bevåg.

Individuella ärenden hanteras av kundtjänst i vanlig ordning: http://www.webhallen.com/se-sv/info/kontakta_oss

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simcon:

Företag kan skriva in vad tusan de vill i sina avtal, men Svensk lagstiftning trumfar alltid deras avtal om företaget är verksamt i Sverige. De kan inte friskriva sig från vad som står i Svensk lagstiftning, oavsett vad för villkor och förutsättningar de försöker lura på kunder. Att kontakta konsumentombudsmannen kostar inget och tar de upp ärendet kommer de driva det åt dig.

Företag borde ha bättre koll på vad för erbjudanden de lägger upp, och det här erbjudandet kan definitivt inte anses orimligt. Jag skulle uppskatta om folk slutar försvara företag som vilseleder kunder, vare sig det är avsiktligt eller ej från företagens sida. De har dessutom skickat ut minnen till vissa kunder, så verkar som att de helt enkelt fick slut på produkten och tyckte att det var för dyrt att köpa in fler och därmed försöker komma undan på detta sätt.

Länk till anmälning.

skojar du? o.o
det är väl detta som avtalen är till för? ( dvs få bort lagen om detta )
får ursäkta om jag var helt ute o cykla tidigare i sådana fall...

Permalänk
Skrivet av anon186252:

skojar du? o.o
det är väl detta som avtalen är till för? ( dvs få bort lagen om detta )
får ursäkta om jag var helt ute o cykla tidigare i sådana fall...

Man kan inte avtala bort lagen, lagen gäller oavsett vad som står i eventuella avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

skojar du? o.o
det är väl detta som avtalen är till för? ( dvs få bort lagen om detta )
får ursäkta om jag var helt ute o cykla tidigare i sådana fall...

Upprepar vad jag skrev, lagstiftning trumfar avtal från företagen. Du skulle kunna skriva ett avtal med någon om att du får skjuta honom, det gör det inte okej och du kommer likväl åka dit för mord (Väldigt extrem liknelse då det ena fallet är civilrättsligt, det andra straffrättsligt och därmed egentligen inte alls tillämpbar liknelse). Företag kan inte friskriva sig från ansvar, lagstiftade rättigheter står alltid kvar. Men nu vet jag inte exakt hur lagstiftningen är på området och därmed kan jag inte uttala mig om vilken lagstiftning de skulle ha brutit mot och vad exakt i lagen i så fall. tycker mig minnas att det finns liknande fall där företag makulerat ordrar och försökt argumentera att priset skulle ha varit orimligt, men om kunden inte har anledning att tro så kommer kunden alltid att få rätt. Köpa en bil som är värd 1 miljon till ett värde av tusen kronor kommer du aldrig att få rätt, men om du köper bilen för 900000 kr så skulle du kanske få rätt.

Citat:

Konsumentköplagen är i huvudsak en tvingande lag. Det betyder att näringsidkaren inte får ge dig sämre villkor än vad som står i lagen vilket innebär en stor fördel för dig som konsument.

Källa

Mer läsning om du är intresserad:
Distans och hemförsäljningslagen
Marknadsföringslagen
Konsumentköplagen

Men jag är trött och inte någon jurist så jag kan säkerligen snubbla över mina ord i något stycke, så ta inte allt jag skriver alltför bokstavligt. Men för att sammanfatta, du kan inte med avtal friskriva dig från lagstadgade rättigheter och skyldigheter.

Permalänk
Medlem

Bluff eller lockerbjudande skulle jag inte påstå att detta är.
Jag såg själv erbjudandet ganska snabbt och det verkade bra med ungefär halva priset mot ordinarie, som på en hel del andra luckor från olika företag.
Jag hade ingen som helst tanke på att priset skulle kunna vara fel.
Jag beställde ett minne ganska snabbt och det dök upp igår med posten och är betalt och även använt.
Sedan kom brevet idag om att de annullerat min order, hm, jag har ju fått varan redan.

Nu verkar jag få behålla den och det är jag så klart nöjd med, men ser inte att Webhallen skulle tjäna på att betala tillbaka mina pengar samt dubbel frakt och få tillbaka ett använt USB minne.

Om jag inte hade fått minnet men mina pengar tillbaka hade jag kanske varit mindre nöjd, men mer än så hade jag inte brytt mig. Antagligen hade jag nappat på ersättningsminnet.

Dock tror jag att man i detta fallet har mycket goda möjligheter att få rätt av ARN, om man fått en orderbekräftelse. Svårt att se att man skulle ha handlat med vetskapen om att priset var felsatt. Det var trots allt ett endagserbjudande i en julkalender.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, vi ber verkligen om ursäkt för det här som inträffat:

xxx

* Några har kommenterat på att man kunde fortsatt beställa minnet efter det felaktiga priset vi vet inte var den infon kommer från: vi tog minnet "offline" i måndags och har inte exponerat det sedan dess.

xxx

Jag beställde det den 7:e, inte i Måndags, strax efter 14. Och jag undrar varför det var möjligt om ni hade upptäckt misstaget ?.
Kan det vara så att minnet tog slut (det var slut i lager när jag såg erbjudandet) men det gick fortfarande att beställa konstigt nog.
Ni upptäckte kanske inte misstaget förrän i Måndags ? Sedan väntade ni tills idag med att kontakta köparna ?

Jag tycker dock att det verkar synnerligen konstigt att vänta så länge med att skicka ut ett panikartat E-mail...

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lingen123:
Skrivet av Simcon:

jaja som sagt då får jag ursäkta tidigare posts.
tänkte att de antagligen inte skrev sådant om det inte gjorde skillnad.. tackar för info!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av pike2k:

Jag beställde det den 7:e, inte i Måndags, strax efter 14. Och jag undrar varför det var möjligt om ni hade upptäckt misstaget ?.
Kan det vara så att minnet tog slut (det var slut i lager när jag såg erbjudandet) men det gick fortfarande att beställa konstigt nog.
Ni upptäckte kanske inte misstaget förrän i Måndags ? Sedan väntade ni tills idag med att kontakta köparna ?

Jag tycker dock att det verkar synnerligen konstigt att vänta så länge med att skicka ut ett panikartat E-mail...

Vi upptäckte det hela i måndags eftermiddag.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Intressant att man tog minnet "offline" i måndags samtidigt som jag fick ett mail att det gick bra att hämta det i butik. Jag beställde mitt minne strax efter midnatt då fanns det 3 st på lager i Uppsala efter min beställning fanns det två kvar det var väl därför jag kunde hämta så snabbt eftersom minnet redan fanns i butik. Hmm som sagt många fel har begåtts det ena konstigare än det andra.

Permalänk

Varför ska det alltid bli ett sånt jävla rabalder så fort ett företag råkar göra ett litet misstag? Kommer världen gå under för att du inte fick ditt minne lite billigare? Alla kan göra misstag, även stora företag, oavsett om det är ett automatiskt system eller som i detta fall ett manuellt misstag. Eller du TS, du kanske är en "super-human" som aldrig har gjort ett enda misstag i hela dit liv, det vore helt fantastisk om det vore så, du borde få något pris.

Webhallen har skickat ut info och skriver här vad som hänt och ber om ursäkt och har till och med erbjudit dig ett ersättnings minne. Vissa företag hade bara annullerat och inte gjort något mer. Och det är strax innan jul och det är ju som vi alla vet den minst stressiga månaden av hela året för butiker.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yongen:

Intressant att man tog minnet "offline" i måndags samtidigt som jag fick ett mail att det gick bra att hämta det i butik. Jag beställde mitt minne strax efter midnatt då fanns det 3 st på lager i Uppsala efter min beställning fanns det två kvar det var väl därför jag kunde hämta så snabbt eftersom minnet redan fanns i butik. Hmm som sagt många fel har begåtts det ena konstigare än det andra.

Ja det här är helt klart en konspiration av rang, som dessutom kretsar kring din specifika order. Webhallen var fullt medvetna om problemet och bara valde att vänta på att just din order skulle vara klar för avhämtning innan de gjorde något åt det hela, bara så att du skulle få lida lite extra mycket!

Ibland undrar man med folk alltså...

Edit: stavning xD

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Inaktiv

Då prisskillnaden är så markant så borde köparen ha förstått att det rörde sig om ett prisfel och detta faller under det som kallas att handla i ond tro och även om man hämtat ut produkten så kan man bli återbetalningsskyldig för mellanskillnaden. Detta om butiken anser det men i det här fallet har verkligen Webbhallen agerat föredömligt och låtit kunder behålla sina köpta varor och bett om ursäkt. Andra kända webbutiker har inte den rutinen (egen erfarenhet) utan kräver att beställd och uthämtad vara skickas tillbaka eller att man faktureras på mellanskillnaden. Det står mer om liknade historier i forumet under konsumenträtt. Webbhallen har verkligen agerat serviceinriktat med kunden i fokus.

Permalänk
Medlem

Haha misstänker absolut ingen konspiration gentemot lilla mig. Håller med om att Webbhallen har svarat föredömligt i forumet. Det intressanta i kråksången är att hade dem annulerat min order direkt och hänvisat till fel pris som många andra butiker brukar göra hade jag nog inte reagerat direkt. Min reaktion bygger mer på alla felaktiga/mindre bra misstag som har tagits från Webbhallens håll i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Har varit med om liknande ärenden förr, då var det iof en trasig PSU. Har då använt mig utav min rätt som köpare av konsumentköplagen: 30 § & 33 §.

I detta ärende kan det vara intressant att börja lusläsa lagen igen.
https://lagen.nu/1990:932

Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Jag har rätt till ersättning enligt konsumentköplagen:
33 § konsumentköplagen - Prisskillnad

Har även tittat lite på 37 § & 39 §

Vad jag tror än så länge, går det att både kräva ränta under de 4 dagar som gått, sedan även skadestånd som rimligen kan bli en eller två hundralappar. Vilket i sig är värdet på "original" priset på varan.

Fler åsikter och kommenterar.

Visa signatur