Komplett.se nekar min retur

Permalänk
Medlem

WebhallenKomplett gjorde likadant med ett moderkort jag köpt, det var GROVA repor över ledningsbanorna vid CPU som definitivt inte var där när jag skickade in det. Men vad gör man? Jag fotade inte och hade inte ens vittnen...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Edit: skrev ett inlägg som handlade om en annat reklamationsärende mot annan aktör. Det var lite långt men kontentan är: Det tar massor av tid att hålla på med sådana här ärenden som kund. Att ta bilder och dokumentera produkterna vid leverans är det bästa man kan göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Ja och det vill jag inte heller. Företaget i fråga har inte lagt en ända* kommentar i tråden, så ganska omöjligt att veta hur de skulle gjort om ARNs beslut vart annorlunda.
Det mest troliga borde nog väl ändå va att den skulle sålts som en fyndvara?

Du vet, med produkter som kommit i retur som företag accepterat och säljer vidare med reducerat pris. Finns hos nästan alla företag.

Hade jag varit representant för ett företag skulle jag inte kommentera ett fall som håller på att prövas.
Så... Komplett ska ta förlust på produkter som kunden skadar? En rimlig lösning vore att du betalade mellanskillnaden för vad de kan sälja den för nu och vad du ursprungligen betalade.

*enda

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Detta är tamefan skandal, något fel på juristerna hos ARN. Isf kan vi ta och slänga hela KKL i sopen, den lilla konsumenten förlorar mot den stora näringsidkaren som troligvis hade kunnat sälja vidare varan utan några som helst probem (fyndvara, demoex m.m.)mao en minimal förlust för näringsidkare (i förhållande till vad de omsätter, men en stor förlust för konsumenten som har kvar en vara han inte vill ha) men väljer istället att inte göra det. Nu vet jag att komplett är ingen sida att handla på.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Detta är tamefan skandal, något fel på juristerna hos ARN. Isf kan vi ta och slänga hela KKL i sopen, den lilla konsumenten förlorar mot den stora näringsidkaren som troligvis hade kunnat sälja vidare varan utan några som helst probem (fyndvara, demoex m.m.)mao en minimal förlust för näringsidkare (i förhållande till vad de omsätter, men en stor förlust för konsumenten som har kvar en vara han inte vill ha) men väljer istället att inte göra det. Nu vet jag att komplett är ingen sida att handla på.

Hur tycker du att komplett och andra butiker ska göra, ska de acceptera att de får tillbaka varor med repor som de tvingas sälja billigare? Det blir väldigt svårt att bedriva en verksamhet om det fungerar på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hur tycker du att komplett och andra butiker ska göra, ska de acceptera att de får tillbaka varor med repor som de tvingas sälja billigare? Det blir väldigt svårt att bedriva en verksamhet om det fungerar på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast samtidigt är det väldigt lätt att skicka iväg en repad vara och påstå att köparen orsakade det. Nu ställer jag mig fortfarande mot att ansvarslöst klicka hem produkter för att "testa och se", men samtidigt vet jag av egen erfarenhet hur fula Komplett är när det kommer till kundtjänst..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Hur tycker du att komplett och andra butiker ska göra, ska de acceptera att de får tillbaka varor med repor som de tvingas sälja billigare? Det blir väldigt svårt att bedriva en verksamhet om det fungerar på det sättet.

KKL är till för att skydda konsumenten, inte göra det värre för honom. Det är en smäll komplett och andra ÅF får räkna med. Vi följer svensk lagstiftning och det ännu mer beklagligt när ARN går på kompletts linje. Imo så kan vi lika gärna skita i hela KKL och ha rena rama vilda västern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

KKL är till för att skydda konsumenten, inte göra det värre för honom. Det är en smäll komplett och andra ÅF får räkna med. Vi följer svensk lagstiftning och det ännu mer beklagligt när ARN går på kompletts linje. Imo så kan vi lika gärna skita i hela KKL och ha rena rama vilda västern.

Skickades från m.sweclockers.com

Rent struntprat. Det ingår inte i rättigheterna att repa produkter och sedan förvänta sig gratis retur. Kunden precis som företaget har ett ansvar. Det var också därför ARN följde vad lagstiftningen säger och gick på Kompletts linje.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Jag jobbar själv på en returavdelning och när vi mottar dyrare delar så skall de se ut som när de skickades ut. Hade du istället sagt i ditt returärande att denna produkt har repor, jag vill inte behålla dem så hade de inte kunnat göra något. På det företag jag jobbar på nu har vi dock överseande med små små repor osv, men vi eftersträvar bra kundservice

Han skriver ju att han inte gjort reporna själv....

Visa signatur

- Corsair Carbide 330R - MSI Z87-S02 INET EDITION ATX - Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) - MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming - Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB - Cooler Master Hyper 212 EVO - XFX Pro Series 750W 80+ Bronze - 2TB WD Green 5900rpm 64MB -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Rent struntprat. Det ingår inte i rättigheterna att repa produkter och sedan förvänta sig gratis retur. Kunden precis som företaget har ett ansvar. Det var också därför ARN följde vad lagstiftningen säger och gick på Kompletts linje.

Struntprat? Så du menar att du vill ha prejudikat på att ÅF säger att du som konsument är lögnare och går på de stora jättarnas linje? Förklara gärna mer för mig, jag är idel öra. Jag vill gärna också att TS länkar till ARN;s utlåtande så ska jag fråga min lärare. Hoppas du hamnar i liknande sits så får vi se hur du tycker när du själv sitter där med en produkt du inte har repat. Det kunde lika gärna vara komplett som repat den och skyllt på kunden, vad skulle du då säga?

TS skicka gärna pm till mig med all info om domen,jag hoppas också att du talar sanning .

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proach87:

Han skriver ju att han inte gjort reporna själv....

Och killen på reddit sa att det inte var en repost

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Och killen på reddit sa att det inte var en repost

Om vi ponerar att TS verkligen inte har repat produkten, hur ställer du dig då till ARN:s utlåtande?

Vi kan bara göra antaganden här eftersom vi vet inte hur processen har gått till förrän vi kan få se ARN:s dom och kanske eventuella bevisbilder m.m.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Om vi ponerar att TS verkligen inte har repat produkten, hur ställer du dig då till ARN:s utlåtande?

Vi kan bara göra antaganden här eftersom vi vet inte hur processen har gått till förrän vi kan få se ARN:s dom och kanske eventuella bevisbilder m.m.

Lagenligt så måste jag fortf säga att ARN beslut är korrekt, även om jag kan tycka att det låter surt, för det är en tvist där båda parter säger olika saker. Och detta är inte första gången sånt här händer heller, så man borde vara rätt vaksam i dagens läge att ta kort innan man skickar in något, speciellt när det är lite dyrare grejer som detta.

Det kan vara så att TS själv inte vet om att han repat produkten då han inte sett repan, så egentligen, vem har repat den? Hade kort tagits hade saken varit biff, men nu finns det tyvärr inge bevis att gå på, och lagen är då att Komplett tyvärr har rätten på sin sida som ARN då måste följa.

Även om ARN varit för TS fördel så är det inget Komplett måste följa (då de inte behöver enligt någon lag), det är endast en rekommendation som de får, en rekommendation TS kan ha hjälp till/nytta av om han då isf vill dra upp komplett till domstol. Nu har ju ARN tagits komplett sida om saken så en domstol nu skulle med 99% hamna till Kompletts fördel.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Ja, jag vet att ARN:s beslut är endast rekommendation men de flesta butikerna följer ändå ARN:s beslut annars hamnar man på svarta listan. Och när jag skriver prejudikat så menar jag prejudikat hos ARN och inte allmän domstol.

Så du menar att man måste ta bild på allt innan man skickar in det för retur? Jag kanske tar bild men sedan repar den efteråt? Det är fortfarande ingen vattentätt argument

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Ja, jag vet att ARN:s beslut är endast rekommendation men de flesta butikerna följer ändå ARN:s beslut annars hamnar man på svarta listan. Och när jag skriver prejudikat så menar jag prejudikat hos ARN och inte allmän domstol.

Så du menar att man måste ta bild på allt innan man skickar in det för retur? Jag kanske tar bild men sedan repar den efteråt? Det är fortfarande ingen vattentätt argument

Absolut, inget vettigt företag vill ju hamna där, ville bara få fram att de inte är tvingade efter någon lag att följa domen från ARN.

När det gäller dyrare varor, ja, alltid ta bild. Men hur ofta skickar du dyrare varor fram och tillbaka där du behöver ta kort? Inte så ofta gissar jag på, är inte precis jobbigt och ta fram kamera och ta några kort för egen vinning. Är man så lat får man skylla sig själv lite tycker jag. Fotot ger dig ett förtroende att du ändå gjort något, vilket gillas hos både domstol och ARN. De som skickar tillbaka har redan kanske gjort repan och vill försöka byta ut den. Vem skulle repa en vara med mening precis innan man ska skicka tillbaka den? Det låter mindre troligt som sagt. (Säger inte omöjligt). Alternativt kan man spela in när man packar in och tejpar lådan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Men å andra sidan säger en bild inte hur produkten ser ut i verkligheten. Det är möjligt att repan syns tydligt med blotta ögat, eller så gör den det inte. Om ARN fått ta del av en högupplöst bild där repan är tydlig så är deras bedömning ganska given. Hade de suttit med produkten i handen så är det också ganska möjligt att de bedömt annorlunda. En produkt får ju trots allt en åverkan så fort den börjar användas.

Till TS: Nu är det som det är, Nästa gång du vill testa något för att se om det är kul så kanske du borde gå till en fysisk butik istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Så du menar att man måste ta bild på allt innan man skickar in det för retur? Jag kanske tar bild men sedan repar den efteråt? Det är fortfarande ingen vattentätt argument

Är lösningen att butiken ska packa upp och fotografera alla varor innan de skickar ut dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Är lösningen att butiken ska packa upp och fotografera alla varor innan de skickar ut dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska jag som konsument ta bild på varor? Vet du hur mycket butikerna går i förlust när du utnyttjar ångerrätten? Så spelar det någon roll egentligen? Komplett hade lätt kunna sälja datorn till en rabatterad pris för de hade ändå gått i förlust då konsumenten (TS) hade utnyttjat ångerrätten. Jag tror personligen komplett körde en fuling men jag vet inte säkert tills TS kan delge oss ARN:s dom

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Är lösningen att butiken ska packa upp och fotografera alla varor innan de skickar ut dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av amanito:

Varför ska jag som konsument ta bild på varor? Vet du hur mycket butikerna går i förlust när du utnyttjar ångerrätten? Så spelar det någon roll egentligen? Komplett hade lätt kunna sälja datorn till en rabatterad pris för de hade ändå gått i förlust då konsumenten (TS) hade utnyttjat ångerrätten. Jag tror personligen komplett körde en fuling men jag vet inte säkert tills TS kan delge oss ARN:s dom

Om butik skulle vara tvungen och ta kort på alla varor, så måste de även bryta upp förpackningen. Hur glad skulle du som kund bli och få en uppbruten förpackning. Många gånger skickar ju folk tillbaka utan att öppna, eller hämtar inte ens ut sitt paket hos posten när det kommit. Det skulle ju sänka värdet på varor ännu mer.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Om butik skulle vara tvungen och ta kort på alla varor, så måste de även bryta upp förpackningen. Hur glad skulle du som kund bli och få en uppbruten förpackning. Många gånger skickar ju folk tillbaka utan att öppna, eller hämtar inte ens ut sitt paket hos posten när det kommit. Det skulle ju sänka värdet på varor ännu mer.

Meningen med mitt inlägg var aldrig att företaget skulle öppna paketet, fota den och sedan skicka till mig utan använda sig av goodwill och ta tillbaka varan. Det var jag försökte komma fram till om det inte framgick.

Det kanske t.o.m är så att TS fick redan en defekt vara och då går vi under 20a§ KKL (om man nu kan kalla en liten repa defekt men eftersom komplett säger att det är väsentligt förändrad skick så säger vi att den är defekt)

Citat:

Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

TS kanske borde ha utnyttja 20a§ KKL men hur ska han veta, han är lekman och konsument precis som alla oss andra. Och vi förväntar oss att näringsidkaren ska följa lagen.

Soserious: Skicka gärna ARN:s utlåtande till mig via PM så ska jag fråga min lärare, h*n är advokat och håller på med civilrättsliga mål. Inte för att det kommer hjälpa dig på nåt vis utan bara av allmänintresse

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem

Fast nu är ARN ändå en instans som har koll på lagar och har enligt sin tolkning ansett att Komplett har lagen på sin sida. Du säger att du förväntar dig att näringsidkaren ska följa lagen men det är ju det som ARN har kommit fram till att de har gjort. Jag har personligen större förtroende för ARN och deras bedömning än slumpmässiga forumpostare (inkl. mig) som utifrån hobbykunskaper inom lagarna uttalar sig. De bedömde helt enkelt att repan var för stor för att passa in under "väsentlig oförändrat skick". Sen är det ju en ganska flummig sak det där med "väsentlig oförändrat skick" då det ju alltid är en bedömningsfråga.

Ingen här inte VET med säkerhet var reporna har kommit ifrån. Ord står mot ord. Skulle komplett med flit har gjort en repa bara för att djävlas? Sannolikheten är låg. Har någon hos Komplett repat den av misstag och vågar inte erkänna? Det är möjligt. Lika möjligt som att TS av misstag repat den och antingen inte märkte det eller vet om det men vill inte erkänna. Vi här VET inte. Så lägg ner hela snacket om att du VET att Komplett bryter mot lagen.

Problemet med Goodwill är att det är en "slippery slope". TS är inte den ende som skickar in saker på sin ångerrätt och om man börjar vingla i sin bedömning blir det väldigt lätt att det sprider sig och man hamnar i en sits där folk ifrågasätter varför "han" fick rätt men inte jag och i ännu större grad börjar beställa saker "bara för att testa". Marginalerna i datorbranschen är inte direkt stor så det är inte hållbart i längden att acceptera vad som helst bara för att vara schysst.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Handlar aldrig på komplett efter att jag gjorde RMA på ett gammalt MSI K9VGM-V kort som var DOA, fick skicka in den och packa det riktigt ordentligt.

Väntade 2 veckor och fick tillbaka kortet med svar att det inte var något fel, OKEJ tänkte jag och hämta paketet.

Nu till det roliga, skiten kommer tillbaka precis som jag packat det, dom har alltså inte ens öppnat upp det utan bara satt en lapp över min retur lapp och skickat tillbaka kortet till mig..

Aldrig handlat där sedan dess och kommer aldrig göra det heller (Är medveten om att det kan vara ett ärligt misstag av dom, men ett sådant misstag tog bort att min tillit för dom)

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kommer att ångra ett köp på en demovara till komplett, en laptop som var repig när jag fick den så hoppas verkligen att dom godkänner min retur.

Men hur mycket kostar det att ångra ett köp hos komplett? Frakten menar jag då. Är det postens priser eller har komplett ett pris de själva har satt?

Permalänk
Skrivet av Bodli:

Kommer att ångra ett köp på en demovara till komplett, en laptop som var repig när jag fick den så hoppas verkligen att dom godkänner min retur.

Men hur mycket kostar det att ångra ett köp hos komplett? Frakten menar jag då. Är det postens priser eller har komplett ett pris de själva har satt?

Det här är en nackdel med Komplett. Dom allra flesta bifogar en fraktsedel som du givetvis får bekosta själv men till ett betydligt lägre pris än att anlita Posten själv, men detta gör inte Komplett. Vad det kostar beror på hur tungt och stort paketet är.

Tex en 24" skärm från Inet kostar 100 kr i frakt - gäller nog avsett storlek på paket - medans ett grafikkort från Komplett kostade ca 250 kr.

Permalänk
Medlem

Har själv inte handlat på Komplett på många år p.g.a. deras kundbemötande. Försökte skicka tillbaka ett moderkort som dödade alla minnen man satte i det, men det var inget fel på det enligt Komplett. När jag fick tillbaka det verkade inte lådan öppnad ens, det var packat precis som när jag skickade det. Betala frakten fick jag göra också. Orkade inte bråka, vilket de kallt räknar med också.

En annan gång köpte jag en demovara. Fick hem ett paket, öppnade och hittade förra ägarens RMA-papper, komplett med kvitto och personuppgifter. Komplett hade alltså inte ens felsökt varan, utan sålde bara vidare den som fyndvara för att låta kunderna agera felsökare alternativt hoppas på att samma fel inte skulle uppstå hos nästa köpare. Varan jag fick var mycket riktigt defekt. Skulle inte förvåna mig om Komplett sen bara skickade den vidare igen.

Skulle inte heller förvåna mig ett dugg om Komplett tar emot varor som skickats i retur inom 14 dagar, för att sedan göra åverkan (alternativt granska med förstoringsglas in i minsta detalj för att hitta någon repa) och skicka tillbaka faktiskt. Exemplen ovan tyder på riktigt oseriöst beteende som satts i system tycker jag. Verkar inte vara ensam, har en kompis som råkade ut för nästan samma sak när det gäller fyndvaror.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Försök få kontakt med en kille som heter "Henrik Jonsson" och har hand om returfrågor. Han är jätte trevlig att prata med och förstående. Han kommer garanterat att hjälpa dig med ditt ärende. Har själv haft mailkonversation med honom angående ett grafikkort som blivit ersatt och allt flöt på riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av Bodli:

Kommer att ångra ett köp på en demovara till komplett, en laptop som var repig när jag fick den så hoppas verkligen att dom godkänner min retur.

Men hur mycket kostar det att ångra ett köp hos komplett? Frakten menar jag då. Är det postens priser eller har komplett ett pris de själva har satt?

Om du ångrar köpet då får du nog bekosta frakten själv. Väljer du att reklamera köpet då står komplett för frakten. Så var det för mig iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Rent struntprat. Det ingår inte i rättigheterna att repa produkter och sedan förvänta sig gratis retur. Kunden precis som företaget har ett ansvar. Det var också därför ARN följde vad lagstiftningen säger och gick på Kompletts linje.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att påstå att TS har repat datorn. Bevisbördan är omöjlig för kund. Datorn kan vara repad från leverans. Jag köpte en MacBook Pro på mediamarkt 2010 och det visade sig att hela batchen som Mediamarkt var skalet repad. Vi öppnade 3 stycken och alla hade samma "fel". Hur skulle jag kunnat bevisa att det inte var jag som repade datorn utan att detta var vid leverans.

Ni som skriver på konsumenträtt. Håll er till lagen och sluta komma med moraliska aspekter. Lagen är lagen oavsett vad ni tycker är moraliskt rätt. Till TS vill jag säga att striden inte är över. Nyttja reklamationsrätten och praxisen att inom 6 månader så är det säljaren som har bevisbördan. De får väl kräva att Asus lämnar ut bilderna som de tar innan de packar ned datorn i kartong. Om datorn är repfri då så är det också upp till komplett att bevisa att de inte har repat datorn när de undersökt datorn.

Valiumballong: Självklart ska inget företag betala om en kund har skadat produkten. Nu är frågan. Har kunden repat produkten med flit eller inte. Tänk på att datorn är masstillverkad. En felaktig inställning eller den mänskliga faktorn i fabriken så kan det uppkomma skador på produkten. Ska kunden stå med förlusten då?

Permalänk
Inaktiv

Går vi på det som de flesta *vill*, då kommer ingen vilja driva företag, marginalerna är redan försvinnande små på för mycket. Vi kunder får dock skylla oss själva, vi har handlat fram det som vi har idag, röstat med pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Så du vill ha en värld där du inte får returnera en vara? Inte ångra ditt köp? .

Låter suveränt! Då slipper man riskera att få begagnade produkter för att folk velar eller inte orkar spendera ett par minuter på research innan köp, för att inte tala om alla som missbrukar systemet.