Söker framtidssäker och hyfsat prisvärd grafiklösning!
Hej clockers!
Jag sitter och lurar på att uppgradera speldatorn en smula inför kommande nextgen titlar. Det som ska uppgraderas isf är grafikkortet , men jag är kluven. Antingen fläskar man på och köper ett high-end kort, eller så kör man en SLI/CF-lösning.
Nuvarande system:
i7 2600K klockad till 4,2 ghz
16 gig RAM @ 1600Mhz
XFX radeoon hd7970 "black edition" med accelero xtreme kylare (ej "ghz" men dock överklockat)
850W nätagg från corsair 80+ silver (tror jag)
nått moderkort från msi med pci-express 3.0 å annat lull-lull
allt sitter i ett fractal design define xl
Nu lite prioriteringar då..
En stor fördel är om datorn är hyfsat tyst, i dagsläget är den mer eller mindre ljudlös tack vare accelero xtreme. Stockkylaren på GPU'n lät som ett godståg vid belastning så den byttes ut efter en vecka. Det nya kortet behöver inte vara lika tyst såklart, men ju tystare desto bättre.
Strömförbrukning bryr jag mig inte om, men ett svalt kort föredras såklart. Är inte intresserad av ett 95 grader varmt r9 290x alltså..
Vad jag har kikat på är exempelvis nvidias 780 ti, vad jag undrar är om det är någon av er som kanske har annat att rekommendera för en snarlik peng? Att 780 ti "bara" har 3 gig minne finner jag lite avtändande om man ska tänka framåt. Hur tror ni då t.ex 2 stycken 770 skulle stå sig framöver i jämförelse? Köpa ett till 7970 skulle kunna vara ett alternativ, dock ej med referenskylare, å accelero gör det till ett 3-slot kort så den lösningen duger inte heller. Dessutom ska ju microstuttering enbart vara löst när det gäller directx 11, så andra spel lider alltså fortf av det om jag fattat det rätt?
Har aldrig kört flerkortsuppsättning tidigare, å är heller ingen fanboy så alla tips mottages tacksamt.