Söker framtidssäker och hyfsat prisvärd grafiklösning!

Permalänk
Medlem

Söker framtidssäker och hyfsat prisvärd grafiklösning!

Hej clockers!
Jag sitter och lurar på att uppgradera speldatorn en smula inför kommande nextgen titlar. Det som ska uppgraderas isf är grafikkortet , men jag är kluven. Antingen fläskar man på och köper ett high-end kort, eller så kör man en SLI/CF-lösning.

Nuvarande system:
i7 2600K klockad till 4,2 ghz
16 gig RAM @ 1600Mhz
XFX radeoon hd7970 "black edition" med accelero xtreme kylare (ej "ghz" men dock överklockat)
850W nätagg från corsair 80+ silver (tror jag)
nått moderkort från msi med pci-express 3.0 å annat lull-lull

allt sitter i ett fractal design define xl

Nu lite prioriteringar då..
En stor fördel är om datorn är hyfsat tyst, i dagsläget är den mer eller mindre ljudlös tack vare accelero xtreme. Stockkylaren på GPU'n lät som ett godståg vid belastning så den byttes ut efter en vecka. Det nya kortet behöver inte vara lika tyst såklart, men ju tystare desto bättre.
Strömförbrukning bryr jag mig inte om, men ett svalt kort föredras såklart. Är inte intresserad av ett 95 grader varmt r9 290x alltså..

Vad jag har kikat på är exempelvis nvidias 780 ti, vad jag undrar är om det är någon av er som kanske har annat att rekommendera för en snarlik peng? Att 780 ti "bara" har 3 gig minne finner jag lite avtändande om man ska tänka framåt. Hur tror ni då t.ex 2 stycken 770 skulle stå sig framöver i jämförelse? Köpa ett till 7970 skulle kunna vara ett alternativ, dock ej med referenskylare, å accelero gör det till ett 3-slot kort så den lösningen duger inte heller. Dessutom ska ju microstuttering enbart vara löst när det gäller directx 11, så andra spel lider alltså fortf av det om jag fattat det rätt?

Har aldrig kört flerkortsuppsättning tidigare, å är heller ingen fanboy så alla tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Ingen lösning är väl helt framtidssäker men om jag skulle välja så skulle jag väl isåfall ta ett R9 290 eftersom det har 4GB ram och sedan lägga till ett extra grafikkort när dom börjar bli billiga. Och appropå hög värme och ljud så köp isåfall när det finns aftermarket modeller med bra kylare, eller kör accelero kylare till det.

Kollar man på historien så duger GTX 580 i SLI hyffsat än idag och det är över 3 år sedan.

Annars kan du helt enkelt köpa ett extra 7970 till. 3GB räcker gott och väl idag och säkert ett tag framåt så länge du inte kör extrema upplösningar och har absolut maxade inställningar.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket pengar har du att svänga dig med?

Jag hade gått på ett 290 (som kommer med ny kylning snart) eller ett 780 Ti beroende på budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in_cold:

Hej clockers!
Jag sitter och lurar på att uppgradera speldatorn en smula inför kommande nextgen titlar. Det som ska uppgraderas isf är grafikkortet , men jag är kluven. Antingen fläskar man på och köper ett high-end kort, eller så kör man en SLI/CF-lösning.

Nuvarande system:
i7 2600K klockad till 4,2 ghz
16 gig RAM @ 1600Mhz
XFX radeoon hd7970 "black edition" med accelero xtreme kylare (ej "ghz" men dock överklockat)
850W nätagg från corsair 80+ silver (tror jag)
nått moderkort från msi med pci-express 3.0 å annat lull-lull

allt sitter i ett fractal design define xl

Nu lite prioriteringar då..
En stor fördel är om datorn är hyfsat tyst, i dagsläget är den mer eller mindre ljudlös tack vare accelero xtreme. Stockkylaren på GPU'n lät som ett godståg vid belastning så den byttes ut efter en vecka. Det nya kortet behöver inte vara lika tyst såklart, men ju tystare desto bättre.
Strömförbrukning bryr jag mig inte om, men ett svalt kort föredras såklart. Är inte intresserad av ett 95 grader varmt r9 290x alltså..

Vad jag har kikat på är exempelvis nvidias 780 ti, vad jag undrar är om det är någon av er som kanske har annat att rekommendera för en snarlik peng? Att 780 ti "bara" har 3 gig minne finner jag lite avtändande om man ska tänka framåt. Hur tror ni då t.ex 2 stycken 770 skulle stå sig framöver i jämförelse? Köpa ett till 7970 skulle kunna vara ett alternativ, dock ej med referenskylare, å accelero gör det till ett 3-slot kort så den lösningen duger inte heller. Dessutom ska ju microstuttering enbart vara löst när det gäller directx 11, så andra spel lider alltså fortf av det om jag fattat det rätt?

Har aldrig kört flerkortsuppsättning tidigare, å är heller ingen fanboy så alla tips mottages tacksamt.

Ska du få mest bang for buck är det ju ett 290X med tredjepartskylare. Du lär ju inte märka någon jätteskillnad i spel om du inte köper att rejält kort. Du går ju från ett idag redan bra kort.

780Ti är sjukt dyrt för sin prestanda. Men struntar du i priset så gå på det bästa.
Prisvärt skriver du i rubriken, då kan du glömma nvidias toppkort om du jämför mot amds toppkort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Med ett 7970 skulle jag definitivt vänta på 800-serien från nVIDIA.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

alternativt 2x evga gtx 780 classified, ligger på ungefär samma prisnivå som 290x

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2