Byter upp eller byter ner?

Permalänk
Medlem

Byter upp eller byter ner?

Hej!
Idag kör jag på mitt integrerade ljudkort (moderkortets namn ser ni där nere) jag har alltid varit väldigt musikintresserad och tänkte att nu till jul kanske det är dags att uppgradera lite. Jag hade kunnat tänka mig lägga runt 400-500kr på ett ljudkort som är bättre än mitt integrerade idag. Vilket tycker ni att jag ska skaffa?

Och sen en annan fråga, jag kör idag 3 stycken 3,5 kontakter in i mitt modekort för att mitt 5.1 system ska funka bra. Kan man köra optisk anslutning för 5.1system och isåfall hur? Kan jag köpa en konverter från de tre 3,5 till optisk anslutning eller ska man såfall köpa nya högtalare med optiskt anslutning, men om jag köper en konverter ökar detta ljudkvaliten då?

MVH

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Ska du köra med optiskt så se till att ditt ljudsystem har den anslutningen,sen är det ju ganska onödigt att köpa ett dyrt ljudkort om du koppla på det viset för det gör ingen nytta ändå.
Nej ljudkvaliten ökar inte,har du redan fuckat upp ljudet analog så blir det inte bättre för att du omvadlar det till en optiskt(digital) signal,vill du ha bättre ljudkvalite köp bättre högtalare om du inte har några vettiga,fixa med akustik och placering och sen kan du lägga pengar på ett ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ska du köra med optiskt så se till att ditt ljudsystem har den anslutningen,sen är det ju ganska onödigt att köpa ett dyrt ljudkort om du koppla på det viset för det gör ingen nytta ändå.
Nej ljudkvaliten ökar inte,har du redan fuckat upp ljudet analog så blir det inte bättre för att du omvadlar det till en optiskt(digital) signal,vill du ha bättre ljudkvalite köp bättre högtalare om du inte har några vettiga,fixa med akustik och placering och sen kan du lägga pengar på ett ljudkort.

Men det är det, jag lyssnar oftast med mina hörlurar Audio Technica ATH-M50 coh tycker att ljudet är lite sådär, är det inte värt med nytt ljud då heller?

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Men det är det, jag lyssnar oftast med mina hörlurar Audio Technica ATH-M50 coh tycker att ljudet är lite sådär, är det inte värt med nytt ljud då heller?

Dina lurar är ju rätt ok så det är kanske just de som felar om det låter dåligt,skaffa nån extern dac/lurstärkare så kanske det blir bättre förutsatt att du inte spelar från nån skräpkälla som youtube för då är det lite meningslöst.