Permalänk
Medlem

Köpråd skrivare (Julklapp)

Hej, försöker grotta ner mig i skrivarträsket nu och det är ju en riktig djungel.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Söker en multifunktionsskrivare som kan skriva, scanna osv i färg, inte tar alltför mycket plats och är trådlös. Kan den ta A3 är det ett plus.
Prisvärd och hyfsat billiga toner vore bra också.

Vad tror ni om denna t.ex? http://www.netonnet.se/art/dator/skrivare-och-scanner/blackst...

http://www.netonnet.se/art/dator/skrivare-och-scanner/blackst...

http://cdon.se/hemelektronik/hp/hp-officejet-pro-8600-e-all-i...

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Ingen som kan komma med några synpunkter angående skrivare?

Permalänk
Medlem

Hmm, skrivare är nog inget som folk sitter med varje dag. Nu har jag lite erfarenhet genom jobb dock.
Min erfarenhet av Brother skrivare är i allmänhet bra. Däremot är erfarenheten med trådlösa skrivare dålig eftersom med följande mjukvara gärna gör datorn seg och jobbig. Skulle inte en nätverksskrivare passa bättre också kopplar du den rakt in i routern? Då slipper man se den men samtidigt slipper man alla onödiga ner segande mjukvaror som behövs för att det ska fungera som det ska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hmm, skrivare är nog inget som folk sitter med varje dag. Nu har jag lite erfarenhet genom jobb dock.
Min erfarenhet av Brother skrivare är i allmänhet bra. Däremot är erfarenheten med trådlösa skrivare dålig eftersom med följande mjukvara gärna gör datorn seg och jobbig. Skulle inte en nätverksskrivare passa bättre också kopplar du den rakt in i routern? Då slipper man se den men samtidigt slipper man alla onödiga ner segande mjukvaror som behövs för att det ska fungera som det ska.

Hm, bra tanke där. Routern hemma ligger lite dumt till och det är nog lite svårt att ställa en skrivare där.
Hur mycket segare blir skrivaren trådlös tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Hm, bra tanke där. Routern hemma ligger lite dumt till och det är nog lite svårt att ställa en skrivare där.
Hur mycket segare blir skrivaren trådlös tro?

Beror på mjukvaran som driver det, men den Canon jag har hemma ansåg jag var obrukbar med den trådlösa funktionen. Det gjorde att datorn startade långsammare, det tog en minut ungefärr för dokumenten att faktiskt uppfattas av skrivaren innan det faktiskt kom ut utskrifter. I allmänhet var det segt och tråkigt. Så jag kopplade in den i routern, sökte efter nätverksskrivare, skrivaren dök upp i listan jag installerad drivrutiner direkt genom windows, fungera på första försöket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Beror på mjukvaran som driver det, men den Canon jag har hemma ansåg jag var obrukbar med den trådlösa funktionen. Det gjorde att datorn startade långsammare, det tog en minut ungefärr för dokumenten att faktiskt uppfattas av skrivaren innan det faktiskt kom ut utskrifter. I allmänhet var det segt och tråkigt. Så jag kopplade in den i routern, sökte efter nätverksskrivare, skrivaren dök upp i listan jag installerad drivrutiner direkt genom windows, fungera på första försöket.

Ah, okej. Ja det är ju värt att tänka på iaf. Vet du hur det är med toner idag? Torkar dom ut som förut? Hållbarhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Ah, okej. Ja det är ju värt att tänka på iaf. Vet du hur det är med toner idag? Torkar dom ut som förut? Hållbarhet?

Bläckstråle-toner kan torka ut, inte lika farligt som förr, men man bör byta dom ungefär en gång i halvåret om man inte tagit slut på dom innan dess. Det beror på om man köper original toner eller kopior samt vilken model av toner det är men generellt ungefär 6 månader håller de.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en Canon MG6150 som jag kör på Wifi. Den skrivaren kan jag rekomendera, och jag tycker det fungerar bra att köra trådlöst. Jag har dock inte installerat någon mjukvara till skrivaren utan endast drivrutinerna.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

denna kanske ? http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C... finns säkert andra tillvärkare i samma prisklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merak:

denna kanske ? http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C... finns säkert andra tillvärkare i samma prisklass

Den såg ju helt ok ut. Skulle om möjligt vilja kunna skriva ut A3 också. Är Canon i regel bättre än Brothers?

Permalänk
Medlem

generellt brukar Canon ha bättre ryckte ja. men det kan säkert va skillnad beroende på skrivaren naturligtvis

Permalänk
Medlem

HP e stabila

Permalänk
Medlem

Jag har inte någon stor erfarenhet av skrivare men jag har sedan två år tillbaka en multifunktionsskrivare (bläck) från Epson som jag tycker fungerar utmärkt. Den trådlösa funktionen fungerar bra för mig. Jag kan skriva ut från mina tre olika datorer genom att enbart vara uppkopplad mot mitt wifi. Jag har inte provat att skriva ut från telefon eller surfplatta men det ska gå. En faktor som är viktig för mig är att det går att köpa "piratbläck". Piratbläck är kanske en dålig benämning, men bläck som inte är tillverkat av samma tillverkare som skrivaren är tillverkad av. Jag har under de två åren som jag har haft skrivaren sparat många hundralappar på bläck.

EDIT: I många fall kostar bläcket hälften så mycket, med samma kvalité. Med många billigare skrivare kostar en uppsättning orginalbläck mer än själva skrivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merak:

generellt brukar Canon ha bättre ryckte ja. men det kan säkert va skillnad beroende på skrivaren naturligtvis

Skrivet av erik_noo:

HP e stabila

Skrivet av twk:

Jag har inte någon stor erfarenhet av skrivare men jag har sedan två år tillbaka en multifunktionsskrivare (bläck) från Epson som jag tycker fungerar utmärkt. Den trådlösa funktionen fungerar bra för mig. Jag kan skriva ut från mina tre olika datorer genom att enbart vara uppkopplad mot mitt wifi. Jag har inte provat att skriva ut från telefon eller surfplatta men det ska gå. En faktor som är viktig för mig är att det går att köpa "piratbläck". Piratbläck är kanske en dålig benämning, men bläck som inte är tillverkat av samma tillverkare som skrivaren är tillverkad av. Jag har under de två åren som jag har haft skrivaren sparat många hundralappar på bläck.

EDIT: I många fall kostar bläcket hälften så mycket, med samma kvalité. Med många billigare skrivare kostar en uppsättning orginalbläck mer än själva skrivaren.

Skrivet av Merak:

denna kanske ? http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C... finns säkert andra tillvärkare i samma prisklass

Tack för er respons! Nu har jag två st som jag väljer på Canon Pixma iX6550 eller Brother MFC-J4510DW. Vad tror ni?

Permalänk

Tycker du ska ta en Canon, nåt att ta i beaktning är patronpriset när det är dags att byta dom.