Vad ska man kolla på? (tekniken skjuter frammåt!)

Permalänk
Medlem

Vad ska man kolla på? (tekniken skjuter frammåt!)

Tjena! Nu har det gått 4 år sedan jag köpte min

HP pavilion dv5 notebook PC. (tror den är 15")
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P7350 @ 2.00 ghz 2.00 ghz
4 gig ram och 32 bitars operativ system med Windows vista
Nvidia geforce 9600M GT grafikort
1280x800 60hz uppdateringsfrekvens, 32 bit. Använder dock 1024x768 då det känns bättre för ögonen (lite för små ikoner annars etc)

och den har haft allt möjligt i sig! Så nu tänker jag uppgradera till en ny dator, och väl passande under mellandagsrean. Sow, mycket har hänt under dessa 4 år och jag söker nu en ny dator som är uppgraderad på alla sätt och vis!

Denna köpte jag för ~8000 kr, dock så har jag inte så mycket pengar i dagsläget. Min budget ligger nog på högst 5000 kr då jag inte använder datorn så intensivt som jag gjort med denna. (spelade nog wow 3 år med datorn så den är sliten)

Vad vill jag kunna göra? Kolla filmer, bra batteritid, studentvänlig, spela spel om jag skulle känna för det (WoW, AoE 3, Total war, kanske något nytt spel som datorn också skulle kunna klara av i lägsta värden etc), Skypa, Spotifya med bra ljud, bra för ögonen är viktigt också, ha ett metall-chassi (plast är förjävligt), snabb processor, hållbar dator (räknar med att den håller i några år framöver), företagsvänlig, och självklart kunna få allt jag har på min HP överförd till den nya datorn. Många många viktiga saker som inte får gå förlorade.

En dator som jag kollat lite extra på är:

http://www.elgiganten.se/cms/s-Ew6sGQVwL00AAAFC6WIL5uG6/kop-h...

En google dator som kommer passa bra med min LG nexus 4 kan jag tänka mig, som är en Google telefon (det kanske kvittar egentligen, jag vet inte, men om det har någon betydelse så ta gärna det också i beräkningen)

Så nu tänkte jag höra vad ni har att säga om datorn! Den har virusskydd inbyggt, automatisk uppdatering, 14-tumsskärm på 200 nit med bildförhållandet 16:9
■2,05 cm – 1,85 kg
■Upp till 9,5 timmars aktiv användning1
■Ny Intel-processor
■Lagringsutrymme i molnet på 100 GB med Google Drive2 med SSD på 16 GB
Inbyggt Wi-Fi 802.11 a/b/g/n med dubbla frekvensband
■HP TrueVision HD-webbkamera
■2 x USB 3.0, 1 x USB 2.0
■Fullstor HDMI-port
■Kompatibel med Bluetooth® 4.0
Intel Celeron 2955U Dual Core-processor / 1.4 GHz
Intel HD Graphics

dock ser jag inte om man kan lägga in skivor i den?

Den kanske är jävligt fancy pancy och jag vill inte bli lurad på det, så hör gärna av er och länka bättre datorer om ni kan! Jag tar gärna emot förklaringar också till varför den är dålig eller den datorn ni länkar är bättre, så kan jag lära mig något samtidigt!

Mvh Robin

Permalänk
Permalänk
99:e percentilen

Ganska kass processor (Celeron), lågupplöst TN-skärm, relativt tung och alla begränsningar som Chromebook har. Jag hade aldrig köpt den. Studerar själv och har en Asus UX32VD. Bortsett från den usla musplattan är jag nöjd med den.

Köp en dator med högupplöst IPS-panel, SSD och så låg vikt som möjligt. 1,5 kg kan låta som ingenting, men det är rätt jobbigt när man ska bära runt på det hela tiden. Hade inte Sony Vaio Pro 13 SVP1321L1E haft såna problem med wifi som det verkar i omdömena hade jag rekommenderat den.

Och gå inte på "produktbeskrivningarna" för såna billiga datorer som är standard på Elgiganten etc. Det är bara marknadsföringsbabbel som inte överhuvudtaget återspeglar verkligheten. De tar alltid standardgrejer som funnits i tio år ("HD-upplösning", wifi, webbkamera osv) och försöker få det att låta som något nytt och revolutionerande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Okey! Det var nog det jag anade, mycket marknadsföringsbabbel! Jamen då blir det ingen Chromebook. Men vad är det man ska sikta på?

i5-7?
6GB ram +?
Geforce grafikkort (hur värderar man dem?)
AMD processor och grafikort? (har ingen aning om hur bra dessa är, hur värderar man dem?)
Hur mycket SSD ska man ha och hur ser man om en dator har IPS- panel? (aldrig sett det där förut)

Det jag gjort är att jag knappat in detta på Prisjakt för att hitta en dator: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s154301221

Några kommentarer?

Och tack så hemskt mycket för svaren!!! Riktigt bra att det finns en sådan aktiv sida som hjälper folk. Hyperinformativitet är boss!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Korspost, tråd låst*

Citat:

§ 3.3
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.