Datorn har börjat få tillfälliga frysningar och får emellanåt blåskärmar

Permalänk

Datorn har börjat få tillfälliga frysningar och får emellanåt blåskärmar

Nyligen ominstallerade jag Windows 7 Professional efter en omformatering. Den partition av SSD-disken på vilken operativsystemet var installerat hade blivit helt fyllt, trots alla tricks att göra utrymme; jag hade helt enkelt inte räknat med hur mycket operativsystemet skulle svälla med uppdateringar.

Lösningen var att helt enkelt slå ihop de två partitionerna på SSD-disken (det visade sig att jag ändå aldrig använde den andra partitionen), varpå jag ominstallerade operativsystemet.

Allt var bra tills det slutade vara bra för ett tag sedan (tyvärr kan jag inte vara mer specifik än så då problemet är något intermittent och dess ursprung blir därför för mig luddigare).

Problemet är att datorn har börjat uppleva tillfälliga frysningar. Allting stannar i några sekunder, sedan så fortsätter det som normalt. Dock så kvarstår några men efter dessa frysningar: muspekaren börjar bete sig konstigt (ändrar inte utseende när man håller den över länkar, etc.; ändrar utseende till fel symboler) och datorn fortsätter att få tillfälliga frysningar som håller i sig i några sekunder. Händer det att jag har musik på i bakgrunden (Spotify) så brukar det fortsätta obehindrat medan resten av systemet är fryst. Det finns dock undantag till detta, och det kommer nedan.

Det märkliga med dem här frysningarna är att dem bara händer när jag sitter med vad som känns som lågintensiva aktiviteter, såsom att surfa eller skriva. Det har aldrig hänt när jag haft ett spel igång. Däremot så tycker jag att datorns prestanda tycks vara sämre nu än innan omformateringen. Jag kan tyvärr inte uttala mig säkert angående det då jag inte gjort mätningar före och efter omformateringen.

Sedan är saken den att ibland fryser datorn så illa att det blir en blåskärm. Enligt BlueScreenView har jag haft 12 blåskärmar på cirka 2 månader. Det lite roliga är att den senaste fick jag när jag höll på att skriva (vad som blev första utkastet till) den här tråden.

Enligt BlueScreenView så verkar det ha varit lite olika anledningar till blåskärmarna. De som skett den senaste månaden verkar dock vara varandra rätt lika. Jag vet inte hur man snyggt presenterar informationen från BlueScreenView, men de två vanligaste sakerna från BlueScreenView är följande:

Bug Check Code: 0x00000101
Parameter 1: 00000000`00000031
Caused by driver: ntoskrnl.exe
Caused by adress ntoskrnl.exe+75bc0

och

Bug Check String: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE
Bug Check Code: 0x0000009f
Parameter 1: 00000000`00000003
Caused by driver: ntoskrnl.exe
Caused by adress: ntoskrnl.exe+75bc0

Finns det något smidigt sätt att presentera fynden från BlueScreenView?

Mitt system är enligt följande:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Professional 64-bit
Processor: Intel Core i5 750 @ 2,67 GHz 2.00 GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte P55-UD3
Minne: 2x 2 GB Corsair DD3 1 667 MHz
Grafikkort:GeForce GTX 560 Ti
Hårddisk: Intel SSD 320 160 GB och Western Digital 1.5 TB Caviar Green
Nätaggregat: Corsair TX 650W
Övriga komponenter: Optiarc DVD RW AD-7240S och Creative SB X-Fi ljudkort
Temperaturer: ~90C processor med belastning, ~25C i lådan

Jag är osäker på vart jag ska börja, så jag vänder mig till experterna här. All hjälp uppskattas hjärtligt!

Vad mer för information kan tänkas behövas?

Tack på förhand och för att Ni tagit er tiden för att läsa detta.

Permalänk
Skrivet av StreetBushido:

skaffa bättre kylning till cpu'n
90 grader är lite mycket processorn klarar det men... vatten är ok men många som haft problem med pumparna till corsair h80i h100. du kan få samma temp med bra luftkylare.

svårt att ens testa minnena med Memtest, (MemTest86 BootCD) eller cpu med prime95 nät temperaturen är så hög. den throttlar väl ner till lägre Mhz för att den inte ska bil ännu varmare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

För mig gav grafikdrivaren samma problem.

560ti korten kan bete sig skumt verkar det som, framför allt Asus TOP kort.

Permalänk
Skrivet av Trent023:

För mig gav grafikdrivaren samma problem.

560ti korten kan bete sig skumt verkar det som, framför allt Asus TOP kort.

Hur löste du det när du hade de problemen?

Permalänk
Medlem

Körde in 331.93 drivaren för grafikkortet, den inkluderar en fix för 460/560 korten.
Du kan läsa om det här: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=383978&page=2

Fungerar smärtfritt hittils iaf.

Permalänk

Jag installerade 331.93 drivrutinerna och det verkar ha löst några andra problem jag har haft. Det är dock för tidigt för att bedöma ifall det har löst alla problemen. För tillfället verkar dock allting OK.