Hur mycket ström fick jag i mig?

Permalänk
Medlem

Men som sagt, en JFB fungerar enbart när ström försvinner ner till jord och inte om man får strömgenomgång från fas till nolla.
Och om dödligt ström ligger på runt 50mA, hur bra tror du att man överlever 5A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konig:

Men som sagt, en JFB fungerar enbart när ström försvinner ner till jord och inte om man får strömgenomgång från fas till nolla.
Och om dödligt ström ligger på runt 50mA, hur bra tror du att man överlever 5A?

Precis . Tar man i fas och nolla så att det går samma ström igenom bägge så löser inte JFB ut. Det finns en övertro på att en JFB skyddar hela tiden.
Det kan ju vara så illa att den slutat fungera, så ett råd är att testa JFB regelbundet .

Vid 230VAC eller 400VAC om man tar i 2 faser så kommer man inte upp i en ström på 5A.
Det TS har råkat ut för är troligen uppladdade kondensatorer från nätagget.

Sådana kondensatorer kan ger en rejäl stöt , och man ska inte underskatta dom. Respekt för el ska man verkligen ha. Även om 50mA leder till döden så om oturen är framme så kan man dö av lägre strömstyrkor än så.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Ts har inte tagit någon skada, annat än att många här snackat skit om vad de kan om ström....
JfB är fint och de funkar bra... 5A och grilla folk.... OKI...

JFB är otroligt bra och räddar många liv, men JFB är ingen universell livräddare som rättar till alla situationer, dock är det ovärderligt i olyckor i stil med "tog tag i dålig sladd / apparat ståendes på gräsmattan med blöta fötter" vilket i annat fall nästan är en garanterad död.

Lyckas man däremot bara bli en last mellan fas och noll så hjälper JFB nada.

5A genom kroppen är väldigt mycket ström, får man det genom en kroppsdel på ett sådan sätt att det inte lyckas passera hjärtat och man överlever, så får man fruktansvärda brännskador på kort tid, när blod och ledvätskor kokar är det inte lika coolt längre.
Dock krävs normalt en hög spänning för att detta skall ske, om jag inte minns fel använder "stolen" i USA ca 2300VAC vilket resulterar i en bit över 11KW vid maxtaket 5A, det är dock ett tag sedan jag läste in mig på detta men är rätt säker på att det ligger i den trakten.
Finns bilder på nätet som visar hur folk ser ut efter en åktur i stolen, det är inget för känsliga, bl a så får de ha mask på sig för att hindra att ögonen poppar ur skallen då det kokar i huvudet.

JFB är bara en summaströmstransformator, så länge strömmen som flyter ut genom fasen är lika stor som den som flyter tillbaka genom nollan blir det ingen induktion i transformatorn, flyter däremot lite ström direkt till PE så bildas en obalans och en induktion skapas i transformatorn, vilket får brytaren att slå ifrån.

Skrivet av konig:

Men som sagt, en JFB fungerar enbart när ström försvinner ner till jord och inte om man får strömgenomgång från fas till nolla.
Och om dödligt ström ligger på runt 50mA, hur bra tror du att man överlever 5A?

Det är just därför ström genom kroppen är så farligt, det kan räcka med några tiotals mA så får hjärtat spel och börjar slå i otakt, det är inte svårt att förstå vad som händer när hjärtat inte vill vara med längre.

När jag gick i skolan så hade våra lärare en visning som inte behövde så mycket kommentarer efteråt, de hade en riggad låda i transparent plast där det satt en typisk grillkorv mellan två stift, denna kopplades in på ett uttag mellan fas och nolla, uttaget var försett med JFB. (15mA)
Efter en kort stund började korven koka rätt kraftigt av strömmen, mot slutet så brann den mer eller mindre där den förkolnat.

Testet visade också att JFB saknar mening när lasten är väl isolerad mot jord.

Demonstrationen är talande för de som saknar respekt för ström genom kroppsdelar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konig:

Lag på jordade uttag vid nybyggnation kom 1994 och lagen för jordfelsbrytare kom 1999 så det finns väldigt många bostäder som har ojordade uttag fortfarande.
Och har man fasen i ena handen och nollan i andra så ska man inte tro att en säkring eller jordfelsbrytaren räddar en.
Övergångsresistansen hand-hand vid 230VAC ger en ström om ca 50mA, vilket är tillräckligt för att man ska dö.

Anledningen till att man ska till akuten vid kontakt med nätspänning är att hjärtat arbetar efter en sinusformad rörelse som ligger nära nätfrekvensen, vid strömgenomgång kan det då bli så att man får fel hjärtrytm(hjärtflimmer).

Faktum är att ojordade uttag är undantaget. När elen började bli vanlig i vanliga hushåll så va regeln redan då jordade uttag.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Jag hade strömkabeln ikopplad i väggen tills jag då drog ut den. Jag hade även nätaggregatet avstängt,k alltså den var på 0 på 0/l. Jag skulle byta uttag, så drog ut kontakten, och i all hast kom jag åt dom två pinnarna och kände att det brände till, så min fråga är hur mycket ström jag kunde ha fått i mig?

nog ingen fara. Bara en fråga, varför vill du veta hur mycket du fick i dig ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Dina länkar blandar in likström och det är fan så mycket farligare men det är ingenting folk får ur uttagen i det här landet.
Vanlig hushållsström ska det mycket till för att man ska dö av, fråga vilken elektriker som helst dom flesta av dom har fått ett helt gäng "kyssar" genom åren..

Korkad invändning. Det är ointressant att ett antal människor/elektriker överlevt. De som inte överlevt kan du ju inte fråga. Sedan gäller det risker. Ingen har påstått att du säkert dör. För den som dör eller skadas allvarligt är det ju ointressant om andra klarat sig. Man ska alltså alltid ha respekt för el. Visar det sig t ex att jordfelsbrytaren inte fungerar får du ingen mer chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twoedge:

Faktum är att ojordade uttag är undantaget. När elen började bli vanlig i vanliga hushåll så va regeln redan då jordade uttag.

Jag är nog trögtänkt med förstår inte riktigt vad du menar.

Jag har upplevt att det är ytterst få äldre hus som har jordade uttag i något annat än kök och källare etc.
Även om det är byggt på sent 1980-tal.

Har själv inte ens jordad i alla dessa utrymmen, dock är huset byggt 1932 och helrenoverat någon gång på 1960 talet.

Det absolut viktigaste är ju att man inte har jordat och ojordat i samma rum, annars kan en apparat med jordat hölje som har en felström till chassi fungera i ett ojordat uttag, tar man då samtidigt i en annan apparat med jordat chassi med andra handen så får man en otrevlig överraskning som i värsta fall slutar med att man flyttar till en etta med jordvärme i markplan.

Annars är jord inte så kritiskt om man använder apparaterna i torra utrymmen där man inte kan få tag i andra jordade föremål (dock är element oftast i förbindelse med jord).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Korkad invändning. Det är ointressant att ett antal människor/elektriker överlevt. De som inte överlevt kan du ju inte fråga. Sedan gäller det risker. Ingen har påstått att du säkert dör. För den som dör eller skadas allvarligt är det ju ointressant om andra klarat sig. Man ska alltså alltid ha respekt för el. Visar det sig t ex att jordfelsbrytaren inte fungerar får du ingen mer chans.

Sen är det viss skillnad på någon som kanske varit yrkesverksam med ett hantverksmässigt arbete i 40år och har rejält tjockhudade fingrar vilket gör att strömmen har svårt att passera vid torra händer - eller om man är ung och verksam framför en dator och har i det närmaste bäbishud på fingrarna.

Annars kan man fråga de som stoppat fingret mellan två faser i en dosa hur det känns när det skjuter hål genom fingertoppen, inte skönt även om man i övrigt mår rätt bra.

Har själv fått ett gäng 220/400 och mår helt ok, men har ändå en mycket stor respekt för ström och spänning.

Kommer ihåg en kollega som klippte av tråden på MIG svetsen och när han matade ut mer ur handtaget så körde han tråden rakt igenom handsken och in i fingret, han dansade roligt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag är nog trögtänkt med förstår inte riktigt vad du menar.

Jag har upplevt att det är ytterst få äldre hus som har jordade uttag i något annat än kök och källare etc.
Även om det är byggt på sent 1980-tal.

Har själv inte ens jordad i alla dessa utrymmen, dock är huset byggt 1932 och helrenoverat någon gång på 1960 talet.

Det absolut viktigaste är ju att man inte har jordat och ojordat i samma rum, annars kan en apparat med jordat hölje som har en felström till chassi fungera i ett ojordat uttag, tar man då samtidigt i en annan apparat med jordat chassi med andra handen så får man en otrevlig överraskning som i värsta fall slutar med att man flyttar till en etta med jordvärme i markplan.

Annars är jord inte så kritiskt om man använder apparaterna i torra utrymmen där man inte kan få tag i andra jordade föremål (dock är element oftast i förbindelse med jord).

Nänä , du är inte trögtänkt. Jag reagerade själv när jag hörde detta på jobbet. Jag jobbar på en elkonsultfirma (dock har jag till största delen jobbat med revision av nätscheman till kraftnäten, och då enbart ritningsarbete) och en kollega sa just detta att "Jordade uttag användes som regel i början men ojordade uttag kom till som ett undantag".

Då denna kollega är en man som verkligen kan elföreskrifterna så tvivlar jag inte på det han påstår.

En sak kan ju vara det att när man fick el indraget på tidigt 1900-tal , så satte man uttag kanske bara i köket och källaren. Många bodde i små lägenheter så köket var där man levde.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

skrämmande att läsa vissa inlägg här inne. speciellt inlägg av typen "Jag fick en stöt, sket i det och klarade mig bra" och drar sedan slutsatsen att det är ofarligt och sprider detta vidare.

också skönt att se att vissa har lite koll på vad som gäller.

Vi kör lite trivia
Visste ni att en majoritet av elektriker som dör av jobbrelaterade skador dör på Lördagar och Söndagar?
- Varför?

De stressar på fredageftermiddag inför helgen, får sig en stöt och skiter i sjukhuset. Under helgen gör skadat sitt och man vaknar död på söndag morgon.

När ström färdas genom blod så bildas koaguleringar. Dessa färdas genom blodomloppet tills de fastnar någonstans. Har man osis fastnar de någonstans kritiskt.

citerar

Skrivet av addek83:

Akuten skall man åka till pga ev brännskador på inre organ, ingenting som syns på utsidan men man kan vara rejält trasig på insidan, framförallt om strömmen färdats genom hela kroppen, t.ex från en arm och ut genom andra. Jordfelsbrytare är fantastiska men har man ingen sådan så kan man definitivt få en dödlig dos även av hushållsel. Så ge fan i att sitta å tycka om saker ni inte har en aning om, vilket tyvärr börjar bli standard på detta forum.

EDIT: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elolycko...

skräckexempel:

Skrivet av statsministern:

Sluta överdriva nu det är knappast högspänning från stamnätet man får i kroppen, då snackar vi grillfest..
Så länge man har jordfelsbrytare och inget fel på hjärtat så är man till 99.9999% safe. Obehagligt - visst, livsfarligt, nej!
Farliga el-lekar är att ta sig in i transformatorstationer och klippa jorden för att sno kopparkabeln medans trafon brummar, då lär du inte komma levande ut..

visst, hjärtat klarar förmodligen den omedelbara stöten, men skadar kommer i efterhand...

Permalänk
Medlem

Det är riktigt tråkigt att så mycket folk saknar någon som helst respekt för el..

Det är livsfarligt för vem som helst, speciellt om du inte besitter kunskap eller respekt för området! Man tycker ju att det är självklart för även en lekman att åka in till akuten om man fått sig en rejäl stöt, fastnat i kramper av el eller känner obehag efter olyckan.. För det är det.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

skrämmande att läsa vissa inlägg här inne. speciellt inlägg av typen "Jag fick en stöt, sket i det och klarade mig bra" och drar sedan slutsatsen att det är ofarligt och sprider detta vidare.

också skönt att se att vissa har lite koll på vad som gäller.

Känns som exakt samma sak som utspelar sig i trådarna som inbegriper ESD-skador på känsliga komponenter samt riskerna med statiska laddningar.

Det vore nästan bud på att allt som berör riskerna med ström och spänning i kroppen samt ESD skulle vara klistrade låsta trådar samt att det förbjöds att diskutera vidare, för att hindra korkskallar att sprida massa skit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Känns som exakt samma sak som utspelar sig i trådarna som inbegriper ESD-skador på känsliga komponenter samt riskerna med statiska laddningar.

Det vore nästan bud på att allt som berör riskerna med ström och spänning i kroppen samt ESD skulle vara klistrade låsta trådar samt att det förbjöds att diskutera vidare, för att hindra korkskallar att sprida massa skit.

Men ja ha byggt massa datar utan EDS-skydd. Jag dansar alltid en halvtimme i kattskinnsmössa och nylonstrumpor innan datamek, då ä ja uppvärmd. Det ha aldrig hänt nåt så DSE är häxkonst. Dessutom tar jag alltid i fas och nolla innan ja bygger, bara för att vara säker.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Sluta överdriva nu det är knappast högspänning från stamnätet man får i kroppen, då snackar vi grillfest..
Så länge man har jordfelsbrytare och inget fel på hjärtat så är man till 99.9999% safe. Obehagligt - visst, livsfarligt, nej!
Farliga el-lekar är att ta sig in i transformatorstationer och klippa jorden för att sno kopparkabeln medans trafon brummar, då lär du inte komma levande ut..

Jag har jobbat som elektriker i 18år och vitt jag har åkt på några stötar och jag lever. Men jag har också kamrater som har fått en stöt och skakat av sig den och jobbat vidare men som mått dåligt när de kom hem efter jobbet och sedan åkt till sjukhuset. När de kommit upp har det blivit bråttom, en kille hade bränt ett hål på aortan och en annan hade en blodpropp pga att blodet kokats just där stöten tog.

Så kom inte och säg att det är ofarligt med "hushållsel".
Btw, det är fler elektriker som skadas av lågspänning än högspänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag är nog trögtänkt med förstår inte riktigt vad du menar.

Jag har upplevt att det är ytterst få äldre hus som har jordade uttag i något annat än kök och källare etc.
Även om det är byggt på sent 1980-tal.

Har själv inte ens jordad i alla dessa utrymmen, dock är huset byggt 1932 och helrenoverat någon gång på 1960 talet.

Vår kåk byggdes på 40-talet någon gång och hade när vi flyttade in inte ett enda jordat uttag, inte ens i kök eller källare. Hela övervåningen gick på en enda propp, inklusive tidigare kök och badrum. (Badrummen är byggda i efterhand, vi har fortfarande utedass i samma byggnad som hönshuset och vedboden) Då byggdes iof kåken med vedspisar också... Nu har vi iaf jordat i köket, ett badrum, källaren och syrrans sovrum.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Så kom inte och säg att det är ofarligt med "hushållsel".
Btw, det är fler elektriker som skadas av lågspänning än högspänning.

Precis, va en av dom första sakerna vi lärde oss på elsäkerhetskursen vi hade.
Vad jag kommer ihåg så är det för man har mer "respekt" för högspänning innan man börjar jobba?

Självklart kan man klara sig utan problem, det kan man göra när man blir påkörd av en bil eller blir skjuten också. Men du kan även dö på plats, eller senare.
Även om det är 12V eller likannde så ska man ha respekt. Läskigt det där med ström

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Enligt Elsäkerhetsverkets statistik över elolyckor från 2012 omkom 13 lekmän, alltså inte elektriker, i elolyckor i hushåll och bostäder perioden 2000 - 2012. Dvs en om året.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Du vet inte vad du pratar om. Det finns folk som har fel på hjärtat. Det finns inte jordfelsbrytare överallt. Det räcker med 240 volt genom kroppen för att det ska vara livsfarligt. Att sedan högspänning är värre förstår väl alla.

Volten spelar egentligen ingen roll i hur skadan kan bli! Det är AMPen som är farlig! vanligt missförstånd!

Men ja om man är duktig kan man känna ström, Jag självs som är Elektriker kan med min tumme känna om det finns ström i ledaren!

OBS. Testa ej själv utan det måste vara under speciella omständigheter! t.ex. så har jag handskar och långärmat och skor! Bara en hand fri och bara på en ledare!
Sedan så ska man vara riktigt torr! (mina fingrar är riktigt torra och trista)

Har själv fått 16 AMP lina genom kroppen samtidigt som jag kortsluter två faser till i armen! om jag säger såhär, Jag hade en jävla tur som gick hem den dagen!
Men men fick jag! som högt blodtryck. (dock inte medicinskt bevisat men fick det efter den stöten)
Men jag lever och jobbar men man får en mycket hög respekt för ström efter det!!!

Till TS. Du fick nog knappt en stöt! nog bara värme!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xippen:

nog ingen fara. Bara en fråga, varför vill du veta hur mycket du fick i dig ?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, tråden har spårat ut lite... Jag var inte på något sätt rädd att dö eller någonting, det jag undrade var bara hur mycket ström jag fick igenom fingrarna. Jag hade ingen speciell mening med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Var nog ingen större stöt du åkte på! Fick själv en kyss av en kondensator i ett nätagg, kändes i hela armen och in i bröstet! Gick bra som tur va

Dom är inte nådiga på att ge ifrån sig dom där jag har stor respekt för kondensatorer (särskilt dom i nätagg) långt efter strömmen är avslagen

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Själv så peta man fingret i en lampa när man var liten, kan det också varit farligt? vet inte hur hög styrka som går i en sådan men efter alla år så har jag inte tagit någon skada ivf.

det var en lampa med stor socket, allt jag vet mer än att lampan suttit där sedan någon gång på 80 talet

Samma här när jag var mindre, fastnade ett tag i den men kom loss. Jag lever än (ca 24 år senare )

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Man ska respektera ström men det som hände TS är ingen större fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Volten spelar egentligen ingen roll i hur skadan kan bli! Det är AMPen som är farlig! vanligt missförstånd!

Spänning och resistansen bestämmer ju Ampere. Men det kanske bara är i likström, rätta mig om jag har fel..

Permalänk
Medlem

Det gäller om belastningen är rent resistiv, då är det samma formler för både lik- och växelström.
Och att säga att spänningen inte spelar någon roll är inte helt rätt, för högre spänning vid samma resistans ger också högre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Whut?
Detta må vara sant för personer med specifika hjärtproblem, men för alla normalt friska människor så behövs ingen åtgärd.
Detta skapar bara fler vårdköer och hindrar folk som faktiskt är skadade att få den hjälp de behöver...

Är inte vad man lär sig på El och Energiprogrammet när det gäller säkerhet osv.
Brorsan tog i kopparn på en sladd som hade pajat precis innan och fick en stöt,
han släppte sladden direkt förmodligen höll han den bara i en halv sekund men ändå fick
han brännskador (inte stora dock) på handen. Visst var det inget allvarligt men om
man inte vet måste man åka in, vi ringde och dom sa att vi skulle komma.
Bara för att man inte kommer dö betyder det inte att man ska skita i det.
Och som jag sa om man inte vet så ska man kontakta läkare.

Permalänk
Medlem

snackade med en elektriker och han säger att jordfelsbrytare egentligen inte har något med jorden att göra överhuvud taget utan snarare avsaknaden av jord eller fungerande sådan därav namnet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Hur mådde du efter din stöt och vad gjorde de på akuten för att rädda dig?

spännde i armen och hade brännskada över min hand.

akuten tog blodprov, och kopplade upp mig mot en mätare med mätpunkter över hela kroppen för att övervaka hjärta och puls osv osv samt att de tittade till mig vart 20 minut under 8 timmar.

tydligen är det så att när du får en stöt (fjollstöttar räknas inte) så kan dina organ få frispel och producera gifter som skadar dig (ingen fakta här, endast det läkarna berättade när jag kom in)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

snackade med en elektriker och han säger att jordfelsbrytare egentligen inte har något med jorden att göra överhuvud taget utan snarare avsaknaden av jord eller fungerande sådan därav namnet.

I en normal anläggning så söker sig spänningen (och med det även strömmen) mot att utjämnas till jordpotential.
(det finns varianter som inte är vanliga här där det kan skilja, ex vis ström via isolertrafo mot båt el liknande)

Strömmens väg går då mot jord genom N-ledaren (nollan) och den ansluts i centralen till den gemensamma PEN ledaren, till PEN ledaren är även skyddsjorden ansluten, PE.

När man har ett system med JFB (jordfelsbrytare) så sitter det en typ av transformator före elskåpet, genom denna trafo kopplas samtliga faser samt N-ledaren, vid sidan av trafon får PE ledaren passera och grena ihop med N ledare först "innan" eller "bakom" JFB.

Skulle det bli en felström över PE ledaren från fas (strömmen går inte tillbaka i N-ledaren genom JFB, utan förbi JFB i PE) som är större än avsäkrad effekt på uttaget, går givetvis säkringen (och även JFB om det finns), är läckströmmen lägre än avsäkrad effekt och anläggningen är försedd med JFB kommer strömmen, om den överstiger utlösningsströmmen för JFB - få JFB att bryta faserna och anläggningen blir spänningslös.
Om strömmen skulle ta vägen till jord utan att gå genom PE ledaren, t ex en blöt gräsmatta, blir resultatet detsamma, det saknas ström i N-ledaren, induktion uppstår i JFB, JFB löser.

Har man en äldre anläggning utan JFB, vilket är väldigt vanligt fortfarande, så kan felströmmen mot PE eller annan väg till jord (gräsmatta, diskbänk, element etc) uppgå ända till den avsäkrade effekten på uttaget utan att något händer, vilket är ganska farligt. Således kan man lugnt säga att säkringen i en anläggning aldrig är en livräddare i den bemärkelse att den skyddar mot felström, däremot är den en livräddare då elkablarna i väggar och mellan förbrukare och uttag inte utsätts för överström, saknas säkring och fel inträffare så skulle ledarna snart bli överhettade och starta brand etc.

Men det är sant, en JFB skyddar även utan skyddsjord, dock skyddar den inte mot felströmmar som inte söker sig till jord.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Fick en kyss 230 i somras när jag bytte ett uttag på jobbet. Självklart var kassorna tvungna att hållas öppna så jag tänkte "va fan" och körde med strömmen på. Kittlade rejält i fingrarna och var obehagligt i armen nån timme efteråt, men framstod inte direkt farligt. Obehaget var ungefär att likställa med att slicka på ett helt nytt 9Vbatteri, fast satt i längre. Antar att jag hade en del tur då.

Har hört en del elektriker som testar ifall det är spänning på med tummen...

Haha, denna ska jag köra med om jag glömt multimetern hemma!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

Obs! Som alltid när du får en kyss av en elektrisk pryl så är det akuten som gäller -ASAP

Seriously, nu överdriver du nog lite
Vet flertalet elektriker som fått stötar ett antal gånger.. åker ju inte till akuten för det.

Men trillade själv igenom lucka i golvet ca 2.5 meter, slog i halsen så det blödde.. slog i huvudet härnskakning.. då blev det akuten