Köpråd - Moderkort till ny Nas

Permalänk
Medlem

Köpråd - Moderkort till ny Nas

Tänkte bygga en ny Nas.
Vilket moderkort rekomenderar ni?
Fokus ligger på låg energiförbrukning, och många anslutningar till hårddiskar.
CPU från både AMD, och Intel är av intresse. Men även här är det låg energiförbrukning som är fokus. Stöd för AES i CPU är plus.

Tacksam för alla svar.

Med vänlig hälsning
Josef

Visa signatur

AMD Ryzen™ 9 9950X: MSI X670E Gaming Plus WiFi: 32Gb DDR5@3000 Mhz: XFX AMD Radeon™ 7800 XT: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11 Home

Permalänk

Detta är jag också intresserad av, speciellt ett moderkort i ITX format med stöd för många sata anslutningar hade varit guld värt.

Permalänk
Avstängd

http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/motherboar...

Bra kort till nas drar lite och iaf 4 sata. finns ju pci slot om man vill köpa till kort!
Kör det själv... liten varning! pissdålig grafik så inget för en htpc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Josef:

Tänkte bygga en ny Nas.
Vilket moderkort rekomenderar ni?
Fokus ligger på låg energiförbrukning, och många anslutningar till hårddiskar.
CPU från både AMD, och Intel är av intresse. Men även här är det låg energiförbrukning som är fokus. Stöd för AES i CPU är plus.

Tacksam för alla svar.

Med vänlig hälsning
Josef

Skrivet av Ghostcloud:

Detta är jag också intresserad av, speciellt ett moderkort i ITX format med stöd för många sata anslutningar hade varit guld värt.

Hej,

Moderkort med integrerade CPUer skulle nog passa era NAS-byggen, exempelvis E2KM1I-Deluxe med 5 st SATA-portar (6Gb/s). TDP ligger på mycket låga 15W och AES-NI-stöd finns.

Vill ni ha lite mer kraft men fortfarande låg strömförbrukning skulle exempelvis P8H77I är ett mITX med 6 st. SATA-portar (2 st 6 Gb/s och 4 st 3 Gb/s) vara något. En passande CPU med låg strömförbrukning är exempelvis i3 3220T med TDP på 35W, den har dock inte stöd för AES-NI.

Sedan har vi nya H87I med 6 st SATA 6 Gb/s och i5 4570T som även den ligger på 35W i TDP, och den här CPUn har stöd för AES-NI.

Intel har inte presenterat sina 4:e generationens core i3 CPUer ännu och dessa kan möjligtvis ha lägre än 35W i TDP, men det återstår att se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Moderkort med integrerade CPUer skulle nog passa era NAS-byggen, exempelvis E2KM1I-Deluxe med 5 st SATA-portar (6Gb/s). TDP ligger på mycket låga 15W och AES-NI-stöd finns.

Vill ni ha lite mer kraft men fortfarande låg strömförbrukning skulle exempelvis P8H77I är ett mITX med 6 st. SATA-portar (2 st 6 Gb/s och 4 st 3 Gb/s) vara något. En passande CPU med låg strömförbrukning är exempelvis i3 3220T med TDP på 35W, den har dock inte stöd för AES-NI.

Sedan har vi nya H87I med 6 st SATA 6 Gb/s och i5 4570T som även den ligger på 35W i TDP, och den här CPUn har stöd för AES-NI.

Intel har inte presenterat sina 4:e generationens core i3 CPUer ännu och dessa kan möjligtvis ha lägre än 35W i TDP, men det återstår att se.

E2KM1I-Deluxe är precis vad jag behöver.
Det med 5*3Tb, blir en perfekt ersättare till min nuvarande nas.
Då återstår bara att finna ett riktigt energieffektivt nätaggregat.

Tack för snabbt svar.
/ Josef

Visa signatur

AMD Ryzen™ 9 9950X: MSI X670E Gaming Plus WiFi: 32Gb DDR5@3000 Mhz: XFX AMD Radeon™ 7800 XT: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hittade den här tråden när jag googlade runt i jakt på ny NAS. Stämmer det verkligen att E2KM1I-Deluxe har AES-NI stöd? Jag tycker det ser ut som den bygger på Bobcat och att AES-NI kommer först med Jaguar.