Flytta hårddiskar till en annan dator

Permalänk
Medlem

Flytta hårddiskar till en annan dator

Hej! Jag ska sälja min dator och funderar då på att behålla mina hårddiskar som sitter i den. Men är det så enkelt att det bara är att plocka ut hårddiskarna och koppla in dem i min nya dator? Följer till exempel Windows och alla min program med direkt ? Är det bara att koppla in hårddiskarna och så fungerar allt som vanligt direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handen:

Hej! Jag ska sälja min dator och funderar då på att behålla mina hårddiskar som sitter i den. Men är det så enkelt att det bara är att plocka ut hårddiskarna och koppla in dem i min nya dator? Följer till exempel Windows och alla min program med direkt ? Är det bara att koppla in hårddiskarna och så fungerar allt som vanligt direkt?

Allting ligger ju kvar på diskarna men det är inte alltid som Windows fungerar som det ska om man flyttar det till en annan dator och om du blir tvungen att ominstallera Windows behöver du antagligen ominstallera dina program också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man kan flytta OM du avinstallerar alla drivrutiner/appar på den g:la som inte behövs på den nya. På den nya får du sen installera det som saknas. Ev. behöver du boota i "safe mode".

Möjligen kan Win kräva aktivering.

Permalänk
Medlem

Byter du maskin helt med ny hårdvara brukar windows klaga på det.
Om det är dags att byta hårdvara är det med all säkerhet dags att ominstallera windows-härket också med nersaggat system, sönderruttnat register och allt annat ms-mög. Lika bra. Installera nytt windows med din SSD inkopplad. När klar - stoppa i dina andra diskar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max