Får blåskärm, misstänker hårdvarufel.

Permalänk

Får blåskärm, misstänker hårdvarufel.

Hej.
För ganska precis ett år sedan satte jag ihop mitt nuvarande datorsystem. Det har jävlats till och från sedan dess, felet yttrar sej i blåskärm nu och då. Jag har inte tagit itu med det förrän nu då jag arbetat på annan ort, och när jag väl varit hemma har jag spenderat fritiden till annat. Jag bytte i varje fall ut mitt gamla moderkort, processor och ramminnen då, men behöll hårddiskar, grafikkort och nätdel. Det var därefter problemet började.

Nu har jag dock fått nog och skulle behöva er hjälp. Problemet inträffar främst när jag sitter surfar eller när jag streamar film till PS3an. Spelar så sällan nu för tiden men kan inte komma på att jag fått blåskärm medan jag spelar.

Jag har sökt runt lite på bing och google, och kommit fram till att det mest troligt är ett hårdvaruproblem och förmodligen relaterat till ramminnena.
Jag har också prövat öka minnenas spänning lite då jag haft problem med för låg spänning på minnen för, men det har inte hjälpt.

Nedan följer mitt system:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 64 bitars och senaste drivrutinerna.
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Noctua NH-C12P SE14
Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO
Minne: 4x 4GB Corsair Vengeance Dual C DDR3 1600MHz, LP
Grafikkort: PowerColor Radeon 5850 1GB
Hårddisk: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series INET som systemdisk och de två andra kommer jag inte ihåg.
Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold
Övrig kylning: 2x be quiet! SilentWings 2 140mm i toppen av lådan, sedan en antec 140mm i bakkant och en 200mm på sidan.
Temperaturer: Vet inte vad jag hamnar på vid full last, men den ligger stadigt mellan 30 och 42 grader när jag sitter i windows, och det är ju här jag stött på problemen.

De här är koderna jag fått vid de fyra senaste tillfällena:
0x0000004e
0x00000034
0x00000019
0x00000050

Jag antar att ni behöver variablerna också, men det kanske går att posta minidumparna här på något vis?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av maverick661:

Hej.
För ganska precis ett år sedan satte jag ihop mitt nuvarande datorsystem. Det har jävlats till och från sedan dess, felet yttrar sej i blåskärm nu och då. Jag har inte tagit itu med det förrän nu då jag arbetat på annan ort, och när jag väl varit hemma har jag spenderat fritiden till annat. Jag bytte i varje fall ut mitt gamla moderkort, processor och ramminnen då, men behöll hårddiskar, grafikkort och nätdel. Det var därefter problemet började.

Nu har jag dock fått nog och skulle behöva er hjälp. Problemet inträffar främst när jag sitter surfar eller när jag streamar film till PS3an. Spelar så sällan nu för tiden men kan inte komma på att jag fått blåskärm medan jag spelar.

Jag har sökt runt lite på bing och google, och kommit fram till att det mest troligt är ett hårdvaruproblem och förmodligen relaterat till ramminnena.
Jag har också prövat öka minnenas spänning lite då jag haft problem med för låg spänning på minnen för, men det har inte hjälpt.

Nedan följer mitt system:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 64 bitars och senaste drivrutinerna.
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Noctua NH-C12P SE14
Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO
Minne: 4x 4GB Corsair Vengeance Dual C DDR3 1600MHz, LP
Grafikkort: PowerColor Radeon 5850 1GB
Hårddisk: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series INET som systemdisk och de två andra kommer jag inte ihåg.
Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold
Övrig kylning: 2x be quiet! SilentWings 2 140mm i toppen av lådan, sedan en antec 140mm i bakkant och en 200mm på sidan.
Temperaturer: Vet inte vad jag hamnar på vid full last, men den ligger stadigt mellan 30 och 42 grader när jag sitter i windows, och det är ju här jag stött på problemen.

De här är koderna jag fått vid de fyra senaste tillfällena:
0x0000004e
0x00000034
0x00000019
0x00000050

Jag antar att ni behöver variablerna också, men det kanske går att posta minidumparna här på något vis?

Tack på förhand!

så allt började när du bytte moderkort, processor och ramminnen ?
bränn en cd / eller usb minne med memtest kör varje minne 1 åt gången i varje kortplats..
http://www.memtest86.com/download.htm

antar att du har kvar det du bytte ut ? (bra att ha kvar saker som fortfarande fungerar)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag har allt gammalt liggandes, inget fel på grejerna.

Sitter precis å tänker köra memtest så det kommer. Hade bara inte det på nån skiva eller usbminne.

Permalänk

Ska jag plocka ur dem och köra dem ett och ett eller kan man välja att bara testa ett åt gången? Förr har jag plockat ur dem. Hur läser jag av resultatet på slutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av maverick661:

Jag har allt gammalt liggandes, inget fel på grejerna.

Sitter precis å tänker köra memtest så det kommer. Hade bara inte det på nån skiva eller usbminne.

kör du genom windows så kan det ställa till med problem.. har man bootat mot usb/cd så finns det färre mjukvarufel som kan komma samtidigt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

kör du genom windows så kan det ställa till med problem.. har man bootat mot usb/cd så finns det färre mjukvarufel som kan komma samtidigt.

Jag har bootat mot en cd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som om du ännu inte installerat om Windows osv EFTER att du byggde färdigt datorn.

Även om du kommer in i Windows, tar dig förbi eller struntar i felen så är datorn seg/långsammare än vad den borde vara vilket gör det ganska meningslöst att ens köpt bättre delar.

Permalänk

Jag har formaterat om datorn 3 ggr sedan dess. Brukar göra det åtminstone en gång i kvartalet. Det är bl a därför jag misstänker hårdvarufel. Glömde skriva det i första inlägget. Ber om ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: Jag ska tillägga att jag har för vana att göra det varje gång jag gör några hårdvaruförändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Låter som om du ännu inte installerat om Windows osv EFTER att du byggde färdigt datorn.

Även om du kommer in i Windows, tar dig förbi eller struntar i felen så är datorn seg/långsammare än vad den borde vara vilket gör det ganska meningslöst att ens köpt bättre delar.

Precis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa isåfall att köra memtest, ifall du får fel testar du minnerna en åt gången.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Testa isåfall att köra memtest, ifall du får fel testar du minnerna en åt gången.

Kör det just nu med alla i. Det finns en lista med 10 punkter med antalet 'errors' och där har jag ett antal 10k nu, så jag antar att åtminstone ett minne felar? Vet inte riktigt hur man läser av programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ladda ner Whocrashed så kan du se vad som orsakar dina blåskärmar!

Permalänk
Skrivet av mistral86:

Ladda ner Whocrashed så kan du se vad som orsakar dina blåskärmar!

Är det bättre än Bluescreenview?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverick661:

Kör det just nu med alla i. Det finns en lista med 10 punkter med antalet 'errors' och där har jag ett antal 10k nu, så jag antar att åtminstone ett minne felar? Vet inte riktigt hur man läser av programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det läge att köra en minnessticka åt gången så att Du hittar vilken eller vilka stickor som strular. Prova även att byta port för att utesluta kontakterna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Då är det läge att köra en minnessticka åt gången så att Du hittar vilken eller vilka stickor som strular. Prova även att byta port för att utesluta kontakterna.

Okej. Då gör jag det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverick661:

Okej. Då gör jag det!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skall nog förtydliga mitt sista:

Ta först en sticka åt gången i en och samma port.

När samtliga stickor testats en åt gången i samma port, ta en sticka som ej gav några felindikeringar och testa denna i respektive port för att utesluta kontakter, moderkort samt minneskontrollerns kanal.

Detta tar längre tid men samtidigt så ger det mer information så att man inte verkställer förhastade handlingar baserade på enbart grundläggande underlag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Jag skall nog förtydliga mitt sista:

Ta först en sticka åt gången i en och samma port.

När samtliga stickor testats en åt gången i samma port, ta en sticka som ej gav några felindikeringar och testa denna i respektive port för att utesluta kontakter, moderkort samt minneskontrollerns kanal.

Detta tar längre tid men samtidigt så ger det mer information så att man inte verkställer förhastade handlingar baserade på enbart grundläggande underlag.

Jo, jag förstod att du menade så.
Jag hade fel på första stickan, har kört de andra minnena i den porten sedan och nu ska jag testa de andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tackar för hjälpen grabbar! (och eventuella damer). Det var en minnessticka som var rejält dålig. De tre andra fungerade felfritt.

Permalänk
Skrivet av maverick661:

Tackar för hjälpen grabbar! (och eventuella damer). Det var en minnessticka som var rejält dålig. De tre andra fungerade felfritt.

Skönt att det löste sig, har inte provat Bluscreenviewer så jag har inget att jämföra med. Men jag fick problem nyligen
och testade då Whocrashed, den visade en krasch pga nätverkskortet. Ladda ner nya drivrutiner och det har inte kraschat
sen dess.