Permalänk
Medlem

Akasa Euler - fläktlös ESXi-server

Jag byggde en passiv dator för drygt ett år sedan, men nu började det klia i fingrarna igen och jag hade sett en nytt chassi jag ville prova: Akasa Euler [1] [2] [3].

Men jag hade inget behov av en ny dator, så vad gör man? Jo, man försöker hitta en anledning...

Min (första) passiva dator används som en server som rullar på en Ubuntu installation. Nu är den inte speciellt belastad så jag brukar även labba lite på den, så jag provade att virtualisera en Windows XP maskin. Anledningen var att jag redan har en (fysisk) Windows XP dator som bygger på en Atom-processor och jag var intresserad av prestandaskillnaden fysiskt/virtuellt (kanske inte speciellt rättvist jämförelse med tanke på processorskillnaden).

Så när jag benchmarkade den virtuella Windows XP maskinen och jämförde med den fysiska, så sprang den virtuella prestandamässigt i cirklar runt den fysiska. Aha, en möjlig anledning att bygga en ny dator...tänk bara hur miljömedveten man kan vara och hur mycket elenergi det går att spara på att konsolidera "server-parken". Så min "anledning" blev alltså att virtualisera både min Ubuntu och Windows XP dator med hjälp av ESXi på den nya datorn. Kanske inte den mest övertygande anledningen, men det fick duga...bygg-tajm!

Eftersom huvudanledningen var att använda Akasa Euler så fick detta chassit styra komponentvalet. Akasa Euler kan bara använda två olika moderkort från Intel, så det var bara att välja den som var nyast. Vidare klara Akasa Euler bara av att kyla bort 35W så jag begränsade mig till en processor med 35W TDP.

Men även användningsområdet påverkade komponentvalet. Då datorn skulle användas till virtualisering så ville jag maximera minnet till så mycket moderkortet klarade av. Hypervisorn (ESXi) skulle installeras på ett USB-minne, medan själva lagringen (Datastores) skulle ske på en SSD.

Ingående komponenter
Chassi: Akasa Euler
Processor: Intel Core i5 3470T
Moderkort: Intel DQ77KB [1]
Nätdel: Dell 65W/19VDC
Minne: Corsair Vengeance 2 x 8GB (SO-DIMM)
Lagring (OS): Kingston Datatraveler Micro, 8GB
Lagring (Data): Crucial m4, 128GB

Kostnad
5600 SEK

Temperaturtest
Eftersom jag redan byggt en passiv dator tidigare så kände jag mig trygg i att "gena lite" i temperaturtesterna. Jag har märkt att ifall man lämnar datorn i BIOS så hamnar man både effekt- och temperaturmässigt närmare full-last än tomgång (idle). Så klarar datorn "BIOS-testet" så klarar den med största sannolikt alla normala driftfall.

Förutsättningar
Omgivningstemperatur: normaltempererat rum, omkring 20°C.
Effektmätning: systemets totala effekt uppmätt i vägguttaget.

Temperaturkontroll, BIOS
Temperaturen stabiliserade sig efter en timme, men jag väntade tre timmar innan jag gjorde sista avläsningen. Kylflänsarna var riktigt varma när man kände på dem, vilket visade att värmeöverföringen från processor till chassiet fungerade bra.

• Temperatur: 54°C (processor) samt 73°C (chipset)*

• Effektförbrukning: 35W.

* Är dock (sannolikt) inget större problem på chipsetet är specificerat att klara temperaturer upp till 114°C.

Temperaturkontroll, tomgång
Datorn lämnades stående i ESXi (inga virtuella maskiner igång) under en timme innan avläsningen gjordes.

• Datorn lämnades stående i ESXi (inga virtuella maskiner igång) under en timme innan avläsningen gjordes.

• Temperatur: ESXi kan inte detektera sensorerna på moderkortet, men kylflänsen är svalare än vid "BIOS-testet".

• Effektförbrukning: 28W. (Uppdatering: med en effektivare nätdel så sjönk effektförbrukningen till 23W)

Övrigt
Chassit var förvånansvärt tung i förhållande till sin storlek (2,2 kg ren metall) och känns gedigen. Själva bygget var förvånansvärt lätt, installera bara allt på moderkortet så är datorn i princip klar. Största skillnaden mot förra passiva datorn (som använde heat-pipes) var att det var betydligt mindre användande av kylpasta vilket minskade "kladdet" avsevärt.

Till att börja med gick installationen av ESXi inte speciellt bra eftersom den stannade då ACPI skulle initialiseras. Men eftersom det alltid finns någon annan där ute på Internet som redan råkat ut för det problemet du har så var det bara att Googla runt lite. En EFI (BIOS) uppgradering senare så fortsatte installationen smärtfritt.

Akasa Euler - fläktlös ESXi-server

Permalänk

Snyggt!

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Satan vad snyggt. Gott nytt år på dig btw

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge igen, men vilken låda tycker du bäst om?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Trevligt bygge igen, men vilken låda tycker du bäst om?

Ur ett kylperspektiv så föredrar jag Impactics C3LH av den enkla anledningen att den även kan kyla chipsetet med hjälp av lådans kylflänsar. Men det har visat sig att chipsetet i Akasa Euler inte blir "akut" varmt, utan ligger väl inom specifikationen.

Så om man ser till helheten så måste jag nog säga att jag fått en ny favorit: Akasa Euler

• Den kostar bara hälften av vad en komplett Impactics C3LH gör

• Den är betydligt mindre, ja nästan lite sött

• Den kyler fullt tillräckligt

• Har en enkel konstruktion, utan massa heatpipes

• Har ingen ODD-slot (vem använder optisk spelare nuförtiden? Jag skall dock modda bort ODD-sloten på C3LH:n...)

Nackdelen med Akasa Euler är att det bara går att använda två olika moderkort; Intel DH61AG eller DQ77KB. Mycket bra moderkort, men det skulle kunna bli problem i framtiden ifall man eventuellt skulle behöva få tag på ett ersättningkort...

Kort sagt: rekommenderar Akasa Euler.

Permalänk
Medlem

Skaver det inte på moderkortet om det ska monteras under chassit? känns som man måste ta det lite mer försiktigt än vanligt?

Men annars så ser man att det går att få ganska hög prestanda, till en ganska liten storlek

Fint bygge, 5/5!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skäggig legend

Riktigt mysig må jag säga!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Skaver det inte på moderkortet om det ska monteras under chassit? känns som man måste ta det lite mer försiktigt än vanligt?

Men annars så ser man att det går att få ganska hög prestanda, till en ganska liten storlek

Fint bygge, 5/5!

Moderkortet monteras inte under chassit, utan underifrån. Sedan lägger man på "locket" (golvet) och vänder chassit. Att man valt denna lösningen är att chassits ovansida och dess sidor är en enda homogen kylfläns. Förhållandet prestanda:storlek är oöverträffad. Tackar för femman!

Skrivet av XHI:

Riktigt mysig må jag säga!

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Moderkortet monteras inte under chassit, utan underifrån. Sedan lägger man på "locket" (golvet) och vänder chassit. Att man valt denna lösningen är att chassits ovansida och dess sidor är en enda homogen kylfläns. Förhållandet prestanda:storlek är oöverträffad. Tackar för femman!

Aha, var nog lite för trött förut och missade det
Tack för förklaringen

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Häftigt bygge, en sån där hade inte varit helt fel att ha

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd

Finns där möjlighet att montera någon form av IR mottagare på framsidan? Och då tänker jag inte på USB-donglar. Eller man får borra ett eget hål alternativt plocka bort den ena lysdioden som redan verkar finnas i fronten?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Finns där möjlighet att montera någon form av IR mottagare på framsidan? Och då tänker jag inte på USB-donglar. Eller man får borra ett eget hål alternativt plocka bort den ena lysdioden som redan verkar finnas i fronten?

De enda "hål" som finns i frontpanelen är till; Startknappen, Power-LED samt HDD-LED. Så antingen får man som du skriver, borra sitt egna hål eller "låna" ett av de befintliga hålen...

Permalänk
Medlem

Följer det med någon nätdel?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Följer det med någon nätdel?

Nej, men en "standardnätdel" (AC-DC) till en bärbar dator (19V) fungerar utmärkt.

(På moderkortet sitter sedan en DC-DC omformare integrerat, som omvandlar 19V till de spänningar datorn behöver)

Permalänk
Medlem

Enligt prisjakt och Liontech så följer det med en 120w nätdel, så det stämmer inte?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1525847
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:5592976

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Enligt prisjakt och Liontech så följer det med en 120w nätdel, så det stämmer inte?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1525847
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:5592976

Då har väl Liontech bundlat med en nätdel (alltså en paketlösning).
Jag handlade enbart chassit från Caseking i Tyskland, såsom det levereras från Akasa.

Sedan säljer Caseking även en Akasa Euler bundlad med en 120W nätdel...skulle gissa att det är den Liontech egentligen säljer (rubriken på respektive sajt är nästan identisk...och på tyska...).

Permalänk
Medlem

Varför ha OS på en USB-sticka? Blir inte det segt?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Nej, inte särskilt. Bootningen kanske tar lite längre tid, men ESXi laddar in allt som används i RAM, vilket förövrigt är hiskeliga 90 MB (iaf i min maskin). Men man bootar inte om en ESXi-maskin.

FÖ: Jag blev sjukt sugen på att köpa en liknande setup och köra som HTPC!

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

ESXi är inget OS i samma mening som t.ex. Windows och går utmärkt att köra från en USB-sticka. Det är som zyberzero skriver...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyberzero:

Jag blev sjukt sugen på att köpa en liknande setup och köra som HTPC!

Mmm :).

Hade samma idé i somras när jag skulle bygga en HTPC, men det föll på just oklarheten angående IR-mottagare i fronten. En i3 2120T hade passat fint i denna, men den hamna istället i ett H3.S chassi istället :(.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Finns det utrymme att klämma in en kylare som förbinder chipset med toppen, precis som cpun?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Finns det utrymme att klämma in en kylare som förbinder chipset med toppen, precis som cpun?

Utrymme finns, men problemet är att veta hur stor/hög den skall vara...

Själv bekymrar jag mig inte över chipset:ets temperatur.
När jag gjorde mina inledande "värmekontroller" så kom aldrig chipset:ets temperatur i närheten av dess maximala temperaturgräns.

Några gånger har chassiet blivit riktigt varmt (hög nätverkstrafik, följt av uppackning), men datorn var stabil fortfarande...

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att moderkortet funkar bra med esxi, plockat ihop en egen liten server baserat på det nu, frågan är bara när det blir köp

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Skönt att höra att moderkortet funkar bra med esxi, plockat ihop en egen liten server baserat på det nu, frågan är bara när det blir köp

ESXi rullar på bra för mig, dock är jag ingen avancerad användare som varken nyttjar "passthrough" för ESXi eller moderkortets alla funktioner... Observera att jag var tvunget att uppgradera EFI:t innan ESXi började fungera korrekt.

Permalänk
Medlem

Har snart ett sådant bygge, i stort sett identiskt, men en 3770T istället. Ska driva ESXi med pfsense, XBMC (om pass-through fungerar som jag hoppas) och VPN etc.
Ser ut som jag gjort ett bra val än så länge!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Har snart ett sådant bygge, i stort sett identiskt, men en 3770T istället. Ska driva ESXi med pfsense, XBMC (om pass-through fungerar som jag hoppas) och VPN etc.
Ser ut som jag gjort ett bra val än så länge!

Kul, jag har nu kört i ett år och är väldigt nöjd. Det enda jag skulle ändra på om jag skulle bygga den igen är storleken på mSATA:n...behöver mer lagringsutrymme. Måste nog snart riva ned riggen och även slänga in en 2.5" SSD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

ESXi rullar på bra för mig, dock är jag ingen avancerad användare som varken nyttjar "passthrough" för ESXi eller moderkortets alla funktioner... Observera att jag var tvunget att uppgradera EFI:t innan ESXi började fungera korrekt.

Vad hade du för problem med ESXi som berodde på EFI?

Min rullar på fint nu med ESXi 5.5. Har än så länge bara petat in pfSense och satt upp VPN etc.
Jag passade även på att slänga in en 320GB 2.5" disk. Jag antar jag får hålla lite koll på tempen på den rackaren framöver.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Vad hade du för problem med ESXi som berodde på EFI?

Min rullar på fint nu med ESXi 5.5. Har än så länge bara petat in pfSense och satt upp VPN etc.
Jag passade även på att slänga in en 320GB 2.5" disk. Jag antar jag får hålla lite koll på tempen på den rackaren framöver.

Mitt moderkortet levererades med en (gammal) EFI-version som fick installationen att stanna då ACPI skulle initialiseras i ESXi. Jag uppdaterade bara EFI:t till den senaste versionen (vid den tidpunkten), så fortsatte installationen utan problem. Ditt moderkort bör ha levererats med en högre EFI-version än mitt gjorde.

Min rigg kan bli hyfsat varm emellanåt, men den är stabil...låt den bara stå välventilerat... Kul om du får ett stabilt system med en 45W processor, borde inte vara något större problem i vårt svenska klimat bara man inte kör Prime95 hela tiden... Jag begränsade mig till 35W enbart för att hålla mig inom specifikationen.

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Eftersom huvudanledningen var att använda Akasa Euler så fick detta chassit styra komponentvalet. Akasa Euler kan bara använda två olika moderkort från Intel, så det var bara att välja den som var nyast. Vidare klara Akasa Euler bara av att kyla bort 35W så jag begränsade mig till en processor med 35W TDP..

Finns lite andra val också

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

Sitter och skruvar med en Q87T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattvridaren:

Finns lite andra val också

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

Sitter och skruvar med en Q87T

Din länk leder till en Euler, så jag förstår inte riktigt "Finns lite andra val också".

EDIT
Nu tror jag min förstå vad du syftade på...moderkort...
Sannolikt går alla Thin-mITX kort att använda - så det är bara att vraka och välja (nåja, nästan).

Euler:n är ett bra passivt koncept - lycka till!