Hur se FPS i Assassins Creed IV Black Flag PC?

Permalänk
Medlem

Hur se FPS i Assassins Creed IV Black Flag PC?

Tycker inte att det flyter på så bra när jag maxar det i 1920x1080. Jämfört med BF4 som går bra med allt på max och grafiken i BF4 är väl endå lite mer krävande. Gissar att AC4BF inte så jättebra optimerad.

Hur som helst, hur kan man se FPS i spelet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Med fraps kan du se fps,borde även funka till detta spel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Man kan väll se fpsen med bandicam eller har jag helt fel?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

25-30 FPS med med allt på max. Störd! Vilken värsting dator krävs egentligen för att få 60 FPS +?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

25-30 FPS med med allt på max. Störd! Vilken värsting dator krävs egentligen för att få 60 FPS +?

Rätta mig om jag har fel men är inte Black Flag ett "Nvidiaspel" ?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

25-30 FPS med med allt på max. Störd! Vilken värsting dator krävs egentligen för att få 60 FPS +?

Du borde få cirka 40-45 fps med det grafikkortet i 1920x1080 med allt på högsta, se till att stänga av vsync eller använda något verktyg för att tvinga triple buffering. Kör du högre upplösning, minska MSAA eller välj SMAA istället.

Permalänk
Medlem

Avg: 61.172 - Min: 55 - Max: 64 Uppmätt med fraps.
Så får du lite förståelse för hur krävande det är

Permalänk
Medlem

Du kan få max 63-64 fps i AC4 pga. portningen. Illa, men så är det.

Sen så är AC4 också väldigt krävande om du kör allt i högsta (inklusive TXAAx4).
Mina GTX 780 SLI gick ibland upp i 80% usage båda två, för att hålla 63 fps, så där kan du ju jämföra med ditt 280X

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

När jag spelar ligger jag som mest på 61 Ibland droppar den enda ner till 45 ska de vara så?
sen rör den sig hela tiden lite upp och ner. Har ett 780 Ti windforde och 4770k har inte klockat, kortet är lite fabrikscklockat bara.
Kör allt max. och optimerat med Nvidea experience och v sync på. Är det normalt att få såna stora drops? Det händer ganska tätt att de sjunker till 40-45

Permalänk
Medlem

Kolla GPU-usage när fps-dropsen sker, kan vara så att din GPU inte orkar mer.
Att något som får GTX 780 SLI att jobba i 80% skulle få ett GTX 780 Ti att gå på knä låter inte helt osannolikt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

De e skitdåligt optimerat...
Jag måste sänka AA o Shadows för att de ens ska vara spelbart, helt sjukt att de flyter så kasst o ser ut som de gör, när BF4 tuffar på i 90+ och är betydligt snyggare.
Dock verkar inte CFX lira nå vidare, tabbar jag ur så slutar Gpu2 användas.. o AMD har inte kommit med ngn profil än heller.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kolla GPU-usage när fps-dropsen sker, kan vara så att din GPU inte orkar mer.
Att något som får GTX 780 SLI att jobba i 80% skulle få ett GTX 780 Ti att gå på knä låter inte helt osannolikt.

Tack nu är det inte min tråd egentligen men de handlar ju om samma sak så kände inte riktigt att vilja starta egen den här har varit död i en vecka också så hoppas det är ok. Gpu USAGE kollas i aktivitetshanteran har ja rätt?
En sak till om någon vet, en kanske väldigt korkad fråga men när man dör i black flag så blir bilden väldigt konstig massa sträck över rutan antar att det är så i spelet? så det inte är något fel i min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Tack nu är det inte min tråd egentligen men de handlar ju om samma sak så kände inte riktigt att vilja starta egen den här har varit död i en vecka också så hoppas det är ok. Gpu USAGE kollas i aktivitetshanteran har ja rätt?
En sak till om någon vet, en kanske väldigt korkad fråga men när man dör i black flag så blir bilden väldigt konstig massa sträck över rutan antar att det är så i spelet? så det inte är något fel i min dator

Nej, du kollar CPU usage i aktivitetshanteraren. För att kolla GPU-usage får du ladda ner t.ex. MSI Afterburner och kolla grafen som heter GPU-usage.

Strecken är helt naturligt (tror jag).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kör inte allt på max då om du bara har ett 280x

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nej, du kollar CPU usage i aktivitetshanteraren. För att kolla GPU-usage får du ladda ner t.ex. MSI Afterburner och kolla grafen som heter GPU-usage.

Strecken är helt naturligt (tror jag).

Vet du vilken version av afterburner man ska välja?
(ja hitta två olika beta16 och 2.3.1)

Permalänk

Last stable official release brukar vara bra att välja om man inte är ute efter något speciellt som bara finns i betan.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Last stable official release brukar vara bra att välja om man inte är ute efter något speciellt som bara finns i betan.

Ok tack. Har nu kollat med afterburner och GPU-z och ligger på hela 50-51 temp i idle!
mitt kort ska ligga på 33 i temp på idle vad kan de vara för fel?
Gigabyte Geforce 780 Ti windforce)

http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_780...

Permalänk
Medlem

Black flag har absolut 0 optimeringar för PC.
Det har dom själva sagt att dom inte lagt ner tid för optimera för PC.
Finns massvis om trådar ang dåliga optimeringen för PC gällande Black flag.

Kort sagt, skräp för PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Black flag har absolut 0 optimeringar för PC.
Det har dom själva sagt att dom inte lagt ner tid för optimera för PC.
Finns massvis om trådar ang dåliga optimeringen för PC gällande Black flag.

Kort sagt, skräp för PC

Jaha ok synd tycker jag men de verkar ju som att ja får hålla mig undan de spelet.
Vet du vad de är för fel på mitt grafikkort försten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Black flag har absolut 0 optimeringar för PC.
Det har dom själva sagt att dom inte lagt ner tid för optimera för PC.
Finns massvis om trådar ang dåliga optimeringen för PC gällande Black flag.

Kort sagt, skräp för PC

Jaså, var har de själva gått ut och sagt det? Tvärtom så dementerade de sånt i en bloggpost:
http://blog.ubi.com/assassins-creed-iv-black-flag-pc-optimiza...

I övrigt så är det UBI Soft i Ukraina som gjort PC-versionen. De gjorde även AC3 för PC, så de är vana med motorn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft_Ukraine

Krävande är spelet, men det går att få helt ok frame rate om man inte ställer allt på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jaså, var har de själva gått ut och sagt det? Tvärtom så dementerade de sånt i en bloggpost:
http://blog.ubi.com/assassins-creed-iv-black-flag-pc-optimiza...

I övrigt så är det UBI Soft i Ukraina som gjort PC-versionen. De gjorde även AC3 för PC, så de är vana med motorn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft_Ukraine

Krävande är spelet, men det går att få helt ok frame rate om man inte ställer allt på max.

Ska man alltså inte ens med mitt kort ett geforce 780 Ti fabriksklockat kort kunna köra allt på max i black flag?
jag får väldiga fps drops ner till 40-45 titt som tätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jaså, var har de själva gått ut och sagt det? Tvärtom så dementerade de sånt i en bloggpost:
http://blog.ubi.com/assassins-creed-iv-black-flag-pc-optimiza...

I övrigt så är det UBI Soft i Ukraina som gjort PC-versionen. De gjorde även AC3 för PC, så de är vana med motorn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft_Ukraine

Krävande är spelet, men det går att få helt ok frame rate om man inte ställer allt på max.

Var när det släpptes som flertalet spelsidor tog upp det men ja kul att dom dementerar det I guess
Faktum är att det är HEMSKT dåligt optimerat, krävande är bara en ursäkt för extremt dåligt optimerat spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Faktum är att det är HEMSKT dåligt optimerat, krävande är bara en ursäkt för extremt dåligt optimerat spel.

Vilka bevis har du för detta "faktum"? Att det går segt när man ställer upp allt på fullt? AA/HBAO/Soft shadows/God rays och varianter på dem är krävande effekter. Nvidia har en guide för rekommenderade inställningar här:
http://www.geforce.com/whats-new/guides/assassins-creed-iv-bl...

Permalänk
Inaktiv

Sån skit får man vänta sig med Ubisoft oc portningar rent generellt. Minns när GTA 4 släpptes till PC...herrejävlar vilket skämt till portning. Slutade med att jag helt bojkottade spel som innefattade konsoler i grunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kolla GPU-usage när fps-dropsen sker, kan vara så att din GPU inte orkar mer.
Att något som får GTX 780 SLI att jobba i 80% skulle få ett GTX 780 Ti att gå på knä låter inte helt osannolikt.

Hej jag har kollat som du sa med msi burner när jag spelar black flag allt maxat då var pgu usage uppe på som max står det 92 %
sen ligger de runt 80-90 % vad kan de vara för fel? fps går enda ner till 25 ibland i spelet när jag kollar med praps programmet
sitter ju på ett geforce 780 Ti windforce fakrikscklockat kort.
mvh ;/

Edit: 98 står det på max i msi nu på cpu usage!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Hej jag har kollat som du sa med msi burner när jag spelar black flag allt maxat då var pgu usage uppe på som max står det 92 %
sen ligger de runt 80-90 % vad kan de vara för fel? fps går enda ner till 25 ibland i spelet när jag kollar med praps programmet
sitter ju på ett geforce 780 Ti windforce fakrikscklockat kort.
mvh ;/

Kolla även CPU-usage på de individuella trådarna när dessa fps-drops sker. (I aktivitetshanteraren)
Men att kortet ligger i 80-90% hela tiden säger ju en del om hur pass krävande spelet är för kortet.
Testa köra MSAA istället för TXAA annars.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kolla även CPU-usage på de individuella trådarna när dessa fps-drops sker. (I aktivitetshanteraren)
Men att kortet ligger i 80-90% hela tiden säger ju en del om hur pass krävande spelet är för kortet.
Testa köra MSAA istället för TXAA annars.

Tack för din hjälp. Ska kolla det nu men hittar inte individuella trådarna i aktivitshanteraren
Är det farligt för kortet att ligga så högt?
Edit:
Det får mig att tro att det är fel på kortet, datorn låter även rätt mycket mer när jag kör spelet är de normalt?
Hoppas inte jag fått ett på något vis defekt kort tror du?