Permalänk
Inaktiv

Bygga dator utan ESD armband?

Tjena!
Nu har jag beställt datorn och den kommer nog ikväll, MEN jag glömde ESD armbandet,
borde det inte räcka om man sitter med fötterna (utan sockar) mot ett element?

Eller finns det bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag har byggd en dator åt min bror i går.
Beställd ny från komplett, i5 4670k, msi z87 gd55, 8gb minnen, gtx 760.

Passade på att ha kläder i bommul, och tog i ett element några gånger.
Försök att hålla komponenterna i kanter, kom i håg distancers för moderkortet, och det ska gå bra.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Tjena!
Nu har jag beställt datorn och den kommer nog ikväll, MEN jag glömde ESD armbandet,
borde det inte räcka om man sitter med fötterna (utan sockar) mot ett element?

Eller finns det bättre alternativ?

Jag har aldrig byggt en dator med ESD-armband. Att ta i chassit ofta och vara allmänt försiktig har alltid fungerat för mig.

Det kommer att gå bra.

Permalänk
Avstängd

Finns massor av trådar om det redan.

1. Esd skador är fösumbart. (1 på 10 000) , jag och många här på clockers har byggt datorer i åratal utan att råkat ut för en ESD skada.

(ofta när något inte fungerar så skyller man som placeboeffekt alltid på ESD skador när man inte kan härleda felet till något annat)

2. Om man är överdrivet försiktig (vågar man inte åka bil heller osv?), så kan man se till att undvika saker som skapar elektriska laddningar. tex undvik gummihandskar/stickad ull osv.

3. Man kan jorda sig via vägguttaget eller på ett element osv, men den urladdningen varar bara en liten stund innan kroppen har återladdats med statisk elektricitet igen.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

3. Man kan jorda sig via vägguttaget eller på ett element osv, men den urladdningen varar bara en liten stund innan kroppen har återladdats med statisk elektricitet igen.

Det där med elementet är ju inte sant... Man kan däremot ta i chassit man bygger i.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evrae:

Att ta i chassit ofta och vara allmänt försiktig har alltid fungerat för mig.

Klart man är försiktig när man håller på med delar för 12k

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det där med elementet är ju inte sant... Man kan däremot ta i chassit man bygger i.

Det är sant om potentialen mellan element och jord i elutaget är noll.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft ESDband, däremot en antistatmatta och tagit i chassit väldigt ofta.
Som sagt, KOM IHÅG DISTANSERNA!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

byggt en 20 tal datorer utan esd armband, sockor på. ta i chassit ofta och ränn inte på statiska mattor eller så.. går nog bra

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Att ta i ett element är ingen försäkran. Du vet inte att elementet och chassit och dina delar har samma spänning. Ta istället i chassit, det är där du ska jobba.
Var lite extra försiktig så ska det nog gå bra.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Aldrig använt esd-armband eller brytt mig om något annat brukar ta i chassiet en gång sen game on! Aldrig hänt något hittils iaf

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden i två sekunder. Spelar det någon roll om chassit är färgat? Jag menar alltså så att du inte tar riktigt i metallen utan mer i färgen. Har undrat över det ett bra tag nu.

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Som vanligt sitter folk o typ säger att Esd skador är enöverdrift som inte är någon större risk att råka ut för. Visst det är inte troligt att du förstör något men det är så tråkigt om det händer när ett armband kostar en 20a.
Men är du otålig och inte kan beställa ett armband så borde du klara dig utan även om jag tycker det är dumt.
Hoppas ni som säger att ni aldrig kört med esd armband, bara bygger åt er själva.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuiceU:

Jag lånar tråden i två sekunder. Spelar det någon roll om chassit är färgat? Jag menar alltså så att du inte tar riktigt i metallen utan mer i färgen. Har undrat över det ett bra tag nu.

Sno inte min tråd!!!

Men iallafall:
Som jag har fattat måste det vara riktig metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Tjena!
Nu har jag beställt datorn och den kommer nog ikväll, MEN jag glömde ESD armbandet,
borde det inte räcka om man sitter med fötterna (utan sockar) mot ett element?

Eller finns det bättre alternativ?

Har gjort det 3 gånger nu utan problem, se till att du inte tar i typ polyester/microfiber och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit
Byggde min senaste dator igår, fick en jävla stöt när jag packade upp chassit, blev jävligt nervös efter det men det gick bra.

Permalänk
Medlem

Har byggt datorer sen jag var 8år. Den tiden var det 486... Har ALDRIG hänt, jobbat som data tekniker, samma sak där. Ingen som använder det, som de flesta skriver "Esd skador är fösumbart. (1 på 10 000)"

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jörgen Städje skrev en rätt heltäckande artikel om ESD i Techworld 2, 2008. Läs den!

Det är intressant med alla kommentatorer som måste tala om att jag har minsann gjort si och så och det har aldrig hänt något. Det värsta var väl en som strax före jul hävdade att det inte var livsfarligt att få en stöt av 230 V. Obehagligt men inte så farligt.

ESD-armband är en säkerhetsåtgärd för att förhindra skador. Har man köpt datordelar för ett antal tusen kronor är det onödigt att ta risker.

Permalänk

Elastan-/polyesterstrumpor är inget att rekommendera, byggt datorer utan ESD flera gånger utan någon skada skedd.

Ta tag i ett element i 5 sekunder innan man jobbar och ta det lilla lugna.

Permalänk
Avstängd

Esd är för storföretag som hanterar 100 000 komponenter dagligen med slarviga anställda och för att kunna utesluta sabotage.

Inte för hemmasnickrare.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Lego Master

Som att köra med sommardäck på vintern. För det mesta går det bra, men för eller senare kommer Murphy och lägger dig i diket med en kaputt kärra.

För att vara ärlig så har jag byggt alla mina egna datorer utan ESD-armband, men jag är ju medveten om att det finns en risk med det.
Och som många andra påpekat; det är CHASSIT du ska jorda dig mot, inget annat.

Och så var dagens obligatoriska bilmetafor avklarad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som vanligt sitter folk o typ säger att Esd skador är enöverdrift som inte är någon större risk att råka ut för. Visst det är inte troligt att du förstör något men det är så tråkigt om det händer när ett armband kostar en 20a.
Men är du otålig och inte kan beställa ett armband så borde du klara dig utan även om jag tycker det är dumt.
Hoppas ni som säger att ni aldrig kört med esd armband, bara bygger åt er själva.

Bygger även åt andra men om jag mot all förmodan skulle få/avge en stöt så fixar jag ju självklart det!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Noterar en mindre missuppfattning:
Det räcker inte att bara ni och chassit har samma potential...även komponenterna som skall monteras måste ha samma potential... Så ta inte ur komponenten ur ESD-påsen förrän ni skall montera den...eller använd en ESD-matta och arbeta på.

Det är som vanligt i denna typ av trådar..."jag har byggt i X år utan ESD-skydd och inget har hänt"...
Själv har jag kört bil i XX år och inget har hänt, men jag slutar inte använda bilbälte för det...

Permalänk
Medlem

Har man råd att köpa en dator för 12k då har man råd att köpa ett esd-armband för 40 kr!

Permalänk
Master of Overkill

Vill inte sprida hat etc eller att det är fel, men har aldrig använt ESD.

Tur eller otur, men byggar jag åt andra folk så använder jag ESD.

Dock är jag fruktansvärt försiktig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om du vill vara på den säkra sidan kan du ju alltid ta dig till närmsta Kjell & Company och köpa ett ESD-armband för 40 kr.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk

Efter en ESD-skada på ett Grafikkort för många år sedan så använder jag alltid ESD-skydd. Att få en ESD-skada handlar inte bara om otur utan även om hur man tar i komponenterna, grafikkortet som jag hade fick problem ett drygt år efter och det var inte kul. Det är just det som är problemet. En ESD-skada kan dyka upp efter lång tid. Egna erfarenheter Men visst, tycker man att det är i vägen eller att 40 kr är en dyr försäkring till en datorkomponent för 3K så visst, ditt val

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Bygger även åt andra men om jag mot all förmodan skulle få/avge en stöt så fixar jag ju självklart det!

Du förstår att skadorna oftast inte uppkommer direkt? ESD-skador visar sig inte sällan mycket senare och kan då orsaka otrevliga saker som instabilitet eller total kaputt.

Så att säga att du fixar ordnar det är lite att lova något du inte kan hålla då skadorna kan vara mycket svårbedömda var orsaken ligger.

Det som händer i stora drag utan att jag är någon expert är att du avger en laddning på ett par tiotusen volt som skadar mikroskopiska ledare. Dessa kan fortfarande leda då de kanske inte är helt av, men med tiden uppstår exempelvis korrosion, stötar osv. Till slut kanske ledaren går av helt eller blir såpass dålig att den leder dåligt, då uppstår problem.

Detta är heller ingenting som du förmodligen märker av som en stöt utan något som kan ske helt utan att du uppfattar det.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Bygger även åt andra men om jag mot all förmodan skulle få/avge en stöt så fixar jag ju självklart det!

Du betalar även om moderkortet pajar efter sex månader eller RAM-minnena börjar ge bitfel efter något år?

För allt kan vara ESD-skador, men glada amatörer har ingen aning om det, för det har ju aaaaldrig gått fel.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Changsen är lika stor att träffas av blixten som att orsaka esd skada.
I slutänden är det upp till var och en att värdera nyttan med esd band.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb