[WIKI/GUIDE/TIPS] DayZ Standalone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

TS skulle kunna lägga till att inte byta vapen i jakt/vakt torn (Under taben "GÖR EJ DETTA ifall du har livet kärt")

Känslan när man tror att man är så himla smart och ska sitta och spana i ett vakttorn, rätt vad det är glider du ut mot döden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Känslan när man tror att man är så himla smart och ska sitta och spana i ett vakttorn, rätt vad det är glider du ut mot döden.

Likadant på båten, gå inte för nära kanterna.. -.-
O logga absolut inte ut på båten xD En polare gjorde det och när han loggade in var han i ett rum som ej gick att öppna, så han fick svälta ihjäl :/

Edit: Wtf? Spelade med en Squad idag, o när jag drog fram en kökskniv så sprang jag om samtliga som sprang med tomma händer.
"Man springer snabbare med kniv" verkar även gälla i Dayz, Skumt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Likadant på båten, gå inte för nära kanterna.. -.-
O logga absolut inte ut på båten xD En polare gjorde det och när han loggade in var han i ett rum som ej gick att öppna, så han fick svälta ihjäl :/

Edit: Wtf? Spelade med en Squad idag, o när jag drog fram en kökskniv så sprang jag om samtliga som sprang med tomma händer.
"Man springer snabbare med kniv" verkar även gälla i Dayz, Skumt!

coolt! kniven agerar stafett pinne?XD hade lite svårt för spelet ibörjan men sen ville en kompis spela med mig. vi har nu gearat upp lite å springer runt å försöker vara så vänliga vi vågar. ser vi någon utan vapen e de helt chill å ser vi nån med vapen e vi definitivt på vår vakt! känslan när man hittar bra vapen/grejor i detta spelet alltså! man blir helt överlycklig å försöker verkligen spara på sin ammunition!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Så hur kan man ta självmord på smidigast sätt?
Är fast under golvet i en byggnad och kan inte lyckas komma tillbaka...
Glitchade dit när jag skulle genom en dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Logga in och alt+tab:a och vänta tills du svälter (försök bli matförgiftad om du kan)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Lokala kartor över Cherno och Elektro: (högerklicka och öppna i ny flik för större bild)

Creds till TheCapulet på dayzgame forumet.

Hur man ser bättre på natten: Gå in på video inställningar, stäng av Clouds helt. Sätt på HDR. Ser du fortfarande inte bra? Dra upp Gamma och brightness till rimlig nivå.

Hur man bär 2 primary vapen: Sätt ett av dina vapen på ryggen. Scrolla sedan på ett annat vapen och välj "take into hands". Det andra vapnet du ska plocka upp måste ligga på marken, du kan alltså inte plocka ett vapen från en död kropp ifall du redan har ett vapen på ryggen. När du sedan har ett vapen på ryggen och ett i handen, logga ut och logga in igen. Du har nu båda i ditt inventory. Notera att varje gång du tar fram det ena i handen så måste du logga ut och in för att få in det i ditt inventory igen.

Fixa brutna ben utan morfin: Crafta Splint genom att sätta ihop Rags och Wooden sticks.

Sätt att dö på ifall du vill respawna:
- Vänta tills du svälter, enklast här är att hitta en vattenkälla (brunn eller damm/träsk) och dricka tills du spyr, din hunger kommer öka kraftigt.
- Hoppa från en höjd. Det behöver inte vara särskilt högt, vilken låg bro som helst ska fungera.
- Ät rutten frukt.
- Hitta en zombie (duh), kan vara lättare sagt än gjort..

Några tips från mig, lycka till där ute

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maacus:

Lokala kartor över Cherno och Elektro: (högerklicka och öppna i ny flik för större bild)
http://ihiopc.com/chernoWIPmap.jpg

http://www.ihiopc.com/elektro.png

Creds till TheCapulet på dayzgame forumet.

Hur man ser bättre på natten: Gå in på video inställningar, stäng av Clouds helt. Sätt på HDR. Ser du fortfarande inte bra? Dra upp Gamma och brightness till rimlig nivå.

Hur man bär 2 primary vapen: Sätt ett av dina vapen på ryggen. Scrolla sedan på ett annat vapen och välj "take into hands". Det andra vapnet du ska plocka upp måste ligga på marken, du kan alltså inte plocka ett vapen från en död kropp ifall du redan har ett vapen på ryggen. När du sedan har ett vapen på ryggen och ett i handen, logga ut och logga in igen. Du har nu båda i ditt inventory. Notera att varje gång du tar fram det ena i handen så måste du logga ut och in för att få in det i ditt inventory igen.

Fixa brutna ben utan morfin: Crafta Splint genom att sätta ihop Rags och Wooden sticks.

Sätt att dö på ifall du vill respawna:
- Vänta tills du svälter, enklast här är att hitta en vattenkälla (brunn eller damm/träsk) och dricka tills du spyr, din hunger kommer öka kraftigt.
- Hoppa från en höjd. Det behöver inte vara särskilt högt, vilken låg bro som helst ska fungera.
- Ät rutten frukt.
- Hitta en zombie (duh), kan vara lättare sagt än gjort..

Några tips från mig, lycka till där ute

Varför spela på en natt server med höjd gamma istället för att spela på en dag server?
Förstör bara för folk som faktiskt vill spela på natt och ha "fair fights"

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ett tips.

Jag tänkte till lite om att var så svårt att hitta kartor i spelet. Försökte då resonera att om det vore verkligt så skulle man kunna hitta dem i handskfacket på bilar. Öppnade höger framdörr på första bästa bil och hittade minsann min första karta.

Permalänk
Skrivet av Password:

Ett tips.

Jag tänkte till lite om att var så svårt att hitta kartor i spelet. Försökte då resonera att om det vore verkligt så skulle man kunna hitta dem i handskfacket på bilar. Öppnade höger framdörr på första bästa bil och hittade minsann min första karta.

Personligen plockar jag i princip aldrig upp kartor, Tycker Dayzdb kartan är mkt bättre

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Tips ifall man fastnat i en byggnad är att prova springa mot närmaste blockering och vaulta med "v".

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Varför spela på en natt server med höjd gamma istället för att spela på en dag server?
Förstör bara för folk som faktiskt vill spela på natt och ha "fair fights"

Då behöver du inte göra det. Men eftersom alla andra vrider i inställningarna så att de ser bättre så kommer du ha det tufft.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

coolt! kniven agerar stafett pinne?XD hade lite svårt för spelet ibörjan men sen ville en kompis spela med mig. vi har nu gearat upp lite å springer runt å försöker vara så vänliga vi vågar. ser vi någon utan vapen e de helt chill å ser vi nån med vapen e vi definitivt på vår vakt! känslan när man hittar bra vapen/grejor i detta spelet alltså! man blir helt överlycklig å försöker verkligen spara på sin ammunition!

Håll dock även de som är obeväpnade på avstånd. Speciellt om du inte har hjälm. Då ett par välplacerade slag mot huvet kan knocka ut en.
Och håll speciellt folk med yxor på avstånd. Och tvinga dem att droppa yxan innan du går allt för nära dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maacus:

Då behöver du inte göra det. Men eftersom alla andra vrider i inställningarna så att de ser bättre så kommer du ha det tufft.

bäst att fixa ESP/wallhack och aimbot då för det använder ju folk också..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

God morgon alla äntligen har jag hittat mitt första pistol men är så svårt o sikta pga att man inte kan sikta med den, hur gör jag för att få pickan i first pers? Mvh Panos

Permalänk
Skrivet av Panosz:

God morgon alla äntligen har jag hittat mitt första pistol men är så svårt o sikta pga att man inte kan sikta med den, hur gör jag för att få pickan i first pers? Mvh Panos

Lägg den på din hotbar, Tryck på hotkeyn som den ligger på, Tryck högra enter knappen för att byta till first person, Höj/sänk vapnet med space, högerklicka en gång för att sikta, Håll in högra musknappen för att zooma.

Visa signatur

Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -

Permalänk
Skrivet av Panosz:

Skrivet av H4nsson:

Lägg den på din hotbar, Tryck på hotkeyn som den ligger på, Tryck högra enter knappen för att byta till first person, Höj/sänk vapnet med space, högerklicka en gång för att sikta, Håll in högra musknappen för att zooma.

Tror man kan skippa några steg där; lägg pistolen i hotbar. tryck på rätt siffra och sedan högerklicka. Det tar åtminstone mig direkt till förstapersons med pistolens sikte rakt fram!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Tack så mycket för hjälpen och snabba svaren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HansTriceps:

Tror man kan skippa några steg där; lägg pistolen i hotbar. tryck på rätt siffra och sedan högerklicka. Det tar åtminstone mig direkt till förstapersons med pistolens sikte rakt fram!

Hehe mistänkte att jag håll in höger klick för länge men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

bäst att fixa ESP/wallhack och aimbot då för det använder ju folk också..

Nu får du väl ändå ge dig?
Menar du på fullaste allvar att ändra grafikinställningar är detsamma som att utnyttja hacks?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maacus:

Nu får du väl ändå ge dig?
Menar du på fullaste allvar att ändra grafikinställningar är detsamma som att utnyttja hacks?

fusk som fusk?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

testade mitt blod och jag hade A+

Rätt säker på att man blir dödssjuk av fel blod

Kan man ha olika blodgrupper i spelet? Man vill ju inte ha blodgrupp 0 iallafall.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Kan man ha olika blodgrupper i spelet? Man vill ju inte ha blodgrupp 0 iallafall.

Ja det finns olika blodgrupper

AB+ eller o- är väll bäst ialafall

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

I verkligheten är AB då den kan ta blod från alla blodgrupper utan att något händer,0 kan dock bara ta blod från någon med 0 men kan till alla, oavsätt blodgrupp. Kan det vara så i spelet också?

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk

Jag gillar verkligen det här spelet och hela iden med spelet att man kan dö eller döda folk och man förlorar allt man har. Känslan att springa runt och vara på sin vakt är underbar men det kan bli lite drygt i längden. Just nu känns det mest som att jag springer mellan olika ställen hela tiden. Sällan jag ser andra personer och jag har typ allt pristine som är värt att ha. Hoppas det kommer inte lite mer saker att göra snart så man kan ha mer roligt!

Blir lätt att man bara springer runt och man ska spela med några polare. Till exempel så har dom spelat när jag inte var online så måste jag ta mig dit och de kan ta 15minuter sen så måste vi ta oss till den 3e polaren osv.

Jag väntar på mer saker att göra så kommer detta spelet vara magiskt!

Visa signatur

Age of Conan - "Heads will roll!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

I verkligheten är AB då den kan ta blod från alla blodgrupper utan att något händer,0 kan dock bara ta blod från någon med 0 men kan till alla, oavsätt blodgrupp. Kan det vara så i spelet också?

Brukar använda den här bilden

kör man många så är det ju bra om man kan ta emot blod från alla, dvs så skulle o- på så många som möjligt vara bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Tja. Dom är bäst på olika sätt skulle jag nog säga

AB+ är bäst om man vil vara en blod bandit och vill sno blod från alla man kan utan att dö. Men som donator så är ens blod giftigt för alla utom de med AB+.

Och O- är bäst om man vill kunna donera blod till alla. Men väldigt dåligt då alla andras blod är giftigt.

Skulle jag klassa något som absolut bästa. Så skulle jag nog säga O-. Då du kan lagra ditt eget blod för dig själv. Samtidigt som det funkar på alla andra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

God morgon alla kan man rapportera bugg ? Har hittat en det är en byggnad som har en trappa upp på taket men gubben ramlar ner det fick min gubbe att bryta benet...hur kan man få honom o börja gå igen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

God morgon alla kan man rapportera bugg ? Har hittat en det är en byggnad som har en trappa upp på taket men gubben ramlar ner det fick min gubbe att bryta benet...hur kan man få honom o börja gå igen ?

Finns två sätt att fixa det. Antingen så använder du morfin, som löser problemet omedelbart. Eller så får du crafta en splint, genom att kombinera rags med wooden stick.
Du får som sagt rags genom att riva sönder en tröja.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Panosz:

Här rapporterar du buggar: http://feedback.dayzgame.com/

Visa signatur