Fråga om Fractal Design Node 304

Permalänk
Medlem

Fråga om Fractal Design Node 304

Hej!

Någon som har ett Fractal Design Node 304?

Jag har tänkt och köpa en dator baserat på det chassit men jag stör mig lite på att det är helt öppet åt vänster där den kan suga in luft till grafikkortet.
Då jag inte har tänkt att ha ett diskret grafikkort så känns det helt onödigt att det är öppet där och släpper ut massa ljud.
Men med tanke på hur man tar av och på själva chassiplåten så känns det som att det inte går att sätta för hålet med ljuddämpande material på något sätt.

Finns det någon som har chassit eller har jobbat i det som kan berätta lite om vilka möjligheter som verkar finnas för att sätta igen det hålet?

Är luftfiltret som sitter där löstagbart t.ex.?

Permalänk
Medlem

sitter 4 luftfilter in datorn och alla är borttagnings bara

i fronten, under och på sidorna av chassit.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

luftfiltret är löstagbart (vilket jonas sa att det inte var i sin recension) så man skulle kunna sätta en plexiglasskiva där istället. För övrigt är det just mitt grafikkort som låter (det ändra hörs inte eller överröstas). Jag har inte moddat i lådan men kanske kommer i framtiden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

sitter 4 luftfilter in datorn och alla är borttagnings bara

i fronten, under och på sidorna av chassit.

Nice!

Då kan man ju sätta på lite ljuddämpande material där helt enkelt och ta av det när man behöver öppna chassit!

Skrivet av infigo:

luftfiltret är löstagbart (vilket jonas sa att det inte var i sin recension) så man skulle kunna sätta en plexiglasskiva där istället. För övrigt är det just mitt grafikkort som låter (det ändra hörs inte eller överröstas). Jag har inte moddat i lådan men kanske kommer i framtiden

Ok, tack för info!

Jag kommer ta och skära ut lite ljuddämpningsmaterial och fästa på insidan av det luftfiltret, då borde den bli tyst nog, eller iaf hindra att ljudet kommer rakt ut då datorn kommer vara placerad strax till höger om användaren...

Permalänk
Medlem

En fråga till förresten, hur tyst är en mekanisk hårddisk i detta chassit? Hur väl fungerar vibrationshämningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En fråga till förresten, hur tyst är en mekanisk hårddisk i detta chassit? Hur väl fungerar vibrationshämningen?

Jag kör min 7200 varvare som sekundär så den låter till ibland inget jag stör mig på (grafikkortet är mer störande) men om det är OS disk kan det bli lite annorlunda och det kan jag inte uttala mig om

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag kör min 7200 varvare som sekundär så den låter till ibland inget jag stör mig på (grafikkortet är mer störande) men om det är OS disk kan det bli lite annorlunda och det kan jag inte uttala mig om

Ok, hmm, synd.
Men men, så farligt är det nog inte...

Permalänk
Medlem

Jag har Node 304 med en 5400 rpm disk och hårddisken hör jag inte alls. Den är monterad med gummidistanser och används som lagringshårddisk (har en SSD som systemdisk). Det finns en fläktkontroll och sätter man den på lägsta nivån hör jag i alla fall inte fläktarna alls i datorn. Jag har även ett ickediskret grafikkort och även det är nästan helt tyst. Det enda som låter är min processorfläkt men det beror på att den gå i ganska höga varvtal då jag överklockat min processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Jag har Node 304 med en 5400 rpm disk och hårddisken hör jag inte alls. Den är monterad med gummidistanser och används som lagringshårddisk (har en SSD som systemdisk). Det finns en fläktkontroll och sätter man den på lägsta nivån hör jag i alla fall inte fläktarna alls i datorn. Jag har även ett ickediskret grafikkort och även det är nästan helt tyst. Det enda som låter är min processorfläkt men det beror på att den gå i ganska höga varvtal då jag överklockat min processor.

Tack för infon.
Hur mycket knapprar och knastrar hårddisken när du använder den mycket?

Permalänk
Medlem

Sitter själv och ska beställa en speldator med detta chassie, finns en bra tråd här http://www.overclock.net/t/1266342/official-fractal-design-no... , finns massa bra tips.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ok, hmm, synd.
Men men, så farligt är det nog inte...

nej jag skulle nog inte märka det utan grafikkortet endå men det är nr den startar och man drar igång något tungt (bara i början) sedan brukar den inte låta

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Keeper of Traditions

Någon som har möjlighet att på sitt Node 304 mäta hur djupt grafikkort man får in?

Jag ser att det finns två expansionsplatser, men det ser ut som att det finns ytterligare lite plats kvar innan man tar i sidoplåten. Får man in en GPU + kylare på totalt 6cm?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.