Asus RT-AC66U eller RT-N66U till 100/100 fiber i stor villa?

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC66U eller RT-N66U till 100/100 fiber i stor villa?

Ja, vad är egentligen skillnaden på dessa routrar? Jag ska ha routern på 1:a våningen i en 2 plans villa, 270kvm och vill ju ha täckning i HELA huset, inkl. garage (garaget ligger i anslutning till huset dock:) Vi är många i familjen så det är många enheter/datorer som kommer användas samtidigt:D
Vill ha så bra täckning och fart som möjligt!

Permalänk
Skrivet av 93kar38:

Ja, vad är egentligen skillnaden på dessa routrar? Jag ska ha routern på 1:a våningen i en 2 plans villa, 270kvm och vill ju ha täckning i HELA huset, inkl. garage (garaget ligger i anslutning till huset dock:) Vi är många i familjen så det är många enheter/datorer som kommer användas samtidigt:D
Vill ha så bra täckning och fart som möjligt!

För dom hastigheterna räcker det med billigare N66. Trådlös AC är att rekommendera om du har över 200 Mbit/s och att dina trådlösa enheter stödjer AC bandet.
Täckningen är densamma på båda routrarna.

Tänk bara på att det snabbare 5 Ghz bandet har kortare räckvidd en 2.4 Ghz bandet.

Permalänk
Medlem

Okej! Så hastighetsmässigt och räckviddsmässigt så kan jag lika gärna köra på N66. Det här med 5 alt. 2,4Ghz. Kan man ställa in detta själv? Har N66 både 5 och 2,4? Kommer man upp i 100 mbit/s med 2,4Ghz?
Är ingen hejare på routrar:)

Permalänk
Medlem

Med så stort hus (och många enheter) skulle jag nog ändå satsat på AC66 eller AC68 (eller kanske med kommande modellen vad den nu hette).

Enheter med AC-stöd är fortfarande rätt ovanligt, men skulle tro att det kommer i de flesta av årets modeller av saker.

Jag har AC66 och den klarar runt 100Mbit till min MBP (som bara stödjer N) beroende på avstånd (2-plans villa på ca 170m2).
N66 har 2,5 och 5GHz, det har nästan alla routrar nu (utom budgetsegmentet kanske).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Allright! Kör väll på AC ändå. Ställer man in 2,4 alt. 5 GHz själv eller det finns någon "standard" inställning? Vad skulle du rekommendera?

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Med så stort hus (och många enheter) skulle jag nog ändå satsat på AC66 eller AC68 (eller kanske med kommande modellen vad den nu hette).

Enheter med AC-stöd är fortfarande rätt ovanligt, men skulle tro att det kommer i de flesta av årets modeller av saker.

Jag har AC66 och den klarar runt 100Mbit till min MBP (som bara stödjer N) beroende på avstånd (2-plans villa på ca 170m2).
N66 har 2,5 och 5GHz, det har nästan alla routrar nu (utom budgetsegmentet kanske).

En AC router ger inte bättre räckvidd för att det är AC, utan snabbare trådlösa hastigheter om man nu har enheter som stödjer AC standarden.

AC66 och N66 har liknande uppbyggnad och ger ungefär samma räckvidd bara AC standarden som skiljer.
Med en 100 Mbit lina så klarar man sig lätt med N66:an på 5 Ghz bandet.
Har själv en AC68 men då har jag en 500 Mbit lina och får runt 400 Mbit/s trådlöst.

Permalänk
Skrivet av 93kar38:

Allright! Kör väll på AC ändå. Ställer man in 2,4 alt. 5 GHz själv eller det finns någon "standard" inställning? Vad skulle du rekommendera?

Du ställer in ett SSID för båda banden och använder 5 Ghz bandet när du är nära routern och växlar till 2.4 Ghz bandet när du kommer långt ifrån, du lär märka det på signal styrkan.

Permalänk
Medlem

Installerade en RT-N66U hos föräldrarna som bor i stor villa (400ish kvm) och kompletterade med en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1163664 i TV rummet. Kan strömma .mkv 1080p filmer trådlöst till mediaspelaren (30meter kanske)utan några som helst problem. Det var dock ganska längesen innan AC och blir inte kostnaden mycket högre för en AC-setup hade jag köpt det bara för att vara säker.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Installerade en N66U hos föräldrarna som bor i stor villa (400ish kvm) och kompletterade med en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1163664 i TV rummet. Kan strömma .mkv 1080p filmer trådlöst till mediaspelaren utan några som helst problem. Det var dock ganska längesen innan AC och blir inte kostnaden mycket högre för en AC-setup hade jag köpt det bara för att vara säker.

Jo vet man med sig att man kommer få snabbare bredband en 100 Mbit inom en snar framtid så kan det vara värt att lägga till 4-500:- på AC modellen.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!:) När det gäller att ställa in SSID och växla mellan olika band så har jag ingen koll på vad detta är eller hur man ställer in det. Om det är nån som orkar skriva en förklaring så vore jag mkt tacksam.:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det värt att vänta på den nya RT-AC87U om man bara har 100/100 fiber?

Permalänk
Skrivet av 93kar38:

Är det värt att vänta på den nya RT-AC87U om man bara har 100/100 fiber?

Tror inte du får se den i Sverige förens någongång i sommar först om du orkar vänta på det.
AC68 kom till Sverige för bara runt 2 månader sen.

Med dina 100/100 så klarar du dig som sagt innan med N66:an.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ju routern nu så det lutar år AC66.:) När det gäller att ställa in SSID och växla mellan olika band så har jag ingen koll på vad detta är eller hur man ställer in det. Någon som vet hur detta funkar?

Permalänk
Skrivet av 93kar38:

Jag behöver ju routern nu så det lutar år AC66.:) När det gäller att ställa in SSID och växla mellan olika band så har jag ingen koll på vad detta är eller hur man ställer in det. Någon som vet hur detta funkar?

Det kommer upp första gången du ställer in routern.
Välj ett eget SSID istället för Asus och Asus 5G.

Permalänk
Medlem

Okej. Jag löser nog ut det!:)

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att ta en titt på denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154754-netgear_r6300_... Mycket bra pris på en AC router och är en ny programvara på G som är en RIKTIG bonus:-)

Permalänk
Skrivet av 93kar38:

Okej. Jag löser nog ut det!:)

Ladda ner Quick start guide så kan du lära dig grunden.
http://www.asus.com/se/Networking/RTAC66U/#support

Permalänk
Medlem

Perfekt!:)

Permalänk
Medlem

2.4 GHz och 5 GHz är simpelt sagt bara två olika nätverk som du kommer se när du vill ansluta dig till routern trådlöst. Självklart är dom ett och samma nätverk men sättet du ansluter dig till dom är som om dom vore två olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

En AC router ger inte bättre räckvidd för att det är AC, utan snabbare trådlösa hastigheter om man nu har enheter som stödjer AC standarden.

AC66 och N66 har liknande uppbyggnad och ger ungefär samma räckvidd bara AC standarden som skiljer.
Med en 100 Mbit lina så klarar man sig lätt med N66:an på 5 Ghz bandet.
Har själv en AC68 men då har jag en 500 Mbit lina och får runt 400 Mbit/s trådlöst.

Kanske skulle varit tydlig med att jag inte menade för räckviddens skull primärt.
Men ska det kopplas många enheter och en del stödjer AC så får du ju bättre prestanda totalt i nätet.
Dessutom har AC betydligt bättre räckvidd på 5GHz.

Och nu vet jag inte vad TS tänkt ha i hemmet, men det trådlösa kan användas till massa intern överföring (mediaserver, backup etc) utöver uppkopplingen.
Det skiljer inte så mycket i pris heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

N66U

Har själv en RT-N66U den har mycket bra täckning och är snabb på 5Ghz bandet.
Det enda jag kan komma på som är något sämre är att jag använder routern för "moln lagring" dvs jag har en extern hårddisk inkopplad direkt på routern. Routern är inte jättesnabb på att skriva till hårddisken, jag får överföringshastigheter på ca 5Mb/s. Jag tror att det är hårdvara/firmware i routern som begränsar hastigheten. Så ska du använda den på det sättet skulle jag kolla upp om AC varianten är snabbare annars finns ingen anledning att köpa den om du har 100/100 fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igo309:

Har själv en RT-N66U den har mycket bra täckning och är snabb på 5Ghz bandet.
Det enda jag kan komma på som är något sämre är att jag använder routern för "moln lagring" dvs jag har en extern hårddisk inkopplad direkt på routern. Routern är inte jättesnabb på att skriva till hårddisken, jag får överföringshastigheter på ca 5Mb/s. Jag tror att det är hårdvara/firmware i routern som begränsar hastigheten. Så ska du använda den på det sättet skulle jag kolla upp om AC varianten är snabbare annars finns ingen anledning att köpa den om du har 100/100 fiber.

Den stackars lilla processorn i routern kan inte hantera tusentals anslutningar, höga överföringshastigheter, brandväggsregler OCH nätverksdelning samtidigt. Låt router routa och koppla en dator eller NAS till den för att dela filer.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för alla bra svar:)

Permalänk
Medlem

Har kommit upp i ca 120 MB/s på en n66u på en 50-100 lina, (antagligen det som stoppade) med min Nexus 5 på 5GHz bandet

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

En förutsättning för att köra AC är väl ett samtliga enheter stödjer detta på bandet? Om jag har en anslutning med N så går väl routern ner på N?
Sen bör man ju räkna med att tappa en hel del hastighet i ett sådant stort hus. Jag skulle föreslagit en Acesspunkt på någon av våningarna.
Har själv ett rätt stort hus och vissa delar i huset har rätt dålig täckning med min AC 66. Den är dock oerhört känslig för placering och riktning av antennerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Om jag har en anslutning med N så går väl routern ner på N?

Nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Snabbt svar, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Menar du alltså att AC routern inte kan arbeta med N prylar? o.O Jag måste missuppfatta det hela?

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Menar du alltså att AC routern inte kan arbeta med N prylar? o.O Jag måste missuppfatta det hela?

Har du inga AC enheter så går den på antingen a,b,g,n 2.4 eller 5 Ghz bandet.