Elavläsning 2-3-dubblas med min Actaris-elmätare som inte kan läsa elförbrukning korrekt. I mitt fall ett nätaggregat.Löst

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Inlägg som inte klarade ribban i huvuddelen av §1 i reglerna borttagna. I vevan försvann även några direkta svar på dessa.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Är det inte värt att betala 5k till en tekniker som hittar problemet och hoppas att el-tomten betalar dina förlorade pengar.

Hur länge har du bott i lht'en? Varför märker du denna höga belastning/räkning först denna vinter?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Är det inte värt att betala 5k till en tekniker som hittar problemet och hoppas att el-tomten betalar dina förlorade pengar.

Hur länge har du bott i lht'en? Varför märker du denna höga belastning/räkning först denna vinter?

Ja absolut är det värt om jag inte hittar andra alternativ.

Har bott i lägenheten sedan 2001 ungefär. Kvartalsräkningarna har legat på 2500-3000 , utom senaste
före jul den var på 5000 cirka.
Därav min reaktion , kunde komma åt elmätaren i källaren 30/12 sen dess har jag kollat den med jämna
mellanrum samt postat allt jag gjort i denna tråd.

Skrivet av tchomaz:

Mina föräldrar hade också sånt, deras skickade över datan under natten (hette det iallafall, ingen aning ifall det verkligen var så)

Nog för att förbrukningen låter lite väl hög för att vara det, men hur länge har du haft den?

Du har rätt den skickar data nattetid. Så här står det i månadsbrevet om detta bla bla..bla annars kan
det ringa i din telefon mellan 02:00 - 05:00 på natten då vi försöker tömma TV-mätaren. Här måste jag
fråga teknikern om exakta tider så fort han ringer.
Den är inte kopplad via telefon , tror den sänder över 3g , samma här måste fråga.

Har fått hem clas ohlsons billiga el mätare , väntar med att använda tillsvidare, några påpekade att det
behövs bättre prylar.

7/1 - 2014 19:00 29196
7/1 - 2014 21:00 29197

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deppen:

Har fått hem clas ohlsons billiga el mätare , väntar med att använda tillsvidare, några påpekade att det
behövs bättre prylar.

7/1 - 2014 19:00 29196
7/1 - 2014 21:00 29197

Att använda claes ohlson mätaren ska inte vara några problem att göra, så länge du kopplar den mellan dina elprylar och uttaget så ska det funka.

Har själv använt en claes ohlson mätare en del, och det har alldrig varit problem att mäta elanvändning med den utan den har alltid funkat att mäta med.

Sen så kanske inte det blir ett 100% värde från dem allra billigaste enheterna, men det är väll inte det som är saken när man ska leta en strömtjuv som drar ett par kW :).

Det du borde börja med att mäta är ju dina akvarium, och ev din kyl (som andra sagt) den kan ju t.ex. vara otät eller helt enkelt paj så den måste bytas ut.

Har du möjlighet så dra förlängnings sladdar till dina akvarium så du mäter alla samtidigt för att få ut ders totala värde över t.ex. en natt eller något dygn.

Dra även ut allt du inte behöver ha i som t.ex. tv, hemmabio, dvd, mikro etc för att se om det gör någon skillnad över en natt.

Skulle tippa på att det är antingen kyl&frys eller dina akvarium som är boven i dramat

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Ja absolut är det värt om jag inte hittar andra alternativ.

Har bott i lägenheten sedan 2001 ungefär. Kvartalsräkningarna har legat på 2500-3000 , utom senaste
före jul den var på 5000 cirka.
Därav min reaktion , kunde komma åt elmätaren i källaren 30/12 sen dess har jag kollat den med jämna
mellanrum samt postat allt jag gjort i denna tråd.

Du har rätt den skickar data nattetid. Så här står det i månadsbrevet om detta bla bla..bla annars kan
det ringa i din telefon mellan 02:00 - 05:00 på natten då vi försöker tömma TV-mätaren. Här måste jag
fråga teknikern om exakta tider så fort han ringer.
Den är inte kopplad via telefon , tror den sänder över 3g , samma här måste fråga.

Har fått hem clas ohlsons billiga el mätare , väntar med att använda tillsvidare, några påpekade att det
behövs bättre prylar.

7/1 - 2014 19:00 29196
7/1 - 2014 21:00 29197

Du vill nog anlita en opartisk elektriker som kan intyga ifall det finns ett fel i systemet så att du kan bli ersatt. I så fall räcker det ju inte med att problemet bara blir löst.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv

Hur ser man sin elförbrukning varje timme?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Hur ser man sin elförbrukning varje timme?

Antingen genom att kolla på mätaren (så får du i realtid) eller om man t.ex. kan logga in på "Mina sidor" hos t.ex. Vattenfall (om man har dem som elnätsleverantör) och där med 1-2 dygns eftersläpning av resultaten se sin förbrukning /månad / timme etc.

Finns troligen liknande vyer att kunna se värdena på det sättet hos andra elnätsleverantörer.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att använda claes ohlson mätaren ska inte vara några problem att göra, så länge du kopplar den mellan dina elprylar och uttaget så ska det funka.

Har själv använt en claes ohlson mätare en del, och det har alldrig varit problem att mäta elanvändning med den utan den har alltid funkat att mäta med.

Sen så kanske inte det blir ett 100% värde från dem allra billigaste enheterna, men det är väll inte det som är saken när man ska leta en strömtjuv som drar ett par kW :).

Det du borde börja med att mäta är ju dina akvarium, och ev din kyl (som andra sagt) den kan ju t.ex. vara otät eller helt enkelt paj så den måste bytas ut.

Har du möjlighet så dra förlängnings sladdar till dina akvarium så du mäter alla samtidigt för att få ut ders totala värde över t.ex. en natt eller något dygn.

Dra även ut allt du inte behöver ha i som t.ex. tv, hemmabio, dvd, mikro etc för att se om det gör någon skillnad över en natt.

Skulle tippa på att det är antingen kyl&frys eller dina akvarium som är boven i dramat

Just nu misstänker jag tv mätar utrustningen då el förbrukningen misnkat till lägre nivåer utan den inkopplad.

Skrivet av Igelkott:

Du vill nog anlita en opartisk elektriker som kan intyga ifall det finns ett fel i systemet så att du kan bli ersatt. I så fall räcker det ju inte med att problemet bara blir löst.

Ja det är en tanke även om jag hittar lösningen vill jag kunna bevisa orsaken så vad som än är fel ska inte bytas ut elleri lagas
IFALL elmätaren räknar fel på grund av detta

Skrivet av Klappa:

Hur ser man sin elförbrukning varje timme?

Skrivet av PowerNet:

Antingen genom att kolla på mätaren (så får du i realtid) eller om man t.ex. kan logga in på "Mina sidor" hos t.ex. Vattenfall (om man har dem som elnätsleverantör) och där med 1-2 dygns eftersläpning av resultaten se sin förbrukning /månad / timme etc.

Finns troligen liknande vyer att kunna se värdena på det sättet hos andra elnätsleverantörer.

I mitt fall så kom fastighetsvärden och låste upp dörren till el mätaren i källaren samt lämnat den olåst och tog bort låsdelar
så ingen kan låsa för mig. Jag kan alltså kolla den närsomhelst för till fället.

7/1 - 2014 07:30 29191
7/1 - 2014 10:00 29191
7/1 - 2014 11:00 29192
7/1 - 2014 12:30 29193
7/1 - 2014 14:00 29193
7/1 - 2014 17:00 29195
7/1 - 2014 19:00 29196
7/1 - 2014 21:00 29197
7/1 - 2014 23:55 29199

Hade inte en tanke på att ni skulle bli så engagerade och intresserade när jag postade. Det värmer att se.
Hoppas detta även hjälper andra i framtiden.
Har även alla tider i första posten.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

God morgon.

Så här ser det ut nu

8/1 - 2014 02:00 29199
8/1 - 2014 08:10 29199

Trodde jag sett fel men El mätaren har knappt rört sig.

Observera att jag drog ur Tv tittar utrustningen 7/1 03:05 29190.

Frågan är om jag ska vänta ett dygn till innan jag kopplar in den eller göra det i em vid 17 tiden.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deppen:

God morgon.

Så här ser det ut nu

8/1 - 2014 02:00 29199
8/1 - 2014 08:10 29199

Trodde jag sett fel men El mätaren har knappt rört sig.

Observera att jag drog ur Tv tittar utrustningen 7/1 03:05 29190.

Frågan är om jag ska vänta ett dygn till innan jag kopplar in den eller göra det i em vid 17 tiden.

Hej!

Koppla in din claes ohlson mätare mellan eluttag och tv tittar utrustningen för att se om du får något utslag av den
Återkom sen med resultat

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Sjukt spännande tråd detta, hoppas du lyckas finna problemet!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden. Men om du ser till att kyl och frys är väl kylda och täta borde du kunna stänga av huvudströmmen för att se om det fortfarande tickar på mätaren. Misstänker att några har blandat ihop jord och nolla u fastigheten jag bor men hur ser man det...

Edit:
Kan för lite. Men kan det vara parallellkopplat så att din mätare inte rör sig då du bryter den i källaren?. Men då du slår på den funkar alt igen. I så fall vad dör mer än din lägenhet.
Spånar bara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

God morgon.

Så här ser det ut nu

8/1 - 2014 02:00 29199
8/1 - 2014 08:10 29199

Trodde jag sett fel men El mätaren har knappt rört sig.

Observera att jag drog ur Tv tittar utrustningen 7/1 03:05 29190.

Frågan är om jag ska vänta ett dygn till innan jag kopplar in den eller göra det i em vid 17 tiden.

Ser kittet ut så här?

Källa:
http://www.agbnielsen.com/whereweare/dynPage.asp?lang=english...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hACmAn:

Misstänker att några har blandat ihop jord och nolla u fastigheten jag bor men hur ser man det...

Det måste man öppna upp elcentralen för att kunna se, kontakta en elektriker för att kolla det för det är inget du varken får eller bör pilla med själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Observera att jag drog ur Tv tittar utrustningen 7/1 03:05 29190.

Frågan är om jag ska vänta ett dygn till innan jag kopplar in den eller göra det i em vid 17 tiden.

Kan du inte be nån bekant koppla in den utrustningen , och då naturligtvis hålla koll på elförbrukningen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Koppla in din claes ohlson mätare mellan eluttag och tv tittar utrustningen för att se om du får något utslag av den
Återkom sen med resultat

Ja jag vill gärna göra det men är lite rådvill borde koppla in akvariebelysning med timers först, har inte
kopplats in ännu sedan jag drog ur allt.

Skrivet av Willhelm:

Sjukt spännande tråd detta, hoppas du lyckas finna problemet!

ja

Uppdatering
Pratat med tekniskt ansvarig för fastigheten där jag bor.
Motorvärme Nej.
Golvvärme Nej.
Köksfläkt Mekanisk
Han sade tydligt att El mätaren är för den lägenhetsyta jag bor i alltså att något är fel i Lgh.
Tjuvkoppling är ett långskott och inte troligt.

Pratat med tekniker för Tv mät utrustningen.
Den kommunicerar nattetid över mobilnätet med servrarna vid 2 tiden.
Han sade även de haft problem med powersupply att de byts ut vartefter de besöker kunderna.
Får nya på fredag av honom.

8/1 - 2014 10:00 29200

Tror bästa är jag kopplar in akvariebelysning med timers + en 75 watts doppvärmare före Tv mät utrustningen.

Ironi -- Vann hela 50 kronor lotterna som jag får månadsvis för att jag har tv mät utrustningen.

Så ser den ut ja.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Rekordmedlem

Har du försökt mäta prylar separat och sedan räkna ut vad den högsta verkliga förbrukningen i lägenheten kan vara under natten?
Jag har svårt att tro att det rör sig om en verklig förbrukning på över 3kW för det borde bli varmt nånstans. däremot kan en dålig nätdel störa elmätaren om den skickar ut skit på elnätet och att tvmätdosan haft problem med nätdelen och kommunicerar på natten kan kanske vara det som påverkar "den dåligt filtrerade elmätaren" så den ger felavläsningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du försökt mäta prylar separat och sedan räkna ut vad den högsta verkliga förbrukningen i lägenheten kan vara under natten?

Detta var min tanke när jag beställde Clas Ohlson mätaren men eftersom jag är så inriktad på TV-mät grejjerna kommer
jag ha mätaren med de 2.

Citat:

Jag har svårt att tro att det rör sig om en verklig förbrukning på över 3kW för det borde bli varmt nånstans. däremot kan en dålig nätdel störa elmätaren om den skickar ut skit på elnätet och att tvmätdosan haft problem med nätdelen och kommunicerar på natten kan kanske vara det som påverkar "den dåligt filtrerade elmätaren" så den ger felavläsningar.

Det är väl detta jag misstänker som det ser ut, om det är sant vem är ansvarig för kostnaden, jag,fortum eller ägarna av tv-mätutrustningn.
Tror knappast de kommer ersätta mig.

Kankse bör ha säkrare resultat innan man går in på de frågeställningarna.

10:30 kopplade jag in akavrie belysning med timers+ 75 watts värmare samt mikrovågsugn.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du försökt mäta prylar separat och sedan räkna ut vad den högsta verkliga förbrukningen i lägenheten kan vara under natten?
Jag har svårt att tro att det rör sig om en verklig förbrukning på över 3kW för det borde bli varmt nånstans. däremot kan en dålig nätdel störa elmätaren om den skickar ut skit på elnätet och att tvmätdosan haft problem med nätdelen och kommunicerar på natten kan kanske vara det som påverkar "den dåligt filtrerade elmätaren" så den ger felavläsningar.

Som referens kan man ju tänka på att en spisplatta på full effekt brukar dra någonstans mellan 1,5 och 2,5 kW...tror inte att en nätdel under någon längre tid skulle klara av den värme som då produceras...

Spännande tråd f.ö.

...men varför inte göra som någon redan föreslagit och koppla in den billiga elmätaren från classe mellan uttag och tvmätarutrustningen om den nu är huvudmisstänkt?

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du:
Ikväll kopplar in utrustningen igen på samma ställe för att se att du får tillbaks samma elförbrukning.
Imorgon kopplar in utrustningen på en annan säkring, t ex dra skarvsladd från köket.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara fimpa alla proppar i proppskåpet över en natt, förutom den som går mot kylskåp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deppen:

vem är ansvarig för kostnaden, jag,fortum eller ägarna av tv-mätutrustningn.
Tror knappast de kommer ersätta mig.

Om du söker efter hur andra elbolag informerar om fel pga felaktiga mätningar så verkar elbolagen stå för det, för det är ju elmätarna som inte uppfyllt kraven.
Det verkar dessutom bara handla om mätare från samma tillverkare så det verkar ju inte vara omöjligt att bygga bort problemen eftersom andra fabrikat inte påverkas förutom när mätarna går sönder av mer "normala" orsaker.
Det verkar helt enkelt som Actaris haft nått konstruktionsfel som gör dem känsligare för övertoner och det leder till att de mäter fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tycker du ska låta bli att koppla in TV-mätaren idag. Lika bra att ha den ute ett par nätter i sträck, för att få mer tillförlitlig data.

Alternativt, om du har någon granne du har bra kontakt med, dra en skarvsladd från dennes lägenhet och kör mätutrustningen på den, och se om det istället blir grannens elmätare som skenar iväg.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tycker du ska låta bli att koppla in TV-mätaren idag. Lika bra att ha den ute ett par nätter i sträck, för att få mer tillförlitlig data.

Alternativt, om du har någon granne du har bra kontakt med, dra en skarvsladd från dennes lägenhet och kör mätutrustningen på den, och se om det istället blir grannens elmätare som skenar iväg.

Så ska man inte koppla, det kan vara farligt att dra in en skarvsladd på det viset för det kan vara olika jordpotential och kanske en annan fas.

Däremot kan man fråga sina grannar om de tror att elmätarna fungerar, de har ju troligen mätare från samma serie som troligen är lika känsliga för störningar.
Om man kommer fram till att det troligtvis beror på mätaren så vore det nog bra att fråga om andra märkt att förbrukningen plötsligt ändrats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så har det blivit normal förbrukning när du kopplat ur allting nattetid.
Om du sen misstänker att det är TV utrustningen så kanske du skall köra enbart med denna inkopplad nattetid för att se om det ger en ökad förbrukning.
Sen om jag förstått det rätt så händer det inte varje natt, därför bör du köra det ett par nätter för att vara mer säker, såvida du inte får en topp redan efter en natt.

Koppla inte heller in annan mätutrustning när du gör denna testen, om det handlar om felavläsning pga störningar från utrustningen kan annan mätutrustning kanske filtrera bort dessa störningar.
Det kan man istället ta i en andra mätning om man får resultat av första testen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som referens kan man ju tänka på att en spisplatta på full effekt brukar dra någonstans mellan 1,5 och 2,5 kW...tror inte att en nätdel under någon längre tid skulle klara av den värme som då produceras...

Spännande tråd f.ö.

...men varför inte göra som någon redan föreslagit och koppla in den billiga elmätaren från classe mellan uttag och tvmätarutrustningen om den nu är huvudmisstänkt?

Kommer göras svårt bestämma mig för när.

Skrivet av Flexbert:

Jag föreslår att du:
Ikväll kopplar in utrustningen igen på samma ställe för att se att du får tillbaks samma elförbrukning.
Imorgon kopplar in utrustningen på en annan säkring, t ex dra skarvsladd från köket.

Du säger nägot jag funderat på classe mätaren ska ha jord enligt bruksanvisningen där mätutrustningen ska in ej jord
går det köra den utan jord för att kunna använda samma säkring.

Skrivet av BasseBaba:

Kan du inte bara fimpa alla proppar i proppskåpet över en natt, förutom den som går mot kylskåp?

Har bara bruttit huvudströmmen i lgh för att se om el mätaren stannade. Tagit propparna har jag inte gjort
ifall det fanns tjuvström istället drog jat ut all el från kontakter , eftersom mätaren då lugnade ned sig
har jag inte funderat mer på propparna i sig.

Skrivet av mrqaffe:

Om du söker efter hur andra elbolag informerar om fel pga felaktiga mätningar så verkar elbolagen stå för det, för det är ju elmätarna som inte uppfyllt kraven.
Det verkar dessutom bara handla om mätare från samma tillverkare så det verkar ju inte vara omöjligt att bygga bort problemen eftersom andra fabrikat inte påverkas förutom när mätarna går sönder av mer "normala" orsaker.
Det verkar helt enkelt som Actaris haft nått konstruktionsfel som gör dem känsligare för övertoner och det leder till att de mäter fel.

Det är extremt sällsynt att de mäter fel är vad jag fått som svar.

Skrivet av n_sandstrom:

Jag tycker du ska låta bli att koppla in TV-mätaren idag. Lika bra att ha den ute ett par nätter i sträck, för att få mer tillförlitlig data.

Alternativt, om du har någon granne du har bra kontakt med, dra en skarvsladd från dennes lägenhet och kör mätutrustningen på den, och se om det istället blir grannens elmätare som skenar iväg.

Ja det jag har svårt besluta koppla in ikväll eller imorgon, stabilare resultat om jag väntar ett dygn till.
Andra förslaget kolla hos annans elmätare om det gick på ett enkelt sätt, hade det varit värt ett försök.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Teori:
TV-Mätarutrustningen förvirrar elmätaren med HF genom kablarna och mätaren skenar iväg och loggar därmed fel värde.

Permalänk
Medlem

Denna kille flyttade sin "moderna" utrustning till ett annat jack och fick normal elförbrukning. Han har Actaris mätaren och Fortum som leverantör.
https://www.flashback.org/t978321

Hur ligger din elmätare till om du jämför med dina grannars? Är det bara din som skenat iväg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deppen:

Det är extremt sällsynt att de mäter fel är vad jag fått som svar.

Vattenfall anger att < 0.5% normalt sett mäter fel, men Eon skrev samtidigt att de rutinmässigt hade extra kontroll på 27 000 Actarismätare eftersom de uppenbarligen kunde mäta fel i kombination med vissa "störningar" som de samtidigt kunde rapportera in till Eon.

Vattenfall skriver så här:

Vad är det som har hänt?
Ett fåtal elmätare har visat sig påverkas av trasig elutrustning i hemmet. Mätarna kan
då indikera högre elförbrukning än den faktiska.

Hur många elmätare är det fel på?
Vattenfall har upptäckt åtta fall av totalt 830 000 installerade elmätare, av olika
fabrikat. Fem av dessa mätare är av fabrikatet Actaris.

http://www.vattenfall.se/sv/file/content/Pdf-pressmeddelandee...

Du är speciell, utvald...
Om det nu är nån tröst
Men uppenbarligen så finns det ett känt problem om än ovanligt, för det krävs ju även att något stör ut mätaren, men om man då samtidigt tänker på det Eon skriver så verkar de medvetna om att de har en hel del mätare ute som kan ge felavläsningar om det kopplas in vissa typer av utrustning till dem.

De kör nog på som vanligt och byter mätare för de som upplever problem för annars skulle det nog bli dyrt, säg att ett byte kostar 2000kr så blir det mångmiljonbelopp att byta ut de potentiellt felvisande mätarna.

Dessutom verkar de uteslutande mäta för hög förbrukning, så elbolagen har förmodligen fått lite extra pengar där som de kan ge till de som kan visa på att mätaren är felaktig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så ska man inte koppla, det kan vara farligt att dra in en skarvsladd på det viset för det kan vara olika jordpotential och kanske en annan fas.

Däremot kan man fråga sina grannar om de tror att elmätarna fungerar, de har ju troligen mätare från samma serie som troligen är lika känsliga för störningar.
Om man kommer fram till att det troligtvis beror på mätaren så vore det nog bra att fråga om andra märkt att förbrukningen plötsligt ändrats.

Hm, jag visste inte att det var sådan (möjlig) skillnad mellan jordpotential mellan lägenheter. Isåfall är det givetvis ingen vidare bra idé.

Om det nu är mätutrustningen i kombination med elmätaren som spökar så lär ju inga grannar vara drabbade, det finns nog inte flera testhushåll i samma hus.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*