Laggar med 1080p MKV från dator till Panasonic VT60. Tips?

Permalänk

Laggar med 1080p MKV från dator till Panasonic VT60. Tips?

Hej,

Jag har precis köpt en Panasonic 50 VT60 som jag tänkte streama film till från datorn via wifi. Problemet är att det hackar/laggar oerhört mycket när jag spelar upp större filmer (som 1080p MKV osv).

Får tyvärr redan nu säga att det inte är möjligt med HDMI (i dagsläget) då jag har ett Gigabyte GTX 460 och den har bara en mini-HDMI. Jag har visserligen en adapter (mini -> HDMI) men kortet sitter i en Fractal Define R3 så adaptern når inte in till kontakten... "Haha" - sade Murphy..

Jag har försökt streama genom följande:
1: Windows Media Player och DLNA på datorn -> wifi -> DLNA på TV.
Fungerade bara med .avi och inga .srt fungerade. Installerade CCCP-codecs och då hittade WMP alla mkv-filer och kunde spela upp det på datorn, men TVn kunde fortfarande inte läsa mkv via DLNA.

2: - TVn kan läsa både MKV och .srt felfritt om man lägger det på USB och kör via TVs "mediaspelare".

3. Installerade Plex Media Server på datorn -> wifi -> DLNA på TV (utan plex-app).
TVn hittade ALLA filmer (avi, MKV osv.) på datorn via wifi och Plex/DLNA, samt kunde spela upp filmen och dessutom läsa .srt! Fungerade alltså klockrent, men.. Tyvärr laggar/hackar det som sagt oerhört mycket så det blir ospelbart. Men det verkar vara det här som fungerar bäst.

Jag har även en BDP-150 med tillhörande wifi-adapter AS-WL300 och BDPn är kopplad till en receiver.
Alltså: TV (med wifi till router/dator/PMS) -> HDMI 2 -> receiver -> HDMI -> BDP -> wifi-adapter (som också når router/dator/PMS)
Det konstiga är att även BDPn kan hitta alla filmer via DLNA/Plex och dessutom spela upp det, fast i heeelt fel format och det fixar tydligen inte undertexter. Det hackar/laggar alltså inget alls när man streamar från datorn till wifi-adaptern som är ansluten till BDPn, till skillnad från att streama direkt till TVn.

Jag har en Netgear WNR3500L v2, och eftersom det gick att streama genom den från dator till wifi-adaptern så borde det inte vara nätet det är fel på?
Kan det vara så lätt som att det är processorn (i5 760 2.8Ghz) som inte orkar med transcoding? Eller finns det något som jag har missat?

Tack snälla för att ni orkade läsa all skit, jag blir överlycklig om det finns någon som kan hjälpa mig så man kan börja njuta av TVn

Permalänk
Medlem

DLNA i panasonics apparater är tyvärr skit. Skaffa en mediaspelare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juris Prudentia:

Får tyvärr redan nu säga att det inte är möjligt med HDMI (i dagsläget) då jag har ett Gigabyte GTX 460 och den har bara en mini-HDMI. Jag har visserligen en adapter (mini -> HDMI) men kortet sitter i en Fractal Define R3 så adaptern når inte in till kontakten... "Haha" - sade Murphy..

Hade samma problem med mitt Antec 1200 chassi och mina GTX460, köpte en mini-HDMI -> HDMI kabel istället för att köra med adaptern, då krävs inte lika mycket utrymme vid porten.
Köpte en sån här https://www.inet.se/produkt/8200751/hdmi-kabel-hdmi-ha-mini-t... , just den har visserligen utgått men det finns flera andra att välja på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

DLNA i panasonics apparater är tyvärr skit. Skaffa en mediaspelare istället.

Nej tyst, säg inte så
Hade gärna skaffat en ordentlig mediaspelare, men har inte råd just nu tyvärr :/

Skrivet av TiasE:

Hade samma problem med mitt Antec 1200 chassi och mina GTX460, köpte en mini-HDMI -> HDMI kabel istället för att köra med adaptern, då krävs inte lika mycket utrymme vid porten.
Köpte en sån här https://www.inet.se/produkt/8200751/hdmi-kabel-hdmi-ha-mini-t... , just den har visserligen utgått men det finns flera andra att välja på.

Ah tack! Det kanske får bli en sådan som en sista lösning då om jag inte får ordning på det trådlösa. Värt att prova iaf

Nu var min första post lång och rörig, men det finns alltså inget annat som jag kan påverka själv? Just det att det inte laggar/hackar när jag streamar över wifi till BDPn (men till VT60) är lite störande då det annars fungerade klockrent med subs osv till TV.

//edit: Ursäkta för sent svar förresten, varit en lång dag idag..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Juris Prudentia:

Hej,

Jag har precis köpt en Panasonic 50 VT60 som jag tänkte streama film till från datorn via wifi. Problemet är att det hackar/laggar oerhört mycket när jag spelar upp större filmer (som 1080p MKV osv).

Får tyvärr redan nu säga att det inte är möjligt med HDMI (i dagsläget) då jag har ett Gigabyte GTX 460 och den har bara en mini-HDMI. Jag har visserligen en adapter (mini -> HDMI) men kortet sitter i en Fractal Define R3 så adaptern når inte in till kontakten... "Haha" - sade Murphy..

Jag har försökt streama genom följande:
1: Windows Media Player och DLNA på datorn -> wifi -> DLNA på TV.
Fungerade bara med .avi och inga .srt fungerade. Installerade CCCP-codecs och då hittade WMP alla mkv-filer och kunde spela upp det på datorn, men TVn kunde fortfarande inte läsa mkv via DLNA.

2: - TVn kan läsa både MKV och .srt felfritt om man lägger det på USB och kör via TVs "mediaspelare".

3. Installerade Plex Media Server på datorn -> wifi -> DLNA på TV (utan plex-app).
TVn hittade ALLA filmer (avi, MKV osv.) på datorn via wifi och Plex/DLNA, samt kunde spela upp filmen och dessutom läsa .srt! Fungerade alltså klockrent, men.. Tyvärr laggar/hackar det som sagt oerhört mycket så det blir ospelbart. Men det verkar vara det här som fungerar bäst.

Jag har även en BDP-150 med tillhörande wifi-adapter AS-WL300 och BDPn är kopplad till en receiver.
Alltså: TV (med wifi till router/dator/PMS) -> HDMI 2 -> receiver -> HDMI -> BDP -> wifi-adapter (som också når router/dator/PMS)
Det konstiga är att även BDPn kan hitta alla filmer via DLNA/Plex och dessutom spela upp det, fast i heeelt fel format och det fixar tydligen inte undertexter. Det hackar/laggar alltså inget alls när man streamar från datorn till wifi-adaptern som är ansluten till BDPn, till skillnad från att streama direkt till TVn.

Jag har en Netgear WNR3500L v2, och eftersom det gick att streama genom den från dator till wifi-adaptern så borde det inte vara nätet det är fel på?
Kan det vara så lätt som att det är processorn (i5 760 2.8Ghz) som inte orkar med transcoding? Eller finns det något som jag har missat?

Tack snälla för att ni orkade läsa all skit, jag blir överlycklig om det finns någon som kan hjälpa mig så man kan börja njuta av TVn

Min VT30 klarar mkv galant via DLNA så då borde ju VT60 göra det med. Den är dock kinkig med stora 1080p via Wifi så där är det trådat som gäller.
Mitt tips är att avinstallera alla codecs du har och sedan ladda ner och installera shark007 codec pack. Med det både hittar TVn samt spelar upp mkv. Glöm inte att kryssa i "use recommended settings" i shark programmet. Sedan gör du som vanligt och delar ut via windows media player. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tillför inte så mycket med detta inlägg kanske med tange på vad som skrivits tidigare men.. HD-grafik och mediaservrar har alltid varit en olycklig kombination och mycket förbättring de senaste 3 åren verkar det inte blivit heller.

Så mediaspelare JA.

Permalänk
Medlem

Testa att ladda hem Universal Media Server och installera på din dator. Sen kör du både datorn och tvn trådat. Då tror jag det kommer flyta på bra med 1080P MKV. Det har det iallafall gjort mot både min Samsung-tv och mot min PS3.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Min VT30 klarar mkv galant via DLNA så då borde ju VT60 göra det med. Den är dock kinkig med stora 1080p via Wifi så där är det trådat som gäller.
Mitt tips är att avinstallera alla codecs du har och sedan ladda ner och installera shark007 codec pack. Med det både hittar TVn samt spelar upp mkv. Glöm inte att kryssa i "use recommended settings" i shark programmet. Sedan gör du som vanligt och delar ut via windows media player. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, VT60an klarar mkv och subs både via USB och genom DLNA/Plex Media Server, problemet är som sagt bara att det hackar väldigt vid det sistnämnda.
Jag provade CCCP-codecs och Windows Media Player och då kunde WMP spela mkv på datorn, men TVn kunde inte spela MKV - Så jag kan ju prova med shark007-codecs (och WMP igen) istället då som du säger. Tack för hjälpen

Skrivet av dannesthlm:

Tillför inte så mycket med detta inlägg kanske med tange på vad som skrivits tidigare men.. HD-grafik och mediaservrar har alltid varit en olycklig kombination och mycket förbättring de senaste 3 åren verkar det inte blivit heller.

Så mediaspelare JA.

Kanske är så tyvärr, så som sista utväg får jag prova tipset med mini-hdmi -> HDMI-sladd som jag fick förut istället för adapter som inte passade i chassit.

Skrivet av Mats76:

Testa att ladda hem Universal Media Server och installera på din dator. Sen kör du både datorn och tvn trådat. Då tror jag det kommer flyta på bra med 1080P MKV. Det har det iallafall gjort mot både min Samsung-tv och mot min PS3.

Tack! Jag kan testa Universal Media Server och även Serviio efter jag provat alla kombinationer med Plex. Blir en hel del pillande och testande bara

Permalänk

Ursäkta att jag bumpar min egen tråd igen men..

Jag provade nyss för skoj skull att dela ut en mapp med filmer (till hemnätverket) på den stationära datorn.
Startade en bärbar dator och gick in på nätverket, tog valfri film och spelade upp den med VLC utan problem genom nätverket (alltså wifi/router mellan stationär och bärbar dator).

Sedan kopplade jag in en HDMI från receivern till den bärbara datorn och speglade skrivbordet, och vips kunde man kolla film på TVn.
- Alltså trådlöst från stationär till bärbar dator och sedan med HDMI till recevier och TV...

Det borde alltså inte vara något fel på det trådlösa nätverket i sig, då det uppenbarligen fungerar felfritt att streama till både den bärbara datorn och till wifi-adaptern som sitter på BD-spelaren. Kan det vara den inbyggda wifi-skiten på TVn som inte fungerar, eller är det som någon sa att DLNA/wifi på TVn helt enkelt är skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

DLNA i panasonics apparater är tyvärr skit. Skaffa en mediaspelare istället.

Jag citerar mig själv igen. Panasonic är inget vidare på mjukvara. Samtliga appar/streaming jag provat på min VT50 lägger av eller buffrar/hackar efter en viss tidsperiod. Spelar ingen roll om jag kör trådlöst eller med kabel.

Permalänk

Joo, jag kanske får ta och acceptera att det alltså inte går att använda TVs mjukvara eller DLNA/wifi då, men det känns så surt bara att man lagt 11000kr på en TV och så kan man inte använda den som den är tänkt..

Jag får väl köra med ful-lösningen tills man mot förmodan lyackas lösa det på riktigt. Det var länge sedan jag kände mig så oteknisk som jag gör nu

Tack för all hjälp igen!

Permalänk
Medlem

Jag får nog ändra det jag skrev tidigare. Såg att det fanns en uppdatering till min VT50 sent igår och testade lägga in den + såg på ett tvserie avsnitt strömmat från plex och det funkade perfekt. Vet inte vad de gjort i senaste uppdateringen men det verkar ha löst problemen jag hade med plex iaf. Blir att prova lite "smartappar" också och se om de också fungerar bättre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juris Prudentia:

Ursäkta att jag bumpar min egen tråd igen men..

Jag provade nyss för skoj skull att dela ut en mapp med filmer (till hemnätverket) på den stationära datorn.
Startade en bärbar dator och gick in på nätverket, tog valfri film och spelade upp den med VLC utan problem genom nätverket (alltså wifi/router mellan stationär och bärbar dator).

Sedan kopplade jag in en HDMI från receivern till den bärbara datorn och speglade skrivbordet, och vips kunde man kolla film på TVn.
- Alltså trådlöst från stationär till bärbar dator och sedan med HDMI till recevier och TV...

Det borde alltså inte vara något fel på det trådlösa nätverket i sig, då det uppenbarligen fungerar felfritt att streama till både den bärbara datorn och till wifi-adaptern som sitter på BD-spelaren. Kan det vara den inbyggda wifi-skiten på TVn som inte fungerar, eller är det som någon sa att DLNA/wifi på TVn helt enkelt är skit?

DLNA är i allmänhet skit på allting som har HD-upplösning. Har heller mig veterligen aldrig kunnat streama flac via mediaserver, men det går kanske med något tillägg. Det är SÄKERT inget problem med din inbyggda wifi på TV'n, problemet är bara att du envisas med att laborera med den dåliga DLNA-tekniken som av någon anledning finns inbyggd i varenda pinal trots att den inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Problemet med DLNA är att det finns inget krav på vilka delar av DLNA man måste implementera för att kunna säga att man har stöd för DLNA. Det kan skilja rejält mellan olika enheter vad som stöds och det är nsätan omöjligt att veta vad som fungerar innan man provat. DLNA är en hopplös "standard".

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en 55 VT60 och streamar mkv filer på över 20 gig med hög bitrate felfritt.

Min hemliget, http://serviio.org/ installerat på datorn jag streamar ifrån och kör allt trådat.

Permalänk
Medlem

Jag har en 50" VT60 och kör på exakt samma variant som Orchid.

Jag kör stora 1080p-filer helt felfritt med Serviio. Dock måste jag också köra trådat, men det gör inget eftersom resultatet allt som oftast blir perfekt!